پێنج شه‌ممه‌ 18 نیسان 2024

گزارشی مفصل از بند زنان زندان اوین به همراه آخرین اسامی و جزییات

روز جهانی حقوق بشر در حالی از راه رسید که هم اکنون علاوه بر خیل زیاد زندانیان عقیدتی در ایران بطور خاص ۳۳ زندانی زن شامل ۳۲ زندانی سیاسی، عقیدتی و امنیتی، بعلاوه یک زندانی مالی در بند نسوان زندان اوین نگهداری می شوند.

از این تعداد زندانی، دستکم ۱۷ نفر از آنان «مادر» هستند و تعداد ۱۳ زندانی بالای ۵۰ سال سن دارند. همچنین حداقل ۱۴ تن از این زندانیان از بیماری های مختلف و مزمن در رنج بوده، ۲ زندانی غیر ایرانی و ۲ زندانی دوتابعیتی هستند. مدت سلول انفرادی تحمل شده توسط زندانیان حال حاضر، جمعا دستکم ۴۲۷۵ روز (بیش از یازده سال) است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بند نسوان (زنان) زندان اوین متشکل از دو طبقه است که در طبقه اول دفتر افسرنگهبانی، کارگاه معرق و چرم و همچنین هواخوری واقع شده است. طبق دوم شامل ۳ اتاق و محل نگهداری زندانیان است. در اتاق ۱، تعداد ۹ تخت دو طبقه، در اتاق ۲ تعداد ۷ تخت دوطبقه و در اتاق ۳، تعداد ۷ تخت دو طبقه قرار داده شده است.

 

درحالی که آمار زندانیان ۳۳ نفر است، جیره غذایی به تعداد ۲۵ زندانی برای این بند درنظر گرفته شده که در مقایسه با گزارشات پیشین هرانا با کاهش روبه رو بوده است. اجناس فروشگاه تقریبا دوبرابر قیمت بیرون زندان به زندانیان عرضه می شود. اکثر زندانیان از حق مرخصی و آزادی مشروط محروم هستند.

 

گزارش مفصل را از اینجا دانلود کنید

list-zanan

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …