سێ شه‌ممه‌ 26 ئازار 2024

بازداشت رهبران و نمایندگان حزب دمکراتیک خلق ها در ترکیه

صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک‌داغ، دو رهبر اصلی حزب دمکراتیک خلق‌ها، حزب مدافع کردها و ۹ نماینده دیگر این حزب در ترکیه بازداشت شدند.

بنا بر گزارش رسانه های ترکیه صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک‌داغ، دو رهبر اصلی حزب دمکراتیک خلق‌ها و نه نماینده دیگر حزب دموکراتیک خلق ها در یورش شبانه پلیس به مقر این حزب در آنکارا و خانه هایشان بازداشت شده اند.
پلیس امنیتی ترکیه دمیرتاش را در خانه‌اش در جنوب شرقی دیاربکر بازداشت کرده است. او پیش از بازداشت در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته بود: «پلیس اکنون پشت در خانه من است».
رسانه های ترکیه گزارش کرده اند که بازداشت رهبران حزب دموکراتیک خلق ها و نمایندگان این حزب در پارلمان این کشور درپی حکم مقام های دادستانی در استان های کردنشین دیاربکر، شرناق، وان، حکاری و بینگول صورت گرفته است. به ادعای پلیس ترکیه، افراد بازداشت شده به دلیل این که حاضر نشده اند به پرسش‌ها ی دادستانی پاسخ دهند، دستگیر شده اند.
همزمان با بازداشت رهبران و نمایندگان حزب دموکراتیک خلق ها، ده ها تن دیگر از هواداران و اعضای این حزب نیز بازداشت شده اند. اسامی نمایندگان بازداشت شده در برخی گزارش ها به شرح زیراعلام شده است: سری ثریا اندر، نورسل آی دوغان، لیلا بیرلیک، فرهاد انجو، سلما ایرماک، گلسر یلدرم، محمد علی اصلان، عبدالله زیدان، محمد سینجار، پروین بولدان، آیجان ایرمز و ادریس بالوکن، زیا پیر.
از زمان یورش پلیس برای دستگیری گسترده اعضای حزب دمکراتیک خلق ها، دسترسی به شبکه های اجتماعی در ترکیه محدود شده است.
حزب دمکراتیک خلق ها، سومین حزب مهم و با نفوذ و طرفدار حقوق کردها در پارلمان ترکیه است. این حزب در انتخابات پارلمانی اول نوامبر ۲۰۱۵، ۱۰,۶درصد آرا را کسب کرد و ۵۹ کرسی مجلس را به‌دست آورده بود.
مقامات ترکیه ادعا می‌کنند که حزب دموکراتیک خلق‌ها با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در تماس است. اما حزب دموکراتیک خلق‌ها با تاکید بر دفاع از حقوق کردها، ادعای همکاری با پ.ک.ک رد کرده است.
بازداشت رهبران حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه درشرایطی انجام شده که در این کشور قانون «وضعیت اضطراری» و به نوعی حکومت نظامی بر قرار است. این قانون از زمان کودتای نافرجام در ۱۵ ژوئیه اعلام شده و اجرا می شود. وضعیت اضطراری قرار بود فقط به مدت سه ماه باشد، اما اردوغان برقراری «وضعیت فوق العاده» را تمدید کرد.
به دنبال کودتای نافرجام و اعمال سیاست پاکسازی مخالفان از طرف اردوغان، تنش‌های سیاسی در سطح کشور به میزان کم‌سابقه رسیده و تاکنون نیروهای پلیس هزاران نفر را دستگیر کرده اند و ده‌ها هزار نفر از کار خود اخراج شده اند.
پیش ازدستگیری رهبران حزب دمکراتیک خلق ها، ۱٣ تن از اعضای تحریریه روزنامه جمهوریت ا ز جمله سر دبیر آن و همچنین روسای مشترک شهرداری دیاربکر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند. در حال حاضر نزدیک به ۳۰ تن از روسای شهرداری عضو حزب دمکراتیک خلق ها در زندان بسر می برند.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …