اخباروگزارشات کارگری21فروردین1397

ادامه تجمعات اعتراضی کارگران بازنشسته کیان تایرنسبت به عدم پرداخت مطالبات  وخلف وعده مسئولان

صبح روز سه شنبه بیست ویکم فروردین ماه،جمعی از کارگران بازنشسته کیان تایر درادامه اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت مطالبات وخلف وعده مسئولان برای باری دیگر دست به تجمع مقابل کارخانه زدند.

براساس گزارش منتشره، حدود ۳۰۰ نفر از کارگران بازنشسته کارخانه کیان تایر از ساعت ۹ صبح امروز مقابل کارخانه تجمع کرده‌اند. اعتراض آنها به پرداخت نشدن سنواتِ ایام خدمت به قرار ماهی ۵۰۰ هزار تومان بازمی‌گردد.

یک نفر از حاضران در تجمع می‌گوید: طبق توافقی که میان نمایندگان بازنشستگان، مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و هیات حمایت از صنایع به عنوان کارفرمای کیان تایر انجام شده، قرار بود طی دو سال مبلغ ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به ۴۰۰ بازنشسته کارخانه کیان تایر برای پرداخت مطالبات آنها درنظر گرفته شود.

با این حال به گفته معترضان، مسئولان کارخانه خلف وعده کرده‌اند و تنها در انتهای سال گذشته پس از مدت‌ها، مبلغ ۳ میلیون تومان به هر بازنشسته پرداخت کرده‌اند.

کارگران بازنشسته کیان تایر سال گذشته به دفعات مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت و کارخانه تجمع کرده بودند، به امید اینکه تغییری جدی در وضعیت پرداخت مطالبات آنها صورت پذیرد. معترضان می‌افزایند: تا پیش از آخرین واریز پول به حساب بازنشستگان در اسفندماه96، هفت ماه بود که ریالی به حساب‌های ما واریز نشده بود که همین موضوع برای ما مشکلات معیشتی ایجاد کرده بود.

مطابق گفته‌های معترضان هر کدام از آن‌ها بابت سنوات بازنشستگی بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان از کارخانه کیان تایر طلبکار هستند و قاعدتا حتی با پرداخت‌‌ همان ۵۰۰ هزار تومان در ماه هم روند تسویه‌حساب آن‌ها بیش از یک دهه طول می‌کشد.

 

 

تجمع اعتراضی کارگران بیکارشده چاپخانه جام‌جم مازندران مقابل استانداری

کارگران بیکارشده چاپخانه جام‌جم مازندران مقابل استاداری دست به تجمع اعتراضی مقابل استانداری مازندران زدند.

براساس گزارشی که21فروردین رسانه ای شده، چاپخانه جام‌جم مازندران در ابتدای سال 97 پس از 13 سال کار تعطیل و15 کارگرش بیکارشدند.کارگران بیکارشده دست به تجمع مقابل استانداری مازندران زدند.

یک کارگر 40 ساله گفت: چاپخانه جام‌جم مازندران 13 سال پیش در ساری آغاز به‌کار کرد و سهمیه روزنامه جام‌جم استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، گلستان مازندران و گیلان در این چاپخانه منتشر می‌شد که اخیرا به دلیل سوء مدیریت پیمانکار جدید به بهانه افزایش دلار و افزایش مواد چاپ و دستمزدها و کاهش تیراژ تعطیل شد.

این کارگران با اشاره به وضعیت بیکاری در جامعه و بالا رفتن سن آنها پس از 15 سال کار و تلاش از مسئولان خواستند به جای حمایت از پیمانکار چاره‌ای برای بیکاری کارگران چاپخانه جام‌جم بیاندیشند.

قابل یادآوری است که با تعطیلی این چاپخانه 45نفر بطور غیر مستقیم شغلشان را ازدست دادند.

 

 

کارگران پست های فشارقوی در اعتراض به عدم تبدیل وضعیت و وعده های توخالی تجمع می کنند

درخلال ماه  اردیبهشت سال جاری،کارگران پست های فشارقوی در اعتراض به عدم تبدیل وضعیت و وعده های توخالی تجمع می کنند.

براساس گزارشات منتشره،کارگران پست‌های فشار قوی برق که تحت قرارداد وزارت نیرو در استان‌های مختلف کشور مشغول به کار هستند، از اجرایی نشدن ابلاغیه‌ی تغییر وضعیت خود انتقاد دارند.

این اپراتور‌ها که در حال حاضر قرارداد شغلی آنها، «قراردادِ کار معین» است، می‌گویند: ما خواستارِ اجرایی شدن ابلاغیه‌ای هستیم که وزیر قبلی نیرو در ارتباط با تبدیل وضعیت اپراتور‌های قراردادکار معین پست‌های فشار قوی برق کشور صادر کرده بود.

بنابهمین گزارشات،با وجود اینکه سازمان امور استخدامی کشور شغل مذکور را در زمره مشاغل کارگری دانسته و وزارت نیرو را مکلف به تبدیل وضعیت نامبردگان مطابق ماده ۱۲۴ قانون خدمات کشوری، از «کار معین» به «کارگری دائم» نموده و همچنین وزیر قبل اجرایی شدن تکلیف سازمان استخدامی را طی دستورالعملی به سازمان توانیر جهت اجرا ابلاغ کرده، ولی متاسفانه با عوض شدن وزیر، در کل هیچ اراده‌ای برای اجرای این تکلیف قانونی وجود ندارد.

کارگران پست‌های فشار قوی برق بار‌ها از شهر‌های مختلف به تهران آمده‌اند و به شیوه‌های مختلف خواستار تبدیل وضعیت شده‌اند. صدور ابلاغیه‌ی «کارگر دائم» در خرداد ماه سال گذشته موجب خوشحالی آن‌ها شد، اما این خوشحالی به دلیل اجرایی نشدن ابلاغیه علیرغم گذشت بیش از نُه ماه از صدور، به ناامیدی بدل شده‌است.

بدینوسیله یک تجمع اعتراضی در اردیبهشت ماه برای مشخص شدن این وضعیت برگزار می شود.

جهت اطلاعات بیشتر درباره اعتراضات دامنه دار کارگران پست های فشارقوی برق سراسر کشور نسبت به عدم تبدیل وضعیت:

 

*تجمع اعتراضی کارگران پست های فشارقوی برق سراسر کشور نسبت به عدم تبدیل وضعیت ووعده های توخالی مقابل وزارت نیروبرای چندمین بار

صبح روز سه شنبه هشتم اسفندماه96 برای چندمین بار، کارگران پست های فشارقوی برق سراسر کشوردراعتراض به عدم تبدیل وضعیت و وعده های توخالی راهی تهران شدند و دست به تجمع مقابل ساختمان وزارت نیرو زدند.

براساس گزارشات منتشره،با سر دادن شعار‌هایی چون “نه تبعیض نه ذلت عدالت عدالت” و “اپراتور میمیرد ذلت نمیپذیرد” اعتراضاتشان راباخشم بنمایش گذاشتند.

 

* *وعده جدید به کارگران پست های فشار قوی برق : پُست ستاره‌دار

روز دوشنبه شانزدهم بهمن ماه بدنبال تجمع روز گذشته کارگران پست های فشار قوی برق** وعده ای جدید مبنی بر پُست ستاره‌دار داده شد.

براساس گزارش منتشره،پس از تجمع روز گذشته  کارگران پست‌های فشار قوی برق سراسر کشور در تهران مقابل وزارت نیرو،صبح امروز صبح، تعدادی از این کارگران با مدیران وزارت نیرو و سازمان توانیر جلسه مشترک برگزار کردند.

بنا به گفته کارگران حاضر درجلسه، از آنجا که سازمان توانیر چارت استخدامی خالی برای جذب 4100 اپراتور کار معینِ سراسر کشور را ندارد، مقرر شد که وزارت نیرو از سازمان امور استخدامی کشور درخواست کند برای بیش از هزار نفر از اپراتورها که برایشان چارت خالی نیست، مجوز پُست ستاره‌دار بدهند.

آنها در تشریح پست ستاره‌دارگفتند: از یک طرف دولتی‌ها نمی‌خواهند بدنه دولت بزرگ شود لذا با ایجاد چارت استخدامی جدید مخالفند و از طرف دیگر براساس مصوبه سازمان مدیرت و برنامه‌ریزی از آنجا که اپراتوری برق فشار قوی، شغل حاکمیتی است، باید با ما قرارداد دائم منعقد کنند. بنابراین ناچاراً قرار است درخواست پُست ستاره‌دار بدهند. یعنی چارت خالیِ موقت ایجاد کنند که فقط تا زمان بازنشستگی شاغل کارایی داشته باشد و بعد از آن از بین برود.

به گفته این کارگران، قرار است نامه درخواست وزارت نیرو در همین هفته جاری به سازمان استخدامی کشور ارسال شود.

 

***کارگران پست های فشار قوی برق سراسرکشوربرای باری دیگردراعتراض به عدم تبدیل وضعیت مقابل وزارت نیروتجمع کردند

صبح روز یکشنبه پانزدهم بهمن ماه،بیش از صدنفر کارگران پست های فشار قوی برق بمنایندگی از همکارانشان از سراسر کشوربرای باری دیگر به تهران آمدند و دراعتراض به عدم تبدیل وضعیت دست به تجمع مقابل وزارت نیرو زدند.

براساس گزارشات منتشره،با وجود امضای موافقت چیت چیان وزیر سابق نیرو مبنی بر تبدیل وضعیت و مشخص شدن تکلیف کارگران پست‌های فشار قوی در خرداد ماه سال جاری هنوز مراحل تبدیل وضعیت آنها اجرایی نشده است و علیرغم اینکه سازمان اداری استخدامی مجوز این اقدام را صادر کرده است، هنوز بنا به دلایلی این موضوع اجرایی نمی شود.

تجمع کنندگان از اردکانیان وزیر نیروجدید درخواست رسیدگی به این موضوع را داشتند که حائری معاون جدید وزیر نیرو در امور برق و انرژی به میان آنها آمده و با آنها صحبت کرد ومقرر شد فردا جلسه‌ای میان نمایندگان کارگران پست های فشار قوی برق با حائری در وزارت نیرو برگزار شود.

 

 

****کارگران پست های فشار قوی برق را سرکارگذاشتند؟!

اخبار وگزارشات کارگری-2اردیبهشت1396:پیرو پیگیری‌های مداوم کارگران پست های فشار قوی برق طی ماه های گذشته در خصوص طرح‌های در دستور کار و وعده های مکرر مسئولین وزارت نیرو در خصوص ترمیم حقوقی و بهبود یافتن وضعیت موجود، اما نه تنها این وضعیت ترمیم نیافته؛ جلسات مکرری طی روزهای گذشته بصورت محرمانه در وزارت نیرو در حال انجام جهت واگذاری پست های فشار قوی فوق توزیع به شرکت های توزیع است.

درادامه گزارش امروز ایلنا درهمین رابطه تحت عنوان- وعده‌های مسئولان به کلاه زردها «باد هوا» بود- آمده است،مسئولین امر و آنهایی که از قبل این کار سود می‌برند در حال مقدمات و انجام زیرساخت های موجود هستند و در این زمینه مکاتباتی با شرکت‌ های برق منطقه‌ای کشور نیز صورت گرفته است؛در حالیکه هر ساله بودجه تمدید قرارداد کارکنان مدت معین در نظر گرفته می‌شد، اما در بودجه امسال خبری از تمدید قرارداد مدت معین‌ها هم نیست.

براساس این گزارش این کارگران خاطرنشان کردند که از تمامی کانال‌های قانونی، پیگیر مطالبات خود هستند.

 

اخباروگزارشات کارگری:قابل یاد آوری است که طی چند سال گذشته کارگران پست های فشار قوی برق در راه دست یابی به مطالباتشان مبنی برهمسان سازی حقوق،تبدیل وضعیت،اجرای طرح قرارداد دائم وجلوگیری از واگذاری به بخش خصوصی بارها دست به تجمع مقابل مجلس وسازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشورزدند.درخلال این تجمعات اعتراضی نهادی بنام- شورای هماهنگی بهره برداران پست های فشار قوی برق ایران-اعلام موجودیت کرد وباصدور بیانیه هایی تلاش کرد برموج نارضایتی این کارگران سوار شود واعتراضات را هدایت کند.

برپایه آنچه که درگزارش بالا آمد،زمان آن فرارسیده است که کارگران پست های فشارقوی برق بانگاهی به ترکیب نهاد فوق ونقدعملکردش،نقش نهاد فوق را درهمین رابطه روشن کنند.

اسماعیل عبدی: “در اعتراض به نقض گسترده حقوق شهروندی معلمان و کارگران اعتصاب غذا خواهم کرد

به نام خداوند جان و خرد

نوروز ۹۷، چهلمین نوروز پس از انقلاب است، انقلابی که با وعده عبور از دیکتاتوری، استقرار دموکراسی، ایجاد شفافیت و جلوگیری از انباشت ثروت در دست طبقه‌ای خاص در سال ۵۷ به وقوع پیوست. انقلابی که به گفته روحانیون و برخی گروه‌های سیاسی قرار بود در ایران پیام‌آور صلح و آزادی و پایان‌دهنده فقر و تبعیض باشد، به‌گونه‌ای که مردم علاوه بر آب و برق مجانی! دارای حقوقی چون آزادی اندیشه و بیان، آموزش و پرورش رایگان و برابر، تشکیل انجمن و اتحادیه، اعتراض و اعتصاب، تجمع و راهپیمایی و تساوی در برابر قانون باشند.

اما این آرمان‌ها در حد شعار باقی ماند و نعمات و سفره انقلاب به جای فقرا، نصیب اصحابِ زر و زور و تزویر شد و در این مدت گروه‌هایی به میدان آمدند که با تبلیغات رسانه‌ای حکومت، با وعده بهبود وضعیت معیشت و منزلت، اعتقادات و ارزش‌های اجتماعی مردم را دستمایه جذب آرا قرار داده و تمام مدت مشغول ثروت‌اندوزی از بیت‌المال بودند و حالا به یُمن رقابت‌های جناحی، پرده از اسرار هم برمی‌دارند.

در طول این چهار دهه بیشتر کشورهای دنیا، توسعه آموزش را در اولویت برنامه‌های خود قرار دادند ولی در ایران بزرگترین وزارتخانه کشور با بیش از یک میلیون معلم و میلیون‌ها دانش‌آموز، در هر دوره دارای کسری بودجه بوده و توزیع امکانات رفاهی و آموزشی همواره به ضرر فقرا و به نفع ثروتمندان انجام شده است و در حالی که بیشتر مدارس کشور فرسوده‌اند و خطرات زیادی آموزگاران و دانش‌آموزان را تهدید می‌کند و معلمان بازنشسته و شاغل(رسمی، آزاد، پیمانی، حق‌التدریس و پیش‌دبستانی) و همچنین کارگران زحمتکش، دغدغه زنده‌ماندن زیر خط فقر را دارند، هر چندروز یک‌بار خبر از اختلاس و دزدی و غارت از دسترنج آنان به گوش می‌رسد که اختلاس ۱۳ هزار میلیاردی از صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله آن‌هاست.

پس از برجام در حالی‌که مسئولان جمهوری اسلامی در تریبون‌ها از پایبندی نظام به اعلامیه جهانی حقوق‌بشر و میثاق‌‌های بین‌المللی سخن می‌رانند، بخش‌هایی از حاکمیت حتی به قانون اساسی که خود تدوین‌گر آن بوده‌اند، وفادار نیستند. آنان با ایجاد فضای امنیتی برای اندک تشکل‌های مستقل صنفی کارگران و معلمان و سرکوب تجمعات مسالمت‌آمیز و پرونده‌سازی برای فعالان صنفی و صدور احکام زندان با اتهاماتی نخ‌نماشده، مانند اقدام علیه امنیت ملی، در دادگاه‌های فرمایشیِ بدون هیأت منصفه، سعی دارند تضادهای موجود در سطوح مختلف جامعه را کنترل و منتقدان را سرکوب نمایند؛ متأسفانه در روزهایی که گروه‌های حقوق‌بشری و نهادهای بین‌المللی همچون سازمان عفو بین‌الملل، سازمان جهانی کار(ilo) و سازمان جهانی معلمان (ei)، با دقت شرایط کارگران و معلمان را در ایران رصد می‌کنند، دامنه سرکوب کنشگران صنفی افزایش یافته و حتی به مدارس و کارخانه‌ها کشانده شده است.

عده ای از کار به دستان، با اعمال فشار به دستگاه قضایی در صدور کیفرخواست و حکم، رَدِ اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور، رَدِ آزادی مشروط و حتی در دادن مرخصی به زندانیان دخالت کرده و فراتر از قانون حرکت می‌کنند و متأسفانه قاضی، دادستان و عوامل قضایی، تحتِ امر آن‌ها هستند.

اینجانب ضمن اعلام هبستگی با تمام معلمان و کارگران جهان، به عنوان یک آموزگار و عضو هیأت مدیره تشکل قانونیِ کانون صنفی معلمان تهران، دارای مجوز از وزارت کشور نسبت به عواقب شوم برخوردهای سلیقه‌ای و غیرقانونی در قوه قضاییه هشدار می‌دهم و در اعتراض به نقض گسترده حقوق شهروندی معلمان و کارگران ایران و با درخواست مشخصِ برگزاری دادگاه علنی و برخورداری از حقوق قانونی در پرونده‌ام همچون استفاده از حق مرخصی طبق ماده ۵۲۰ و مرخصی استعلاجی جهت درمان، (که اکنون به شکل غیرقانونی مسدود شده است) از تاریخ  سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ اعتصاب غذا خواهم کرد. بدیهی است عواقب ناشی از این اعتصاب غذا بر عهده قوه قضاییه است.

اسماعیل عبدی

زندان اوین، بند۴ سالن۴

فروردین ۱۳۹۷

رونوشت:

★سازمان جهانی معلمان Ei

★سازمان جهانی کار ilo

★سازمان عفو بین‌الملل

 

 

بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی600کارگرگروه نساجی فرقانی

از ابتدای فروردین ماه سال جاری، قرارداد کاری600 کارگر گروه نساجی فرقانی در استان قزوین تمدید نشده وپنج کارخانه این گروه نساجی درسال جدید شروع بکار نکرده و4ماه حقوق وعیدی این کارگران پرداخت نشده است.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ21فروردین،کارگران گروه نساجی فرقانی که شامل کارخانه‌های «یاس نخ»، «یاس نخ البرز»، «نخ البرز»، «صنایع بافت تکمیلی ایران» و «نخ پاسارگاد» می‌شود، گفتند: کارفرما از ابتدای ماه جاری (فروردین ماه) قرارداد کار حدود ۶۰۰ کارگر شاغل در این مجموعه نساجی را تاکنون تمدید نکرده و به دنبال آن فعالیت هیچیک از واحدها آغاز نشده است.

آنها با یادآوری اینکه مدیریت این مجموعه مانند سایر بنگاه‌های اقتصادی در چند سال گذشته برای تامین منابع مالی و مواد اولیه تولید با چالش‌هایی روبرو بوده است، افزود: نگرانی کارگران از این است که مبادا با استمرار وضعیت فعلی درهای کارخانه‌ها به‌صورت کامل بسته و آنها بیکار شوند.

کارگران این واحد تولیدی در ادامه گفتند: از قرار معلوم مدیریت گروه نساجی فرقانی عقیده دارد که فعالیت این واحد‌های تولیدی به شیوه کنونی مقرون به صرفه نیست و باید برای کاهش هزینه‌های کارخانه بخشی از نیروی انسانی تعدیل شوند.

به گفته کارگران، این واحد بزرگ نساجی دچار مشکلاتی‌است و اگر مسئولان بالادستی چاره‌ای برای رفع آن نکنند به زودی شاهد تعطیلی کامل این کارخانه عظیم تولیدکننده نخ و سایر محصولات نساجی در خاور میانه خواهیم بود.

طبق اظهارات آنها؛ در گروه نساجی فرقانی حدود ۶۰۰ کارگر در پنج شرکت مشغول کارند که جدا از مشکلات بوجود آمده؛ مزد چهار ماه گذشته به همراه عیدی و پاداش پایان سال گذشته آنها پرداخت نشده است.

منتظری (قائم مقام گروه نساجی فرقانی) در همین زمینه با اشاره به مشکلات حاکم بر بازار طی چند سال گذشته گفت: با شرایط به وجود آمده در بازار گروه نساجی فرقانی هنوز شروع به کار نکرده و باید تصمیم‌گیری کند.

او با بیان اینکه تصمیم‌گیری برای شرایط فعلی زمان بر خواهد بود، افزود: قطعا کارگران به کار سابقشان بازخواهند گشت.

به گفته وی، گروه نساجی فرقانی مشکلات زیادی دارد که در سال جدید افزایش قیمت دلار مزید علت شده تا ما برای شرایط جدید حاکم بر بازار تصمیم‌گیری کنیم.

 

 

بلاتکلیفی شغلی 90کارگرسولفات پتاسیم ایوان بدنبال پلمب کارخانه

کارخانه سولفات پتاسیم ایوان پلمب ونود کارگرش بلاتکلیف شدند.

براساس گزارش که21فروردین رسانه ای شد، طی روزهای اخیر خبری مبنی بر تعطیلی کارخانه سولفات پتاسیم ایوان به علت تولید مواد آلاینده بیش از حد مجاز و اعتراض و تجمع مردم بخش زرنه این شهرستان در فضای مجازی و رسانه ها منتشر شد.

تعدادی از مردم ایوان معتقدند دود ناشی از این کارخانه سمی ، سرطان زا و دارای گوگرد است و خواستار تعطیلی این کارخانه شدند که باعث رکود تولیدات این مجموعه صنعتی نیز شده است.

کارخانه سولفات پتاسیم ایوان سال 95 در 2 فاز در شهرک صنعتی این شهرستان به بهره برداری رسید و هم اکنون برای 90 نفر شغل ایجاد کرده است.

برای اجرای این پروژه بیش از 550 میلیارد ریال هزینه شده که مبلغ 4/4 میلیون یورو تسهیلات ارزی و 61 میلیارد ریال تسهیلاتی ریالی با عاملیت بانک صادرات پرداخت و مابقی از محل آورده سهامداران بوده است.

هم اکنون فاز اولیه این طرح در زمینه تولید اسید کلریدریک با ظرفیت روزانه 25 تن و اسید سولفوریک با ظرفیت روزانه 40 تن به بهره برداری رسید.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ایوان در این خصوص گفت: کارخانه سولفات پتاسیم شهرستان ایوان بدون انجام آزمایشات علمی و معتبر از سوی محیط زیست ایلام پلمپ و از فعالیت آن جلوگیری شده است.

امیدعلی عزتی افزود: دستگاه های کارخانه سولفات پتاسیم ایوان بدلیل نوسانات برق دچار اختلال و باعث تولید دود شده است و در صورت استارت آن بمدت چهار تا یک هفته دود ناشی از این اختلال رفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه مردم این شهرستان معتقدند این دودها باعث سرطان و دارای گوگرد است، اظهار کرد: ترس شهروندان ایوانی بی دلیل است چرا که هنوز هیچ آزمایش علمی و معتبر از سوی کارشناسان محیط زیست مبنی بر آلودگی این دودها انجام نشده و سمی و سرطان زا بودن این دودها شایعه ای بیش نیست.

عزتی تاکید کرد: دادستانی ایوان بمدت یک روز حکم پلمپ این کارخانه را صادر کرد و روز بعد نیز این حکم لغو شد و این پرونده فعلا بلاتکلیف مانده است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست ایلام نیز در این خصوص گفت: ایجاد آلودگی در این کارخانه از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده و چندین بار برای رفع این مشکل به مسئولان کارخانه اخطار داده شده اما با بی توجهی آنان مواجه شدیم و همچنان این دود باعث آلودگی محیط زیست شده است.

علی طاهر سارایی افزود: بررسی های بعمل آمده نشان داده این کارخانه به فیلتراسیون نیاز دارد و باید در کمترین زمان ممکن نصب شود و تا هم شهروندان ایوانی و هم محیط زیست از وجود چنین آلاینده هایی رها شوند.

وی تاکید کرد: پلمپ این کارخانه زیان های بسیاری برای تولید کننده به دنبال دارد و باید از پلمپ آن جلوگیری کرد لذا 2 هفته زمان برای نصب فیلتر و رفع مشکل به مسئولان کارخانه داده شده است.

سارایی یادآور شد: پرونده تخلف زیست محیطی این کارخانه باز و در دست پیگیری است و چنانچه برای رفع این مشکل اقدامی صورت نگیرد، کماکان پلمپ خواهد ماند.

 

 

عدم پرداخت2ماه حقوق 2هزار مهماندار شرکت راه‌آهن رجا

دوماه حقوق دوهزار مهماندار شرکت راه‌آهن رجا پرداخت نشده است.

براساس گزارش منتشره بتاریخ21فروردین،دست‌کم دو هزار نفر از مهمانداران شاغل در شرکت راه‌آهن رجا که تحت مسئولیت چندین شرکت پیمانکاری همانند «عصر دایا»، «آهودشت»، «سیمرغ»، «ماربین» و چند شرکت دیگر به کارهای خدمات‌دهی به مسافران یا همان شغل مهمانداری مشغول‌اند، از بهمن ماه سال گذشته مطالبات مزدی‌شان به تاخیر افتاده است.

این کارگران که از ۸ تا ۱۵ سال دارای سابقه کار هستند، در عین حال گفتند جدا از معوقات مزدی از امنیت شغلی برخوردار نیستند.

به گفته کارگران مهماندار راه‌آهن رجا، به تعویق افتادن مطالبات مزدی آن‌ها درحالی است که ظاهرا شرکت رجا به‌صورت منظم صورت وضعیت‌های پیمانکار را پرداخت نمی‌کند.

آن‌ها می‌گویند در حال حاضر فقط یک شرکت پیمانکاری به نام «آهو دشت» مطالبات مزدی مهمانداران زیرمجموعه خود را به موقع پرداخت می‌کند.

 

ادامه اعتراضات کشاورزان شرق اصفهان نسبت به عدم اختصاص حق آبه

روز سه شنبه بیست ویکم فروردین ماه،جمعی از کشاورزان شرق اصفهان در ادمه اعتراضاتشان نسبت به عدم اختصاص حق آبه دست به تجمع وراهپیمایی در خیابان های منتهی به میدان خوراسگان و جی این شهرستان زدند.

تظاهرکنندگان با سردادن شعار«توپ،تانک،فشفشه  دیگراثرندارد» عزم راسخسشان را در راه دستیابی به مطالباتشان بنمایش گذاشتند.

 

درهمین رابطه:

تجمعات اعتراضی کشاورزان شرق اصفهان علیرغم تهدیدها ووعده و وعیدها ادامه دارد

روز دوشنبه بیستم فروردین ماه، کشاورزان شرق اصفهان علیرغم تهدیدها ووعده و وعیدها به تجمعات اعتراضیشان نسبت به عدم اختصاص حق آبه ادامه دادند ودست به تجمع وراهپیمایی درخوراسگان(واقع در شرق کلانشهر اصفهان) زدند.

لینک فیلم راهپیمایی تجمع کشاورزان شرق اصفهان در خوراسگان:

http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1397/1/20/833294_485.mp4

قابل یادآوری است که این کشاورزان روز شنبه هیجدهم فروردین ماه درشهر اصفهان تجمع وراهپیمایی کردند:

ادامه تجمعات وراهپیمایی کشاورزان شرق اصفهان دراعتراض به عدم توزیع عادلانه آب بر اساس حقابه‌ها

صبح روزشنبه هیجدهم فروردین ماه کشاورزان شرق اصفهان در ادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم توزیع عادلانه آب بر اساس حقابه‌ها ،درحاشیه پل خواجو تجمع کردند و سپس به سمت اداره آب منطقه ای اصفهان در ضلع جنوبی زاینده رود راهپیمایی کردند وبه اجتماعشان مقابل ساختمان این شرکت ادامه دادند.

کشاورزان با سردادن شعارهایی همچون ،آب زاینده رود حق مسلم ماست، پول نمی خواهیم آب می خواهیم، ‘زاینده رود من کو’ و….اعتراضاتشان را بنمایش گذاشتند.

کشاورزان معترض شرق اصفهان در پایان تجمع اعلام کردند در صورت عدم رسیدگی به مشکلاتشان ومتحقق نشدن خواسته هایشان به اعتراضاتشان ازجمله تجمعات ادامه خواهند داد.

قابل یادآوری است که روز گذشته مجمع نمایندگان مجلس استان اصفهان از کشاورزان معترض شرق اصفهان خواسته بودند،از هر گونه تجمع اعتراضی پرهیز کنند وامروز نیزاستاندار اصفهان گفت: هیچ دلیلی برای تجمع وجود ندارد.

کشاورزان با تجمعات اعتراضی وراهپیمایی امروز واعلام اینکه تا تحقق خواسته هایشان به تجمعاتشان ادامه خواهند داد پاسخ دندان شکنی به مجمع نمایندگان مجلس استان اصفهان واستاندار دادند وعزم راسخشان را برای احقاق حقوق بحقشان بنمایش گذاشتند.

خاطرنشان می شود،مناطق شرق اصفهان بالغ بر 300 هزار نفر جمعیت دارد که مردم آن اغلب به کشاورزی اشتغال دارند، اما خشکسالی، آنان را بشدت در معرض مشکلات شغلی و معیشتی قرار داده است.

این کشاورزان که از مناطق زیار، جرقویه، ورزنه، اژیه، هرند، برآن و خوراسگان واقع در شرق اصفهان هستند، می گویند خشکسالی و جاری نشدن زاینده رود برای کشت پاییزه، مشکلات معیشتی آنان را دو چندان کرده است.

سهم کلی حقابه کشاورزان شرق اصفهان از زاینده رود حدود 400 میلیون مترمکعب است، اما این میزان در سال های اخیر اختصاص نیافته و با وجود جریان یافتن زاینده رود در مقطعی از سال گذشته تنها حدود 40 درصد از یکصد هزار هکتار زمین های کشاورزی شرق اصفهان، زیر کشت رفت و امسال بدلیل رها نشدن آب برای کشت پاییزه این رقم با کاهش زیادی روبه رو شده است.

همچنین طبق مصوبه شورای هماهنگی زاینده رود، با توجه به اینکه ذخیره آب در سد زاینده رود به کمترین میزان طی 50 سال اخیر رسیده است، امکان توزیع آب کشاورزی در سال زراعی جاری وجود ندارد.

 

 

زنان اصفهانی به اعتراضات آب پیوستند

باز هم كشاورزان اصفهاني درصدد ساماندهي تجمع اعتراضي براي احياي حقابه‌هاي خود برآمدند. اين بار اما زنان خوراسگاني هم دوشادوش مردان به صحنه اعتراضات وارد شدند. از روزهاي قبل خبري دست‌به‌دست شد كه كشاورزان اصفهاني با بيل در محل تجمع حضور يابند.

كارشناسان آب بر اين باورند كه برگزاري اين تجمعات راه به جايي نمي‌برد و بهتر است با توجه به مطالبات مردم و بازتخصيص پروانه‌ها، جلوي تصميمات اشتباه گذشته گرفته شود. ديروز مردم و کشاورزان معترض به وضعیت آب در خوراسگان و اصفهان تجمع اعتراضي برگزار كردند. در اين تجمع كه با حضور گسترده زنان اصفهاني همراه بود، معترضان خواستار رسيدگي به وضعيت معيشتي كشاورزان و تأمين حقابه‌هاي كشاورزي شدند. زنان معترض در اين تجمع شعار دادند: «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، زندگی کشاورز روی هواست امروز». تظاهركنندگان از كنار مأموران به آرامي گذشتند و تا لحظه تنظيم اين خبر، گزارشي درباره اين تجمع اعتراضي از سوي معترضان مخابره نشده است. بهانه اعتراضات كشاورزان اصفهاني خط انتقال آب اصفهان به يزد است.

انوش اسفندياري، عضو شوراي سياست‌گذاري انديشكده تدبير آب ايران نيز اعتراضات اصفهان را حاصل انباشت مطالبات بازتخصيص كشاورزان معرفي مي‌كند. او مي‌گويد: كشاورزان حق و حقوقي داشتند اما به‌تدريج به دليل اينكه حقوق آب محترم شمرده نشد، حقابه‌هاي آنها از دست رفت. بنابراين بايد به سرعت هيئت‌هايي تشكيل شود تا به كمك وزارتخانه‌هاي جهاد كشاورزي و نيرو حقابه‌ها مورد بازبيني قرار گيرد و حساب و كتابي پيدا كند. بايد بررسي‌ها در چارچوب ارتباط هيدرولوژيكي باشد و محدوده آبخوان‌ها در نظر گرفته شود. عضو شوراي سياست‌گذاري انديشكده تدبير آب با اشاره به وجود ظرفيت‌هاي قانوني در قانون توزيع عادلانه آب، شرايط فعلي را فرصتي مي‌داند كه مسائل حقوقي مالكيت آب به‌طور جدي مورد توجه قرار گيرد. او تأكيد مي‌كند بايد براي مسئله بازتخصيص منابع آب برنامه‌ريزي شود. نمي‌توان آن را رها كرد. بايد ديد درستي نسبت به گستره كار داشته باشيم و با توجه به اولويت‌هاي استاني، برنامه‌ريزي را آغاز كنيم. بدون شك استان اصفهان يكي از وضعيت‌هاي اولويت‌دار در سطح كشور خواهد بود.

 

 

 

کشاورزان معترض، جاده ترانزیتی رودبار-جازموریان را بستند

صبح روزسه شنبه بیست ویکم فروردین ماه، کشاورزان شهرستان رودبار جنوب در اعتراض به عدم خرید محصول کشاورزی‌شان و همچنین پایین بودن فاحش قیمت آن که در این فصل گوجه فرنگی است، اقدام به بستن جاده ترانزیتی رودبار-جازموریان کردند. قریب به چند کیلومتر خودروهای باری سبک کشاورزان که حامل گوجه فرنگی در سراسر این جاده صف کشیده اند.

براساس گزارشات منتشره،کرمان اگرچه پهناورترین استان کشور بوده و صنایع و معادنش مشهور، اما جنوب این استان از جمله مناطقی است که همواره با محرومیت ها مختلف مواجه بوده است. انواع مشکلات نظیر کمبود مراکز بهداشتی و درمانی و مشکلات اقتصادی در طی سالهای اخیر بیشترین فشار را به مردم این استان که بخش قابل توجهی از اقشار آسیب پذیر را در خود دارد، وارده کرده است.

فصل کاشت گندم در این منطقه از بهمن ماه آغاز شده است که متاسفانه به علت نرسیدن سوخت دولتی بسیار از کشاورزان با مشکلات خطیری مواجه شده اند. با این حال نیز قیمت اولیه فروش توسط کشاورزان 150 تا 200 تومان به ازای هرکیلو بوده که متاسفانه به علت تفاوت چشمگیر قیمت خرید از کشاورز و عرضه در بازار محصول آنها روی دستشان مانده، بعضا حاضرند حتی با همین قیمت گوجه را  به اداره جهاد کشاورزی و یا هر فروشنده دیگری نیز بفروشند اما اصلی ترین مشکل آنها عبارت است از عدم تمایل مسئولان استانی برای خرید و همکاری نکردن آنها در کمک به کشاورز و تامین نیاز ها جهت بارکشی و حمل و نقل، صدای اعتراض کشاورزان را به جاده ترانزیتی کشانده است.

از دیگر مطالبه کشاورزان نظارت مسئولین دولتی بر قیمت حمل و نقل است. کرایه سرسام آور کامیون و نبود قانون مشخص در تعیین قیمت آن نیز مشکل اساسی کشاورزان رودبار جنوب است.

امروز قرار است جلسه شورای تامین برای برطرف شدن مشکل اعتراض در وهله اول و رسیدگی به مطالبه کشاورزان با حضور مسئولین شهرستان برگزار شود.

این در حالی است که هرگونه تعلل مسئولین ذی ربط درخصوص این مطالبه کشاورزان باعث آن میشود که محصول برزمین مانده به جهت ویژگی اش، از بین برود.

بنا به آخرین گزارشات منتشره بنقل از فرماندار رودبار جنوب خرید توافقی گوجه آغاز شده و در شهرک سلمانیه این شهرستان در حال انجام است.

ابوذر عطاپور افزود: سازمان تعاون روستایی اقدام به خرید حمایتی گوجه از کشاورزان گوجه کار رودبار جنوب کرده است.

 

تجمع مردم کازرون در اعتراض با طرح تفکیک این شهرستان مقابل فرمانداری

روزسه شنبه بیست ویکم فروردین ماه،جمعی از اهالی کازرون همزمان با حضور کارشناسان تقسیمات کشوری دراعتراض با طرح تفکیک این شهرستان مقابل فرمانداری اجتماع کردند.

برپایه گزارش منتشره،این عده با اعتراض به روند طرح تفکیک شهرستان کازرون که در وزارت کشور طی کرده است، معتقدند کارهای کارشناسی دقیقی در این طرح صورت نگرفته و عملی شدن ایجاد شهرستان جدید نه به دلیل دارا بودن منطقه از شرایط قانونی، بلکه به علت برخی فشارهای سیاسی انجام گرفته است.

مخالفان همچنین بر این باورند در جریان مطالعه این طرح، صدای همه مردم شهرستان به‌ویژه اهالی دهستان‌های انارستان و دشت‌برم که در این طرح از کازرون جدا می ‌شوند، به‌خوبی شنیده نشده و نباید در این طرح هویت کازرون تحت شعاع قرار گیرد و دنبال‌کنندگان طرح تفکیکی به هر قیمتی دنبال ایجاد شهرستانی جدید هستند.

بیست ویکم فروردین ماه1397

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …