تاثیرتحریم‌های آمریکا بر شرکتهای هواپیمایی ایران

تحریم شرکت‌های هواپیمایی ایران از سوی آمریکا و به دلیل مشارکت این شرکت‌ها و هواپیماهایشان در حمل و نقل پیکارجویان، تسلیحات و تدارکات نظامی به کشورهایی که ایران در آنها حضور نظامی دارد، سبب شده که بسیاری از پروازهای مسافربری این شرکت‌ها ، لغو شده و یا با تاخیر انجام شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که تحریم شرکت‌های ایران ایر، ماهان، معراج، کاسپین و پویا در دور جدید تحریم‌ها و ممنوعیت سوخت‌رسانی و خدمات فنی و تعمیراتی به ناوگان هوایی این شرکت‌ها سبب شده پرواز هواپیماهای ایرانی به بسیاری از کشورهای بین‌المللی لغو شود.

هواپیماهای ایرانی حداقل در ٨ شهر اروپایی و آسیایی به مشکل برخورده‌اند و پرواز به این مقاصد لغو شده و یا به تاخیر انداخته شده است.

پرواز شانگهای به تهران در روز دوشنبە ١٤ ابان ماە ٦ ساعت پیش از زمان برنامه‌ریزی‌شده طول کشید، زیرا که ترکمنستان پس از اجرایی شدن تحریم‌ها اجازه عبور این هواپیما از آسمان این کشور را نداد و هواپیمای مذکور برای رسیدن به تهران، ناچار به طی کردن مسیر بسیار طولانی‌تر دیگری و عبور از آسمان افغانستان شدەاند.

تعدادی از پروازهای برنامه‌ریزی‌شده به دبی، کیف، ایروان، بانکوک، پکن، روم و گوانگجو لغو شدند و احتمال لغو شدن پرواز مسیرهای دیگری نیز وجود دارد.

آمریکا در دور دوم تحریم‌ها علیه ایران، شرکت هواپیمایی ملی ایران، هما و٦٥ هواپیمای این شرکت را تحریم کرده و در فهرست سیاه درجه دوم قرار داد.

٣٩هواپیمای دیگر که در تملک شرکت‌های ماهان، کاسپین، معراج و پویا قرار دارند نیز شامل تحریم‌های مشخص شده از سوی اداره نظارت بر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا شدند.

در بیانیه‌ای که روز دوشنبه در وبگاه وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر شد، آمده است که اطلاعات همه این هواپیماها، شامل نوع و شماره سریال آنها ضبط شده و این امر به معنای رصد شدن همه پروازهایی است که از تهران به سوریه، لبنان و عراق پرواز کرده و در مداخله نظامی ایران در این کشورها شرکت کرده، است. این در حالی است که رژیم ایران در طی ماههای گذشتە سعی کرده بود اطلاعات و شماره‌های این هواپیماها را دستکاری کند.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …