پێنج شه‌ممه‌ 2 ئایار 2024

٧٠% کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و معادن در ایران تعطیل یا ورشکسته شده‌اند

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام رژیم اعلام کرد که نزدیک ٧٠ درصد کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و معادن در کشور تعطیل یا ورشکسته شده‌اند.

مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت رژیم ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری داخلی ایلنا، درباره گزینه‌های پیشنهادی رئیس‌جمهوری ایران به عنوان وزرای کار، اقتصاد، صنعت و راه اظهار کرد: افراد پیشنهادى شخصیت‌هاى موجهى هستند و اینجانب شناخت نسبى از ٣ نفر انها را دارم.

وی افزود: ما در وزارت صمت دیگر مجالى براى کارآموزى نداریم؛ یادمان باشد نزدیک ٧٠ درصد کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و معادن در کشور تعطیل یا ورشکسته شده است. امید است پیشنهاد رئیس‌جمهورى آن مرد کهنى باشد که شایسته این وظیفه خطیر است.

میرسلیم تاکید کرد: اولا امیدوارم هر چهار گزینه پیشنهادی رأى بیاورند زیرا فرصتى که رئیس‌جمهور با تأخیر در اصلاحِ ترکیب گروه وزراى اقتصادى دولت از دست داده قابل جبران نیست و بى سر و سامانى وزارتخانه‌ها نسبت به عدم انتخاب افراد واجد تمام شرایط مطلوب بیشتر به ما ضرر مى‌زند.

ثانیا شایسته‌سالارى فقط در سطح شعار در کشور ما مطرح بوده است و کمتر شاهد انتخاب مسئولان بر مبناى معیارهاى علمى شایسته‌سالارى بوده‌ایم. براى ترویج شایسته‌سالارى و فدا نکردن آن در برابر انتخاب‌هاى سلیقه‌اى و سیاسى و تنگ‌نظرانه هنوز خیلى باید کار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: وجه غالب فعالیت‌هاى تولیدى کشور تحت اشراف وزارت صنعت، معدن و تجارت است و براى آن وزارت به مدیرى دانشمند و باتجربه و مورد اعتماد صنعتگران و بازرگانان و مبرا از هرگونه شائبه منافع شخصى و خانوادگى و گروهى نیاز است تا بتواند براى خروج از رکود فلج‌کننده کنونى و گسترش تولید کالاهاى ایرانى با کیفیت و تأمین نیازهاى داخلى و تسخیر سهم برازنده‌اى از بازار جهانى، به کمک مردم به ویژه اهل فن و بنگاه‌هاى دانش‌بنیان و با همراهى سایر وزراى اقتصادى، موفق شود.

در روزهای اخیر انتقادات زیادی به روحانی در انتخاب گزینه برای وزارتخانه‌هایی که وزیر آن نتوانست پس از استیضاح رای اعتماد بگیرد شده است و برخی نمایندگان پیش‌بینی کرده‌اند که دادن رای اعتماد توسط مجلس به گزینه‌های پیشنهادی، بعید به نظر می رسد.

روزنامه اصولگرای کیهان که مدیر مسئول آن را علی خامنه‌ای تعیین می‌کند، دوشنبه ٣٠ مهر ماە از حسن روحانی خواست وزرای خود را از نیروهای سپاه پاسداران انتخاب کند.

کیهان در سرمقاله خود نوشت: اقای روحانی نباید خود را از ظرفیت‌های عظیم فکری و عملیاتی موجود در کشور محروم کند و معطل یک حلقه بسته مدیریتی بماند که هرچه در چنته داشتند، عرضه کرده‌اند. در این سرمقاله آمده است که باید از سپاه و بسیج و دیگر مراکز حضور نخبگان پرانگیزه و کارآمد به‌عنوان توانمندی برآمده از متن ملت، برای شکستن حصار تحریم و خودتحریمی استفاده کرد.

واین در حالی است کە سپاه پاسداران، زیر نظر مستقیم دخالتهای خامنەای هم در اقتصاد داخلی ایران و هم در تجارت خارجی، تبدیل به نیروی قابل ملاحظه ای شده است. دامنۀ فعالیت های سپاه پسداران رژیم ایران، از پروژه های خُردِ سازندگیِ سال های پس از جنگ، به پروژه های عظیم زیربنایی گسترش یافته است. سپاه از نفوذ خود در صنایع نظامی استفاده کرده و، با کنار نهادن بنگاه های تجارتی کوچکِ بخش خصوصی، وارد بازار بسیار پُرسود مایحتاج روزمره شده است. افزون بر آن، دخالت سپاه در بازار سیاه، و خرج کردن سرمایەی ملت در برنامەهای نظامی و پشتیوانی گستردە از تروریسم منطقەایی، بازرگانان ایرانی را ورشکسته کرده است.

همچنین سپاه دامنۀ نفوذ خود را به صنایع پر سود نفت و گاز گسترش دادە و عدم شفافیت در اقتصادِ جمهوری اسلامی، همراه با پنهانکاری های بخش اقتصادی سپاه، پیگیری دقیق این فعالیت ها را بسیار دشوار کرده است. اما، همان اطلاعات استخراج شده از منابع باز، اطلاعات کافی در اختیار ما می گذارد تا به عمق پیچیدگی ارتباطات سپاه پاسداران و اقتصاد ایران پی ببریم.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …