پێنج شه‌ممه‌ 18 نیسان 2024

اخبار و گزارشات کارگری8 فروردین 1396

اعتراض فارغ التحصیلان بیکاردربیستون همزمان با سفر معاون رئیس جمهوربه استان کرمانشاه!

اخباروگزارشات کارگری:امروزسه شنبه8فروردین ماه،جمعی از فارغ التحصیلان بیکارهمزمان با بازدید زهرا احمدی پور معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مجموعه تاریخی- گردشگری بیستون اعتراضاتشان را نسبت به بیکاری بنمایش گذاشتند.

به گزارش منابع خبری محلی،معاون رئیس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در حال بازدید از محوطه تاریخی- گردشگری بیستون بود با اعتراض جمعی ازفارغ التحصیلان بیکار استان کرمانشاه روبروشد.

یک دانش آموخته بیکار در مقطع کارشناسی ارشد دامپروری خطاب به زهرا احمدی پور و استاندار کرمانشاه گفت: “بیکارم و حتی برای تامین مایحتاج شب عید هم لنگ بودم.

این فارغ‌التحصیل بیکار کرمانشاهی  با اشاره به تقاضایش مبنی بر وام کم‌بهره برای ایجاد کارگاه تولید بلدرچین،ادامه داد:با اینکه علمش را دارم اما هیچ کس حمایت نمی کند که وامی بگیرم و یک واحد پرورش بلدرچین که تخصص من است را راه اندازی کنم. می گویند برو منشی بشو!

وی افزود، استان کرمانشاه در بیکاری اول است.چرا فارغ از کاغذ بازی نمی گذارند وارد تولید شویم؟

همچنین یکی از دانش آموختگان بیکار رشته مهندسی تکنولوژی صنایع شیمیایی خطاب به معاون دولت یازدهم گفت: 34 سال سن دارم و به شغل مسافرکشی اشتغال دارم.

وی با اشاره به نیروگاه بیستون، کارخانه سیمان و پتروشیمی کرمانشاه افزود،چرا باید یک کارخانه در بیستون حاضر به سپردن کار نباشد و من مجبور باشم مسافر کشی کنم؟

بعضی مسئولین می گویند وظیفه ما نیست… باید به چه کسی بگوییم؟ ”

معاون رئیس جمهور این اعتراضات را به استاندار کرمانشاه ارجاع داد و استاندار نیز پاسخ داد: به هر حال اگر وام می خواهید باید مراحلش را طی کنید.

استان کرمانشاه در آخرین آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران با نرخ ۲۲.۵ درصد جمعیت بیکار در صدر استانهای بدون شغل کشور قرار دارد.

 

 

گفت و گوي راديو ندا با عثمان اسماعيلي ، فعال كارگري زير حكم زندان

عثمان اسماعيلي، فعال كارگري، در گفتگو با راديو ندا از آه حسرت كارگران و زحمتكشان در ايام عيد، از دفاع جانانه محمود صالحي و خودش در دادگاه تجديد نظر از هم طبقه اي هايش، از تحميل مزد خفت بار 930 هزارتوماني به كارگران در سال 96 ، از شركت هاي هرمي و شگرد جديد استثمار وحشيانه جوانان مي گويد. اين كارگر آگاه مبارز با بيان اينكه ” قراردادهاي سفيد امضاء پشت طبقه كارگر را شكسته ” خواهان اتحاد و همبستگي كارگران و زحمتكشان شد.

گوش کنید:

http://www.radioneda.de/2017/03/27/Osman170326.mp3

 

مرگ یک صیاد وناپدید شدن 2 صیاد دیگر در دریای خزر

رییس جمعیت هلال احمر رودسر گفت: 3 صیاد رودسری دیشب در دریای خزر در محدوده لـله رود این شهرستان ناپدید شدند وجسد یکنفرشان امروزپیدا شد.

برپایه گزارشات منتشره بتاریخ8فروردین، کامیار صالح پور افزود: این 3 نفر با یک قایق چوبی به دریا رفته بودند که به دلایل نامعلوم ناپدید شدند و به ساحل برنگشتند.

وی با بیان اینکه جسد یکی از صیادان پیدا شد گفت: جسد این مرد 37 ساله که در داخل تور صیادان شرکت صید پره رودسر افتاد به پزشکی قانونی منتقل شد.

رییس جمعیت هلال احمر رودسر اعلام کرد: 10 امدادگر جمعیت هلال احمر رودسر در قالب 2 گروه 5 نفر برای پیدا کردن جسد 2 صیاد دیگر تلاش می کنند.

 

درباره اعتصاب کارگران معادن مس شیلی(40روزه) وپرو(5روزه)!

اعتصاب کارگران معادن اسکوندیدای شیلی که بزرگ‌ترین معدن مس جهان به‌شمار می‌رود تاثیر عمده‌ای بر بازارهای جهانی داشت. این اعتصاب بیش از 40 روز به‌طول انجامید که در نتیجه آن، هر هفته به‌طور متوسط حدود 20 تا 25 هزار تن در تولید مس وقفه ایجاد شد. همچنین لازم به‌ذکر است که این تنش‌ها به کشور پرو نیز گسترش یافت. کارگران Cerro Verde هم در اعتصابی پنج روزه، نارضایتی خود را از شرایط نامساعد اعلام کردند.

بنا به گزارش متال بولتن، اتحادیه کارگران معدن اسکوندیدا 23 مارس اعلام کرد که این اعتصاب با گذشت 43 روز پایان یافت. با این وجود اتحادیه کارگران اسکوندیدا 18 مارس، پیشنهاد بی اچ بیلتون مبنی بر افزایش پاداش‌ها برای پایان اعتصابات را رد و اعلام کرد کارگران این معدن به دنبال حفاظت از منافع خود، بهبود شیفت کاری و حفاظت از موقعیت شغلی خود در آینده هستند. البته بازگشت تولید این معدن به حالت قبل از اعتصاب مدت زمان زیادی نیاز دارد.

هشتم فروردین ماه1396

 

 

 

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …