اخبار و گزارشات کارگری 9 اسفند 1395

دولت برای پس گرفتن لایحه اصلاح قانون کار احمدی نژاد – روحانی تاکنون اقدامی نکرده است!

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: تاکنون هیچ درخواستی از جانب دولت برای استرداد لایحه اصلاح قانون کار به مجلس نیامده است.

به گزارش9اسفندایلنا،سلمان خدادادی در ارتباط با لایحه اصلاح قانون کار و تصمیم دولت بر بازگرداندن این لایحه گفت: تصمیم بازگرداندن لایحه احتمالا در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح شده؛ ولی تاکنون هیچ درخواستی از جانب دولت برای استرداد لایحه نیامده، حتی هیچ تماس کتبی یا شفاهی در این رابطه با کمیسیون اجتماعی مجلس برقرار نشده است.

 

 

لغو مرخصی کارگران مانع از تجمع کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه مقابل شهرداری نخواهدشد!

بنا بر اخبار رسیده، مدیریت و حراست شرکت واحد با لغو مرخصی کارگران در روز سه شنبه به خیال خود قصد دارد مانع از مراجعه جمعی رانندگان به شهرداری در روز سه شنبه گردد.

رانندگان و کارگران قطعا برای بهره مندی از تسهیلات مسکن اگر امکان استفاده از مرخصی هم برایشان فراهم نشود. به محل کار مراجعه نمی کنند و با مراجعه جمعی به شهرداری تهران در روز سه شنبه ساعت ده صبح به مدیر عامل شرکت واحد که ملک نجومی در محله دربند از شهرداری دریافت کرده است اثبات می کنند که برای گرفتن تسهیلات مسکن مصمم هستند و این اقدامات مدیریت نمی تواند خللی در راه حق طلبی کارگران ایجاد کند.

درهمین رابطه:

 

 

فراخوان تجمع کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به همراه خانواده هایشان مقابل شهرداری تهران!

کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به همراه خانواده هایشان سه شنبه دهم اسفند ساعت ده صبح برای بهره مندی از تسهیلات مسکن با اتحاد بیش از پیش به شهرداری تهران واقع در خیابان بهشت مراجعه خواهند کرد.

علی رغم اینکه کارگران شرکت واحد مراجعات مکرری برای بهره مندی از تسهیلات مسکن به شهرداری و شورای شهر داشته اند. مدیر عامل شرکت واحد، شهردار تهران و نمایندگان شورای شهر اقدام موثری برای بهره مندی نزدیک به شش هزار کارگر شرکت واحد از تسهیلات مسکن انجام نداده اند.

بنابراین کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی به همراه خانواده هایشان ساعت ده صبح روز دهم اسفند با اتحاد بیش از پیش به شهرداری تهران واقع در ضلع جنوبی پارک شهر خیابان بهشت مراجعه خواهند کرد.

مدیران شهرداری از املاک نجومی بهرمند شدند اما به رانندگان و کارگران شرکت واحد تسهیلات مسکن هنوز پرداخت نشده است.

همکاران گرامی، همانطور که مطلع هستید شهردار تهران به واگذاری 120 ملک که میلیاردها تومان برای شهرداری هزینه داشته اقرار کرده است. واگذاری املاک نجومی هیچ نفع عمومی نداشته و فقط دادن رانت برای خوش خدمتی تعدادی از مدیران بوده و حتی آنرا سهم خود از انقلاب می نامند.

درصورتی که درشرکت واحد 6هزار تن از رانندگان و کارگران هنوز از تسهیلات مسکن برای خانه ای حداقلی بهره مند نشده اند.

همکاران شریف و زحمتکش با اتحاد و یکپارچه روز سه شنبه دهم اسفند ساعت ده صبح همگی برای اعتراض به بی عدالتی و بهره مندی از تسهیلات مسکن به شهرداری تهران مراجعه می کنیم.

 

 

تجمع کارگران معدن نگین طبس مقابل ساختمان معاونت استانداری و فرمانداری ویژه طبس درسومین روزاعتصاب!

صبح امروز9اسفند، کارگران معدن نگین طبس درسومین روزاعتصابشان در اعتراض به عدم پرداخت3ماه حقوق دست به تجمع مقابل ساختمان معاونت استانداری و فرمانداری ویژه طبس زدند.

به گزارش9اسفندایلنا،حدود 50 کارگر معدن زغال سنگ نگین در شهرستان طبس از ساعت 10 صبح امروز در اعتراض به 3 ماه مزد معوقه مقابل ساختمان معاونت استانداری و فرمانداری ویژه طبس تجمع کرده‌اند.

این کارگران بابت دستمزد سه‌ماهه آذر، دی و بهمن  و نیز عیدی سال 96 طلبکارند.

از قرار معلوم تعداد کارگرانی که مطالبات مزدی خود را دریافت نکرده‌اند در حدود 500 نفر است که در  سه منطقه پروده 2، 3 و زون 4 معدن زغال سنگ نگینِ طبس کار می‌کنند.

به گفته آنها بعد از برپایی این تجمع مسئولان فرمانداری از نمایندگان آنها برای مذاکره دعوت کرده اند و در نتیجه این کارگران می‌گویند که به چشم خود دیده‌اند که روسای ادارات کار و صنعت طبس برای شرکت در این جلسه خود را به محل تجمع رسانده‌اند.

معترضان با یادآوری اینکه پیشتر در روزهای شنبه و یکشنبه تجمع و اعتراض مشابهی را در محل کارشان برپا کرده بودند، تاکید کردند که تا این لحظه از مدیران خصوصی این واحد معدنی هیچ کس در مقام کارفرما حاضر به پاسخگویی نبوده‌اند.

آنطور که کارگران می گویند کارفرمای معدن زغال سنگ نگین طبس در مدت یاد شده حتی نسبت به پرداخت علی الحسابی مطالبات آنها اقدام نکرده است.

درهمین رابطه:

 

اعتصاب کارگران معدن دو نگین طبس برای دومین روزمتوالی!

اخباروگزارشات کارگری:از روزگذشته(7اسفند)،کارگران معدن شماره دو نگین طبس در اعتراض به عدم پرداخت3ماه حقوقشان، دست از کار کشیدند.

به گزارش منابع خبری محلی، کارگران معدن دو شرکت نگین از دیروز اعتصاب کردند و به محل کار خود نرفتند.حقوق سه ماه این کارگران پرداخت نشده است.

با وجود تلاش های مسئولین برای برگرداندن کارگران بسر کار بی نتیجه ماند وامروز8اسفند هم کارگران در محل کار خود حاضر نشدند.

 

 

تجمع کارکنان علوم پزشکی تهران برای افزایش دستمزد

صبح امروز دوشنبه (9 بهمن ماه)جمعی از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان تهران با تجمع در مقابل ساختمان  دفترمرکزی   این دانشگاه در حوالی بلوار کشاورز خواستار پیگیری وضعیت افزایش دستمزدشان شدند.

به گزارش9اسفندایلنا،کارکنان معترض که تعدادشان نزدیک به 100 نفر  برآورد می‌شود  در خصوص دلایل تجمع امروزشان می گویند؛حدود دو سال ونیم پیش مصوبه ای در خصوص  افزایش 35 درصدی دستمزد کارکنان  شاغل  در دانشگاه علوم پزشکی در مجلس تصویب شده اما  دانشگاه تا به امروز از اجرای آن  خوداری کرده است.

 

 

جعفر عظیم زاده: آقای نوبخت، اگر شما نمیتوانید به گذشته بازگردید و ببنید چه ستمی بر کارگران کرده اید، آنان خودشان اینکار را خواهند کرد

اخیرا محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت روحانی در پاسخ به سوالات خبرنگار ایلنا پیرامون حداقل مزد سال آینده، ضمن فرار از اعلام خط فقر  توسط دولت، گفته است: دولت طبق تورم حقوق کارگران را برای سال آینده تا ده درصد افزایش خواهد داد و در ادامه با سلب مسئولیت از دولت روحانی در مورد فقر و فلاکتی که در طول دهه ها و سالهای گذشته بر کارگران شاغل و بازنشسته تحمیل شده، اعلام کرده است: “ما نمی‌توانیم به گذشته بازگردیم و ببینیم وضعیت از چه قرار بوده، باز هم تکرار می‌کنم دولت خود را مقید به افزایش حقوق‌ها بر اساس نرخ تورم می داند”.

اظهارات فوق از سوی نوبخت قبل از هر چیز، بیانگر ماهیت فریبکارانه شورایعالی کار و ماهیت ضد کارگری نماینده ها و نهادهای دست ساز کارگری در این شوراست. چرا که در شرایطی که نهادهای دست ساز کارگری در حال فراخواندن کارگران برای سکوت در مورد حداقل مزد سال آینده به بهانه محاسبه سبد هزینه هستند از آنطرف سخنگوی دولت پرده از جایگاه شورایعالی کار و نماینده های دست ساز کارگری بر میدارد و با اعلام اینکه “دولت طبق تورم حقوق کارگران را برای سال آینده تا ده درصد افزایش خواهد داد” بر ماهیت دستوری بودن تعیین حداقل مزد در این شورا صحه میگذارد.

از طرف دیگر، نوبخت با حذف معیار سبد هزینه در تعیین حداقل مزد و اعلام اینکه، دولت نمی تواند به گذشته برگردد و عقب ماندگی مزدی را جبران کند، چشم در چشم میلیونها کارگری که از شدت فقر و فلاکت کارد به استخوانشان رسیده است،  دارد میگوید وضعیت همینه که هست و به این معنا با گستاخی تمام اعلام میکند زندگی و سرنوشت میلیونها خانواده کارگری به مثابه اکثریت عظیم مردم ایران به ایشان و دولت روحانی ربطی ندارد.

اما جناب نوبخت و دولت اش باید بدانند: درست است که بدلیل نزدیک به چهار دهه سرکوب حق خواهی کارگران و محروم کردن آنان از داشتن تشکلهای مستقل و بویژه سرکوب سیستماتیک اعتراضات کارگری در چهار سال گذشته، کارگران ایران همین فردا صبح در خیابانها قادر به دادن پاسخی محکم به او و سیاستهای ضد کارگری دولت روحانی نیستند، اما اگر ایشان کمی فرصت کند  و دور و برش را نظری بیاندازد آنوقت خواهد دید که هر روزه جای جای کشور و مقابل مجلس، صحنه دهها اعتراض کوبنده و پر از خشم  و نفرت کارگران و معلمان و بازنشسته های کشوری و لشکری از  وضعیت فلاکتبار موجود است که بی تردید در صورت ادامه شرایط مصیبت بار کنونی، به سیلی خروشان تبدیل و خواب را بر چشمان ستمگران حرام خواهد کرد.

جعفر عظیم زاده – نهم اسفند 1395

 

بیانیه سندیکای نقاشان استان البرز

ما کارگران خواهان 4150000 تومان دستمزد ماهانه هستیم!!!

روز سوم اسفند، نخستین جلسه شورای عالی کار جمهوری اسلامی با موضوع بررسی مزد ٩٦ برگزار شد. تعیین مزد را به آخرین روزهای سال موکول کردند که کارگران را تا تعطیلات در انتظار بگذارند و پروسه تعطیلات نوروزی را سپری، در مقابل اعتراضات قرار دهند. این تصمیم شورای عالی کار نشان می دهد که مانند سال های قبل می خواهند مبلغ ناچیزی را به 812 هزارتومان بیافزایند، اما چون امسال زمینه اعتراضات کارگری و همچنین اعتراضات عملی کارگران ، معلمان ، پرستاران و بازنشستگان بیشتر از سالهای گذشته شده است و همچنین به دلیل شرایط اعتراضی عموم مردم، مانند مردم خوزستان و سیل زدگان و … و شرایط جهانی برای کارفرمایان و دولتشان حساس تر از همیشه است، کارفرمایان و دولت مردان جمهوری اسلامی به شورای عالی کار دستور دادند، اعلام دستمزد ها را به پایان سال موکول کند و شورای عالی کار با موکول کردن اعلام مبلغ مشخص شده به پایان سال مجبور شده است نقاب از چهره بر دارد و واضح و شفاف نشان بدهد که نماینده دولت و کارفرمایان و دشمن کارگران است. با توجه به عملکرد گذشته این شورا و ترفند موکول کردن اعلام دستمزد های 96 به پایان سال، امید وار بودن به این شورا و کشاندن کارگران به دنبال آن خواسته یا نا خواسته به بیراهه کشاندن و فریب کارگران است. ما کارگران نباید فریب بخوریم و امید به این عوامل وابسته به کارفرمایان داشته باشیم ، ما کارگران هر چه بیشتر متحدانه دست به اعتراض بزنیم، بیشتر می توانیم  به مطالبات خود مانند افزایش دستمزد ها، دست بیابیم.

آمار سازی دروغین در رابطه با نرخ تورم توسط نهاد های کارفرمایی دولت و تعیین دستمزد های بسیار پایین تر از تورم واقعی توسط شورای عالی کار ، و همچنین تحمیل قوانین و طرح های سه جانبه گرایی که در واقع صد در صد یک جانبه گرایی است( یک جانب آن نماینده کارفرما هست ، جانب دیگر نماینده دولت که خود دولت نماینده کارفرماها است و جانب سوم نماینده دست نشانده از طرف دولت به عنوان نماینده کارگران که هر سه نماینده کارفرمایان محسوب می گردند.) و تغییر مداوم قانون کار به زیان کارگران ،همگی اعمال سیاسی ( مانند موکول کردن اعلام دستمزد 96 به پایان سال) و در جهت افزایش سود کارفرمایان و کاهش هر چه بیشتر ارزش دستمزد کارگران و زحمتکشان است، برای مقابله با چنین ترفند و فریب های سیاسی اولا” نباید دنباله رو شورای عالی کار باشیم ، دوما” باید سه جانبه گرایی را رد کنیم، سو ما” به شکل متحدانه اعتراضات را برنامه ریزی کرده و هر روز افزایش بدهیم، چهارما” به فکر تحمیل قانون کار مورد نظر کارگران که توسط نمایندگان واقعی کارگران و تشکل های مستقل کارگری نوشته شده باشد، به کار فرمایان باشیم،  تنها در این صورت می توانیم کارفرمایان را مجبور کنیم تن به افزایش دستمزد ها به میزان مورد نیاز ما بدهند. کارگران ، معلمان و زحمتکشان و فعالین و تشکل های کارگری باید هشیار باشیم، تشکل های دست ساز کارفرمایان که سالهاست در نقش شوراهای اسلامی کار ، خانه کارگر و عواملی از این دست مشغول سرکوب کارگران به اشکال مختلف بودند، امروزها به دلیل فشار های زیاد داخلی و خارجی به کارفرمایان و دولتشان تلاش می کنند برای کنترل اعتراضات خود را بیشتر کارگری و حتی تغییر یافته در صف مخالف کارفرمایان نشان بدهند.ما خواهان افزایش دستمزد ها طبق قوانین جمهوری اسلامی به مبلغ 4150000 تومان برای سال 1396 هستیم ، با توجه به اینکه قانون گرایی در جامعه ای که تحت سلطه کارفرمایان است، تن دادن به ظلم و ستم می باشد، اما اکنون با توجه به عدم توازون قوا ما اعلام می داریم، دولت جمهوری اسلامی حداقل باید به قانون خودش احترام بگذارد، ما اعلام می داریم، طبق قوانین جمهوری اسلامی که حداقل دستمزد باید بر مبنای نرخ تورم محاسبه شود، بنا براین، قوانین، سال گذشته تشکل های مستقل کارگری بر پایه داده های واقعی مبلغ سه و نیم میلیون تومان را برای سال 1395 اعلام کردند، اکنون بر پایه سه و نیم میلیون و با توجه به میانگین نرخ تورم در حال حاضر بر مبنای طول عمر جمهوری اسلامی که می شود 6/18%

(این مانگین برمبنای جدول شاخص تورم سالهای مختلف که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نوشته شده تهیه گردیده است ، جدول مذکور را در آدرس بالا می توانید ببنید)در نتیجه حداقل دستمزد بر این پایه 4150000 تومان برای سال 1396 خواهد بود. ما کارگران ضمن اینکه می دانیم حق واقعی ما بیشتر از این مبلغ است و همچنین می دانیم در شرایط و توازن موجود امکان کسب این مبلغ را نداریم، اما این حق ما حداقل بر مبنای قانون خود جمهوری اسلامی است، که اگر تن به قانون خودش بدهد باید این مبلغ برای کارگران ماه به ماه پرداخت شود، همچنین اعلام می کنیم، گر چه اکنون نمی توانیم حق قانونی خود را کسب کنیم، اما ضمن اعلام آن از همه کارگران و زحمتکشان می خواهیم: بیائید برای کسب هر مقداری که از مبلغ فوق می توانیم بدست بیاوریم، متحدانه مبارزه کنیم، چرا که راهی جز مبارزه متشکل و متحدانه برای ما باقی نمانده است.

رسانه های مختلف، حتی دولتی، دارند از فاصله نجومی حقوقها با هزینه ها مینویسند و بنا بر نوشته  بانک مرکزی نرخ تورم را در بهمن ماه 6/8 درصد اعلام کرده است و میزان افزایش حقوق کارمندان از سوی دولت برای سال آینده  ١٠ درصد در نظر گرفته شده است. حال اگر حداقل دستمزدها برای سال ٩٦ ده درصد هم افزایش یابد، باز هم به یک میلیون تومان در ماه نخواهد رسید. در حالی که آخرین اعلام بانک مرکز در 6 اسفند به ترتیب زیر است (بانک مرکزی متوسط قیمت اقلام مواد خوراکی را برای سال منتهی به ششم اسفندماه منتشر و اعلام کرد که قیمت لبنیات نسبت به هفته مشابه سال گذشته ۷,۵ درصد، تخم مرغ ۳.۵ درصد، برنج ۳۱.۵ درصد، حبوب ۱۹.۹ درصد، میوه های تازه ۲۶.۸ درصد، سبزی های تازه ۲۷.۴ درصد، گوشت قرمز ۷.۸ درصد، گوشت مرغ ۲۵.۱ درصد، قند و شکر ۲۳.۳ درصد، چای ۱۳.۲ درصد و روغن نباتی ۸.۴ درصد افزایش یافته اند. حال اگر خوشبین باشیم که راست گفته باشند، میانگین این افزایش ها 67/17 % می باشد نه 10 یا 6/8 %

).این بحث ها که گوشه هایی از مباحث پشت درهای بسته شورای عالی کار را انعکاس میدهند، بطور واقعی از تلاش دولت کارفرمایان برای اجرایی کردن همان سیاست ارزان سازی (رایگان سازی ) نیروی کار پرده بر میدارد. اما برای ما کارگران ادامه این وضعیت دیگر ممکن نیست. خط فقر در حال حاضر، حتی بر اساس آمارهای دولتی و بانک مرکزی بالاتر از 4150000 تومان است و بنا بر قانون کار مصوب خودشان دستمزد ما نیز باید در اولین قدم بالا تر از این مبلغ باشد. اگر چه این مبلغ نیز کفاف زندگی ما را نمیکند، وقتی که بخش عظیمی از آن صرف مسکن میشود و بسیاری از ما از داشتن مسکن مناسب محرومیم. وقتی که خبری از درمان رایگان نیست. وقتی تحصیل رایگان وجود ندارد و بسیاری از بچه های ما با این دستمزدهای زیر خط فقر که آنهم همواره با تعویق پرداخت میشود، محروم از تحصیل شده اند.ما کارگران سندیکای نقاشان استان البرز اعلام میکنیم : ادامه این روند را بردگی مطلق میدانیم. ما حق داریم که خودمان در مورد میزان حداقل دستمزدمان تصمیم بگیریم و شورایعالی کار ما کارگران را نمایندگی نمیکند. حرف ما اینست که دستمزدمان باید حداقل برابر همان رقم سبد هزینه اعلام شده یعنی 4150000 تومان باشد. در عین حال بیمه درمانی و تحصیل رایگان حق همه ما مردم است. ما داشتن یک زندگی انسانی را حق مسلم خود میدانیم. چرا باید عوامل و مدیران عالیرتبه دولتی از حقوقی ها و پاداش های نجومی برخوردار باشند و ما چنین در بی تامینی مطلق بسر بریم. ما کارگران این را نمی پذیریم.

کارگران و زحمتکشان فراموش نکنیم : تمامی معضلات اجتماعی مانند ، اعتیاد، کارتون خوابی ، گور خوابی ، حاشیه نشینی ، کودک خیابانی ، کودک کار ، فحشا ، فروش اعضای بدن، فروش کودکان ، خشکاندن رودخانه ها ، جاری شدن سیل ، هوای آلوده و سمی ، کولبری و یخ زدن کولبران زیر برف، بیکاری میلیونی ، به تعطیلی کشاندن مراکز تولیدی ( طبق آمارهای دولتی طی سه سال اخیر 12 هزار موسسه تولید تعطیل شده است) ، افزایش بزه کاری ،افزایش خودکشی و خودسوزی، که عموم مردم، بخصوص زحمتکشان در چنگال آنها گرفتار شده اند همگی حاصل فقر و فلاکتی است که کارفرمایان و دولتشان( جمهوری اسلامی) در کشمکش مبارزه طبقاتی علیه زحمتکشان از طریق تحمیل دستمزد های چهار برابر زیر خط فقر، دزدی ، اختلاس و رشوه خواری ،دستمزدها و پاداشهای نجومی مدیران ، رئیس ها، بر ملت ایران تحمیل کرده اند، و اولین گام نجات از فقر و فلاکت و معضلات بیان شده، افزایش دستمزدها به بالای خط فقر است ، تنها کارگران و زحمتکشان هستند که می توانند با سازماندهی تشکل های مستقل و مبارزات منظم و متحدانه و هدایت همه جنبش های اجتماعی، خود و کلیه مردم را از این فقر و فلاکت و معضلات، نجات دهند.

سندیکای نقاشان استان البرز، همگام با تشکلهای مستقل کارگری، همگام با همه کارگران و زحمتکشان در سراسر ایران برای خواستهای اعلام شده فوق، مبارزه میکند و پیگیری این مطالبات را که زندگی و معیشت میلیونها کارگر و خانواده هایشان را رقم میزند، حق مسلم خود میدانیم.

برای دست یابی به دستمزد متناسب متحدانه مبارزه کنیم!!!

سندیکای نقاشان استان البرز

8/12/1395

 

 

رمز گشایی از افزایش حداقل دستمزد و تورم

شورای عالی کار باید پاسخ دهد. حداقل دستمزد باید تأمین کننده هزینه زندگی ما باشد. حداقل دستمز812000 تومانی به هیچ وجه تأمین کننده هزینه زندگی ما کارگران نبوده است. چنانکه سطح زندگی ما از فقر مطلق نیز پایین بوده و حداقل دستمزد ما 3 برابر زیر خط بقاء قراردارد. ما برای تأمین هزینه بقاء خانوارمان باید شغل دوم و حتی سومی هم داشته باشیم. ما باید در 24 ساعت بیش از 16 ساعت کار کنیم. زیرا که دستمزد 812000تومانی هیچ تناسبی با هزینه زندگی ما ندارد. ما کارگران از شورای عالی کار توضیح میخواهیم: آنها باید محاسبه دستمزد را برای ما معین نمایند و توضیح دهند که حداقل دستمزد چگونه محاسبه شده است. باید مبلغ هزینه مسکن، معاش و خواروبار، بهداشت و درمان، پوشاک، آموزش و تحصیل و وسایل زندگی، هزینه کرایه تردد شهری(ایاب و ذهاب)و هزینه ملزومات دیگر، برای یک خانوار چهارنفری را محاسبه نمایند. محاسبات باید با ذکرارقام،قیمت جز به جز کالاهای مصرفی و مورد نیاز را در بازار مشخص کنند و اعلام نمایند.آنها ما را به قانون کار ارجاع مان خواهند داد و از ماده 41 امداد خواهند طلبید.

ماده41: افزایش حداقل دستمزد سالانه با افزایش تورم معین میگردد.

بند 2: حداقل مزد باید به اندازه ای باشد تا زندگی یک خانواده را تأمین نماید.

ماده41در شرایط برابری هزینه خانوار با حداقل دستمزد، مبنای افزایش حداقل دستمزد با افزایش تورم را پیش بینی کرده است. در شرایطی که افزایش تورم سالانه 30% الی 40% درصدی را طی کرده است. اما افزایش حداقل دستمزد طی 28 سال گذشته، همیشه و همواره از فاصله چندین برابری زیر خط فقر برخوردار بوده است!!!؟؟؟

قطعاً در چنین شرایط بسیار نابرابر حداقل دستمزد با هزینه خانوار توجیه کننده نیست،، و تبعیت از ماده 41 قانون کار موضوعیت ندارد.اینک افزایش حداقل دستمزد باید تا همترازی هزینه خانوار، از یک جهش اجتناب ناپذیری برخوردار گردد.تنها در این صورت است که پس از آن میتوان به ماده 41 مراجعه کرد و افزایش حداقل دستمزد با افزایش تورم واقعی بازار افزایش یاید. در غیر اینصورت حداقل دستمزد تا 5 برابر زیر خط فقر و سه برابر زیر خط بقاء، برای ما کارگران غیر قابل تحمل تر از هر زمانی میباشد.

ما کارگران از شورای عالی کار میپرسیم:

اگر طی 28 سال گذشته افزایش حداقل دستمزد بر مبنای افزایش تورم واقعی بوده است.اکنون چرا حداقل دستمزد با فاصله 5 برابر زیر خط فقر و 3 برابر زیر خط بقاء قرار گرفته است؟؟

بحث دستمزد و تورم معادله سخت ریاضی نیست، بحث قابل لمس ، عینی و واقعیت جاری زندگی است. اما مسئله منافع طبقاتی بین کارفرمایان و کارگران است. اینکه حداقل دستمزد، فقط هزینه زندگی 5 روز ما کارگران میباشد. این واقعیت را فرد، فرد اعضاء شورای عالی کار میدانند و به آن آگاه هستند. دراین محاسبه حداقل دستمزد و تورم، مهمترین نکته سود و منافع سرمایه داران خصوصی و دولتی است، که خود دولت بزرگترین سرمایه دار ایران است. تمام تلاش دولت وسازمانها، نهادها، و شورای عالی کار مبنی بر دفاع، حمایت و تداوم منافع نجومی، سرمایه داران را بر عهده دارند که اکنون سطح زندگی ما کارگران را 3 برابر زیر خط بقاء و 5 برابر زیر خط فقر کاهش داده اند.هرمبلغی که به دستمزدها افزوده شود به نسبت تعداد کارگران کارخانه از سود سرمایه دار کم میشود. ما کارگران به دولت و شورای عالی کار اعلام مینمائیم ما این همه بی عدالتی، نا برابری، فقر و فلاکت، غارت، چپاول و اختلاص را هرگز تحمل نخواهیم کرد.هم اکنون اعتراضات، اعتصابات ما کارگران سرتا سر جامعه و کشور را فراگرفته است. در آینده ای نزدیک سیل بیکاران به اعتراضات ما کارگران خواهدپیوست، سپس جنبش جمعیت 99% درصدی جامعه را فرا خواهد گرفت.

آیت نیافر

سخنگوی کمیته پیگیری ایجاد تشکیلهای کارگری ایران

 

 

سقف معافیت مالیاتی کارگران و کارمندان یکسان شد

نمایندگان مجلس در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه 9 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بند (الف) تبصره 6 مبنی بر تعیین نرخ مالیات بر درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی و معافیت از مالیات این لایحه موافقت کردند.

گفتنی است بند الف تبصره 6 این لایحه پس از بررسی مجدد در کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 به شرح زیر اصلاح شد:

الف- سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده (84) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 3/12/1366 و اصلاحات بعدی آن در سال 1396، مبلغ دویست و چهل میلیون (240.000.000)ریال در سال تعیین می‌شود. نرخ مالیات مذکور بر درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی مازاد بر مبلغ مذکور تا 5 برابر آن مشمول مالیات سالانه 10 درصد و به نسبت مازاد آن 20 درصد است. میزان معافیت مالیات اشخاص موضوع ماده 57 و 101 قانون مالیات های مستقیم سالانه 180 میلیون ریال تعیین می گردد.

منبع:ایلنا-9اسفند

درهمین رابطه:

 

 

سقف معافیت مالیاتی حقوق کارگران با مصوبه امروز مجلس ۱.۵ میلیون می‌شود

براساس مصوبه امروز مجلس کارکنان دولت با حقوق زیر 2میلیون تومان و سایرین (بخش خصوصی) با حقوق زیر 1.5 میلیون تومان، از پرداخت مالیات معاف می شوند.

تسنیم امروز دراین رابطه نوشت،این مصوبه درحالی به تصویب نمایندگان پارلمان رسید که طی سالهای گذشته سقف معافیت مالیاتی حقوق کارگران و کارمندان یکسان بوده ولی امروز مجلس دهم در تبعیضی آشکار علیه کارگران، سقف معافیت مالیاتی کارمندان دولت را 2 میلیون تومان و کارگران را 1.5 میلیون تومان تعیین کرد.

در بند الف تبصره 6 این لایحه ذکر شده، سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده (84) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب  1366/12/3 و اصلاحات بعدی آن در سال 1396، مبلغ دویست و چهل میلیون (240.000.000) ریال و برای سایرین (180.000.000 ) در سال تعیین می‌شود.

براساس این گزارش در ماده 84 قانون مالیات های مستقیم آمده است: تا میزان شصت برابر حداقل حقوق مبنای جدول حقوق موضوع ماده (1) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت -مصوب 1370-‌درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق کلیه حقوق‌بگیران از جمله کارگران مشمول قانون کار، از یک یا چند منبع، از پرداخت مالیات معاف می‌شود.

یکی از مسئولان سازمان امور مالیاتی در توضیح این موضوع را تأکید کرد که منظور از سایرین در مصوبه معافیت مالیاتی تمام گروه ها غیر از کارمندان دولت است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کارگران هم مشمول این مصوبه هستند گفت: اگر کارگران در بخش دولتی کار کنند از این مصوبه مستثنی هستند ولی در صورتی که کارگر بخش خصوصی باشند شامل مصوبه مجلس می شوند.

 

 

مالیات کارگران و کارمندان

مصوبه ای امروز 7/12/95 تصویب شد که متفاوت بودن کارگران را از کارمندن نشان می داد. بر حسب این مصوبه کارگران باید بیشتر از کارمندان مالیات بپردازند. مصوبه امروز مجلس مبنی بر تصویب معافیت مالیاتی حقوق کارمندان زیر 2 میلیون تومان و کارگران زیر 1.5 میلیون تومان مطرح شد.

با توجه به اینکه مزدبگیران زیر خط فقر دستمزد می گیرند  ما معتقدیم که مالیات باید از حقوق های 5 میلیون به بالا گرفته شود.

این که کارگران و کارمندان مالیات بپردازند و کمتر از امتیازات اجتماعی بهره ببرند عین بی عدالتی است. برای رسیدن به بلوغ آگاهی کارگران باید به سمت تشکل رفت . باید سندیکاها را بر پا کرد و سندیکاهای موجود را فعال و فعال تر نمود. در غیر این صورت در بر همین پاشنه می چرخد که کارگران و کارمندان مالیات بپردازند و کمتر بهره ای حاصل کنند.

بخش آموزش سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

 

 

کارگران پست های فشارقوی برق:آیاکارمند هستیم یا کارگر ؟

به راستی باید بپرسیم که آیاکارمند هستیم یا کارگر ؟ پرسشی که سالهاست چشم انتظار پاسخگویی به آن هستیم. آیا مشمول قانون کار هستیم یا قانون خدمات کشوری؟ و در نهایت آیا هنگام اعلام افزایش حقوق سالیانه ، کارگریم یا کارمند؟

کارگران پست های فشارقوی برق با صدوربیانیه‌ای نسبت به نامشخص بودن شرایط شغلی خود اعتراض کردند.

دربخشی از این بیانیه مندرج درایلنا آمده است:

به استحضار کلیه مسئولین وزارت نیرو، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و امور استخدامی کشور و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران می‌رساند که اینجانبان اپراتورهای قرارداد کارمعین پست های فشار قوی برق کشور، سالیان سال است که سردرگم در نوع قرارداد خود هستیم ،یعنی متاسفانه کماکان بعد از گذشت چندین سال هنوز مشخص نشده که کارمند هستیم یا کارگر ، مشمول قانون خدمات کشور هستیم یا  قانون کار جمهوری اسلامی ایران.

حتی خود مسئولین وزارت نیرو هم در جلسات برگزار شده جواب درستی در این خصوص نمی‌دهند حال پرسش اینجاست که اگر این کارکنان  کارمند هستند، پس چرا آیتم‌های کارمندان دولت در نوع قراردادهای آنها درج نمی‌شود ؟ و اگر کارگر هستند چرا طرح طبقه بندی مشاغل برای آنها اجرا نمی‌شود؟

این سر درگمی ها و نامه نگاری ها مسئولین امر هیچ گونه مشکلی از مشکلات این کارکنان خدوم صنعت برق کشور نکاسته و همچنان این کارکنان ( اپراتورهای قرارداد کارمعین پست های فشار قوی برق کشور ) چشم انتظار مرتفع کردن مشکلات حقوقی و قراردادیشان هستند.

به راستی باید بپرسیم که آیاکارمند هستیم یا کارگر ؟ پرسشی که سالهاست چشم انتظار پاسخگویی به آن هستیم. آیا مشمول قانون کار هستیم یا قانون خدمات کشوری؟ و در نهایت آیا هنگام اعلام افزایش حقوق سالیانه ، کارگریم یا کارمند؟

 

 

گزارشی درباره آخرین وضعیت کارگران کارخانه فرآورده‌های نسوز پارس یزد!

اخباروگزارشات کارگری:بدنبال اخراج تعدادی ازکارگران کارخانه فرآورده‌های نسوز پارس یزد،نیروهای شاغل این واحدتولیدی با مشکلات زیر درحال دست وپنجه نرم کردن هستند:

1-تعطیلی موقت (سه هفته)

2-عدم پرداخت به موقع حقوق (از آبانماه)

3-عدم پرداخت حق بیمه (سه ماهه)

4-عدم پرداخت حق سنوات، عیدی و …

5-عدم پرداخت 4% سخت و زیان آور

6-بلاتکلیفی  ونداشتن امنیت شغلی

براساس آخرین گزارشات منتشره، حقوق مهرماه کارگران نسوزپارس یزد پرداخت و کارخانه از تاریخ 7/12/95 بازگشایی شد.

شرکت نسوز پارس یزد که مدیرعامل آن صاحب چند کارخانه و شرکت بزرگ دیگر در یزد از جمله (کاشی شیرکوه تفت، کاشی کوثر ابرکوه، کاشی طاوس خاتم و….) نیز هست علیرغم وعده وعیدهای مختلف به کارگران تمام شرکت های تحت مدیریت خود، اما باز هم حقوق معوق آنها را پرداخت نکرده و موجب اعتراض و اعتصاب کارگران شده است.

درهمین رابطه،جلسات متعددی در استانداری، اداره‌ی کار و … برای رفع مشکلات شرکت نسوز پارس برگزار شد که متاسفانه چاره ساز نبود. نکته‌ی حائز اهمیت این است که مدیریت هیچ ارزشی برای این جلسات قائل نبوده چرا که شخصا در هیچ یک از جلسات حضور نیافته و افرادی را به نمایندگی از خود معرفی می‌نمود.

شایان ذکر است در روزهای اخیر کارگران کارخانه کاشی شیرکوه نیز به دلیل عدم دریافت حقوق شش ماه اخیر خود مقابل استانداری یزد دست به اعتصاب زده‌اند و خواستار پیگیری وضعیت موجود هستند. این اعتصاب دستاوری چون حضور مدیرعامل در محل اعتصاب داشت. که این شاید نوید برطرف شدن مشکلات حاضر باشد.

درهمین رابطه:

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه فرآورده‌های نسوز پارس یزد دراعتراض به عدم پرداخت5ماه حقوق!

روزچهارشنبه هفته گذشته(24آذرماه)، کارگران کارخانه فرآورده‌های نسوز پارس یزد دراعتراض به عدم پرداخت5ماه حقوق و نیمی از سنوات سال 94 اعتصاب کردند و هیچ یک از خطوط تولید و دستگاه ها را برای انجام کار روزمره روشن نکردند.

بدنبال اعتصاب کارگران  وعده پرداخت تنها یک ماه از حقوق معوقه شان (مرداده ماه) به کارگران داده شده است.

حقوق حدود200کارگر کارخانه فرآورده‌های نسوز پارس یزد از ابتدای مرداد ماه به حساب آن ها واریز نشده است. پیش از این نیز از ابتدای سال 93 مزد ماهانه آن ها به صورت درصدی پرداخت شده است.

این کارگران برای دستیابی به مطالباتشان بارها با اداره کار، کانون شوراها ، استانداری و سایر ارگان ها نامه نگاری کردن اما بی ثمر بوده است.

بخشی از یک نامه ارسالی این کارگران بقرارزیراست:

اینجانبان کارگران فرآورده های نسوز پارس به مدت 5 ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده ایم و هیچ چیز برای خوردن و پوشیدن نداریم و شرمنده زن و بچه خود شده ایم؛ اگر بیمار شویم باید درد بکشیم چون پول نداریم که به دکتر مراجعه کنیم و دارو بگیریم.

از دنیای خود سیر شده ایم چرا که هیچ کس نمی تواند و حتی هرکجا که گفته ایم برای آن ها باور کردنی نیست که چگونه حقوق می گیریم و چگونه زندگی خود را می گذرانیم؛ دیگر هیچ مغازه ای به ما قرض نمی دهد البته حق هم دارند چون طلب آن ها را نداده ایم.

می گویند شکم گرسنه ایمان ندارد؛ این بی ایمانی ما و خانواده مان گردن کیست؟!…

از سال 92 شرکت فرآورده های نسوز پارس از بخش نیمه دولتی به بخش خصوصی واگذار گشت اما کارخانه به جای پیشرفت روز به روز با افت کمی وکیفی روبرو شد؛ تعداد 400 کارگر به 200 نیرو نزول کرد و جایگزینی برای نیروهای باز نشسته در نظر گرفته نشد.

سو مدیریت این واحد صنعتی سبب شده تا نقدینگی موجود در کارخانه صرف رونق سایر کارخانه های شخص مدیر عامل شود، اما آیا این امر با شرع و وجدان اخلاقی و انسانی تناقض ندارد که عده ای کارگر در کارخانه گرسنه بمانند و بودجه پرداخت حقوق و تامین مواد اولیه جهت نام آوری شخص مدیر عامل صرف واحدهای تولیدی شخصی دیگر شود؟

گفته می شود در حال حاضر کارخانه تنها با 15 الی 16 درصد ظرفیت به تولید 11500 تن محصول پرداخته در حالی که ظرفیت 100 درصدی این کارخانه 70000 تن در سال است و قادر به چنین تولیدی نیز هست.

یادآوری:شركت فرآورده‌هاي نسوز پارس در تاريخ 02/07/1365 تأسيس و در تاريخ 11/05/1372، شش ماه پس از اتمام عمليات نصب، بهره برداري از واحد شماره يك آن آغاز شد.

این شركت در فاز اول براي توليد ساليانه 50000 تن مواد نسوز قليايي طراحي شده كه اين ظرفيت با بهره برداري از واحد شماره دو در تاريخ 22/07/1382 به 70000 تن در سال شامل 31000 تن انواع آجر و 39000 تن انواع جرم و مواد ويژه افزايش يافت.

شركت فرآورده‌هاي نسوز پارس در تاريخ 11/04/1378 در سازمان بورس اوراق بهادار پذيرفته شده و قریب300 نفر پرسنل در قالب واحدهاي منابع انساني و مالي، بازرگاني، مهندسي فروش، برنامه‌ريزي توليد و انبارها، توليد، نگهداري و تعميرات و پژوهش‌هاي كاربردي مي‌باشد.

عمده‌ترین سهامداران این شرکت،مجتمع صنعتی احیاء فولاد سپاهان، شرکت فرآورده‌های نسوز آذر، و بانک رفاه کارگران بودند.

در سالهای اخیر شرکت مزبور با مشکلات مدیریتی و مالی روبرو شده بود که عملا منجر به تعدیل نیرو و کاهش فعالیتهای تولیدی آن گردیده بود .

بامعامله بیش از 48میلیون سهم شرکت فراورده های نسوز پارس به قریب 140میلیارد ریال در بورس منطقه ای یزد عملا مالکیت عمده و مدیریت شرکت مزبور از گروه احیاءسپاهان اصفهان به سرمایه گذاران یزدی انتقال یافت.

 

 

بلاتکلیفی شغلی 110کارگربلورک با ماه ها حقوق معوقه بدنبال قطع گازکارخانه!

کارگران بلورک از قطع گاز این کارخانه به دلیل انباشت بدهی‌ها به اداره گاز شهر صنعتی الوند قزوین خبر دادند.

به گزارش9اسفندایلنا،کارگران این واحد تولیدی با اعلام این‌ خبر گفتند: به دلیل بدهی کارخانه کریستال سازی بلورک به شرکت گاز،تقریبا  از یک ماه پیش جریان گاز مصرفی کارخانه قطع شده وکارگران سرگردان شده‌اند.

بر اساس اظهارات کارگران، پس از این اتفاق چون فعالیت کارخانه متوقف شده است هیچ یک از آنها اجازه ورود به محل کارشان را نداشته‌اند.

به گفته کارگران، قطع گاز بلورک  به دلیل بدهی دست کم 400 تا 500 میلیون تومانی این واحد تولیدی به اداره گاز الوند انجام گرفته است.

کارگران بلورک در خاتمه تصریح کردند،جدا از وضعیت پیش آمده کارگران این کارخانه از شهریور ماه بجز مبالغ کمی که به صورت الحساب  گرفته‌اند دیگر دستمزدی دریافت نکرده اند و هیچ خبری از پرداخت عیدی وپاداش پایان سال کارگران نیست.

 

 

عدم پرداخت یک سال حقوق 144 کارگر معدن زغال‌سنگ آق دربند سرخس!

اخباروگزارشات کارگری:ازفروردین ماه تا به امروزآخرین ماه سال جاری حقوق 144 کارگر معدن زغال‌سنگ آق دربند سرخس پرداخت نشده است.

به گزارش منابع خبری محلی، دو هفته پیش حقوق اسفندماه سال ۹۴ کارگران معدن پرداخت‌شده و معوقه‌های آن‌ها در سال ۹۴ تسویه شده است.

همچنین،ملکی شرکت دارد که قرار است از محل فروش آن بخشی از معوقه کارگران معدن در سال ۹۵ پرداخت شود.

و وعده داده شده است،تا آخر امسال از محل فروش این ملک، بخشی از معوقه کارگران در سال ۹۵ یعنی ۵ ماه آن پرداخت شود.

مدیرعامل شرکت معادن خاور با تأیید عدم پرداخت حقوق کارگران معدن زغال‌سنگ آق دربند سرخس از فروردین‌ماه امسال اظهار کرد: دو هفته پیش حقوق اسفندماه سال ۹۴ کارگران معدن پرداخت‌شده و معوقه‌های آن‌ها در سال ۹۴ تسویه شده است.

فضل‌الله احتشام در ادامه به پرداخت حقوق معوقه کارگران در سال ۹۵ اشاره و خاطرنشان کرد: تا پایان امسال یک ماه عیدی و ۵ ماه از حقوق کارگران در سال ۹۵ پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ملکی در مشهد داشتیم که از محل فروش آن ۵ و نیم میلیارد تومان بدهی‌مان به بانک‌ها را پرداخت کردیم و ۳ میلیارد باقی‌مانده آن تهاتر شد و یک میلیارد تومان از این مبلغ باقی‌مانده که ۵ ماه حقوق کارگران و یک ماه عیدی به آن‌ها پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت معادن خاور افزود: ۱۲ ماه کارگران معدن آق دربند معوقات دارند که با پرداخت این مبلغ معوقه آن‌ها به ۶ ماه می‌رسد.

احتشام عنوان کرد: طلبکاری‌هایی شرکت از محل فروش زغال‌سنگ دارد که اگر وصول شود، به‌موقع می‌توانیم حقوق کارگران را پرداخت کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود یک میلیارد تومان از فولاد خراسان طلب داریم که آن‌ها نیز به دلیل مشکلات مالی قادر به پرداخت آن نیستند.

 

 

عدم پرداخت 3ماه حقوق وحق بیمه 350 کارگرکارخانه نخ البرز!

اخراج 70کارگراین واحدتولیدی دربهمن ماه سال جاری!

منابع کارگری استان قزوین می‌گویند حدود 350 کارگر شاغل در کارخانه «نخ البرز» که در شهر صنعتی البرز قزوین فعالیت دارد دست کم سه ماه مزد معوقه طلب‌کارند و به همین میزان پرداخت حق بیمه آنها نیز با تاخیر مواجه شده است.

به گزارش9اسفندایلنا بنقل از کارگران کارخانه نخ البرز، کارفرما این واحد از ابتدای سال جاری به دلیل کمبود نقدینگی توان پرداخت به موقع دستمزد و بیمه کارگران را ندارد وآن‌ها در دست کم سه ماه گذشته مزدی دریافت کرده‌اند.

طبق اظهارات آنان ، علاوه بر دستمزد این واحد بدهی های مالی زیادی بابت تاخیر در پرداخت بیمه کارگران به تامین اجتماعی دارد ودر این زمینه می توان گفت دفترچه های در مانی کارگران هر چند ماه یکباربا مشکل تامین اعتبار روبروست.

این منابع کارگری  با بیان اینکه افزایش مشکلات کارخانه باعث شد تا بهمن ماه  70 کارگر شاغل در واحد تولیدی با اتمام قرار داد کاراخراج شوند در خاتمه افزود: هم اکنون در این کارخانه 35 کارگر رسمی و 325 کارگر قرار داد موقت مشغول کارند که این موضوع باعث شده تا جدا از معوقات مزدی نگران امنیت شغلی  وپرداخت مطالبات پایان سال خود باشند.

 

 

احتمال توقف ارائه خدمات درمانی دولتی به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی

منابع خبری در استان قزوین از احتمال توقف ارائه خدمات مراکز دارویی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی این استان به به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی خبر می دهند.

به گزارش9اسفندایلنا، در همین رابطه میان دانشگاه علوم پزشکی با مدیران تامین اجتماعی استان نیز مکاتباتی صورت گرفته است.

از قرار معلوم دلیل این تصمیم مشکلات مالی مراکز درمانی و دارویی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین برای تامین تجهیزات دارویی و بیمارستانی مورد نیاز مراجعه کنندگان اعلام شده است.

براین اساس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین به اداره تامین اجتماعی این استان توصیه کرده است که در شرایط کنونی از طریق مراکز ملکی و درمان مستقیم این سازمان خدمات درمانی رایگان مورد نیاز بیمه‌شدگان خود را تامین کند.

این وضعیت در حالی است که پیش از این نیز دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های مازندران و اصفهان  به دلایل مشابه برای مدتی ارائه خدمات درمانی رایگان به بیمه شدگان تامین اجتماعی را متوقف کرده بودند.

 

 

تجمع اعتراضی اهالی محمدآباد نسبت به نبود آب شرب در روستا مقابل فرمانداری مانه و سملقان!

روزگذشته8اسفندماه،جمعی از  اهالی روستای محمدآباد مانه و سملقان با تجمع  مقابل فرمانداری مانه و سملقان با اعلام اعتراض شان نسبت به نبود آب شرب در این روستا خواستار رسیدگی مسئولان برای رفع این مشکل شدند.

به گزارش منابع خبری محلی،یکی از اهالی روستای محمدآباد در این باره گفت: با وجود این که سد شیرین دره در روستای ما قرار دارد و ملک آن متعلق به ماست ولی ۲ سالی است که از نعمت آب شرب بی بهره ایم و هر بار که به فرمانداری یا دستگاه های ذی ربط مراجعه می کنیم وعده های پوشالی می دهند.

وی با بیان این که حتی آب برای خوردن نداریم، افزود: ۲ سالی است که فرزندان خود را باید تا ۲ صبح بیدار نگه داریم تا چند قطره آب در لوله های آب به راه بیفتد تا آن ها را استحمام کنیم.وی ابراز کرد: آب شرب خوردن را می توان برای مدتی از فروشگاه ها تهیه کرد ولی زمین های کشاورزی و دام های خود را چه کنیم و چگونه آن ها را سیراب کنیم؟

یکی دیگر از روستاییان معترض به قطعی آب آشامیدنی نیز عنوان کرد: مشکل بی آبی در این روستا مدتی است که زندگی اهالی را با مشکل مواجه کرده و ۲ سال است که آبگرم کن های ما اصلا روشن نشده است.

وی ادامه داد: با این که آب شرب در لوله های آب منازل  جریان ندارد ولی فیش آب برای منزل ما حدود ۵۰ هزار تومان صادر شده است.

در همین ارتباط رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی مانه و سملقان گفت: این روستا ۶۵۷ مشترک آب دارد و طبق کارشناسان نیاز آبی این روستا 6.5 لیتر بر ثانیه است.

«تیزرو» تصریح کرد: طبق بررسی های کارشناسان ۱۵ لیتر بر ثانیه آب وارد شبکه آب این روستا می شود و یعنی ما ۲ برابر نیاز مردم آب تولید می کنیم.

وی با بیان این که در سال ۹۳ ، 3.5 کیلومتر از شبکه های فرسوده این روستا  تعویض شده است، افزود: متاسفانه هیچکدام از اهالی این روستا انشعابات خود را به شبکه های جدید متصل نکرده اند.

وی تعداد مخزن آب این روستا را ۲ مخزن اعلام و اظهار کرد: ۴ اسفند سال جاری پمپ و لوله آب این روستا را تعویض کردیم ولی با این حال زمان لازم است تا مشکل این روستا از ریشه حل شود.

 

 

تجمع اعتراض صاحبان واحدهای صنفی ماهشهر نسبت به فروشگاه های زنجیره ای مقابل فرمانداری!

روز دوشنبه9اسفند، جمعی از صاحبان واحدهای صنفی شهر بندر ماهشهر در اعتراض به آنچه افتتاح فروشگاه زنجیره ای کوروش و ارزان فروشی این فروشگاه در روزهای پایانی سال می خواندند، مقابل فرمانداری ماهشهر تجمع کردند.

به گزارش9اسفند ایرنا،حدود 40 مالک واحد صنفی شهر بندر ماهشهر به آنچه ارزان فروشی فروشگاه کوروش و کسادی فروش بازار خود در این شهر در روزهای پایانی سال می نامیدند، اعتراض کرده و تعطیلی شعبه فروشگاه زنجیره ای کوروش را در این شهر خواستار شدند.

این جمع معترض با حضور مقابل فرمانداری شهرستان ماهشهر، معتقدند عرضه اجناس تخفیف خرده در فروشگاه کوروش سبب کسادی بازار و ضرر و زیان مالی برای آنها می شود.

منصور قمر فرماندار بندرماهشهر نیز با دعوت از نمایندگان این اعضا به فرمانداری، خویشتنداری آنان و پایان تجمع را خواستار شد.

منصور قمر گفت:فرمانداری بندرماهشهر خواسته صاحبان واحدهای صنفی شهرستان را بررسی کرده و راهکار لازم برای ارتزاق آنها را اتخاذ می کند.

فروشگاه های زنجیره ای افق کورش 180 شعبه در سراسر کشور دارد.

شهرستان ماهشهر در فاصله 110 کیلومتری اهواز مرکز استان خوزستان قرار دارد.

 

 

سوختگی6کارگرپتروشیمی مروارید عسلویه درحادثه آتش سوزی!

مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و پدافند غیر عامل و مدیریت بحران سازمان منطقه ویژه پارس گفت: ظهرامروز9اسفند،بر اثر آتش‌سوزی در پتروشیمی مروارید عسلویه شش کارگرمصدوم شدند.

به گزارش9اسفندمهر،بهرام دشتی‌نژاد اظهار داشت: حادثه آتش‌سوزی در پتروشیمی مروارید در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس منجر به مصدوم شدن شش نفر شد.

وی اضافه کرد: در این حادثه که ظهر امروز رخ داد، شش نفر از کارگران در حال تعویض قطعه کمپرسور بودند که کمپرسور فلاش فایر می‌زند و موجب بروز حادثه برای کارگران می‌شود.

دشتی نژاد اضافه کرد: چهار نفر در این حادثه دچار سوختگی ۳۰ تا ۴۰ درصدی شده‌اند و دو نفر نیز دچار سوختگی سطحی شدند.

وی خاطرنشان کرد: آتش‌سوزی متوقف شده و کار اعزام این افراد به مراکز درمانی در حال انجام است.

نهم اسفندماه1395

 

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …