چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

پویایی جنبش کارگری در ایران / آمانج صلواتی

جامعه امروزی برمبنای استعمار توده های وسیع طبقه کارگرتوسط اقلیت ناچیز زمینداران و سرمایه داران بنا شده است . جامعه بردگی است زیرا کارگران “آزاد ” که در تمام زندگی خود برای سرمایه داری کار می کنند ” مستحق ” فقط آن مقدار وسائل معیشتند که برای بقا ء بردگی که سود تولید میکنندو برای حفاظت و پیشبرد بردگی سرمایه داری ضروری می باشد .

سیستم اقتصادی کارگران به طور اجتناب ناپذیری همه نوع ستم سیاسی و تحقیر اجتماعی ، خرفتی و ظلمات زندگی روانی و اخلاقی توده ها را تولید نموده ، ایجاب می کند .

کارگران ممکن است بتوانند به منظور مبارزه برای رهایی اقتصادی خود مقدار کمترو یا بیشتری آزادی سیاسی به کف آورند ، لیکن هیچ مقدار آزادی ، آنان را از فقر ، بیکاری و ستم رها نخواهد کرد تا زمانیکه قدرت سرمایه داری سرنگون شود.
هم اکنون نیز جنبش کارگری در ایران در حال افزایش است و هرروز ما شاهد اعتصابات کارگران می باشیم اما یک خط و جهت مشخصی ندارند و پراکنده اند و هماهنگ و سازماندهی نشده اند و این جنبش ها که زنده شده توسط عوامل رژیم سرکوب می شود .
باید این جنبش های مدنی ، سیاسی و دانشجویی با جنبش های کارگری همسو و هم جهت شده و با همکاری تبدیل به یک جنبش قوی در ایران شود .

در شهرهای بزرگ و کلان شهرها که سرمایه داری به وضوح دیده می شود در کارخانه ها و شرکتهای بزرگ که به دلیل پرداخت نشدن حقوق چند ماه آنها ، اخراج ، نبود ایمنی کار و.. در ماههای اخیر شاهد روند رو به رشد تجمعات کارگری بوده ایم در نیشکر هفت تپه ، سایپا در شهر های تهران ، زنجان و تبریز و دیگر نقاط ایران اعتصابات کارگری جند روز ادامه داشته و کارفرما را مجبور به قبول خواسته هایشان کرده اند و این یک روند مثبت در مبارزه کارگری می باشد اکنون کارگران اگاه تر شده و بیشتر حق و حقوق خود را می داند حتی در روزهای اخیر به دلیل فرستادن یک لایحه به مجلس توسط دولت روحانی باعث خشم کارگران شد سندیکای شرکت واحد به همراه دیگر کارگران دست به اعتصاب زده با نوشتن یک نامه و جمع اوری امضاء مخالفت خود را نسبت به این لایحه نشان دادند.

این لایحه که نقض حقوق کارگران است در ان دولت روحانی می خواهد دست کارفرما را باز بگزارد با وجود گرانی و تورم موجود حداقل مزد کارگر را ثابت نگه دارد هم چنین قرارداد های موقت کار را بدون محدودیت زمانی تعیین کند که کارفرما هر وقت خواست کارگر را اخراج کنند حدود سنی و زمانی را برای کاراموز برداشته که این قدرت کارفرما را بیشتر کرده این لایحه باعث خشم و اعتصاب کارگران شد که مانع تصویب این لایحه شوند.

بابەتی هاوپۆل

قفس، یادداشت چهارم: پیش‌بند “به یاد سپیده فرهان”

مژگان کاوسی تا کنون دو بار بازداشت شده‌ام و هر دو بار در خانه‌ی خودم؛ …