چوار شه‌ممه‌ 24 نیسان 2024

گردان شوان / گەلاوێژ عەبدی کانی ( تیشکۆ)

کیستند این قهرمانان که نامشان در صفحات تاریخ جاودان شده و یاداور واقعه ای تاریخی ست .واقعه ای فراموش ناشدنی که مادران ان را همچون داستانی شورانگیز برای کودکانشان زمزمه می کنند.

این زنان و مردان ،با نثار جان خویش ،به واقع مبارزه برای رسیدن به ازادی و تن ندادن به ذلت را معنا بخشیدند.

حماسه افرینان گردان شوان ،این سرایندگان سرود عشق، چنان خار چشم تنگ نظران انسانیت و ازادگی بودند،که با جاودان شدنشان ،چنان موجب شور و شعف رژیم ،این خون اشامان انسان نما شد که سرمست از پیروزی کاذب، این واقعه را پیروزمندانه نقل محافلشان نموده بودند،غافل از اینکه یاد و نام این عزیزان تا ابد در لابلای صفحات تاریخ ثبت و ماندگار شده است .

و تو ای سیروان ،به کجا اینگونه می خروشی ؟سیروان،دمی ارام گیر و بنگر که چگونه فرزندان مبارزت علیرغم اینکه تنشان زخم خورده و مجروح، ناشی از بمباران شیمیایی جلاد و خونخواری همچون صدام بود ،ولی همچنان با عزمی راسخ و اراده ی پولادین ایستاده اند و جنگیدندتا اخرین قطره خون ،تا واپسین فشنگشان.

بیاره ،خاکت دامنگیر بود و چه عاشقانه فرزندانت را در اغوش کشیدی .پژواک صدای فرمانده قهرمانت ،کاک شوکی،تا ابد در فضایت طنین انداز خواهد بود.حضور 72تن از یاران وفادار کاک فواد که با خونشان خاکت را سیراب کردند،همواره سبز خواهد بود .و هر سال با فرا رسیدن بهار درختان دیارت سرسبزتر و شکوفه هایت رنگین تر خواهند بود ،زیرا سیراب از خون پیشمرگان غیور گردان شوان هستند .

سیروان،سر تعظیم فرود آر

،در مقابل گردان شوان،آنان که بهای آزادگی را با جانشان پرداختند .آنان ایستادند و مقاومت نمودند تا نامشان در لابلای صفحات تاریخ ،تاریخ مبارزات مردم کورد ،تاریخ مبارزات برابری و آزادیخواهی ثبت شدو نقل دلاوریهایشان سینه به سینه و همچون شعری ناب بازگو شده و خواهد شد.

بابەتی هاوپۆل

قفس، یادداشت چهارم: پیش‌بند “به یاد سپیده فرهان”

مژگان کاوسی تا کنون دو بار بازداشت شده‌ام و هر دو بار در خانه‌ی خودم؛ …