پێنج شه‌ممه‌ 28 ئازار 2024

اخبار و گزارشات کارگری 2 اسفند 1395

 

ادامه اعتراضات کارگران کارخانه کاشی کویر یزد باتجمع مقابل استانداری!

اخباروگزارشات کارگری:کارگران کارخانه کاشی کویر یزد،درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها مطالباتشان ،امروزدوشنبه2اسفند دست به تجمع مقابل استانداری زدند.

درهمین رابطه:

 

کارگران خشمگین کارخانه کاشی کویر یزد خیابان را بستند!

اخباروگزارشات کارگری:صبح امروزاول اسفندماه،کارگران کارخانه کاشی کویر یزد دراعتراض به عدم پرداخت10ماه حقوقشان در خیابان مقابل کارخانه تجمع کرده و خیابان را بستند که منجر به حضور پلیس شد.

بنابه گزارشات منتشره،یکی از کارگران معترض در این رابطه گفت: اکنون 10 ماه است که حقوق کارگران پرداخت نشده است و علاوه بر آن هیچ کدام از مزایای بیمه و سنوات و… هم برایشان واریز نشده است که این مسئله گرفتاری ها و مشکلات بسیاری را برایشان به وجود آورده است.

این کارگر ادامه داد: کارگران این کارخانه 1300 نفر بودند که به دلیل مشکلات فراوان و ناامیدی هایی که از کار در این محل پیدا کردند اکثر آنها رفتند و اکنون تنها 300 نفرشان باقی مانده است. در حال حاضر مدیریت معیوب این کارخانه حتی نمی تواند مطالبه های حقوقی همین تعداد را هم بپردازد.

وی ادامه داد: کارگران مدت هاست که دارند با وعده وعیدهای مدیرعامل کنار می آیند و دلشان را به آن خوش کرده اند اما دیگر طاقتشان طاق شده و امروز پس از چندبار اعتصابات داخل کارخانه به بیرون از کارخانه رفتند و در خیابان تجمع کردند.

یکی دیگر از کارگران تجمع کننده در این رابطه گفت: کارگران کارخانه کاشی کویر یزد پس از اینکه دیدند با مماشات کردن و سازگاری با وعده های پوچ مدیرعامل اتفاقی نمی افتد تصمیم گرفتند به خیابان بیایند و مقابل کارخانه اعتراض کنند که منجر به حضور پلیس برای باز کردن مسیر شد.

وی ادامه داد: كارگران كاشي كوير يزد از ساعت 9 صبح امروز (1 اسفند) اعتصاب کردند و بلوار ورودی شهر یزد(فقيه خراساني) را مسدود کردند تا شاید نهاد یا ارگانی پیدا شود تا به داد آنها برسد.

وی افزود: اکنون مالک کارخانه کاشی کویر که مالک چندین کارخانه دیگر هم هست و از قبل این کارخانه ها تسهیلات و مزایای زیادی را دریافت کرده است حقوق کارگران را نمی دهد تا نقدینگی که در دست دارد را برای سرمایه گذاری های خود خرج کند.

وی ادامه داد: مدیریت کارخانه، واردات و نبود بازار مناسب را برای مشکلات مالی کارخانه بهانه کرده است در صورتی که این مسائل همگی توجیه است و کارخانه کاشی کویر با توجه به سابقه ای که دارد می تواند در بازار رقابتی خوش بدرخشد اما مسئله این است که مدیران نمی خواهند!

 

 

تجمع کارگران جاده رامیان به شاهرود (شرکت مراغ)دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوقشان!

اخباروگزارشات کارگری:روزگذشته1اسفند، کارگران جاده رامیان به شاهرود دراعتراض به عدم پرداخت10ماه حقوقشان مقابل شرکت مراغ تجمع کردند.

به گزارش منابع خبری محلی، کارگران تجمع کننده گفتند: از فروردین ماه سال گذشته بابت معوقات حقوق و سنوات خود از این شرکت طلبکارند.

این کارگران تصریح کردند: مشکلات در پرداخت دستمزد، آنها را در شرایط بد مالی قرار داده است و با توجه به نزدیک شدن به سال جدید و شب عید نیازمند دریافت معوقاتشان هستند.

بر اساس این گزارش، این شرکت موظف است تا حقوق کارگرانش را پرداخت کند و در این مدت با وعده و وعید، کارگران را نگه داشته است و دیگر بعد از گذشت 10 ماه و عملی نشدن وعده ها، صبر کارگران هم لبریز شد و امروز با تجمع اعتراض خود را ابراز داشتند.

درهمین رابطه:

 

 

اعتراض کارگران جاده رامیان به شاهرود (شرکت مراغ) نسبت به عدم پرداخت یکسال حقوق رسانه ای شد!

صدای اعتراض کارگران جاده رامیان به شاهرود (شرکت مراغ) هم بلند شده که از عدم پرداخت حقوق و مزایای یک ساله شان ابراز نارضایتی و شکایت داشتند و خواستار دریافت مطالباتشان بودند.

به گزارش منابع خبری محلی، فرماندار شهرستان رامیان و مدیرکل صنعت ومعدن گلستان در حال پیگیری هستند تا پایان بهمن، دوماه از حقوق معوقه کارگران شاهرود گرانیت پرداخت شود.

همچنین فرماندار گفت: تا پایان بهمن ماه قرار است اسناد خزانه ای برای پیمانکار پرداخت شود تا معوقات کارگران پرداخت شود.

 

 

تجمع اعتراضی کارگران مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)  نسبت به عدم پرداخت2ماه حقوق وحق بیمه ومطالبات دیگرشان!

صبح امروزدوشنبه2اسفند، حدود 300 کارگر شرکت کشتی سازی بحر گستر هرمز که از شرکت های تابعه مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)  می باشد دراعتراض به عدم پرداخت2ماه حقوق وحق بیمه ومطالبات دیگرشان در محوطه کارگاه تجمع کرده اند.

به گزارش2اسفندایلنا،تجمع کنندگان می‌گویند در حال حاضر تا حدود 700 کارگر از طریق شرکت  بحر گستر هرمز در پروژه‌های کشتی‌سازی در استان هرمزگان مشغول کارند اما در عین حال هنوز بابت دوماه معوقات مزدی پرداخت نشده طلبکارند.

طبق اظهارات کارگران شاغل دراین واحد کشتی سازی، همسان با دستمزدشان، حق بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده است، همچنین مطالباتی  نیز در ارتباط به دستمزد از سالها قبل وجود دارد.

به نقل از کارگرانی که در این اجتماع اعتراضی شرکت داشته‌اند گفته می‌شود، علاوه بر دستمزد وبیمه پرداخت عیدی سال 96 کارگران هنوزمشخص نیست.

این کارگران که خواهان وصول طلب مزدی خود هستند می‌گویند بخش عمده‌ای از مشکلات  مالی شرکت بحر گستر هرمز  که باعث تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی وبیمه ای کارگران  وشرکت های زیر مجموعه آن  شده است ، وصول نشدن به موقع صورت  وضعیت های مالی آن از شرکت اصلی است.

آن‌ها می‌گویند در آخرین پیگیری‌های که با کارفرما انجام دادیم هیچ پاسخ قاطعی از سوی کارفرما برای دریافت مطالباتمان نشنیدیم و به همین دلیل ناچار شدیم برای احقاق حقوق از دست رفته‌مان تجمع کنیم.

 

 

اعتصاب رانندگان مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه دراعتراض به عدم پرداخت7ماه مطالباتشان!

صبح امروز 2اسفند،حدود 50 نفر از رانندگان ماشین‌های استیجاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه دراعتراض به عدم پرداخت7ماه مطالباتشان دست به اعتصاب زدند وازجابجایی کارگران در بین مزارع کشاورزی خودداری کردند.

به گزارش2اسفندایلنا،یکی از کارگران راننده که نخواست نامش فاش شود گفت:ما حدود 50 راننده وانت بار در مجتمع نیشکر هفات تپه هستیم که بصورت مستقیم با کارفرما قرارداد کار داریم .

او با بیان اینکه طبق قرار داد مدیریت شرکت باید هر ماهه مطالبات مزد ی ما را به همراه اجاره بهای خودرو ها پرداخت کند افزود: به دلیل پرداخت نشدن این هزینه از سوی کارفرما امروز از جابجا کردن دیگر همکارانمان در سایر بخش‌های این مجتمع خودداری کردیم.

وی در توضیح چرایی این اقدام اعتراضی گفت: رانندگان معترض حتی پول بنزین مورد نیاز برای روشن کردن ماشین‌های خود نداشته و با قرض گرفتن از دیگران تاکنون به کار خود ادامه داده‌اند.

 

 

اعتصاب رانندگان سرویس حمل ونقل ‌کارگران معدن طزره دراعتراض به عدم پرداخت5ماه مطالباتشان!

ازصبح امروز2اسفند،رانندگان سرویس‌های حمل و نقل کارگران معدن زغال سنگ طزره،دراعتراض به عدم پرداخت5ماه حقوشان دراعتصاب هستند واز جابجایی کارگران این معدن اجتناب می کنند.

به گزارش2اسفندایلنا،منابع خبری در معدن زغال سنگ طزره از قطع سرویس رفت‌و برگشت روزانه کارگران این واحد معدنی خبر دادند.

برپایه این اطلاعات، دلیل قطع  سرویس‌های رفت وبرگشت کارگران معدن زغال سنگ طزره طولانی شدن معوقات رانندگان عنوان شده‌است.

وی در توضیح دلیل این ماجرا افزود: رانندگان مورد نظر، حداقل از ابتدای پاییزتاکنون (نزدیک به پنج ماه) بابت جابجایی روزانه کارگران مزدی دریافت نکرده‌اند.

این  کارگر بابیان اینکه مطابق ماده 152 قانون کار مسئولیت تامین هزینه‌های مربوط به رفت و برگشت کارگر بر عهده کارفرماست، افزود: بخش قابل توجهی از کارگران معدن طزره را اهالی روستاها وشهرهای اطراف  شهرهای شاهرود وسمنان تشکیل می دهند که از صبح امروز برای رفت آمد بر محل کارشان دچار مشکل شده‌اند.

وی با یادآوری اینکه معدن طزره در ارتفاعات  مناطق معدنی شاهرود واقع شده است، گفت: به دلیل نامناسب بودن وضعیت جاده و نیز طولانی بودن مسیر، رفت و آمد روزانه بخش قابل توجهی از کارگران بدون وجود سرویس‌های حمل و نقل مقدور نیست.

وی افزود: براین اساس چنانچه رفت و آمد سرویس‌های حمل و نقل همچنان متوقف شود، معدنچیان طزره دیگر نمی‌توانند به راحتی در محل کار خود حاضر شوند.

 

 

تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن کارگران شش واحد خدماتی مقابل وزارت راه!

صبح امروز2اسفند، حدود 300 نفر  از اعضای تعاونی شش گانه  مسکن کارکنان  وکارگران واحد های  پارس آرین ،صنایع معادن ،شرکت باریت، نیروی هوایی، بیمارستان پارس وشرکت توسعه صادارات معادن به نمایندگی از 2 هزارخانوار در مقابل ساختمان وزارت راه وشهرسازی تجمع کردند و خواستار ورود وزیر برای حل این مساله شدند.

به گزارش2اسفندایلنا،2000 خانوارشاغل در این شش واحد صنعتی ومعدنی در سال 69 با پرداخت مبلغ 300 هزار تومان  قطعه زمینی را در منطقه سعادت آباد تهران برای ساخت مجتمع مسکونی خریداری کرده‌اند و پس از گذشت 26 سال  اداره مسکن وشهر سازی به دلایل مختلفی  اجازه ساخت وساز به اعضای این تعاونی را نمی‌دهد.

طبق گفته این شاکیان آنها سالهاست برای دریافت مجوز ساخت زمین های این پروژه پیگیری زیادی را در اداره مسکن وشهرسازی  تهران انجام داده اند اما طی این مدت در جواب به آنها گفته شده است این زمینها به دلیل آنکه خارج از محدوده شهری  است اجازه ساخت ندارند.

معترضان در ادامه تاکید کردند؛سال 69 که ما زمینها را خریداری کرده بودیم داخل محدوده شهر  تهران واقع شده بود ودر همین راستا جواز ساخت به زمینها همجوار داده می شد اما امروز که ارزش مالی زمینها زیاد شده به ما گفته شده که این زمینها از نقشه جامع  شهرتهران خارج شده واجازه ساخت داده نمی‌شود.

طبق گفته کسانی که در این تجمع حضور داشتند، نزدیک به 26 سال است که 2 هزار  خانواده درگیر این مساله هستند  و  در این مدت زمان طولانی کسی پاسخگوی مشکلاتشان نبوده است.

به گفته یکی از معترضان به‌دنبال تجمع امروز یکی از مسئولان وزارت راه وشهرسازی در جمع معترضان حاضر شد و به بهانه اینکه این زمینها خارج از محدوده شهرسازی است  امکان ساخت وساز را  غیر ممکن کرد.

 

 

جمعی از کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد :

معاش آبرومندانه حق کارگران /مزد کنونی تنها برای 10 روز زندگی کافی‌است

جمعی از کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد با یادآوری اینکه معاش آبرومندانه و بدون دغدغه حق همه کارگران است، افزودند: دستمزد سال 96 باید به گونه ای تعیین شود که هیچ کارگری احساس نکند که مشکلات او توسط جامعه به دست فراموشی سپرده شده است.

به گزارش2اسفندایلنا،کارگران کشت و صنعت مهاباد در ادامه با اشاره به افزایش  هزینه‌های زندگی و کاهش درآمدهای خود می‌گویند: دستمزد 812 هزار تومانی سال 95 کمکی به بهبود شرایط معیشتی کارگران نکرده است چرا که در بهترین حالت تنها 10 تا 15 روز از هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهد.

آنها افزودند: کارگران در شهر کوچکی مثل مهاباد به فکر تهیه گوشت قرمز کیلویی 40 هزار تومان نیستن اما این انتظار را دارند که بتوانند کالاهایی مثل نان یا میوه و سبزیجات را راحت بخرند.

کارگران کشت و صنعت مهاباد در پایان  با یادآوری اینکه کارگران «بخشی از چرخه تولید» هستند، تاکید کردند که دستمزد باید به گونه‌ای تعیین شود که تنها جانب کارفرمایان در آن گرفته نشود.

 

 

سرنوشت نامعلوم صدها کارگربیکارشده پلاسکوبدنبال بسته شدن پرونده ثبت‌نام بیمه بیکاری!

اخباروگزارشات کارگری:پرونده کارگران بیکارشده ساختمان پلاسکو برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، با ثبت نام ۱۵۰۰ نفر، از روز شنبه(سی بهمن ماه)بسته شد وسرنوشت صدها کارگرشاغل دیگرپلاسکوکه هیچ بیمه ای نداشتند نامعلوم باقی ماند.

گزارشات منتشره حاکی ازشاغل بودن3تا4هزارکارگردرساختمان پلاسکومی باشد.باطرح ثبت نام پرداخت بیمه بیکاری به کارگران پلاسکوکه سه روز پس از حادثه یعنی ۳ بهمن در شعبه ۲۶ تامین اجتماعی آغاز شد، از روز شنبه(سی ام بهمن ماه) به پایان رسید و در این مدت، حدود ۱۵۰۰ نفر از کارگران شاغل در این ساختمان، برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کردند.

از ۱۵۰۰ نفری که برای دریافت مقرری بیمه بیکاری ثبت نام کرده‌اند، ۸۰۰ نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بودند که این افراد طبق قانون به تناسب میزان سوابق خود، مشمول دریافت بیمه بیکاری می‌شوند که حداقل مدت دریافت بیمه بیکاری برای این افراد ۶ ماه است.

سایر متقاضیان دریافت بیمه بیکاری نیز حدود ۷۰۰ نفر بودند که این افراد یا فاقد بیمه هستند یا از سایر حمایت‌های بیمه‌ای مانند خویش فرما و اجباری برخوردار بودند؛ این افراد نیز بر اساس مصوبه ششم بهمن هیأت دولت به مدت ۴ ماه مشمول دریافت بیمه بیکاری می‌شوند.

پرداخت بیمه بیکاری به کارکنان و کارگران بیکار شده ساختمان پلاسکو، از روز حادثه یعنی ۳۰ دیماه محاسبه و به متقاضیانی که صلاحیت آنها تایید شده باشد، پرداخت خواهد شد.

بر اساس این گزارش، ۱۰ میلیارد تومان از محل مصوبه هیأت دولت برای پرداخت بیمه بیکاری به کارگران بیکارشده حادثه پلاسکو اختصاص یافته است.

 

 

خطربیکاری بیخ گوش کارگران 11کارخانه شن و ماسه شهرستان داراب!

چرخ ۱۱ کارخانه شن و ماسه شهرستان داراب با ورود پیمانکاران غیربومی به کندی می‌چرخد و کارگران این کارخانه‌ها در آستانه بیکاری هستند.

به گزارش 2اسفند تسنیم، محمدسلیمی یکی از کارخانه‌داران شن و ماسه دارابی می‌گوید: 11 کارخانه شن و ماسه در داراب فعال است که در هر کدام 10 خانوار سهام‌دار هستند و به طور متوسط هر کارخانه برای 30 نفر اشتغالزایی کرده است.

به گفته وی این کارخانه‌ها در مجموع معیشت 440 خانوار را تامین می‌کند اما از زمانی که پروژه‌های راه‌سازی شهرستان به پیمانکارانی خارج از شهرستان و استان سپرده شده، پیمانکار خود اقدام به احداث کارخانه شن و ماسه کرده یا اینکه شن و ماسه خود را از استان دیگری تامین می‌کند، این امر سبب رکود در کارخانه‌های شن و ماسه داراب شده است.

سلیمی از اینکه پیمانکاران ملزم به خرید از کارخانه‌داران بومی نیستند،گلایه دارد و انتقاد خود را چنین مطرح می‌کند « چرا شرکت هامان‌گستر( یکی از پیمانکاران)از کارخانه‌دار بومی  آسفالت نمی‌خرد؟ چرا اداره راه و این پیمانکار به 11شرکت مجوزدار  بومی دارابی توجه نمی‌کنند؟

به گفته وی پیمانکارانی که برای پیشبرد پروژه اقدام به احداث کارخانه شن و ماسه کردند نه عوارضی می‌دهند و نه مالیات می‌پردازند و پس از چندسال هنوز موفق به اجرای پروژه‌های خود نیز نشدند، در حالی که کارخانه‌داران بومی ملزم به پرداخت عوارض و مالیات هستند اما همه در آستانه تعطیلی قرار گرفتند.

نکته دیگری که سلیمی مطرح می‌کند این است که گاه کارخانه‌های شن و ماسه بومی در نزدیکی پروژه قرار دارد و حتی هزینه حمل و نقل بر پیمانکار وارد نمی‌کند اما باز هم پیمانکار ترجیح می‌دهد مصالح خود را از منابع غیر بومی تهیه کند.

عبدالرضا قاسمپور، فرماندار داراب علت  انتخاب پیمانکار از خارج از شهرستان را برگزاری مناقصات اداره صنعت و معدن می‌داند و می‌گوید: مسئولان شهرستانی در این زمینه دخالتی ندارند، مناقصه توسط اداره صنعت و معدن برگزار شده و پس از طی مراحل قانونی و اداری یک پیمانکار مسئولیت پروژه را بر عهده می‌گیرد.

به گفته وی پیمانکار نیز تلاش می‌کند تا با صرف کمترین هزینه کار را به اتمام برساند به همین دلیل نمی‌توان پیمانکار را مکلف به خرید از کارخانه‌داران بومی کرد چراکه ممکن است پیمانکار با کارخانه‌دار بومی درباره قیمت به توافق نرسند یا اینکه استفاده از منابع خارج از استان ارزانتر باشد.

قاسم‌پور با بیان اینکه مسئولان شهرستان بارها تاکید کردند که از نیروهای بومی استفاده شود، می‌گوید: تاکنون درخواستی از کارخانه‌داران بومی به مسئولان شهرستان ارسال نشده و در صورت ارسال درخواست تلاش می‌شود که مشکلات آنها برطرف شود.

به گفته فرماندار داراب در صورتی که کارخانه‌داران بومی توانمندی و شرایط لازم را داشته باشند، با رایزنی با پیمانکاران تلاش می‌شود که تمرکز بر استفاده از ظرفیت بومی باشد.

عدم استفاده از نیرو و ظرفیت بومی نه تنها منجر به افزایش نرخ بیکاری می‌شود بلکه نرخ مهاجرت را نیز افزایش می‌دهد. جوانانی که در شهرستان خود کاری نمی‌یابند درد غربت را به جان می‌‌خرند تا بتوانند معیشت خانواده خود را تامین کنند.

 

بازهم وعده مسئولان طراز اول به کارگران کارخانه پارسیلون توخالی درآمد!

اخباروگزارشات کارگری:با وجود قول های متعدد مسئولان برای پرداخت مطالبات کارگران کارخانه پارسیلون بازهم این وعده در بهمن ماه محقق نشد تا شاهد بلاتکلیفی چندین ساله کارگران این واحد تولیدی باشیم.

به گزارش منابع خبری محلی،در سال های گذشته تعداد نیروهای کارخانه پارسیلون از هزار و 500 تا 2 هزار نفر به زیر 200  رسیده است، از سوی دیگر کارگران این واحد تولیدی اکنون حدود چند سال است که حقوق و مطالبات خود را دریافت نکرده اند.

در نظر بگیرید چگونه یک سرپرست خانواده می تواند بدون حقوق خانواده خود را اداره کند، اما متاسفانه کارگران پارسیلون دچار این معضل اساسی شده اند و راهکاری مناسب برای حل و فصل مشکلات کارگری این مجموعه صورت نمی گیرد.

بدنبال خلع ید مالک فعلی کارخانه پارسیلون و بر اساس مصوبه ستاد تسهیل ملی قرار بر این شد تا شاهد تشکیل یک کنسرسیوم متشکل از طلبکاران این واحد تولیدی باشیم، همچنین مقرر شد تا در اسرع وقت کنسرسیوم مربوطه اقدام به پرداخت مطالبات کارگران پارسیلون کند.

از سوی دیگر بر اساس برنامه زمانبندی شده قرار بر این بود که این کنسیرسیوم شرایط را برای احیای مجدد پارسیلون مهیا کرده تا بار دیگر این ظرفیت بزرگ تولیدی در میان مدت به چرخه تولید و اقتصاد لرستان باز گردد.

بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته مسئولان بهمن ماه را زمان پرداخت بخشی از مطالبات کارگران پارسیلون اعلام کرده، اما روزها از پس هم می گذرد و وعده های مسئولان استان به سرانجام نمی رسد.

حتی استاندار لرستان در جلسه ستاد تسهیل استان در تاریخ 26 بهمن ماه اعلام کرد که روند پرداخت مطالبات کارگران پارسیلون اغاز شده و در مرحله اول شاهد پرداخت یک میلیارد و 300 میلیون تومان به کارگران این مجموعه هستیم.

همین موضوع باعث شد تا بار دیگر دلگرمی میان کارگران زجر کشیده پارسیلون ایجاد شود، اما بازهم روزها می گذرد و وعده استاندار لرستان مبنی بر پرداخت مطالبات محقق نشد.

به هر حال کارگران پارسیلون همچنان باید در انتظار تحقق وعده های مسئولان کشوری و استانی باشند و بازهم اقدام به تجمع در مقابل استانداری کنند.

انتظار تمامی کارگران و مردم استان این است که اگر اقدامی واقعی در جهت پرداخت مطالبات صورت نمی گیرد، لااقل مسئولان اقدام به وعده دادن نکنند.

حال باید دید گره کور پارسیلون بزرگ چه زمانی باز خواهد شد؟ آیا مسئوولان تنها یک روزخود را جای کارگران این کارخانه قرار داده اند تا با دردها و مشقت های بسیار زیاد آنها از نزدیک آشنا شوند؟

به نظر می رسد قصه پر غصه پارسیلون سر دراز دارد …

 

گزارشی درباره کارگران شستشوی مقره دکل های برق!

حوالی ساعت 2 ظهر است. خاک تمام فضا را پوشانده است و چشم به سختی می‌تواند تا فاصله 50 متری را تشخیص دهد. سخت می‌شود نفس کشید. خورشید توان درخشیدن ندارد و زورش به خاکی که جلویش را گرفته است، نمی‌رسد. انگار نه انگار که اینجا اهواز است و خورشید باید در این ساعت به تن زمین وحشیانه بتازد.

در ناکجا آبادی در اطراف اهواز هستم که تا چشم کار می‌کند دکل‌های بسیار بلند برق وجود دارد و آسمان خاک گرفته منطقه با سیم‌هایی که به این دکل‌ها وصل شده‌اند، کلاف شده است. انگار کسی صفحه قهوه‌ای آسمان منطقه را با مداد مشکی خط خطی کرده است.

صدای ویز ویز برق می‌آید و هوای منطقه به دلیل وجود برق در سیم‌های دکل‌های فشار قوی در حال یونیزه شدن است. کنار یکی از دکل‌های برق، چند ماشین سواری و دو کامیون وجود دارد که پلاک شماره 84 یکی از آن کامیون‌ها که با آرم برق منطقه‌ای بندرعباس در آنجا حضور دارد، بسیار جالب است. کامیون دیگری نیز در آنجا پارک شده که در کفی آن یک منبع آب هست و شیلنگی که از آن منبع آب بیرون آمده است.

به سراغ راننده کامیونی که از بندر عباس آمده می‌روم تا از او دلیل حضورش را در این منطقه بپرسم. احمد می‌گوید: من و شاگردم از بندر عباس آمدیم و از ساعت 12 شب رسیدیم اهواز. ما کارمند برق منطقه بندرعباس هستیم. از 7 صبح مشغول به کار هستیم تا هر وقت که به ما بگویند، کار می‌کنیم. آمدیم تا کمک بچه‌های اهواز کنیم. زیرا در اهواز مقره‌ها را می‌شورند و ماهم آمدیم کمک.

احمد ادامه می‌دهد: در منطقه ما همه این مقره‌ها پلاستیکی هست و دیگر نیاز به شستشو ندارد. آنجا هم خاک داشتیم اما مقره‌های سمت ما را عوض کردند. اینجا هم باید مقره‌ها را عوض کنند چون برای شستن باید بر ارتفاع بروند و کار خیلی سخت است. توی اهواز هم باید مقره‌ها را عوض کنند.

باد سردی می‌وزد. شدت خاک در منطقه زیاد شده است. نفس کشیدن آسان نیست. ماسکی به روی دهانم گذاشته‌ام تا شاید خاک کمتری وارد ریه‌هایم شود اما پلک‌هایم از شدت خاک به هم چسبیده‌اند و تار می‌بینم. زیر دکلی می‌روم که بالای آن دو کارگر در ارتفاع بسیار زیاد مشغول شستن مقره‌ها هستند. واقعا ترسناک است. خط برق دکلی که زیر آن ایستاده‌ام را قطع کرده‌اند تا کارگران مقره‌ها بشورند.

دیدن کار کردن کارگران در آن ارتفاع سی چهل متری برای کسانی که در این پایین ایستاده‌اند بسیار سخت است. دو کارگر در بالای دکل یک به یک و به نوبت با شیلنگ آب فشار قوی که در دست دارند، مقره‌ها را می‌شویند. کار آن‌ها بعد از شستن هر شش مقره دکل تمام شده و می‌خواهند یکی یکی پایین بیایند. هیچ محافظی ندارند و خودشان هستند و خودشان. بدون هیچ طناب و محافظی آرام آرام از آن ارتفاع بسیار زیاد پایین می‌آیند.

نامش علیناز است و 30 سال سن دارد. می‌گوید: 10 سال است که مقره می‌شویم و در ارتفاع‌های زیاد کار می‌کنم. از شوشتر به اهواز آمدم تا مقره‌های اینجا را بشوییم. از صبح ساعت 7 دارم کار می‌کنم و الان که حدودا ساعت سه هست، 8 تا مقره شستیم. شستن مقره‌ها کار خیلی سختی است. ما هیچ محافظی آن بالا نداریم جز یک کمربند که معلوم نیست نجاتمان می‌دهد یا نه. تازه وقتی مقره‌ها را می‌شوییم دکل خیس می‌شود و برای پایین آمدن زیر پاهایمان لیز می‌شود و خیلی خطرناک است.

به سراغ یکی دیگر از نیروها رفته و از او درباره کارش می‌پرسم که می‌گوید: سه چهار ماهه که وارد این کار شدم. الان از شوشتر به اهواز آمدم. شغل ما مقره‌شویی و راحت است اما اینجا چون خاک است اذیت می‌شویم. اهواز خیلی دکل دارد و ما اگر هر روز هم کار کنیم بازهم خیلی طول می‌کشد که بخواهیم همه خطوط را بشوییم.

شدت خاک در منطقه زیاد شده است. حدودا ساعت 17 بعد از ظهر است. سوار ماشین می‌شوم تا به منطقه دیگری در اهواز برویم که در آنجا نیز تیم‌های عملیاتی مشغول شستن مقره‌ها هستند. به میدان چهار اسب می‌رسم. در آنجا یک تریلی بزرگ در کنار میدان ایستاده و ترافیک سنگینی هم ایجاد کرده است. یک منبع آب بزرگ در کفی تریلی است و یک موتور در کنار منبع آب قرار دارد که به نظر می‌رسد برای آن است تا آب را با فشار زیادی به درون شیلنگ پمپ وارد کند.

مردی با لباسی مخصوص که کاملا خاکی شده است زیر یک دکل بسیار بلند، وسط میدان چهار اسب نشسته و مشغول صبحت کردن با یکی دیگر از کارگران است. او می‌گوید: علی اصغر هستم، بچه بهشهر مازندران و از برق منطقه زاهدان اینجا آمدیم. 20 ساله کارم مقره‌شویی است. اوضاع اهواز خوب است و کار شستن مقره‌ها در اهواز خوب پیش می‌رود اما کار خیلی زیاد است زیرا اهواز خط‌وط زیادی دارد. ما باید حوصله به خرج بدهیم تا همه خط‌ها را بشوییم.

وی ادامه می‌دهد: از سه روز پیش به عشق مردم خوزستان به اهواز آمدم. کار ما ساعت ندارد و تا هر وقت که بشود کار می‌کنیم. امروز از صبح شروع به کار کردم و یکسر در حال کار هستیم.

علی اصغر، به بالای دکل می‌رود و مشغول شستن مقره‌ها می‌شود. کار بسیار دشوار است و هوا هم رفته رفته رو به تاریکی می‌رود. سراغ مسئول تیم شستشویی که از زاهدان به اهواز آمده‌اند می‌روم. حمیدرضا، کارشناس بهینه‌سازی برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان است. او می‌گوید: ما یک تیم عملیاتی کامل هستیم که به همراه دستگاه مقره‌شوی از سیستان و بلوچستان به اهواز آمده‌ایم. مقره‌هایی که بر اثر و گرد و خاک و رطوبت آلوده شده‌اند را با همکاری همکاران خوزستانی شستشو می‌دهیم. امیدواریم با شستشویی که انجام می‌گیرد، شرایط برق اهواز بهتر شود اما باید حتما مقره‌های اهواز تعویض شوند.

حمیدرضا ادامه می‌دهد: مقره‌های چینی و سرامیکی که در اهواز وجود دارد بر اثر گرد و خاک و رطوبت، خاصیت عایقی خود را از دست داده‌اند و حتما باید با مقره‌های سیلیکونی تعویض شوند. پست‌های برق اهواز هم باید با مواد سیلیکونی پوشش داده شوند تا مشکلات کمتر شود.

هوا تاریک شده است و ساعت حدودا 19 بعد از ظهر است که کار تیم عملیاتی به پایان رسیده است. از همه تیم عملیاتی که از سیستان و بلوچستان به اهواز آمده‌اند خداحافظی می‌کنیم. با توجه به چیزهایی که دیده شد، شستن مقره‌ها در اهواز آن هم با توجه به وسعت بسیار زیاد خطوط انتقال و توزیع در این شهر، کاری زمان‌بر است و به نظر می‌رسد با این روند، شستن خطوط به زمان بیشتری نسبت به چیزی که مسئولان وزارت نیرو اعلام کرده‌اند، نیاز دارد. همچنین شست و شوی مقره‌ها شاید بتواند به عنوان درمان موضعی یا مُسکنی برای حل مشکل برق اهواز عمل کند اما باید برای آنکه دیگر شاهد قطعی‌های پیاپی برق در اهواز نباشیم، راه‌حل همیشگی و پایداری در نظر گرفته شود.

منبع:ایسنا-2اسفند

 

تجمع رانندگان تاکسی تلفنی دراعتراض به اسنپ و تپسی(سرویس های جابجایی مسافرآنلاین) مقابل مجلس!

ظهر امروزدوشنبه2اسفند،جمعی از رانندگان تاکسی‌های تلفنی در اعتراض به فعالیت دو اپلیکیشن «اسنپ» و «تپسی» مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش 2اسفندخبرگزاری مجلس،رانندگان معترض تجمع کننده مقابل مجلس شورای اسلامی، فعالیت “اسنپ” و”تپسی” را غیرقانونی عنوان می‌کردند و خواستار رسیدگی مجلس به این موضوع و جمع آوری اسنپ و تپسی در سطح شهر بودند.

تجمع‌کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار رسیدگی به نحوه فعالیت “اسنپ” و”تپسی” از سوی مجلس و دولت شدند.

گفتنی است؛ اسنَپ یک سرویس هم سفری آنلاین مستقر در تهران است. اپلیکیشن تلفن هوشمند به طور خودکار مسافرین را با نزدیکترین راننده تاکسی مرتبط می‌سازد و موقعیت مسافر را به راننده می‌فرستد. مشتریان از طریق اپلیکیشن تلفن تقاضای سواری کرده و موقعیت رانندهٔ خود را ردیابی می‌کنند. رانندگان از خودروی شخصی خود استفاده می‌کنند. اپ اسنپ به طور خودکار کرایه را محاسبه کرده و مقدار پرداختی به صورت غیرنقدی نیز قابل پرداخت است.

پس از گذشت دو سال از فعالیت خدمات مسافربری موبایلی چون اسنپ و افزایش کاربران آن، انتقاداتی از عملکرد آن طرح شده است و سازمان تاکسیرانی با زیر سؤال بردن امنیت این خدمات، فعالیت آنها را غیرقانونی خوانده است.میثم مظفر رئیس این سازمان گفته نحوه جذب رانندگان این سرویس‌ها نامشخص است و آنها هیچ گونه مجوزی ندارند.

 

روستائیان معترض قلعه گلاب گچساران راه گچساران به گناوه رابستند!

ظهر روزگذشته1اسفند،اهالی روستای قلعه گلاب گچساران در اعتراض به برخی مشکلات این روستا از جمله آب آشامیدنی آلوده اقدام به سد معبر و جلوگیری از تردد خودروها در این مسیر شدند.

به گزارش منابع خبری محلی،ظهر روزگذشته 1اسفند، جمعی از اهالی روستای قلعه گلاب(پل زهره) در اعتراض به برخی مشکلات این روستا از جمله آب آشامیدنی آلوده به دلیل وجود تاسیسات نفت و گاز در این منطقه اقدام به سد معبر وجلوگیری از تردد خودروها در مسیر گچساران به گناوه کردند.

گفتنی است این تجمع ساعتی بعد به پایان رسید و تردد خودروها در این مسیر به روال عادی خود برگشت.

 

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بهشتی!

امروز دوشنبه 2اسفند،تجمع اعتراضی دانشجویان خوابگاه فردوس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بهشتی مقابل دفتر علی اصغر پیوندی رئیس این دانشگاه برگزار شد.

دانشجویان علت این تجمع را عدم رسیدگی و بدقولی مسئولین این دانشگاه ذکر کردند.

مشکلاتی همچون وضعیت حمل و نقل دانشجویان، کمبود فضای مطالعه، عدم استاندارد بودن خوابگاه، کمبود امکانات خوابگاهی و… از جمله مشکلاتی است که موجب اعتراض این دانشجویان شده است.

 

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه پیام نور ماهشهرمقابل فرمانداری!

صبح امروز 2اسفند،دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد ماهشهر مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع نموده و نسبت به تصمیم احتمالی مسئولان این شهرستان مبنی بر تعطیلی این واحد دانشگاهی و ادغام آن با دانشگاه پیام نور واحد بندر امام اعتراض کردند.

 

آسیب های روانی و جسمی در محیط های کارگری نگران کننده است

«یکی از مهمترین فشارهای روانی «استرس کاری» است که عوامل متعددی در ایجاد آن نقش دارد. عادلانه نبودن سیستم پاداش، منطقی نبودن سیستم پرداخت، فقدان امنیت شغلی و ترس از بیکاری، عوامل فیزیکی، کم یا زیاد بودن حجم کار، شیفت های شب و دیگر مسائل از جمله مواردی است که به ایجاد استرس های ناشی از کار ختم می شود»

با افزایش فشارهای روانی، استرس، پرخاشگری و اعتیاد در محیط های کارگری، مقابله با فشارهای روانی ناشی از کار به منظور کاهش آسیب های اجتماعی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

تنش ها و فشارهای روانی ناشی از کار، موضوع بسیار مهمی است که روانشناسان شغلی و صنعتی در دهه های اخیر توجه ویژه ای به آن دارند و از آنجایی که بیشتر اختلالات روانی و استرس، بر اساس همین فشارهای روانی در محیط کار ایجاد می شود لذا نیازمند توجه بیش از پیش است.

معمولا انسان در برابر هر تحرک بیرونی«کنش» از خود عکس العملی نشان می دهد که این اعمال از خودآگاه یا ناخودآگاه فرد سرچشمه می گیرد. از طرفی انسان در سرشت خود برای دفع فشارهای روانی از راهکارهای غریزی استفاده می کند که نداشتن آموزش صحیح باعث می شود تا فرد از بدترین ابزارهای ممکن برای دفع فشارهای روانی استفاده کند.

عوامل متعددی در ایجاد فشارهای روانی موثر است که می توان به محیط کار، شیوه مدیریت، مسائل خانوادگی و مسائل دیگر اشاره کرد. در همین رابطه جلسه ششم ستاد ساماندهی آسیب های اجتماعی در استان به این موضوع رسیدگی کرد و قرار شد تمام دستگاه های اجرایی استان برای کاهش آسیب های اجتماعی مساعدت کنند.

یکی از اقدامات مثبت برگزاری یک هزار و۴۰۰ نفر ساعت، کلاس آموزشی توسط اداره کار بود. طی آخرین شیوع سنجی انجام شده توسط اداره کار۳۱ درصد کارکنان استان اعتیاد داشتند که این موضوع نشان می دهد باید با نگاه ویژه ای به آسیب های اجتماعی ناشی از کار توجه کرد.

کارشناس بالینی و اعتیاد بهزیستی شهرستان قزوین گفت: در محیط کار عواملی متعددی وجود دارد که فشارهای روانی ایجاد می کند و نیروی انسانی با توجه به نوع فعالیت کاری، به یکی از اختلالات روانی مبتلا می شود.

فشار روانی زمانی ایجاد می شود که بین توان فرد برای انجام کار و کار خواسته شده از وی، تناسبی وجود ندارد و معمولا در تمام سطوح شغلی و مناصب سازمانی به چشم می خورد.

فاطمه نوری گفت: یکی از مهمترین فشارهای روانی «استرس کاری» است که عوامل متعددی در ایجاد آن نقش دارد. عادلانه نبودن سیستم پاداش، منطقی نبودن سیستم پرداخت، فقدان امنیت شغلی و ترس از بیکاری، عوامل فیزیکی، کم یا زیاد بودن حجم کار، شیفت های شب و دیگر مسائل از جمله مواردی است که به ایجاد استرس های ناشی از کار ختم می شود. ضمن اینکه تمام طبقات مشاغل از کارفرما تا نیروی کار همواره با این عوامل مواجه هستند و راه مقابله با آن را نمی دانند.

وی افزود: از مهمترین عوامل فیزیکی می توان به سروصدا، دمای محیط، رطوبت، سرویس بهداشتی، تجهیزات قدیمی و ناکارآمد، جابجایی های مکرر اشاره کرد به عنوان مثال فردی که در مواجهه با صدای بلند (آلودگی صوتی) قرار می گیرد، افزایش فشار خون پیدا می کند و تعادل

فکری و ذهنی او به هم می خورد و سرانجام به انسانی زودرنج و پرخاشگر تبدیل می شود.

همچنین ممکن است فرد در طول روز به حدی جابجایی داشته باشد که اندام او خسته باشد اما

زمان لازم برای ریکاوری (تجدیدقوا) نداشته باشد، درنتیجه انباشتی از خستگی ها بر روی ذهن و روان فرد اثر منفی به جا می گذارد.

نوری با بیان اینکه شیوه مدیریت می تواند فشارهای روانی ایجاد کند بیان کرد: پرداخت نشدن اضافه کاری به همه کارکنان یا یکسان پرداخت کردن و رعایت نکردن عدالت در میزان پرداخت همگی می تواند در ایجاد فشارهای روانی نقش موثری داشته باشد. یکی از عبارت های غلطی که همواره در میان مدیران و کارفرمایان وجود داشته این است که هرچه فشار بیشتری به کارکنان وارد آید کار بیشتری انجام می دهند، درحالی که امروزه روانشاسان صنعتی تکیه بر این موضوع را مردود اعلام کرده اند.

نوری با اشاره به ویژگی خاص برخی مشاغل و اختلالات روانی ناشی از آن تصریح کرد: معمولا مشاغل نگهبانی و کسانی که در شیف شب کار می کنند بیشتر در معرض ابتلا به اعتیاد و استعمال سیگار قرار دارند. چون مغز انسان از ساعت ۱۱ شب به بعد در حال پردازش منفی است و نیاز به استراحت دارد اما انجام فعالیت های کاری و هوشیاری در این ساعات، خلاف منطق فیزیولوژی بدن «اعضای بدن» عمل می کند و فرد برای هوشیاری بیشتر به مصرف نیکوتین«ماده شیمیایی درون سیگار» روی می آورد.

این روانشناس بالینی با تاکید بر اینکه عوامل خارج از محیط کار نقش بسزایی در فشارهای روانی ایفا می کند اظهارداشت: یکی از موضوعات مهمی که در حوزه فشارهای روانی ناشی از کار پنهان مانده، عوامل روانی خارج از محیط کار است.

به طوری که مسائل و مشکلات خانوادگی مانند طلاق، فوت اعضای خانواده به وسیله نیروی انسانی به محیط کار منتقل می شود و فشارهای روانی فرد را دوچندان می کند.

نوری در ادامه گفت: انسان ها به طور غریزی برای دفع فشارهای روانی از راهکارهای متعددی استفاده می کنند که گاهی اوقات به دلیل شرایط محیطی و مکانی، انتخاب های غلطی رقم می خورد یا به عبارتی غریزه انسان تربیت شده عمل نمی کند به عنوان مثال روی آوردن به مصرف الکل، سیگار و سایر مواد برای کاهش فشارهای روانی یکی از راه های نادرست و غیرمنطقی است که باید در این خصوص آموزش های لازم صورت گیرد زیرا برخی برای جبران فشارهای روانی از عبادت، گوش دادن به موسیقی و دیگر تکیه گاهها استفاده می کنند.

کارشناس بالینی و اعتیاد بهزیستی شهرستان قزوین همچنین گفت: این موضوع که چه نوع ابزاری استفاده کنیم بسته به نوع تربیت و آموزش های اجتماعی دارد تا فرد بتواند در هر شرایط از بهترین گزینه ها استفاده کند.

ابزارهای ناکارآمد به طور قطع در درجه اول به خود فرد و در مرحله بعدی به کل جامعه آسیب می زند.

بخشی ازیک گزارش مهربتاریخ2اسفند

 

 

مرگ ناگهانی ۱۰ پرستار در سال گذشته بر اثر کار زیاد

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور از مرگ ناگهانی ۱۰ پرستار طی سال گذشته بر اساس کار زیاد خبر داد.

براساس گزارشات منتشره، علی‌محمد آدابی  گفت:در سال گذشته قریب به ۱۰ نفر از همکاران پرستار در اثر سندرم «کاروشی» یا همان مرگ به علت کار زیاد، جان خود را از دست دادند.

 

 

به کمارفتن یک کارگرمعدن کرومیت براثر ریزش تونل

کارگری که در معدن کرومیت فاریاب در شهرستان منوجان مشغول به کار بود بر اثر ریزش تونل حین حفاری آسیب دید و به کما رفت.

به گزارش2اسفند ایلنا، بر اثر ریزش معدن در حال حفاری کرومیت فاریاب در شهرستان منوجان، یک کارگر آسیب دید و پس از انتقال به مرکز درمانی به کما رفت.

حسین صادقی فرماندار منوجان در این رابطه گفت: داستان تکراری ریزش تونل معادن کرومیت فاریاب بخش آسمینون که طی سال های گذشته بارها اتفاق افتاده و جوانان این سرزمین را به کام مرگ کشانده باز هم تکرار شد.

وی افزود: علیرغم هشدارهایی که به صاحب این معدن مبنی بر رعایت نکات ایمنی داده شده بود اما متاسفانه این معدنکار برای رسیدن به سود اقتصادی بیشتر یک بار دیگر جان یکی دیگر از جوانان منطقه را در معرض خطر قرار داد و این جوان برای مداوا به بیمارستان ام لیلا بندرعباس انتقال داده شد و هم اکنون در کما به سر می برد.

این مقام مسئول سهل انگاری بازرسان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی را یکی دیگر از دلایل وقوع این حادثه اعلام کرد و ادامه داد: بازرسی این معادن توسط کارشناسان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می گیرد که متاسفانه به دلیل بعد مسافت از مرکز استان حضور این بازرسان در این مناطق بسیار کمرنگ است.

بر اساس این گزارش، این معدن که یکی از معادن مهم تولید کننده کرومیت در کشور محسوب می شود سال ٩٣ نیز دو تن از کارگران خود را به دلیل ریزش به کام مرگ کشیده است و این سومین باری است که یک کارگر به دلیل مشابه، دچار حادثه می شود.

دوم اسفند ماه1395

 

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …