سێ شه‌ممه‌ 26 ئازار 2024

رفراندوم در کردستان در عراق / محمد خاکی

چند روز بیشتر به رفراندوم در کردستان در عراق نمانده و جبهه و اتحاد عجیب و در همان حال پیش بینی شده ای در مقابل رفراندوم و استقلال احتمالی یکی از چهار بخش کردستان شکل گرفته است.

حکومت ها و دولت مردان فاسد و دزد در تهران ، آنکارا ، بغداد و دمشق که دستشان به خون هزاران نفر از شهروندان بی حقوق و سرکوب شده خود آلوده است  ، کف بر دهان تهدید میکنند و رجز می خوانند .

خیل عظیم اپوزیسیون بی خاصیت ، حراف ، ناسیولیست ، شونیست ونژاد پرست ، قدیم چپی که اب توبه ناسیونالیستی ، اسلامی و شبهه اصلاح طلبی روی خود ریخته اند ، اپوزیسیون و باندهای اسلامی ، داعش شیعه و سنی و …. مخالف رفراندوم در کردستان هستند و یا دایه مهربان تر از مادر شده اند !

بخشی از چپ ها و کمونیست ها ، که در گروههای چند ده نفری و بیش از نیم قرن است برای امپریالیسم جهان خوار امریکا ، پشت کامپوتر و در اطاقهای گرم شاخ و شانه می کشند  ، امروز ؛  هم موضع عربستان ، ترکیه ، ایران ، داعش ، حشد شعبی و امریکا شده و از بی کفایتی ناسیونالیزم کرد در عراق حرف زده ، و صحبت های دولت شیعه تحت نفوذ و کنترل ایران را بگونه ای دیگر تکرار می کنند .

احزاب حکومتی در اقلیم کردستان بدون شک بشدت فاسد ، دزد ، بی کفایت هستند و بیست و شش سال حکومت انها ، بیانگر و نشان دهنده نوع حکومت بعد از رفراندوم انها است .

با این حال مردم کردستان حق دارند بدون شنیدن صدای عربده کشی و تهدیدات حکومت های جانی و سرکوبگر در چهار کشور عراق ، ایران ، ترکیه و سوریه به پای صندوقهای رای بروند و سرنوشت سیاسی اینده خود را تعین کنند .

من هنوز مطمئن نیستم که ایا رفراندم در روز بیست و پنجم این ماه برگزار خواهد شد یا نه ، و نمیدانم چه معاملات و توافق های سیاسی پشت پرده صورت خواهد گرفت ، ولی بدون هیچ ابهام و اگری ، از حق رفراندوم در کردستان در عراق ، از تصمیم مشترک سیاسی اکثریت مردم کردستان در هر بخش ان برای جدایی و استقلال ، برای فدرالیسم و کنفدرالیسم و … دفاع خواهم کرد .

بیش از پنج ملیون نفر از مردم کردستان می خواهند با متمدن ترین شیوه تصمیم گیری ، با صلح و آشتی به پای صندوق رفراندوم بروند و در مورد ماندن یا نماندن در کشوری که چیزی بیش از نسل کشی و انفال ، جنوساید و قتل عام ، نابودی شنگال ، بمب شیمیایی هلبجه ندیده اند تصمیم بگیرند .

پنج ملیون نفر مردم کردستان در عراق به چند  ملیون نفر تحلیل گر و کارشناس سیاسی ، پاسدار و بسیج ، ارتش و ژاندرم ترک ، عرب شیعه و سنی احتیاجی ندارد !

پیام و پیشنهادی هم برای بخش عمده اپوزیسیون بی خاصیت سراسری ایران که همه کارشناس مسایل کردستان شده و برای مردم کردستان نسخه می پیچند دارم ، و ایا بهتر و به صرفه تر نیست که فکری برای اوین و کهریزک ، برای مردمی که کلیه های خود را می فروشند ، برای مردمی که ملیونی معتاد ، روانی و به انحطاط کشیده شده اند بکنید و دست از نصایح و باید و نبایدهای خود برای مردم کردستان بردارید !؟  ///

 

بابەتی هاوپۆل

قفس، یادداشت چهارم: پیش‌بند “به یاد سپیده فرهان”

مژگان کاوسی تا کنون دو بار بازداشت شده‌ام و هر دو بار در خانه‌ی خودم؛ …