چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

افزایش آمار مبتلایان به ویروس ایدز در “ارومیه”

دکتر “رسول انتظار مهدی”معاون فنی مرکز بهداشت استان ارومیه درباره تهدیدات استان درخصوص مواجه بودن با مبتلایان به ایدز معتقد است که در این خصوص عمده ترین هدف عینی مراقبت، پایش روند آلودگی به ویروس ازطریق بررسی های سرولوژیکی در طی فواصل زمانی منظم با یک شیوه ثابت در گروههای جمعیتی یکسان به منظور تعیین تغییرات واقعی و در صورت امکان برآورد شیوع آلودگی به ایدز باشد.
به گفته وی با توجه به عدم توزیع یکنواخت آلودگی در میان جمعیت گروههای جمعیتی تا پایان سال ۸۰ چهارده مورد تا پایان سال ۸۱ نود و سه مورد، تا پایان سال ۸۲، ۱۱۳ مورد و تا پایان آبان ماه سال جاری ۱۴۵ مورد مبتلا به ایدز در استان ارومیه گزارش شده است.
اما سابقه‌ی شناسایی ویروس ایدز در استان ارومیه به پنج سال بعد از کشف ویروس ایدز در سال ۱۹۸۳ برمی گردد که اولین مورد آلوده به HIV در این استان در سال ۱۳۶۶ هجری شمسی در یک فرد ارومیه ای با جنسیت مرد در سن ۳۸ سالگی کشف شد ولی راه انتقال ویروس با توجه به اینکه این فرد مبتلا سوابق اعتیاد، ترانسفوزیون خون و مسافرت خارج از کشور را داشت بصورت قطعی مشخص نشد.
وی یادآور شد که ۵ درصد از افراد آلوده به ویروس ثبت شده کمتر از ۳۴ سال سن دراند و تنها ۴ درصد از کل افراد آلوده سنی بالا ۵۰ سال داشته اند.
به گفته این مقام مسوول ۳۷ درصد افراد متاهل و ۲۵ درصد مجرد و ۱۷ درصد نیز مطلقه می باشند.
اکنون در ایران حدود 25 هزار نفر به ویروس ایدز مبتلا می باشند و دلیل اصلی آن نیز استفاده از سرنگ آلوده به این ویروس می باشند و دولت نیز کاری جدی و اساسی در راستای ریشه کن کردن این پدیده انجام نمی دهد.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.