پێنج شه‌ممه‌ 28 ئازار 2024

مژگان کاووسی جھت اجرای حکم زندان بازداشت شد

مژگان کاوسی، مترجم و محقق کورد و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، امروز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان نوشهر منتقل شد. حکم جلب مژگان کاوسی، پیشتر بدون طی موازین قانونی توسط شعبه ۲ اجرای احکام شهرستان نوشهر صادر شد. این شهروند در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب نوشهر به ۵ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد. میزان محکومیت نامبردە در مرحله تجدیدنظر به ۶ سال و ۴ ماه حبس تعزیری افزایش یافت.

امروز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، مژگان کاوسی، مترجم و محقق کورد و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان نوشهر منتقل شد.

مصطفی نیلی وکیل مدافع مژگان کاوسی طی یادداشتی درخصوص بازداشت موکل خود گفته است: «خانم مژگان کاوسی نویسنده و پژوهشگر کرد و موکل اینجانب که در مجموع به هفتاد و شش ماه و پانزده روز حبس محکوم شده -که بر اساس تجمیع ۳۶ ماه آن اجرا می‌شود- امروز جهت اجرای حکم جلب شد. اجرای احکام نوشهر بر خلاف ماده ۵۰۰ قانون آیین دادرسی کیفری بدون احضار، دستور جلب را صادر کرده است.»

مژگان کاوسی در تاریخ ۲۹ آبان ماه ۹۸، در جریان اعتراضات سراسری سال گذشته موسوم به “اعتراضات آبان ماه” توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در نوشهر بازداشت و پس از سه هفته از بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی در ساری به بند زنان زندان نوشهر منتقل شد. وی نهایتا در تاریخ ۲۸ آذرماه ۹۸ با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

مژگان کاووسی در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب نوشهر از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به شش ماه حبس تعزیری، به اتهام “عضویت در گروه‌های مخالف نظام” ۳۳ ماه حبس و برای اتهام “تحریک مردم جهت بر هم زدن نظم و امنیت کشور” به تحمل ۳۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

مژگان کاوسی در مرحله تجدیدنظر و با اعتراض دادستان با افزایش میزان محکومیت مواجه شد. وی از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۷ ماه و ۱۵ روز حبس و برای اتهام “تحریک مردم جهت بر هم زدن نظم و امنیت کشور” به ۳۶ ماه حبس تعزیری و به اتهام “عضویت در گروه‌های مخالف نظام” به ۳۳ ماه حبس محکوم شد.

با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد از بابت اتهام “تحریک مردم جهت بر هم زدن نظم و امنیت کشور” و ۳۶ ماه حبس تعزیری برای وی قابل اجرا است.

خانم کاوسی از تاریخ ۲۲ شهریور ۹۸ به ادعای اداره اطلاعات شهرستان نوشهر به اتهام “تبلیغ علیه نظام و تبلیغ علیه دین” با ممنوعیت خروج از کشور مواجه شد. این در حالی است که این محرومیت هرگز به او ابلاغ نشده بود.

مژگان کاوسی، فرزند اکبر، محقق و مترجم کورد یارسان است. وی کتاب “انفال و سرگذشت تیمور، تنها بازمانده از گورهای جمعی زنان و کودکان انفال شده” در سال ۹۸ با ترجمه مژگان کاوسی در انتشارات توکلی تهران چاپ شده است.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …