پێنج شه‌ممه‌ 18 نیسان 2024

اخبار و گزارشات کارگری 16آبان1395

از بررسی لایحه اصلاح قانون کار احمدی نژاد – روحانی درمجلس چه خبر؟

خبرکوتاه:فارس طی گزارشی بتاریخ16آبان از زمزمه  هایی درباره تغییر بررسی لایحه اصلاح قانون کار احمدی نژاد – روحانی از کمیسیون اجتماعی به کمیسیون اقتصادی مجلس خبرداد.

تجمعات اعتراضی کارگران قطار شهری کرج(شرکت سابیر)مقابل استانداری البرزنسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوقشان!

پیش از ظهر امروز15آبان، جمعی از کارگران قطار شهری کرج (شرکت سابیر)شرکت نیمه دولتی سابیردراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق دست به تجمع  مقابل استانداری البرززدند.

این کارگران روزگذشته(15آبان)هم مقابل شرکت مذکور واقع در میدان امام حسین کرج تجمع کرده بودند.

به گزارش16آبان تیتر1،یکی از این کارگران معترض در حاشیه تجمع مذکورگفت: ما کارگران شرکت نیمه دولتی سابیر که مربوط به قطار شهری کرج است نزدیک به یکسال است حقوق دریافت نکرده ایم و سازمان قطار شهری باید جوابگوی این مسئله و مشکلات معیشتی خانواده کارگران خود باشد.

یکی دیگر از این کارگران نیز اظهار کرد: روز گذشته در مقابل شرکت مذکور واقع در میدان امام حسین کرج تجمع کردیم ولی نتیجه نگرفتیم و برای همین امروز به مقابل استانداری آمدیم تا مسئولین به حال ما فکری کنند.

این کارگر افزود: با این گرانی ها و هزینه هایی که زندگی دارد خانواده های ما با مشکلات زیادی مواجه شده اند و نمی توانیم جوابگوی کمترین درخواستهای معمول زندگی و درمان آنها باشیم و براستی دیگر عرصه بر ما تنگ شده است.

لازم به ذکر است شرکت سابیر با گذشت قریب به 9 ماه از تاریخ ابلاغ فسخ قانونی از سوی کارفرما از ترک و تحویل کارگاه های پروژه اجتناب نموده و  اقدامات غیر قانونی وی موجب خسارات هنگفتی به پروژه و شهر کرج فراهم آورده است که موضوع از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری می باشد.

 

 

ادامه تجمعات اعتراضی کارگران شهرداری یاسوج اینبارمقابل اداره کار!

قبل از ظهر امروز16آبان، جمع زیادی از کارگران شهرداری یاسوج در جلوی اداره کل کار و امور اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد تجمع اعتراضی کردند.

به گزارش16آبان کبنانیوز،این کارگران که به شدت از مسئولان و پیمانکار گلایه داشتند، خواستار رسیدگی مسئولان اداره کل کار به امورات آنها شدند.

حضور کارگران در جلوی اداره کل کار با انتقاد شدیدی از مسئولان کار همراه شد.

بنابهمین گزارش، شهرداری یاسوج نسبت به واریز حقوق این کارگران اقدام کرده است و به نظر می رسد پیمانکار از پرداخت حقوق کارگران خودداری کرده است و گاهاً برخی پیمانکاران طرف قرار داد شهرداری به شکل نصفه نیمه حقوق ها را پرداخت کرده اند.

شهرداری یاسوج نیز به شرکت های طرف قرارداد تذکر داده که در صورت عدم پرداخت حقوق کارگران با آنها قانونی برخورد خواهد کرد.

 

 

حکم سعید مرتضوی برای غارت صندوق سازمان تامین اجتماعی 135 ضربه شلاق، حکم شاکیان وی، جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد  17 و 11 سال زندان

قوه قضائیه کشور از صحنه های آخر سناریوی مضحک از پیش طراحی شده سعید مرتضوی پرده برداری کرد. بر اساس این سناریو و حکم بدوی که بر علیه ایشان صادر شده است، وی بدلیل غارت و چپاول صندوق سازمان تامین اجتماعی به 135 ضربه شلاق محکوم شد. از جمله شاکیان سعید مرتضوی جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد از هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی 40 هزار نفری کارگران بودند که به نمایندگی از 1000* کارگر عضو صندوق سازمان تامین اجتماعی با وکالت آقای دکتر خلیل بهرامیان دست به شکایت از وی زدند. این شکایت نه بر اساس ادعاهای کارگران، بلکه بر اساس گزارش و اسناد  146 صفحه ای کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از سه قوای قانونی کشور تنظیم شده بود.

این حکم در شرایطی بر علیه سعید مرتضوی صادر شده است که حدود دو ماه پس از طرح این شکایت در 19 اسفند سال 92 در شعبه 15 بازپرسی کارکنان دولت و به فاصله کوتاهی، یکی از نماینده های  این کارگران جعفر عظیم زاده در دهم اردیبهشت ماه 93 دستگیر و در پایان همانسال پرونده اش در شعبه 15 دادگاه انقلاب رسیدگی و به شش سال زندان محکوم شد و بار دیگر ایشان پس از یکسال همراه با شاپور احسانی راد در اواخر اردیبهشت 94 در ارتباط با اعتصاب کارگران نورد و لوله صفا دستگیر و چندی پیش هر کدام از این فعالین کارگری به 11 سال زندان محکوم شدند.

حکم صادره بر علیه سعید مرتضوی در قوه قضائیه دولت جمهوری اسلامی در حالی پس از گذشت  نزدیک به سه سال، آنهم در دادگاه بدوی صادر شده است که در طول این مدت به دو پرونده جداگانه کارگران شاکی وی در شعبه پانزده دادگاه انقلاب اسلامی تهران و شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی ساوه  به سرعت رسیدگی شد و جعفر عظیم زاده با احتساب دوران پس از اعتصاب غذا، یکسال از حکم شش سال زندان خود را نیز سپری کرده است.

بر اساس اسناد منتشره توسط کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی، سعید مرتضوی متهم به غارت هزاران میلیارد تومان از صندوقی است که نه پول نفت  و ثروت طبیعی کشور، (که اینهم می باید با قاطعیت مورد رسیدگی قرار بگیرد) بلکه حاصل سی سال رنج و محنت میلیونها انسان زحمتکش و محرومی است که تحت شرایط فلاکتباری با هزاران امید و آروز  برای آخرین روزهای حیات شان پس انداز کرده بودند. اما در مقابل، بر اساس دادنامه های صادره از سوی دادگاههای انقلاب اسلامی تهران و ساوه، حکم محکومیت 17 و 11 سال زندان بر علیه این دو کارگر حق طلب، به دلیل کمک و مدیریت اعتصابات کارگری در اعتراض به ماهها عدم پرداخت مزد، اعتراض به دستمزدهای چندین برابر زیر خط فقر و تلاش و مبارزه برای بهبود شرایط کار و زیست میلیونها کارگری بوده است که به دلیل شرایط برده وار موجود، کلیه هایشان را برای زنده ماندن و تامین خانواده هایشان به فروش می رسانند.

با این حال ما کارگران عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران، مصرانه خواهان لغو مجازات قرون وسطائی شلاق بر علیه سعید مرتضوی و محاکمه وی و همپالگی هایش در دادگاهی علنی در برابر چشمان میلیونها مردم ایران با حضور هیات منصفه هستیم.

با احکام صادره بر علیه سعید مرتضوی و کارگران شاکی وی و همچنین عکس العمل قوه قضائیه به غارت اموال عمومی در شهرداری تهران و ماجرای سعید طوسی، اینک قوه قضائیه ای که با شعار مستضعف پناهی در پس انقلاب 57 شکل  گرفت بیش از پیش چهره واقعی خود را به شکل عریانی در دفاع از منافع غارتگران در برابر  چشمان میلیونها نفر مردم شریف ایران و میلیاردها انسان در سرتاسر جهان به نمایش گذاشته است.

محکومیت جعفر عظیم زاده به هفده سال و شاپور احسانی راد به یازده سال زندان، نه حکمی بر علیه این فعالان جسور و برجسته جنبش کارگری ایران، بلکه، سندی محکم برای محاکمه و محکومیت کسانی است که طی 38 گذشته با عوامفریبی با شعار مستضعف پناهی دست به غارت و چپاول دسترنج ما کارگران و ثروتهای اجتماعی کشور زده اند.

اتحادیه  آزاد کارگران ایران – 15 آبانماه 1395

*تعداد این کارگران 1500 نفر بودند. امضای 500 نفر دیگر، بدلیل اینکه جمع آوری شده بود(اما بدست اتحادیه آزاد کارگران نرسیده بود)، روی آمار کارگران امضا کننده طرح شکایت اعلام گردید اما از طرف دیگر بدلیل تعجیل در تسلیم شکایت در اواخر سال 92 ، این اسامی با نام و نام خانوادگی، شغل و  شماره بیمه امضا کنندگان با آمار دقیق 970 نفر در شعبه 15 رسیدگی به تخلفات کارکنان دولت ثبت گردید.

اخبار مرتبط با شکایت هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی کارگران به حداقل مزد بر علیه سعید مرتضوی در اواخر سال 92:

http://www.etehadeh.com/?page=news&nid=5607

 

 

نامه اتحادیه کارگران تولیدی استرالیا (AMUW) به آی ال او. اعتراض به احکام شلاق کارگران آق دره و طرح خواست آزادی کارگران زندانی

نوامبر ٢٠١۶

به : گای رایدر دبیر کل سازمان جهانی کار (آی ال او)

دبیر کل گرامی

اتحادیه کارگران تولیدی در استرالیا( AMUW )  با تنبیه بدنی در هر شکل آن مخالف است. از همه مهمتر استفاده از تنبیه بدنی برای جلوگیری کردن کارگران  از دنبال کردن منافع مشروع خود به عنوان اعضای اتحادیه های کارگری بشدت نگران کننده است.

اتحادیه کارگران تولیدی در استرالیا (AMUW ) آگاه است که دادگاه دولتی ایران ١٧ کارگر معدن طلای آق دره در غرب ایران را به جرم اعتراض علیه اخراج از کارشان، مورد تنبیه بدنی قرار داده است.  در برابر این اقدام از نظر اتحادیه کارگران تولیدی در استرالیا( (AMUW حضور دولت ایران در سازمان بین المللی کار با توجه به نقض مستمر کنوانسیون سازمان بین المللی کار و سازمان ملل متحد مورد سوال است.

بعلاوه ما خواهان مداخله فوری شما برای آزادی جعفر عظیم زاده، بهنام ابراهیم زاده و علیرضا هاشمی و همچنین باطل کردن احکام زندان همه فعالین کارگری چون اسماعیل عبدی، محمود صالحی، محمود بهشتی، داود رضوی، عثمان اسماعیلی، رضا شهابی، محمد رضا نیکنژاد، مهدی بهلولی، جمیل محمدی و رسول بداقی هستیم.

از دخالت شما بسیار قدردانی میکنیم ارادتمند

آندره دترمر، دبیر کل

برگرفته از سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران

 

 

تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن کارکنان استانداری،فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌های استان البرز!

ظهرامروز16آبان، اعضای تعاونی مسکن کارکنان استانداری،فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌های استان البرزدست به تجمع در استانداری البرز زدند.

به گزارش16آبان فارس،این افراد از اعضای تعاونی مسکن کارکنان استانداری البرز بودند، پرونده تعاونی فوق به دلیل برخی از اختلافات همچنان در مراجع قضایی مفتوح است.

لازم به توضیح است، این روزها استان البرز و مدیران دولتی این استان در تکاپوی فراهم‌سازی سفر رئیس جمهوری به این استان هستند.

 

 

بازارگرمی مسئولان طراز اول شهرستان گچساران بجای پرداخت مطالبات کارگران سد و نیروگاه چم شیر!

فرماندار گچساران با اشاره به اشتغال بیش از یک هزارو 500 نفر در سد و نیروگاه چم شیر افزود: چند ماه است که کارگران سد چمشیر حقوق دریافت نکرده اند که این موضوع موجب نارضایتی آنان شده است.

به گزارش16آبان واحد مرکزی خبر، فرماندار گچساران در نشست بررسی و پیگیری مشکلات سد چم شیر تشکیل شورای کارگری در سد چم شیر گچساران که با حضور مسئولان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مسئولان این سد برگزار شد گفت: به منظور پیگیری مطالبات و حقوق کارگران مشغول به کار در سد چم شیر شورای کارگری در این سد تشکیل می شود.

عبدالرحیم رحیمی افزود: تشکیل شورای کارگری حق قانونی کارگران است.

وی با بیان اینکه هر کارگاه که بالای 35 نفر کارگر داشته باشد باید شورای کارگری در آن تشکیل شود گفت متاسفانه هنوز شورای کارگری در سد چم شیر تشکیل نشده است.

فرماندار گچساران به اشتغال بیش از یک هزارو 500 نفر در سد و نیروگاه چم شیر اشاره کرد و گفت: باید نماینده کارگری انتخاب شود تا مشکلات و درخواست های کارگران را با مسئولان مطرح کند.

رحیمی افزود: چند ماه است که کارگران سد چم شیر حقوق دریافت نکرده اند که این موضوع موجب نارضایتی آنان شده است.

فرماندار گچساران گفت: قرار است مشکلات تامین اعتبار برای ادامه روند ساخت سد و پرداخت حقوق کارگران با حضور مسئولان استان و نمایندگان در جلسه ای با وزارت نیرو مطرح شود.

 

 

خبرکوتاه:اخراج40کارگر کارخانه داروسازی داملران بروجرد!

مهرطی گزارشی بتاریخ16آبان از اخراج 40کارگر کارخانه داروسازی داملران بروجرد از ابتدای سال جاری خبرداد.

 

 

تجمع اعتراضی کشاورزان ورزنه ادامه دارد!

دیروز15آبان که روز موعد کشاورزان برای اتمام حجت با مسئولان بود با پا در میانی رئیس انجمن صنفی کشاورزان اصفهان، کشاورزان همچنان به اعتراض مسالمت آمیز خود ادامه دادند.

به گزارش16آبان تابناک،کشاورزان که از مدت‌ها پیش تنها تا 15 آبانماه به مسئولان زمان داده بودند که آب بر بستر رودخانه آنها جاری شود وگرنه مسئولیت هیچ اقدامی از سوی کشاورزان را قبول نمی‌‌کنند شب گذشته یعنی یک روز مانده به اتمام زمان مهلت داده شده ،رئیس انجمن صنفی کشاورزان اصفهان و عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان ورزنه در بین تجمع کنندگان آمدند و با سر زدن به چادرهای کشاورزی  از آنها خواست فقط به اعتراض مسالمت آمیز خود ادامه دهند و از انجام هر گونه اقدامی جلوگیری کنند.

کشاورزان که در حال حاضر تجمع مسالمت آمیز را در دستور کار خود قرار داده اند ، با خسارت نکاشت موافقت نکرده و تنها خواستار جاری شدن آب در مزارع خود شدند.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان اصفهان بیان داشت: تجمع مسالمت آمیز کشاورزان باعث شده که مسئولان به طور جد دنبال حقابه کشاورزان باشند و در حال حاضر در حال رایزنی هستیم.

 

 

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران:تسلیت به رفیق عزیزمان مهشید مجاوریان

با تاسف و اندوه بسیار مطلع شدیم که رفیق و یار گرامی ما و از فعالین جنبش کارگری فرانسه و بین المللی، مهشید مجاوریان، در سوگ مادر گرامی خود خانم بهجت سالیانی، بسر می برد  که چند روز پیش دیده از جهان فرو بست. خانم  بهجت سالیانی سالهای طولانی از عمرش را به ناچار در تبعید گذراند تا یار و یاور عزیزانش باشد.  ما ضمن ابراز تسلیت به مهشید عزیز و خانواده گرامیش، خود را صمیمانه درغم ایشان شریک می دانیم.

یاد عزیز بهجت سالیانی گرامی باد!

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

۶ نوامبر ۲۰۱۶

 

 

مرگ دلخراش دو کارگر بر اثر سقوط در مخزن روغن سوخته!

ظهرروزگذشته(15آبان)،دو کارگر در یک کارگاه در گاریزات شهرستان تفت استان یزد به دلیل سقوط در مخزن روغن سوخته جان خود را از دست دادند.

مدیرکل مرکز مدیریت بحران استانداری یزد علت مرگ دو کارگر در مخزن روغن سوخته در گاریزات تفت را سهل انگاری و کوتاهی مجموعه کارگاه در ایمن سازی محل کار و تاخیر در اعلام نیاز به امداد دانست و گفت: اگر به موقع از سوی کارگاه برای نجات کارگران تماس گرفته می شد، نجات دو جانباخته این حادثه نیز امکان پذیر بود.

به گزارش16آبان ایرنا،مدیرکل مرکز مدیریت بحران استانداری یزد شامگاه شنبه در خصوص این حادثه گفت: حدود ظهر روز15آبان از یک کارگاه در شهرستان تفت برای امداد رسانی با آتش نشانی و هلال احمر تماس گرفته شد.

هادی هادی نسب ادامه داد: یکی از کارگران این کارگاه تصفیه روغن سوخته ،هنگام انتقال لوله مخزن روغن به علت لغزندگی محل استقرار به داخل مخزن سقوط می کند و سه نفر دیگر برای کمک به فرد حادثه دیده، به داخل مخزن می روند اما به علت گاز گرفتگی امکان خروج برای آنها میسر نمی شود.

وی اضافه کرد: با کمک های نیروهای هلال احمر و آتش نشانی کارگران از داخل مخزن به بیرون انتقال یافتند اما دو نفر از آنان در این حادثه جان خود را از دست دادند و دو نفر دیگر برای درمان توسط اورژانس به شهرستان مهریز منتقل شدند.

هادی نسب اظهار داشت: نجات کارگران با وجود حضور سریع نیروهای آتش نشانی و هلال احمر تفت در محل، به علت نداشتن تجهیزات امداد تخصصی، با دشواری همراه شد.

وی علت مرگ دو کارگر در مخزن روغن سوخته در گاریزات تفت را سهل انگاری و کوتاهی مجموعه کارگاه در ایمن سازی محل کار و تاخیر در اعلام نیاز به امداد دانست و گفت: اگر به موقع از سوی کارگاه برای نجات کارگران تماس گرفته می شد، نجات دو جانباخته این حادثه نیز امکان پذیر بود.

هادی نسب افزود: این کارگاه که در زمینه تصفیه روغن سوخته فعالیت می کند از امکانات ایمنی لازم برخوردار نبوده است.

مرکز شهرستان تفت در فاصله حدود 18 کیلومتری مرکز استان یزد قرار داد.

 

مرگ4220پناهجو در آبهای مدیترانه طی سال2016!

گارد ساحلی ایتالیا روز شنبه از نجات بیش از ۲ هزار پناهجو در آبهای اطراف این کشور و پیدا شدن اجساد ۱۰ پناهجوی غرق شده در سواحل مدیترانه خبر داد.

همزمان سازمان بین المللی مهاجران در گزارشی اعلام کرد که از ابتدای سال جاری میلادی تا ماه نوامبر ۴۲۲۰ پناهجو در آبهای مدیترانه جان باخته اند این درحالیست که این رقم در سال ۲۰۱۵ میلادی در مجموع ۳۷۷۷ نفر بوده است.

به گزارش6نوامبریورونیوز،این سازمان همچنین تعداد پناهجویانی را که در این مدت به سواحل ایتالیا رسیده اند، ۱۵۹ هزار و ۴۹۶ تن ذکر کرده است.

همزمان رسانه های آلمان از درخواست وزارت کشورشان برای توقف پذیرش پناهجویانی که به سواحل اروپا می رسند، خبر دادند.

وزیر کشور آلمان خواسته است تا پناهجویانی که به هر طریقی به سواحل اروپا می رسند به آفریقا بازگردانده شود و مراحل پذیرش درخواست پناهندگی خود را در کشوری دیگر بگذرانند و تنها در صورت تائید نهایی وارد اروپا شوند.

این درخواست نشان دهنده تغییر سیاستهای آلمان در قبال پذیرش مهاجران طی سالهای اخیر است.

شانزدهم آبان ماه139

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …