پێنج شه‌ممه‌ 28 ئازار 2024

درباره تلاش برای بازپس گیری موصل از داعش / عبدل گلپریان

بعد از بیش از دوسال اوایل بامداد روز دوشنبه ۱۷ اکتبر تصرف مجدد موصل از داعش و بازپس گیری این شهر در دستور دولت عراق، حکومت اقلیم کردستان، نیروهای هم پیمان آمریکا، دولتهای غربی و دول منطقه، قرار گرفته است. بنا به اخبار منتشر شده تا کنون بیش از ۲۰ روستا و شهرک در محدوده شرقی و جنوبی شهر موصل از داعش پاک شده است و این عملیات همچنان ادامه دارد. برخی از ساکنان این روستاها و شهرکها عمدتا زنان و کودکان، خود را به اردوگاههایی که بدین منظور در اطراف موصل تدارک دیده شده است رسانیده اند. بنا به پیش بینی های انجام شده گفته میشود که باز پس گیری شهر موصل از داعش دهها و صدها هزار آواره را از خود برجای خواهد گذاشت. جنگ موصل بدون شک شکست سختی را برای داعش رقم خواهد زد. تصرف موصل از سوی داعش در شرایطی ممکن شد که ارتش عراق این شهر را در تابستان ۲۰۱۴ بدون مقاومت در اختیار داعش قرار داد. این سناریو در شنگال نیز بهمین صورت روی داد و نیروهای نظامی حکومت اقلیم کردستان عراق شنگال را بدون مقاومت برای داعش بجا گذاشتند. آنچه که داعش در موصل، شنگال و دیگر مناطق تحت کنترل خود از آوارگی، قتل و کشتار، به بردگی گرفتن زنان و فروش آنان و غیره بر سر مردم آورده است، حاصل وجود این هیولای اسلامی بود که میتوان آنرا فراتر از جنایت علیه بشریت نام برد.

پایان دادن به موجودیت داعش طی بیش از دو سال از حاکمیت آن، خواست و آرزوی قلبی مردم در موصل و مناطق تحت کنترل وحوش اسلامی داعش بوده است. بر کسی پوشیده نیست که باز پس گیری موصل بخاطر دفاع ارتش عراق و نیروهای هم پیمان از مردم این شهر نیست و بازپس گیری موصل از داعش به معنی آزادی و رفع هزاران محرومیت از مردم موصل نیست حتی نمیتوان با بیرون راندن داعش امیدی به امنیت نسبی در این شهر داشت اما پایان دادن به کار داعش و کوتاه کردن دست این هیولای اسلامی از سر مردم موصل گامی بجلو برای کنار زدن توحشی است که داعش طی بیش از دوسال بر مردم این شهر اعمال کرده است.

بی گمان باز پس گیری موصل همانگونه که پیشتر توسط داعش تصرف شد و بهای سنگین و غیر قابل جبران جانی، مالی، روانی و کشتار و تحمیل بردگی را مردم و ساکنان آن  پرداخت کردند، بازپس گیری موصل هم  بدون شک به بهای وارد شدن تلفات به ساکنان این شهر، ویران شدن خانه و کاشانه و آوراگی و تباهی آنان خواهد بود. تحت هر شرایطی قطعا باید داعش را از میان برداشت و این کار تنها از طریق نظامی قابل تحقق است.

نیروها و جریاناتی که از موضع “ضد امپریالیستی” و تحت عنوان دفاع از مردم خواهان قطع جنگ هستند و حمله به موصل را محکوم میکنند، خواسته یا نخواسته بر تداوم وضع موجود پای میفشارند و این موضعی کاملا انفعالی است و عملا بی تفاوتی و شانه بالا انداختن در قبال مردمی است که تحت شرایط فوق جهنمی قرار دارند. بدون شک با حمله به داعش و بازپس گیری موصل  داعش کاملا از بین نخواهد رفت و در اشکال مختلف دیگری قد علم خواهد کرد اما بی گمان ضربه سنگینی بر این پدیده شوم اسلامی و عصر حجری خواهد بود.

احزاب، سازمانها و نیروهای چپ، کمونیست و سکولار این توان و ظرفیت را دارند که در جریان این جنگ، افکار عمومی جهانی و منطقه ای را متوجه این مسئله کنند که باید با تمام توان امکانات در اختیار آوارگان قرار داده شود. تلاش این سازمانها میتواند در این راستا قرار گیرد که موصل بعد از داعش نباید محل تاخت و تاز جریانات قومی و اسلامی شیعه و سنی باشد. تلاش برای تضمین فضایی سالم و تامین آزادیهای سیاسی، تامین برابری حقوق زن و مرد و تامین و جبران خسارات جانی و مالی به ساکنان شهر موصل بعد از پاک کردن این شهر از داعش گام اول تمامی سازمانها، نهادها و نیروهای مترقی است.

۱۷ اکتبر ۲۰۱۶

بابەتی هاوپۆل

قفس، یادداشت چهارم: پیش‌بند “به یاد سپیده فرهان”

مژگان کاوسی تا کنون دو بار بازداشت شده‌ام و هر دو بار در خانه‌ی خودم؛ …