سێ شه‌ممه‌ 23 نیسان 2024

تظاهرات اعتراضی در شهرهای ایران

بر پایەی گزارش‌ رسیده از ایران حکایت از آن دارد که بعد از ظهر و شامگاه پنجشنبه ١٢ مرداد ماە، تظاهرات اعتراضی به تهران نیز رسید.

 

میدان ولی‌عصر تهران شاهد بیشترین شمار معترضان بود،و با سر دادن شعار (توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه) در میدان ولی‌عصر جمع شدند.

همچنین در بعضی ساعات، تظاهر کنندگان تهرانی با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

پیش از آغاز تظاهرات، نیروهای گارد ویژه در مناطقی از تهران مستقر بودند، به نظر می‌رسد با توجه به آغاز تظاهرات در مناطق دیگری از ایران در روزهای گذشته، مقام‌‌های امنیتی رژیم انتظار کشیده شدن اعتراض‌‍‌ها به پایتخت را نیز داشتند.

شهرک قرچک ورامین هم در ساعت‌های شب جمعە، شاهد تظاهرات اعتراضی بود.

گزارش‌ها و تصاویری هم از درگیری شدید میان معترضان و نیروهای امنیتی در کرج منتشر شده است.

پنجشنبه برای سومین روز پیاپی اعتراض‌های خیابانی در برخی شهرهای ایران ادامه یافت و در این روز شهرهای دیگری هم به این تظاهرات پیوستند.

گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد اعتراض‌ها که عمدتا به وضعیت اقتصادی است و با شعارهای سیاسی هم همراه شده است.

فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد زنی معترض در حالی که حجاب از سر برداشته، در جمع معترضان بالای سکوی رفته و از آن‌ها می‌خواهند نترسند.

در شیراز هم معترضان برای سومین روز پیاپی به خیابان‌ها امدند. گزارش‌ها از درگیری معترضان با نیروهای امنیتی در برخی خیابان‌های اهواز خبر دادند.

از مشهد هم گزارش شده اعتراض‌هایی که از صبح پنجشنبە آغاز شد با دخالت نیروهای امنیتی روبرو شده است، به گفته شاهدان عینی نیروهای لباس‌شخصی در محل اعتراض‌های حضور گستردەایی داشتند.

در این تجمع‌های اعتراضی شعارهای تندی علیه علی خامنه‌ای هم سر داده شد،

اصفهان هم پنجشنبه به اعتراض‌ها پیوست و تظاهر کنندگان در برخی خیابان‌ها، علیه وضعیت معیشتی به خیابان‌ها امدند،در این شهر نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهر کنندگان، اقدام به شلیک گاز اشکاور کردند.

تصاویری از اصفهان منتشر شده که نشان می‌د‌هد منطقه شاپور جدید باز هم شاهد اعتراض‌های گستردەی مردم بوده که به درگیری و خشونت کشیده شده است،این تصاویر نشان می‌‌دهد معترضان در تجمع اصفهان به سوی پلیس سنگ و چوب پرتاب می‌کنند و نیروهای امنیتی هم به سوی معترضان گاز اشک‌آور شلیک می‌کنند.

در استان کوردستان نیز نیروهای سرکوبگر سپاە و یگان ویژە و انتظامی و لباس شخسیهای رژیم،در چند شهر این استان از جملە شهر سنندج برای جلوگیری از اعتراضات مردمی در تمام میادین شهر جمع شدن و شهرها را میلیتاریزە کردن،رژیم با فرستادن نیرو و اسلحە در پی جلوگیری و سرکوب اعتراضات مردمی در این استان میباشد.

با وجود کنترل قیمت دلار برای چند هفته، طی روزهای گذشته اما بار دیگر نرخ دلار در ایران سیری صعودی به خود گرفت و به ١١٩٠٠تومان رسید. بدین ترتیب واحد رسمی پول ایران تنها در دو روز حدود ١٨ درصد از ارزش خود را از دست داد. البته در ساعت‌های بعد از ظهر بار دیگر قیمت دلار کاهش یافت و به حدود ١٠٢٠٠ تومان رسید,سقوط ارزش واحد پول ایران باعث تشدید تورم و کاهش قدرت خرید مردم شده است.

 

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …