سێ شه‌ممه‌ 23 نیسان 2024

دست کم ٢٣ معترض در درگیری های اخیر در سیستان و بلوچستان کشته شدند

به گزارش کمپین حقوق بشر ایران؛حداقل بیست و سه نفر از معترضین در استان سیستان و بلوچستان از زمان شروع ناآرامی‌ها (چهارم اسفند ماه) به دست نیروهای امنیتی کشته شدند. هم‌زمان اختلال و قطعی مکرر شبکه اینترنت در منطقه امکان به‌روز شدن اخبار اعتراضات را دشوار کرده و باعث شده تا روند استفاده از نیروهای قهری جمهوری اسلامی ایران برای سرکوب معترضان تداوم یابد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که چهره اصلی و موثر در اقتصاد و امنیت  سیستان و بلوچستان است، با کشتن سوخت‌بران بانی اصلی رخ‌دادهای اخیر است که با توجه به استفاده از قوای قهریه و سلاح در مقابل سوخت بران به عنوان شهروندان غیرمسلح، آشکارا اصل «ممنوعیت سلب بی ضابطه حق حیات» را نقض کرده است و باید پاسخگوی این کشتار و واردآوردن آسیب‌های جدی به مجروحین باشد.

هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران، می‌گوید: «به نظر می‌رسد مقامات در جمهوری اسلامی ایران براین باورند که کشتن معترضین راهی برای ساکت کردن ناراضیان است.»

به گفته هادی قائمی «نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در آبان‌۹۸ صدها معترض را کشتند و هیچ‌گاه مجازات نشدند  و حالا نیز دوباره همین روند را در دستور کار قرار دادند.»

مدیر کمپین حقوق بشر در ایران گفت : «جامعه جهانی باید قویا و آشکارا به مقامات ایران گوشزد کند که ادامه استفاده از نیرو‌های قهری علیه معترضان غیرقابل قبول است.»

کمپین حقوق بشر در ایران خواستار توقف فوری استفاده از نیروهای قهری علیه معترضان در سیستان و بلوچستان ، رفع اختلالات اینترنتی و انجام تحقیقات مستقل درباره کشته‌شدن معترضان است.

ناآرامی‌های اخیر در استان سیستان و بلوچستان از آنجا شروع شد که ماموران مرزی ایران دو سوخت‌بر را در مرز پاکستان با شلیک گلوله از پا درآوردند. پس از آن بود که اعتراضات مردمی شدت گرفت و موجب شد تا نیروهای امنیتی شدت سرکوب را بیشتر کنند و هم‌زمان با قطعی و ایجاد اختلال گسترده در اینترنت منطقه مانع انتشار اخبار اعتراضات و افشای سرکوب خشونت بار مردم  به دست نیروهای امنیتی شود.

منابع محلی به کمپین حقوق بشر در ایران گفته‌اند که در جریان ناآرامی‌های در سیستان و بلوچستان «دست‌کم ۲۳ نفر» به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند که تا این لحظه اسامی دو تن از آنها از سوی منابع محلی تایید شده است؛ «حسن محمدزهی» کودک ۱۳ ساله که در جریان اعتراضات مردمی در قلعه بید، جانش را از دست داد و «محمد صالح معتقدی» که با شلیک مستقیم ماموران انتظامی کشته شد. به گفته این منابع مطلع افزون بر کشته‌شدگان، شمار بالایی از افراد هم به شدت زخمی شدند که این آسیب‌ها در برخی موارد بسیار جدی‌ست.

منابع محلی اسامی تعدادی از زخمی شدگان سوخت بر را نیز اعلام کردند؛ «عبدالستار دهواری» اهل روستای کلپورگان، «ادریس بلوچ زهی» اهل روستای بلبل، «بهزاد آزادی» اهل مهرستان، «محمد مندازهی» اهل سرجنگل کورین، «سلمان» فرزند جنگهان اهل پرکن سوران. نام یکی از سوخت بران بازداشت شده «حسن نارویی» اهل بمپور است.

همین منابع اسامی بعضی از زخمی شدگان اعتراضات مردمی را نیز به این شرح اعلام کرده‌اند؛ «دانیال سعیدی» دانش آموز ۱۵ ساله اهل سراوان، «عمر شه بخش» و «مهدی شه بخش» هر دو اهل منطقه قلعه بید و همچنین «یحیی شکل زهی» که با شلیک مستقیم گلوله از ناحیه پا زخمی شده است.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …