چوار شه‌ممه‌ 24 نیسان 2024

اغاز دور دوم اعتصاب کامیونداران در ایران

دور دوم اعتصاب کامیون‌داران ایران در اعتراض به ثابت ماندن قیمت کرایه‌ها و افزایش هزینه‌ها اغاز شده است. وزارت صنعت رژیم  نیز متهم به عمل نکردن به تعهدات خود است.

دور دوم اعتصاب که روز دوشنبه گذشته ١ مرداد ماە آغاز شده است، در روز دوم با پیوستن شمار بیشتری از کامیون‌داران، در اعتراض به ثابت ماندن قیمت کرایه‌ها هم‌زمان با افزایش هزینه‌ها، در شهرهای مختلف ایران ادامه پیدا کردە است.

برخی از رانندگان کامیون روز سه‌شنبه از جمله در شهرهای کرمانشاه، مشهد، اصفهان، یزد، زنجان، چالوس ،بندرعباس،  و سبزوار دست به اعتصاب زده‌اند. در پی این حرکت اعتراضی کامیون‌داران از جمله در زنجان صف‌هایی طولانی پشت جایگاه‌های سوخت  شکل گرفته است.

با ورود اعتراضات کامیون‌داران به سومین روز خود، احمد کریمی، رئیس انجمن کامیون‌داران ایران، روز چهارشنبه ٣ مرداد گفت که بیشتر نارضایتی‌ها به عملکرد وزارت (صنعت، معدن و تجارت)رژیم برمی‌گردد، زیرا این وزارتخانه به گفته او به تعهدات و قولهای قبلی  خود تاکنون عمل نکرده است.

افزایش قیمت لاستیک و لوازم یدکی کامیون‌ها از جمله موارد اعتراض کامیون‌داران و دسترسی به لاستیک با قیمت ارز دولتی از مطالبات اصلی آنها است، به گفته آنان “عرضه ناقص وسایل مورد نیاز” باعث ایجاد بازار سیاه در فروش لاستیک شده است، موضوع در اینجا نیز گویا بر سر کمبود ارز دولتی برای تأمین لاستیک و دیگر وسایل مورد نیاز کامیون‌داران و یا نرسیدن آن به دست رانندگان است.

رئیس انجمن کامیون‌داران با اشاره به شفاف نبودن وزارت صنعت در انجام تعهداتش افزوده، که این وزارتخانه تنها در چهار پایانه عمده و بزرگ کشور نسبت به توزیع لاستیک اقدام کرده است که قرار ما این نبود و قرار بود هر راننده‌ای به صورت مستقیم دسترسی به خرید لاستیک با ارز دولتی داشته باشد.

کامیون‌داران به نشانه اعتراض از حمل بار خودداری کرده و در پایانه‌های چند شهر بزرگ دست از کار کشیده‌اند. همچنین رانندگان، کامیون‌های خود را کنار جادەها متوقف کرده و دیگر همکاران خود را نیز به اعتصاب فراخوانده‌اند.

گذشته از معضل لاستیک و افزایش قیمت دیگر لوازم و قطعات یدکی، تعیین کرایه بار بر اساس تناژ به کیلومتر از اصلی‌ترین مطالبات کامیون‌داران محسوب می‌شود.

دور تازه اعتصاب سراسری رانندگان کامیون و حمل و نقل جاده‌ای در پی آن آغاز شد که وعده‌های نمایندگان مجلس، رئیس سازمان تأمین اجتماعی و نمایندگان دولت به رانندگان، تا کنون نتیجه عملی در بر نداشتە است.

دور اول اعتصاب خودجوش کامیون‌داران ایران اوایل خردادماه گذشته سال جاری تا ۸ روز ادامه داشت. پایین بودن و ثابت ماندن کرایه حمل بار در سال‌های گذشته در کنار بالا رفتن مخارج و استهلاک کامیون‌ها و افزایش قیمت لوازم یدکی، افزایش بهای سوخت و کمبود سهمیه روزانه گازوئیل، کمیسیون بالای شرکت‌های حمل و نقل، افزایش هزینه بیمه و محروم بودن از خدمات بازنشستگی، از جمله دلایل اعتراض کامیون‌داران اعلام شده بود.

پیش از پایان اعتصاب و قول مساعد مقام‌های مسئول رژیم به رانندگان کامیون، کانون انجمن‌های صنفی رانندگان( ناوگان حمل کالا) با انتشار اطلاعیه‌ای از اعتصاب‌کنندگان خواسته بود برای رفع نگرانی ملت در تأمین مایحتاج عمومی به اعتصاب خود پایان دهند.

در این میان گرچه گزارش‌هایی از برآورده شدن برخی مطالبات کامیون‌داران ایران منتشر شد، اما سخنان نمایندگان آنها و ورود اعتراض‌‌شان به سومین روز خود نشان می‌دهد که دولت قادر به حل مشکلات آنها نبوده است. از پیش هم روشن بود که افزایش ۲۰ درصدی کرایه حمل بار از سوی دولت، رانندگان کامیون را راضی نخواهد کرد. از جمله مطالبات معترضان خردادماه گذشته افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی نرخ پایه کرایه حمل بار بود.

 

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …