یه‌ك شه‌ممه‌ 28 نیسان 2024

اخبار و گزارشات کارگری29 فروردین 1396

تجمعات اعتراضی کارگران بازنشسته ذوب آهن اصفهان نسبت به قطع بیمه خدمات درمانی مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد و وزارت کار!

صبح امروز29فروردین بیش از100نفر از کارگران بازنشسته ذوب آهن اصفهان دراعتراض به قطع بیمه خدمات درمانی مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد در تهران تجمع کرده اند.

این بازنشستگان معترض صنعت فولاد، بعداز ظهر امروزمقابل وزارت کار اجتماع کردند.

کارگران بازنشسته ذوب آهن با سر دادن شعارهای” یک اختلاس کم بشه، بیمه ما حل میشه”،”کلید حل مشکل ما کجاست؟”و…. خشمشان را بنمایش گذاشتند.

امروز در گزارشات آمد،بیش از 100 نفر از بازنشستگان شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان صبح امروز با انتقاد از قطع دو ساله بیمه درمانی و بی اعتبار شدن دفترچه های خدمات درمانی شان در دولت یازدهم، جلوی ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد در تهران تجمع کردند. این تجمع که چند ساعتی به طول انجامید و شعارهای “کلید حل مشکل ما کجاست؟” و “یک اختلاس کم بشه، بیمه ما حل میشه” از سوی بازنشستگان خطاب به دولت و مسئولان صندوق بازنشستگی فولاد عنوان می شد.

بازنشستگان ذوب آهن اصفهان پس از چند ساعت تجمع در مقابل صندوق بازنشستگی فولاد، با حضور چند تن از نمایندگانشان در دفتر مدیریت این صندوق، قول حل مشکل بیمه خود را به صورت شفاهی گرفتند. اما این بازنشستگان که بارها وعده حل مشکل را در طول دو سال اخیر شنیده بودند و با خلف وعده مدیران دولتی مواجه شده بودند، به قول مدیران صندوق بازنشستگی فولاد اکتفا نکرده و بعد از ظهر امروز به سوی ساختمان اصلی وزارت کار در خیابان آزادی تهران حرکت کردند. تجمع این تعداد بازنشسته که برای تیم حراست و مدیران وزارت کار تعجب برانگیز بود، موجب شد تا برخی پرنسل حراست وزارت کار در جمع بازنشستگان حضور یافته و دلیل حضور آنها را جویا شوند.

بازنشستگان خسته و ناراحت از خلف وعده های مکرر دولت، خواهان دیدار وزیر کار و گرفتن قول حل مشکل از سوی مقام ارشد این وزارخانه شدند که به گفته برخی از این بازنشستگان، عنوان شد وزیر کار برای حل مشکلاتی از این دست به مجلس رفته است.

گویا در نهایت با حضور مسئولی از امور اجتماعی وزارت کار و قول رسیدگی به مشکل بازنشستگان، این افراد که اغلب پا به سن گذاشته و موسپید بودند و پس از تجمعی چند ساعته خسته از عدم توجه مسئولان بودند، راه خانه در پی گرفتند.

اما ماجرا از چه قرار است؟

حدود 2 سال پیش و در میانه دولت یازدهم، دفترچه های درمانی حدود 30 هزار بازنشسته این شرکت بدون اطلاع قبلی و به یکباره فاقد اعتبار شد. بازنشستگان با مراجعه به مراکز درمانی که پیش از این دفترچه درمان آنها را قبول می کردند، مجبور به پرداخت هزینه درمانی به صورت آزاد و بدون پوشش بیمه شدند. بازنشستگانی که 30 سال در دولت کار کرده بودند و به عنوان کارمند رسمی کشوری، 30 سال حق بیمه پرداخت کرده بودند، به یکباره با وضعیتی مواجه شدند که هر گونه هزینه درمان خود و خانواده خود را باید به صورت آزاد پرداخت می کردند.

ابتدا مسئولان صندوق بازنشستگی فولاد بروز این مشکل را موقتی اعلام کردند، اما با ادامه دار شدن این وضعیت، مسئولان این صندوق تقصیر عدم واریز به موقع حق بیمه های بازنشستگان را به گردن شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان انداختند و شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان نیز اعلام می کرد که به وظایف قانونی خود عمل کرده است.

این مشکل عجیب تا همین امروز ادامه داشته و گزارش های مردمی از سوی بازنشستگان ذوب آهن اصفهان و خانواده آنها حاکی از این است که بسیاری از این افراد، بیماری های خود را به امید حل شدن مشکل اعتبار دفترچه های درمانی خود بدون مراجعه به پزشک تحمل کرده اند و در برخی مواقع بیماری افراد منجر به فوت و یا تشدید بیماری شده است.

 

خاتمه تجمع کارگران کارخانه شیر پاستوریزه تهران در خیابان ولیعصربا دخالت نیروی انتظامی!

ظهر امروز29فروردین، جمعی از کارگران شرکت شیر پاستوریزه تهران دست به یک تجمع اعتراضی در تقاطع خیابان ولیعصر جامی  زدند که با دخالت نیروی انتظامی خاتمه پیدا کرد.

براساس این گزارش سربسته که امروز رسانه ای شد،تجمع کنندگان با در دست داشتن دست نوشته هایی خواستار رسیدگی به وضعیت مشکلات خود در این واحد تولیدی شده اند. در حال حاضر با حضور نیروی انتظامی این تجمع به پایان رسیده است.

 

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری بن نسبت به عدم پرداخت 2ماه حقوق ومطالبات دیگر!

جمعي از کارگران شهرداري شهر بن دراعتراض به عدم پرداخت2ماه حقوق،یک سال حق سنوات و5ماه حق اضافه کاری دست به تجمع اعتراضی زدند.

يکي از اين کارگران به خبرنگاریک منبع خبری محلی، گفت:ما کارگران شرکتي يک سال سنوات ،پنج ماه اضافه کاري و دو ماه حقوق خود را دريافت نکرده ايم و  چند سالي است که حقوق کارگران شهرداري به موقع پرداخت نمي شود و معيشت و زندگي خانوادگي ما را دچار بحران کرده چرا که با اين گراني ها بعضي از همکاران ما به نان شب محتاج شده اند.

يکي ديگر از کارگران شهرداري که دل پري داشت گفت: حقوق هاي ما بيش از 2 ماه است که پرداخت نشده  و گاهي با بي نظمي هاي بسيار زيادي پرداخت مي شود و حقوقي که چندماه يک بار واريز مي شود و آن هم فقط يکي از ماه هاي عقب افتاده واريز مي شود و در اين وضعيت گراني و بي پولي ديگر نميدانيم چگونه در چشمان همسر و فرزندان مان  نگاه کنيم.

 

تجمع اعتراضی  کارگران بازنشسته آی تی آی مقابل استانداری فارس برای سومین روز متوالی!

امروز سه شنبه29فروردین، حدود300 نفر از کارگران بازنشسته کارخانه مخابرات راه دور شیراز (I.T.I ) برای سومین روز مقابل استانداری استان فارس تجمع کردند.

امروزایلنا طی گزارشی درهمین رابطه نوشت، تعدادی از کارگران بازنشسته کارخانه مخابرات راه دور شیراز در اواخر تجمع امروز جلسه‌ای با مدیر کل امور اقتصادی استانداری فارس داشتند. این مقام دولتی به آنها وعده داده  است که مشکلات آنان هر چه سریعتر برطرف شود.

درهمین رابطه:

 

*دور جدید تجمعات اعتراضی  کارگران بازنشسته آی تی آی ادامه دارد!

امروز 28فروردین، کارگران بازنشسته کارخانه مخابرات راه دور شیراز (I.T.I) دوباره درمقابل استانداری تجمع کردند.

این کارگران بازنشسته بعد از اینکه با بی توجهی مسئولان استانداری فارس مواجه شدند درراه دست یابی به مطالبات برحقشان مقابل دفتر امام جمعه شیراز تجمع کردند.

ایلنا درهمین رابطه نوشت، حدود ۳۰۰ نفر از کارگران بازنشسته کارخانه مخابرات راه دور شیراز (I.T.I) امروز (دوشنبه/۲۸فرودین) در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی و سنوات بازنشستگی مقابل استانداری استان فارس و دفتر امام جمعه تجمع کردند.

 

*ادامه دورجدید تجمعات اعتراضی کارگران آی.تی.آی شیراز!

روزگذشته(26فروردین)،حدود 100 نفر از کارگران بازنشسته کارخانه مخابرات راه دور شیراز (I.T.I) در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی و سنوات بازنشستگی مقابل استانداری استان فارس تجمع کردند.

جمعی از این کارگران بازنشسته به ایلنا، یادآور شدند که مدیران این کارخانه صنعتی تولید کننده محصولات مخابراتی پرداخت مطالبات آنها را به دست فراموشی سپرده‌اند که این امر با توجه به اینکه از بازنشستگی اکثر آنها 10 سال می‌گذرد تعجب برانگیز است.

تعداد بازنشستگان این کارخانه که با مشکلات معیشتی از بابت عدم پرداخت مطالبات، دست و پنجه نرم می‌کنند بیش از 1200 نفر است.

 

*از سرگیری تجمعات اعتراضی کارگران آی.تی.آی شیرازبدنبال توخالی درآمدن وعده های صاحبان کارخانه!

صبح امروز21فروردین،کارگران آی.تی.آی شیراز شیرازبدنبال توخالی درآمدن وعده های صاحبان کارخانه مبنی بر پرداخت مطالباتشان اعتراضاتشان را از سر گرفتند ومقابل کارخانه تجمع کردند.

کارگران معترض گفتند: این بار تا گرفتن حق خود همچنان به تجمع در مقابل کارخانه ادامه می‌دهند و از روز شنبه نیز این تجمع مقابل استانداری انجام خواهدگرفت.

برپایه گزارشات منتشره،در تیرماه سال گذشته صاحبان کارخانه طی جلسه ای به کارگران قول دادند که مطالبات کارگران را طی 18 ماه و هر ماه با پرداخت 2 تا 3 میلیارد تومان تسویه کنند اما قول آنها تاکنون عملی نشده است.

آنها قول دادند که مطالبات 10 ساله کارگران را پرداخت کنند و کارخانه را فعال کنند اما نه مطالبات کارگران پرداخت شد و نه چرخ کارخانه به حرکت درآمد.

کارخانه آی.تی.آی شیراز از جمله کارخانه‌هایی که بعد از واگذاری به بخش خصوصی دچار مشکل شد و از سال 85 مشکلات آن قد علم کرد تا جایی که منجر به تعطیلی کامل این کارخانه شد. برای برطرف شدن مشکلات با استفاده از بازنشستگی پیش از موعد فشار پرسنلی این کارخانه کم شد اما همچنان مشکلات این کارخانه پابرجاست و به گفته کارگران هیچ اقدامی برای رفع آن از سوی مسئولان انجام نمی‌شود.

مطالبه 1226 کارگر بازنشست شده این کارخانه حدود 30 میلیارد تومان است که کارگران خواستار محاسبه کردن این مطالبات به نرخ روز و پرداخت خسارت تادیه و تاخیر آن هستند.

در حال حاضر کارخانه در دست ستاد هیئت اجرایی (ستادی که ستاد حمایت از صنایع تشکیل می‌دهد) است. اموال این کارخانه نیز در اختیار بانک ملی و تامین اجتماعی است.

 

ادامه اعتراضات رانندگان اتوبوس درون شهری کرمانشاه با تجمع  مقابل استانداری!

امروز29فروردین، رانندگان اتوبوس درون شهری کرمانشاه درادامه اعتراضاتشان مقابل استانداری تجمع کردند.

برپایه گزارشات منتشره، مسؤولان دولتی در جمع رانندگان معترض حاضر شدند، اما پاسخگویی آن‌ها قانع کننده نبود و از رانندگان خواستند با توجه به نزدیک بودن دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این‌چنین تجمع نکنند.

قابل یادآوری است که،اعتراض رانندگان اتوبوس نسبت به عدم پرداخت یارانه اتوبوس‌های درون‌شهری است که  باید دولت یارانه مربوط به رانندگان اتوبوس درون‌شهری را به شهرداری پرداخت می‌کرد که تا به حال محقق نشده است.

درهمین رابطه:

 

اعتصاب رانندگان اتوبوس های درون شهری کرمانشاه!

صبح امروز27فروردین، رانندگان اتوبوس های درون شهری کرمانشاه دست به اعتصاب زدند.

درهمین رابطه،امروزمسئول روابط عمومی اتوبوسرانی استان کرمانشاه به خبرنگاران گفت: از صبح امروز تاکنون به دلیل اعتراض جمعی از رانندگان واحد اتوبوسهای درون شهری وضعیت حمل و نقل عمومی کرمانشاه دچار بی‌نظمی و اختلال شد.

فرهاد رشیدی با اشاره به اینکه رانندگان30 تا 40 دستگاه اتوبوس درون شهری به دلیل اعتراض به برخی از مشکلات خود اعتصاب کردند، گفت: این رانندگان دلیل اعتراض خود را وضعیت نابسامان یارانه، مسافتهای طولانی و پرهزینه بودن  بودن تعمیرات اتوبوسها اعلام کردند.

رشیدی با اشاره به اینکه این مشکل در ترمینال شماره یک اتوبوسرانی کرمانشاه رخ داده است، گفت: اکنون برای جابجایی شهروندان تعدادی مینی‌بوس و مینی‌بار در این ترمینال مستقر شده است.

فضل الله رنجبر فرماندار کرمانشاه در خصوص این موضوع نیزگفت: این رانندگان در رابطه با حق شارژهایی که شرکت های تابعه از آنها دریافت می کنند معترض بوده و خواهان اصلاح این وضعیت هستند. همچنین این رانندگان درخواست دریافت یارانه نیز داشته‌اند.

فرماندار کرمانشاه افزود: جلساتی از طریق شهرداری و مجموعه اتوبوسرانی کرمانشاه برای رفع مشکلات این رانندگان تشکیل شده، اما با توجه به انعقاد قرارداد این رانندگان با شرکتهای تابعه از گذشته، باید بررسی‌های بیشتری برای حل مشکل این رانندگان انجام شود که نیاز به زمان دارد.

 

 

نامه سرگشاده کارگران پیمانکاری پالایشگاه نفت آبادان دراعتراض به عدم تبدیل وضعیت!

جمعی از کارگران پیمانکاری پالایشگاه نفت آبادان همزمان با سفر وزیر نفت و رئیس جمهور به مناطق نفتی،طی نامه ای سرگشاده ضمن اعتراض به تبعیض وشرایط کاری سختشان،خواهان تبدیل وضعیت شدند.

در این نامه به گزارش ایلنا ازجمله آمده‌است:

ما جمعی از نیروهای عملیاتی وبهره برداری در پالایشگاه آبادان سالهاست که از یک سری  مزایای پرداختی محروم می‌باشیم؛ با توجه به شرایط سخت آب وهوایی، حتی با دادن یک وعده غذای گرم نیز مخالف هستند. طرح طبقه بندی مشاغل صورت نمی‌گیرد. چندین بار مکاتباتی با مدیران ومسئولین شهر انجام شده اما ترتیب اثری نداشته این نیروها بیش از 5 تا 17 سال سابقه کار دارند اما متاسفانه تبدیل وضعیت نیز نشده اند.

خواهشمندیم جهت رفاه حال این نیروها که با بدترین شرایط، چرخ این  صنعت راه می چرخانند، با تبدیل وضعیت و بهتر شدن شرایط کاری آنها همکاری لازم صورت گیرد.

 

 

اعتراض رسانه ای کارکنان شرکتی‌ مخابرات کرمان نسبت به عدم همسان سازی حقوق وتبدیل وضعیت!

کارکنان شرکتی مخابرات از شرایط راضی نیستند و با ناخرسندی و از سر اجبار کار می‌کنند؛ شرایط شغلی این پرسنل در سالهای گذشته همواره بد بوده، اما رای دیوان عدالت اداری در مورد ابطال دستور العمل‌های شماره ۳۶ و ۳۸ کار را دشوارتر هم کرده‌است.

در روزهای گذشته چند نفر از کارکنان شرکتی مخابرات کرمان به نمایندگی از جانب همکارانشان،از ماه های پرفراز و نشیب دوندگی برای احقاق حقشان به ایلنا گفتند؛ گویا به تازگی نزدیک به پنجاه نفر از شرکتی‌های مخابرات کرمان، از کار بیکار شده اند.

و اما کارکنان شرکتی مخابرات مدتهاست که از تبعیض در شرکت ملی مخابرات انتقاد دارند؛ شرکتی‌های مخابرات بارها تجمع کرده‌اند و خواستار این شده اند که از مصائب بیشمار شرکت های پیمانکاری خلاص شوند و  با خود شرکت مخابرات قرارداد مستقیم منعقد کنند تا از حقوق و مزایای یکسان با رسمی‌ها برخوردار شوند.

شرکتی‌ها می‌گویند مخابرات از اجرای قانون کار فرار می‌کند. می‌گویند به بهانه این که کارگر با شرکت پیمانکاری قرارداد بسته‌است، قانون را به راحتی دور می‌زند و پرسنل خود را به امان خدا رها می‌کند.

قبل از هرچیز بهتر است به قانون نگاهی بیندازیم؛ ماده ۳۸ قانون کار واضح و روشن، تکلیف دستگاهها و شرکت‌ها را روشن کرده‌است. این قانون به اصل کار برابر-مزد برابر اختصاص دارد و به صراحت می‌گوید: برای انجام کار مساوی که در شرایط مساوی در یک کارگاه انجام می‌گیرد باید به زن و مرد مزد مساوی پرداخت شود. تبعیض در تعیین میزان مزد براساس سن، جنس، نژاد و قومیت و اعتقادات سیاسی و مذهبی ممنوع است.

در مخابرات مانند خیلی از ارگان‌ها و نهادهای دیگر این قانون رعایت نمی شود؛ این مشکل، در وزارت نیرو هم هست، در جهاد کشاورزی هم است؛ در پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی هم همین تبعیض وجود دارد:  کار یکی است، اما اختلاف مزد خیلی زیاد است. رسمی‌های مخابرات بیش از سه برابر شرکتی‌ها دریافتی دارند.

در حال حاضر مخابرات بیش از  بیست هزار نفر پرسنل شرکتی در شهرها و استانهای مختلف دارد. این پرسنل شرکتی، طرف قرارداد با دو شرکت پیمانکاری عمده هستند، چندین شرکت پیمانکار خرد هم در مخابرات وجود دارد. تقریبا همه پرسنل شرکتی مخابرات از شرایط راضی نیستند و با ناخرسندی و از سر اجبار کار می‌کنند؛ شرایط شغلی این پرسنل در سالهای گذشته همواره  بد بوده، اما رای دیوان عدالت اداری در مورد ابطال دستور العمل‌های شماره ۳۶ و ۳۸ (موضوع منع تبعیض مزدی ) کار  دشوار کارگران پیمانکاری را دشوارتر هم کرده‌است.

براساس دستورالعمل‌های شماره ۳۶ و ۳۸ که به ترتیب در سالهای ۹۲ و ۹۳ از سوی معاونت تنظیم روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر شده بودند، تمامی کارفرمایان مشمول قانون کار ملزم شده‌بودند تا به منظور برقراری عدالت مزدی و تساوی مزدی برای کار هم ارزش، شرایط یکسانی را نحوه محاسبه دستمزد کارگران پیمانکاری و قرارداد مستقیم در نظر بگیرند. این دستورالعمل‌ها به بهانه کاملا صوری، ابطال شدند؛ دستاویز دیوان عدالت برای ابطال این بود که خود وزیر کار دستورالعمل را امضا نکرده است!  جالب است که بعد رسانه ای شدن ابطال، کارگران و فعالان کارگری از وزارت کار خواستند که این مشکل را حل کند و دستورالعمل مجددا با امضای وزیر صادر شود، اما در این زمینه هیچ اقدامی نشد. این بهانه گیری بی‌مورد دیوان عدالت اداری، حق خیلی‌ها را ضایع کرده‌است، از جمله پنجاه نفر از پرسنل شرکتی مخابرات کرمان.

نمایندگان  این پرسنل می‌گویند برای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل براساس قانون کار اقدام کردیم. مهرماه سال گذشته، شورای حل اختلاف در کرمان رای داد که بایستی طرح طبقه‌بندی اجرایی شود. شرکت مخابرات تمکین نکرد و حدود پنجاه نفر فسخ قرارداد شدیم؛ چرا که حاضر نبودیم با شرکت پیمانکاری قرارداد ساده ببندیم و مخابرات هم حاضر نبود دستمزد کارشناسی براساس تخصص‌های ما به ما بپردازد.

این کارگران مخابرات که همه دارای مدرک کارشناسی با متوسط سابقه ۱۵ سال هستند، می‌گویند: دوباره برای بازگشت به کار، به اداره کار مراجعه کردیم و حکم باز هم به نفع ما صادر شد: حکم بازگشت به کار با نوع قرارداد دائم. این حکم یک موفقیت محسوب می‌شد، اما باز هم تا اجرایی شدن راه درازی داشت، چرا که باز هم مخابرات زیر بار نرفت. این بار قراردادشان را با شرکت پیمانکاری فسخ کردند و گفتند دیگر شرکتی نیست که بخواهد با شما قرارداد دائم منعقد کند. در حالی‌که ما در طول این سال ها پرسنل مخابرات بودیم و همه احکام ما را مخابرات صادر می‌کرد، پس از افت و خیز فراوان، ما را به جای خالی یک شرکت پیمانکاری حواله دادند.

در نهایت به ما گفتند دو راه دارید: یا قرارداد صوری ببندید با شرکتی که نیست، یا اگر نمی‌خواهید این قرارداد را امضا کنید بروید با یک پیمانکار ثالث مجهول، قرارداد ببندید و یک کار رده پایین غیرکارشناسی انجام دهید.

تعدادی از این کارگران این پیشنهادها را نپذیرفتند و همچنان در حال دوندگی برای احقاق حقشان هستند؛ می‌گویند مخابرات ما را به دنبال قانون فرستاد اما خود شرکت مخابرات، صورت مساله را پاک کرد و از قانون فرار کرد: ما بیکار شدیم، شرکت پیمانکاری حذف شد و سالها سابقه و تخصصمان به هیچ کاری نیامد. البته مخابرات می‌گوید اخراج نشده‌اید اما اگر برگردیم با یک قرارداد صوری یا قرارداد غیرکارشناسی، یعنی این همه تلاش و دوندگی ما باد هوا بوده است؛ نه از طرح طبقه بندی خبری خواهد بود نه از قرارداد دائمی و یا قرارداد مستقیم.

به نظر می‌رسد ، شرایط برای کارگران پیمانکاری و شرکتی، ماه به ماه و روز به روز سخت تر می‌شود، به نظر می‌رسد یک خلا قانونی بزرگ وجود دارد؛ فقدان صراحت و ایجاب در قانون، دست کارفرمایان و نهادهای دولتی را باز گذاشته‌است. کارفرمایان و علی‌الخصوص وزارت خانه ها و ارگان های دولتی از این خلا و فضای خالی بیشترین سود را می‌برند و به راحتی قانون را دور می‌زنند.  اصل حقوقی و قانونی کاریکسان- مزد یکسان، یک حق بدیهی است که خود دولت هم آن را رعایت نمی‌کند؛ نه در صنعت، نه در خدمات و نه حتی در آموزش و پرورش، این اصل رعایت نمی‌شود و به این ترتیب، جمعیت زیادی از نیروی کار و دستمزدبگیران از اوضاع ناراضیند و از یک تبعیض نهادینه شده و جاافتاده در سیستم، رنج می‌برند.

 

 

بیکاری 53 کارگر در ناحیه صنعتی نیرایی لامرد

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی لامرد از بیکاری 53 کارگر در ناحیه صنعتی نیرایی لامرد خبر داد.

ایلنا 29فروردین بنقل از قائدی فرد نوشت،53کارگر در ناحیه صنعتی نیرایی لامرد بیکار شده اند و نرخ بیکاری این شهرستان از نرخ بیکاری استان فارس هم بالاتر است.

 

 

عدم پرداخت17ماه حقوق150کارگرکارخانه کاشی طوس!

حقوق150کارگرکارخانه کاشی طوس17ماه پرداخت نشده است.

یکی از کارگران این کارخانه به خبرنگار رسانه ای گفت:کارخانه کاشی طوس تا مدتی قبل و پیش از این که کارخانه در آستانه ورشکستگی قرار بگیرد، حدود 300 کارگر داشته اما پس از بازنشستگی جمعی، تعداد کارگران به  150 نفر رسیده است اما مسئولان کارخانه حتی حقوق این تعداد را نیز پرداخت نکرده اند.

کارگری دیگر که دوست نداشت نامی از آن برده شود بیان داشت که از سال 94 تاکنون حقوق 17 ماه را به ما نداده اند و وقتی که به فرمانداری می‌رویم می گویند که صبر کنید درست می شود اما نه تنها شرایط بهتر نشده بدتر نیز شده است، او ادامه داده که مشکل از تولید نیست مشکل فروش اجناس است که انگار بازاری برای فروش کاشی ها وجود ندارد و نمی توانند تولیدات خود را به فروش برسانند.

تعدادی دیگر نیز از مدیرعامل کارخانه گلایه مند بودند و بیان داشتند که 17 اسفند آخرین زمانی بوده است که نه کل حقوق بلکه نیمی از مبلغ آن را به کارگران داده اند. 25 اسفند هم جلسه ای تشکیل شده و در نهایت اعلام کرده اند که تا 20 اردیبهشت حقوقی نمی‌توانند به کارگران بدهند.

وی اضافه کرد که مراجعه به فرمانداری نیز نتیجه ای در پی نداشته است، به گفته این کارگر کارخانه قوچان ،فرماندار می گوید همین که کار می‌کنید و بیمه ای برایتان رد می شود خوب است، این که حقوق نمی گیریم برایشان تفاوتی ندارد.

 

 

تجمع دامداران و کشاورزان منطقه “تنگ داراب ریکا” دراعتراض به تخریب اراضی ملی مقابل فرمانداری کوهدشت!

صبح امروزسه شنبه29فروردین،جمعی از دامداران و  کشاورزان شهرستان کوهدشت، برای اعتراض به تخریب اراضی ملی مقابل فرمانداری تجمع کردند.

به گزارش  منابع خبری محلی،دامداران وکشاورزان منطقه تنگ داراب ریکا در یک اقدامِ هماهنگ در امروز سه شنبه از همان ساعت اولیه صبح دست به تجمع زدند. این دامداران و کشاورزان در اعتراض به بی توجهی مسئولان، تجمع اعتراض آمیز برگزار و زنجیره ی انسانی تشکیل دادند.

آن ها در این تجمع، با حمل پلاکاردهایی خواستار توجه مسئولان به حفظ منابع طبیعی منطقه شدند.

یکی از کشاورزانی که در این تجمع حضور دارد، در این خصوص می گوید: در منطقه ی تنگِ داراب ریکا که مِلک کشاورزی ما هست، افرادی با زور اسلحه، اراضی ما را تصرف کرده اند.

این کشاورز با بیان اینکه با وجود مراجعات و پیگیریهای متعدد، تاکنون هیچ گونه رسیدگی ای از مسئولان شهرستان کوهدشت انجام نشده، اظهار کرد: در این تصرفِ اراضی، حتا دامهای ما از ارعاب و تهدید در امان نیستند.

یکی دیگر از دامداران شهرستان کوهدشت با اشاره به اینکه کشاورزان و دامداران منطقه ی داراب ریکا، صاحب سندِ اراضی و دامداری هستند، بیان داشت: با وجود تخریب و تصرفِ اراضی ملی، ما هم تصمیم به تجمع گرفته ایم تا شاید صدای ما به گوش مسئولان برسد.

این کشاورز، نخستین زمانِ پیگیری برای خواسته های خود را در بهمن ماه سال 95 دانست و تصریح کرد: از آن زمان تاکنون، حتا نمی توانیم برای تأمین معاش زندگی خود، کشاورزی و دامداری داشته باشیم.

وی از اهالیِ ناراحت منطقه تنگ داراب است و می‌گوید: تمام مسئولان از حفظ محیط‌زیست و فضای سبز و نگهداری از درختان می‌گویند، اما کسی برای کشاورزان و دامداران این منطقه کاری نمی‌کند. ما با دیگر اهالی منطقه جمع شدیم و و ماه‌ها برای حفظ منابع طبیعی منطقه پیگیری کردیم، اما هیچ‌کدام از نهادها و سازمان‌های مسئول به اعتراضات ما توجهی نکردند.

به گفته ی کشاورزان و دامداران منطقه ی تنگ داراب ریکا در شهرستان کوهدشت، تخریب و تصرف اراضی در این منطقه در حالی صورت گرفته است که طبق تبصره 1 ماده 55 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع، وزارت کشاورزی و منابع طبیعی مکلف است، به وسیله گارد جنگل و مأموران خود به محض اطلاع از تصرف اراضی ملی، رفع تجاوز کند.

از سوی دیگر مالکیت اراضی باید براساس دلایل و قرائن خاص باشد، یعنی مالک باید یا دارای سند مالکیت رسمی باشد یا سند عادی که نشان‌دهنده تعلق اراضی به او باشد و معاهده‌ای در این زمینه همراه با قرائن ادعای مالکیت کند.

هم چنین طبق ماده ٢ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع حفظ منابع طبیعی ملی‌شده به عهده سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور، سازمان جنگلبانی سابق نهاده شده و انجام وظیفه مذکور ایجاب می‌کند که در صورت تصرف اراضی ملی‌شده و طرح شکایت تصرف عدوانی، دادگاه مبادرت به رسیدگی و تعقیب و مجازات مرتکب می‌کند.

کشاورزان معترض تنگ داراب با در دست داشتن اسناد زمینهای کشاورزی خود می گویند هیچ شخص حقیقی یا حقوقی تاکنون اسنادی مبنی بر این‌که مالکیت این زمین‌ها را دارند، ارائه نداده‌اند. یکی از افرادی که ساکن این منطقه هم نیست، ادعا می‌کند مالک قسمتی از زمین‌هاست، اما سندی در دست ندارد.

با وجود تمام قوانین و مقررات‌های لازم در مورد تصرف املاک و باغات و زمین‌ها هنوز هم در این منطقه از شهرستان کوهدشت که موضوع اصلی این گزارش است، نیز به گفته ی کشاورزان منطقه این موضوع صادق است.

این کشاورزان و دامداران می گویند پیگیری‌های لازم انجام شده، اما مسئولان پاسخگو نبودند و کاش تولید و اشتغال آنها این گونه بر زمینِ بی توجهی نمی ماند.

 

 

 افزایش7درصدی کارگران جان باخته براثرحوادث کاری دراستان مرکزی درسال1395

30کارگر درسال1395 براثر حوادث کاری دراستان مرکزی جان خودرا ازدست دادند که درمقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش 7 درصدی را نشان می دهد .

به گزارش27فروردین روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان مرکزی، آمار فوتیهای ناشی از حوادث کار در سال 1395 در استان مرکزی 30 مورد بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 درصد افزایش نشان می دهد .

درسال 1395 تعداد 658 مصدوم حادثه کار به مراكز پزشكي قانوني استان مرکزی مراجعه كردند. اين رقم در مقايسه با سال قبل كه آمار مراجعين حادثه کار751 نفر بود، 12.4 درصد کاهش يافته است.

از كل مراجعين سرپایی حادثه کار در اين مدت  640 نفر مرد و 18 نفر زن بودند.

در اين مدت اراک با 256 نفر و ساوه با 192 نفر، بيشترين  وخنداب با 6 نفر كمترين آمار مراجعين سرپایی حادثه کار را داشته اند.

درسال 1395 بيشترين آمار مراجعين سرپایی حادثه کار به مراكز پزشكي قانوني استان مرکزی با 64 نفر در آبان ماه و كمترين آن با 41 نفر دراسفند ماه به ثبت رسيده است .

 

 

جان باختن یک کارگرجوان دربابلسر بدنبال سقوط از ساختمان!

روز گذشته(28فروردین)،یک کارگر جوان دربابلسر براثر سقوط از بالای یک ساختمان جان خود را ازدست داد.

به گزارش پلیس،ساعت 23:25 دقیقه دوشنبه 28 فروردین ماه امردی در تماس با ماموران پلیس بابلسر از سقوط مرگبار یک کارگر ساختمانی خبر داد.

بدین ترتیب تیم های پلیسی در محل حاضر شدند و در تحقیقات مشخص شد که “مقداد” در حال کار در طبقه ششم ساختمان بوده که به پایین سقوط کرده است.

در این مرحله امدادگران اورژانس با حضور در صحنه سقوط مرگبار و بررسی های ابتدایی مرگ این کارگر جوان را اعلام کردند.

 

 

جان باختن کارگرراه آهن سمنان براثر تصادف با قطار!

مدیرکل راه آهن شمال شرق  گفت: کارگر فنی یکی از شرکت های پیمانکار راه آهن، روز سه شنبه در اثر برخورد با قطار مسافری در ایستگاه دامغان در این استان در صحنه جان باخت.

فرشاد زادخوردرهمین رابطه، روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: این حادثه حدود ساعت 9 و 40 دقیقه امروز در خروجی ایستگاه دامغان رخ داد که در این سانحه مجتبی مظهری در اثر برخورد قطار مسافری تهران- مشهد در دم جان باخت.

وی افزود: 2 کارگر حوزه ارتباط شرکت پیمانکاری راه آهن دراین بخش مشغول کار بودند که قطار مسافری شماره 372 تهران- مشهد با یکی از آنان برخورد کرد.

راه آهن شمالشرق بعد از استان هرمزگان طولانی ترین خطوط ریلی کشور را با وسعت541 کیلومتر دارد و یک هزار و 82 کیلومتر خطوط ریلی به صورت دو خطه در حوزه استحفاظی این اداره کل واقع شده است.

 

 

مرگ کارگر شهرداری مبارکه درحین کار براثرتصادف!

یک کارگرشهرداری مبارکه درحین کار بر اثر تصادف با یک کامیون جانش را ازدست داد.

براساس گزارشات منتشره، این کارگر 44 ساله سازمان پارک ها و فضای سبزشهرداری مبارکه در کنار دستگاه فوتبال دستی مشغول کار بود که بر اثر دنده عقب گرفتن راننده کامیون ،میله فوتبال دستی در سینه وی فرو رفت و جان آن را گرفت .

در این حادثه کارگر آسیب دیده دچار ایست قلبی شد که متاسفانه تلاش گروه های امداد و نجات هم بی ثمر ماند.

 

مرگ راننده تراکتور هنگام خاک برداری دریک کوره آجرپزی تایباد!

فرمانده انتظامی تایباد ازمرگ یک راننده تراکتور بدنبال سقوط هنگام خاکبرداری دریک کوره آجرپزی تایباد خبرداد.

سرهنگ حسین ناگهانی افزود: تراکتور مزبور در روستای خیرآباد به رانندگی مرد جوان هنگام خاکبرداری به عمق 15 متری کوره آجرپزی سقوط کرد.

وی اظهار کرد: در این حادثه راننده تراکتور در دم جان باخت و جسد وی به پزشک قانونی منتقل شد.

بیست ونهم فروردین ماه1396

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …