سێ شه‌ممه‌ 26 ئازار 2024

تائید حکم اعدام ۷ زندانی عقیدتی کرد برای سومین بار

حکم اعدام هفت زندانی عقیدتی کرد از سوی دیوان عالی رژیم اسلامی ایران تایید و رسما بە وکیل آنها ابلاغ شدە است.

طی روزهای گذشتە حکم اعدام ٧ زندانی عقیدتی کرد بە نام های ”خسرو بشارت“، ”کامران شیخە“، ”داود عبداللهی“، ”فرهاد سلیمی“، قاسم آبستە“، ایوب کریمی“ و ”انور خضری“ از سوی شعبە ٤١ دیوان عالی کشور تایید و در روز دوشنبە ١٤ بهمن ٩٨ (٣ فوریە ٢٠٢٠) رسمە بە آقای محمود علی زادە طباطبایی، وکیل آنها ابلاغ شدە است.

این هفت شهروند کرد روز دوشنبە ١٦ آذر ٨٨ بە اتهام قتل ملا ”عبدالرحمن تینا“ کە در ٧ مهرماه همان سال کشتە شدە بود، از سوی نیروهای ادارە اطلاعات مهاباد بازداشت و بە بازداشتگاه ادارە اطلاعات ارومیە منتقل شدند و پس از ٨ ماه بە زندان اوین تهران منتقل شدند و بهار ٩١ بە زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند.

اواخر اسفندماه سال ۹۴ جلسه دادگاهی این هفت زندانی به اتهاماتی همچون «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «عضویت در گروه‌های سلفی» و «افساد فی‌الارض» در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقسیه برگزار شد و در ۵ خردادماه سال ۹۵ صدور حکم اعدام به صورت رسمی به آنها ابلاغ شد. بعد از اعتراض وکیل پرونده به این حکم، پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع شده و اواخر سال ۱۳۹۵ این حکم نقض شد.

این زندانیان در خردادماه سال گذشته به اتهام«افساد فی الارض» توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اعدام محکوم شده بودند و پس از اعتراض وکیل این پرونده به حکم صادره،پرونده به شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور ارجاع شده بود. تایید این حکم در حالی صورت می‌گیرد که پیشتر همین شعبه از دیوان عالی کشور به دلیل نبود مدارک و شواهد کافی یک بار حکم اعدام این زندانیان را که در خردادماه ۱۳۹۵ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران صادر شده بود نقض و پرونده را این‌بار به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارجاع داده بود.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …