سێ شه‌ممه‌ 23 نیسان 2024

اخبار و گزارشات کارگری 7 شهریور1395

اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری خرمشهردراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل سازمان منطقه آزاد اروند!

روز یکشنبه 7شهریور،حدود 150 کارگر خدماتی شاغل در بخش های مختلف شهرداری خرمشهر دراعتراض به عدم پرداخت3ماه حقوق دست از کارکشیده ومقابل سازمان منطقه آزاد اروند اجتماع اعتراضی برپاکردند.

به گزارش7شهریور ایرنا،کارگران حاضر در این اجتماع اعتراضی گفتند که حدود 210 کارگر می باشند که از ابتدای سال جاری با سه پیمانکار مختلف قرارداد بسته اند.

این کارگران که در پروژه های خدماتی شهرداری خرمشهر نظیر ‘ تنظیف، تاسیسات، اجرائیات و حمل و نقل فعالیت می کنند، از ابتدای سال جاری به مدت 45 روز با یک پیمانکار، پس از آن به مدت 45 روز با پیمانکار دیگر و پس از آن نیز با پیمانکار دیگر کار کرده اند که تاکنون نتوانسته اند به حقوق و مزایای خود برسند و روند پرداخت بیمه بازنشستگی آنان نتیز با مشکل مواجه شده است.

یکی از کارگران حاضر در این اجتماع اعتراضی گفت:بسیاری از حاضران در این اجتماع اعتراضی یا چهار ماه است که حقوق نگرفته اند، یا علی الحساب حقوق دریافت کرده یا حقوق پرداختی به آنان ناقص نبوده است.

یکی دیگر از کارگران که نام خانوادگی خود را ‘محمدی ‘ عنوان می کرد با بیان مشکلات همکاران خود، افزود:در هوای گرم و شرجی خرمشهر از صبح تا دیروقت، مشغول نظافت و کار هستیم به امید آنکه حداقل برای خانواده روزی حلال ببریم، ولی همین حقوق کم نیز به موقع پرداخت نمی شود.

حاضران در این اجتماع همچنین با امضای نامه ای به اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری کشور، رسیدگی به مشکلات خود را خواستار شدند.

در این نامه آمده است:از 15 آبانماه 1394 طی تفاهمنامه سازمان منطقه آزاد اروند، امور خدماتی به شهرداری خرمشهر واگذار شد ولی از آن تاریخ تاکنون، پرداخت حقوق و مزایای کارگران با چالش و مشکل مواجه شده است.

این نامه می افزاید:طی سال جاری نیز، اگر پرداخت حقوق انجام شده است، یا ناقص بوده یا علی الحساب به کارگران پرداخت شده است.

سعید حاتمی یکی از پیمانکاران که مسئولیت کارگران را بر عهده دارد در خصوص مشکلات کارگران گفت:از 29 خردادماه 1395 طی قراردادی با کارگران کار کردم و حقوق ماه نخست، مبلغ بیمه و مساعده را نیز به مبلغ 7 میلیارد ریال به کارگران پرداخت کرده ام.

وی اضافه کرد:10 روز پیش طی نامه ای به شهرداری خرمشهر، واریز حقوق کارگران را خواستار شدم که تاکنون یک ریال از شهرداری دریافت نکرده ام.

یکی از مسئولان شهرداری خرمشهر در خصوص مشکلات کارگران، گفت:شهرداری صورت وضعیت حقوق را به سازمان منطقه آزاد اروند ارائه داده است ولی نه صورت وضعیت پرداخت شده و نه حقوق معوق پرداخت شده است.

وی گفت:مطالباتی که کارگران در سال گذشته از شهرداری داشتند، به صورت کامل به آنان پرداخت شده است.

یک مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد اروند نیز که با کارگران و پیمانکاران ارتباط دارد، گفت:این سازمان مبلغ 15 میلیارد و 700 میلیون ریال برای پرداخت حقوق کارگران به شهرداری خرمشهر پرداخت کرده است.

وی که خواست نامش در گزارش برده نشود، افزود:باید بررسی شود این اعتبار در کجا هزینه شده است، زیرا مبلغی به پیمانکار پرداخت نشده است.

 

 

راهپیمایی وتجمعات اعتراضی کارگران شهرداری رشت نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق!

امروزیکشنبه7شهریور، کارگران و پاکبانان شهرداری رشت دراعتراض به عدم پرداخت ماه حقوقشان دست به تجمع درسبزه میدان این شهرزدند.

همچنین، طی چند روز گذشته نیز تعدادی از پاکبان های شهرداری رشت در اعتراض به عدم دریافت ماهها حقوق تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند و معترضین مسیر سبزه میدان، شهرداری تا میدان صیقلان شهر رشت را بصورت اعتراضی پیاده روی کردند.

به گزارش 7شهریور8دی، کارگران و پاکبانان شهرداری رشت در اعتراض به عدم دریافت ماه ها حقوق هم اکنون در سبزه میدان این شهر تجمع کرده اند.

شایان ذکر است طی چند روز گذشته نیز تعدادی از پاکبان های شهرداری رشت در اعتراض به عدم دریافت ماهها حقوق تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند و معترضین مسیر سبزه میدان، شهرداری تا میدان صیقلان شهر رشت را بصورت اعتراضی پیاده روی کردند.

محمود باقری خطیبانی در همین خصوص گفت: در مجموع همه ی نیروهای حجمی شهرداری رشت در دریافت حقوق خود مشکل دارند و هم اکنون بسیاری از کارکنان شهرداری منطقه ی چهار، سازمان عمران شهری و پاکبانان شهرداری رشت حقوق دریافت نکرده اند.

وی تأکید کرد: شهرداری رشت در سال جاری بیش از یک میلیارد و هشتصد هزار تومان به مدیران خود پاداش داده است و این در حالی است که پاکبانان زحمتکش در دریافت حقوق خود دچار مشکل هستند.

لینک فیلم گفتگوبا کارگران معترض شهرداری رشت:

http://hw3.asset.aparat.com/aparat-video/a_b845e2f3hf370l80nh232e820532095i2g7f02027486-955t__47b1d.mp4

 

 

تجمع آموزشیاران نهضت سواد آموزی برای تعیین تکلیف وضعیت استخدامیشان مقابل مجلس!

صبح امروز7شهریور،جمعی از آموزشیاران نهضت سواد آموزی مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش 7شهریورخبرگزاری مجلس، تجمع کنندگان با حضور در مقابل مجلس خواستار تعیین تکلیف وضعیت استخدامی خود شدند.

بنابهمین گزارش، هر چند در هفته گذشته کلیات قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی مصوب شد اما از آنجا که براساس این ماده واحده، نیروهای آموزش دهنده نهضت سوادآموزی که قبل از سال 1391 با نهضت سوادآموزی همکاری داشته اند مشمول تبصره 10 اصلاح ماده 17 قرار می گیرند، تجمع کنندگان کنونی خواستار رسیدگی مجلس به وضعیت استخدامی خود که پس از سال مذکور (1391 ) مشغول فعالیت شده اند، هستند.

 

 

تجمع  معلمان مدارس غیرانتفاعی برای یکسان سازی حقوق مقابل مجلس!

جمعی از فرهنگیان صبح امروز یکشنبه7شهریور مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش7شهریور ایسنا، معلمان مدارس غیردولتی با تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار یکسان سازی وضعیت حقوق، دستمزد و بیمه خود شدند.

 

 

بازگشت بهنام ابراهیم زاده به زندان رجایی شهر!

امروز7شهریورماه،بهنام ابراهیم زاده بدنبال عدم تمدید دوباره مرخصیش به زندان رجایی شهربازگشت.

بهنام ابراهیم زاده بتاریخ22تیرماه برای مدت5روزبمرخصی آمد وسپس مرخصیش تابه امروزتمدید شد .بهنام ابراهیم زاده امروز7شهریوربدنبال عدم موافقت با تمدید دوباره مرخصیش به زندان رجایی شهربازگشت.

امروز روبه روی زندان رجایی شهر:

 

 

 

اخراج 10کارگر کارخانه داروسازی بهوزان!

اخیرا ده نفر از کارگران کارخانه داروسازی بهوزان، به بهانه کاهش فروش اخراج شدند.

این کارخانه که در شهرک صنعتی رشت واقع شده، در سال 1357 توسط 50 نفر از دکترهای داروساز به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شده و در سال 1367 مورد بهره برداری قرار گرفت. از محصولات این کارخانه می توان به انواع کرم ها، پمادها، لوسیون ها، محلول ها و انواع مواد اولیه دارویی اشاره کرد. این کارخانه نظیر همه کارخانه های داروسازی همواره از رونق برخوردار بوده و جزء شرکت های بسیار سود آور می باشد.

منبع:سایت کمیته کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

 

 

عدم پرداخت ماه ها حقوق ودیگر مطالبات کارگران بخش‌زه کشی مترو شیراز!

تعدادی از کارگران بخش‌زه کشی مترو شیراز گفتند: پیمانکار این پروژه هنوز حاضر به پرداخت مطالبات مزدی آنها نشده است.

به گزارش7شهریور ایلنا، این کارگران که در حال حاضر بابت 8 ماه مزد معوقه و عیدی و پاداش سال گذشته طلبکارند؛ افزودند: به گفته کارفرمای اصلی تمامی هزینه‌های مربوط به اجرای پروژه متروی شیراز به پیمانکار مربوطه پرداخت شده است اما معلوم نیست که چرا مدیران این شرکت پیمانکاری حاضر نیستند تا از محل اعتبارات دریافت شده به تعهدات مالی خود عمل کنند.

این کارگران که تعداد آنها در حدود 60 نفر است می‌گویند: آنطور که شنیده‌اند پیمانکار این پروژه در دیگر پروژ‌ه‌های عمرانی از جمله احداث قسمتی از آزاد راه تهران- شمال حضور دارد و ظاهرا در آن منطقه نیز کارگرانی که مشغول کارند با مشکلی مشابه روبرو هستند.

آنها می‌گویند از قرار معلوم مدیران شرکت  ارسا در مقام پیمانکار پروژه زه‌کشی قطار شهری اهواز، عواید حاصل از اجرای این پروژه را در دیگر بازارهای مالی هزینه کرده است و همین مسئله باعث ایجاد این وقفه شده است.

کارگران بخش زه کشی پروژه مترو شیراز با اشاره به جوابگو نبودن مسئولین  قطار شهری و سازمان آب و فاضلاب شهر شیراز به عنوان کارفرمای اصلی و ناظر پروژه  افزودند: مطابق قانون کار حتی در انجام کارهای پیمانکاری و مقاطعه‌ای کارفرما اصلی باید بر حسن عملکرد پیمانکار نظارت کند.

کارگران با بیان اینکه شرکت قطار شهری شیراز باید تکلیف نهایی معوقات حقوقی کارگران پیمانکاری زیر مجموعه خود را مشخص کند گفتند: شرکت ارسا ساختمان هر ماه به بهانه نداشتن منابع مالی از پرداخت حقوق کارگران در موعد مقرر طفره می‌رود.

 

 

تعطیلی حدود5 هزار واحد تولیدی دراستان آذربایجان شرقی!

قائم مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت:بر اساس آخرین آمار از سال 93 ازمجموع حدود 9 هزارو 800واحد تولیدی فعال در استان آذر بایجان شرقی تعداد حدود پنج هزار واحد تعطیل شده اند.

به گزارش 7شهریورایلنا ،غلامعلی راستی پیش از ظهر امروز در نشست  خبری خود گفته است: طبق آخرین پایشی که در سال 93 انجام شده استان آذربایجان شرقی حدود 9 هزارو 800 واحد تولیدی فعال داشت اما در پایش امسال تعداد این واحدها به 4 هزارو 800 واحد کاهش یافته است که بیش از 4 هزارو 500 واحد آن مربوط به واحدها و صنایع کوچک و خرد می شود.

وی افزود: در سال جاری 16هزار میلیارد تومان اعتبار به بخش صنعت اختصاص داده شده است که حدود 700میلیارد آن به آذربایجان شرقی تخصیص داده شده است.

راستی اضافه کرد: در استان ما بیش از 90درصد سرمایه گذاری صنعتی مربوط به بخش خصوصی است و این امر عمده ترین دلیل برای در امان ماندن واحد های تولیدی محسوب می شود.

قائم مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی در بخش دیگر از سخنان خود ببا اشاره به رکورددار بودن استان آذربایحان شرقی دربخش صنعت ومعدن در خاتمه تصریح کرد: حدود 6 هزارو 600 واحد معدنی، 8/2میلیون تن ذخیره مواد معدنی در استان وجود دارد که آذربایجان شرقی در بخش ذخیره معدنی، رتبه اول کشور را از آن خود کرده است .

 

 

ادامه تجمع اعتراضی رانندگان حمل و نقل کالای تاکستان!

امروز7شهریور،تجمع اعتراض‌آمیز رانندگان حمل و نقل کالای شهرستان تاکستان نسبت به شرکت‌های حمل و نقل این شهرستان در ورودی شهرک میلاد شهرستان تاکستان صورت گرفت.

به گزارش 7شهریورفارس، جمعی از رانندگان حمل و نقل کالای این شهرستان با مسدود کردن ورودی شهرک میلاد تاکستان نسبت به دریافت بار 26 تنی که از سوی شرکت‌های حمل و نقل این شهرستان به رانندگان تحویل داده می‌شود، اعتراض کردند.

چراکه با دریافت بار 26 تنی از سوی رانندگان کرایه 22 تنی از سوی شرکت‌های حمل و نقل کالای تاکستان به این رانندگان پرداخت می‌شود و همچنین از این کرایه 22 تنی با دریافت حق کمیسیون نیز مبلغ 200 هزار تومان به غیر از آن از رانندگان حق کمیسیون دیگری از بارنامه کسر می‌شود.

گفتنی است، معاون فرماندار تاکستان، رئیس اداره اطلاعات شهرستان تاکستان و نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی با حضور در تجمع رانندگان حمل و نقل کالای این شهرستان قول رسیدگی و مساعدت به مشکلات رانندگان را دادند.

یادآور می‌شود، امروز، 7 شهریور ماه سال جاری رأس ساعت 15 جلسه‌ای در فرمانداری تاکستان به منظور رسیدگی به مشکلات رانندگان حمل و نقل کالای شهرستان تاکستان با حضور مدیرکل پایانه‌های استان قزوین و نمایندگان رانندگان این استان و شهرستان تاکستان برگزار می‌شود.

درهمین رابطه:

 

 

تجمع کامیون داران تاکستانی  دراعتراض به افزایش کمیسیون باربری!

عصر جمعه 5شهریور،جمعی از رانندگان کامیون های باربری ها در اعتراض به دریافت حق کمیسیون باربری اعتراض کرده و خواستار رسیدگی مسئولان به این موضوع شدند.

به گزارش5شهریور مهر، کامیون داران تاکستان نسبت به دریافت حق کمیسیون اضافی باربری ها از رانندگان اعتراض کردند و خواستار رسیدگی مسئولان به این موضوع شدند.

برپایه این گزارش،حق کمیسیون متعارف ۱۳درصد است که باربری ها برای دادن بار، کامیون داران را مجبور به پرداخت ۳۰ درصد کرایه به عنوان حق کمیسیون می کنند.

این دریافت های نامتعارف موجب شده است رقابت منفی بین رانندگان کامیون اتفاق بیفتد و آنها برای اینکه باربری ها، بار را در اختیار آنها قرار دهند کمیسیون بیشتری پرداخت کنند.

یکی از این رانندگان هم حق کمیسیونهای اضافی را نوعی رشوه دانست و اضافه کرد: رانندگان غیر بومی برای اینکه خالی به سمت مبدا خود باز نگردند و مدت طولانی در صف نباشند با پرداخت حق بیمه بیشتر بار را از آن خود می کنند.

به همین دلیل بعد از ظهر جمعه حدود ۱۰۰ تن از رانندگان کامیون در شهر تاکستان در اعتراض به این دریافت های اضافی از طریق باربریها در محدوده ای در بالای کمربندی این شهر تجمع کردند.

رانندگان از فرماندار شهرستان درخواست کرده اند تا ضمن رسیدگی به این مشکل نظارت بیشتری بر کارها صورت گیرد و در صورت تداوم این شرایط قادر به پرداخت حق بیمه های خود نخواهند بود و کارتهای هوشمندشان باطل خواهد شد.

در شهر تاکستان پنچ باربری فعالیت دارد که با توجه به صنعتی بودن این شهرستان ظرفیت جابجایی کالا نیز بالاست.

 

 

تجمع اعتراضی فعالان فرهنگی هنری در پی تخریب احتمالی بزرگترین تالار فرهنگی و هنری جنوب کشور!

عصرروز6شهریورماه، هنرمندان فعالان فرهنگی هنری در پی تخریب احتمالی بزرگترین تالار فرهنگی و هنری جنوب کشور در مقابل تالار بزرگ هنر روبه روی ترمینال مسافربری جنب پارک دولت تجمع کردند.

به گزارش6شهریورفرهنگ کده،تخریب پروژه در حال ساخت مجتمع فرهنگی هنری بندرعباس (تالار مرکزی) کاملا جدی است و ممکن است به همین زودی اتفاق بیفتد و اوایل مرداد امسال از سوی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری بندرعباس حکم تخریب این پروژه‌ به علت قرار گرفتن در حریم ۶۰متری دریا صادرشده است.

کمیسیون ماده ۱۰۰ متشکل از سه عضو حقوقی دادستان بندرعباس، نماینده شورای شهر و نماینده استانداری است.

۲۷ مرداد امسال، کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیگیری وضعیت این پروژه به بندرعباس آمد، اما جلسه‌ای که مقرر بود برگزار شود به علت عدم حضور دادستان بندرعباس بی‌نتیجه پایان یافت.

این پروژه که از آن به‌عنوان «بزرگ‌ترین تالار فرهنگی و هنری جنوب کشور» یاد می‌شود دارای موزه‌ هنرهای معاصر، چندین سالن مجزای موسیقی، تئاتر و سینما است و می‌تواند موجب تحول گسترده‌ای در فرهنگ و هنر استان شود و طی سال‌های گذشته پیگیری برای اتمام ساخت آن همواره یکی از دغدغه‌های هنرمندان استان بوده است.

اصرار بر پیگیری و صیانت از حقوق قانونی مردم  امری قابل‌تحسین است، در حالی که این پروژه، مجتمعی تجاری نیست که منفعت آن در جیب افراد خاصی برود، بلکه مکانی عام‌المنفعه و “متعلق به مردم هرمزگان” است و تاکنون برای ساخت آن ۱۰میلیارد تومان هم از بیت‌المال هزینه شده، مشخص نیست اصرار بر تخریب آن چه توجیهی دارد.

 

 

انجماد مزدی فقط برای حداقل‌بگیران بوده است

یک فعال کارگری می‌گوید اگر دولت از ابتدا جلوی ریخت وپاش های اقتصادی را گرفته بود امروز نه از فیش‌های حقوقی بالای مدیران دولتی خبری بود و نه میان مزد کارگران با خط تورم شکافی 76 درصدی وجود داشت.

مازیار گیلانی نژاد با اعلام این خبر گفت: ظاهرا تا به این لحظه تیم اقتصادی دولت استراتثری ترمیم دستمزد را در جهت ثابت نگهداشتن و انجماد افزایش مزد اقشار کم درآمد اجرا کرده است.

وی ادامه  داد: در چنین که حتی افزایش یک درصد مزد کارگران با هزاران مانع مواجه است، شاهدیم که اقلیتی از افراد تحت عنوان مدیران و اعضای هیات‌ مدیره شرکت‌های مختلف دولتی و غیر دولتی همچنان به صورت نجومی درآمد دراند و هیچ نظارتی بر نحوه محاسبه حقوق آنها وجود ندارد.

این فعال کارگری افزود: ظاهرا از نظر اعضای تیم اقتصادی دولت آسانترین راه برای به سامان کردن وضعیت اقتصادی کشور از مسیر پایین نگهداشتن هزینه‌های مربوط به نیروی انسانی می‌گذرد چنانچه در همین رابطه دولت هنوز حاضر به ابلاغ مصوبه افزایش 20 هزار تومانی حق مسکن کارگران نشده است و در عین حال ظاهرا برای خروج کارگران از شمول مقررات حمایتی قانونی کار برنامه جدی وجود دارد.

وی افزود: نتیجه همین رویه است که باعث می‌شود در شهری مانند اهواز با کارگرانی که تنها به صرف پیگیری معوقات مزدی خود تجمع کرده‌اند برخورد قضایی صورت بگیرد.

گیلانی‌نژاد در عین حال با یادآوری اظهارات جنجال برانگیز مدیر کل اشتغال وزارت کار مبنی براینکه دولت آمده است تا برای ایجاد اشتغال و توسعه از هزینه‌های مربوط به نیروی انسانی به نفع صاحبان سرمایه بکاهد، افزود: در چنین موقعیتی قطع یقین با اقداماتی همچون توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، احیا شیوه نامه استاد شاگردی موازنه در بازار کار به سود صاحبان قدرت و سرمایه تغییر خواهد کرد و کوچکترین نفعی نصیب کارگران و جویندگان کار نخواهد شد.

منبع:ایلنا-7شهریور

 

 

ایمنی شغلی زیر سایه خساست کارفرمایان!

مدت ‌هاست که گوشه خانه زمین گیر است و همسرش با خیاطی و سبزی پاک کردن خرج خانه را می رساند و صد البته که دخل و خرج خانه با وجود دستان پینه بسته همسرش و کمر خم شده اش با هم جور نیست. دخترش در مدرسه به دلیل پاره بودن کفشش مورد تمسخر قرار می گیرد و پسر کوچکش روزها بعد از مدرسه به مکانیکی محل می رود و شاگردی می کند.

این شرحی کوتاه از زندگی محمد کارگر ساختمانی ۴۲ ساله ای است که از داربست ساختمان به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی و برای کم هزینه تر انجام دادن کار، افتاد و کمرش شکست. محمدی که حتی بیمه نبود تا هزینه درمانش کمی سبک شود و کارفرمایی داشت که با دادن ۵۰۰ هزار تومان ناقابل

محمد می گوید: ۴ سال است که زمین‌گیر شده ام و گوشه خانه افتاده ام. نه خرج عمل کمرم را دارم و نه تاب و توان دادن هزینه های درمان پس ازآن را. دکتر محل می گوید برای این که فقط بتوانم بایستم یک عمل سخت و مدت ‌ها فیزیوتراپی احتیاج دارم.

او را  که دیگر هرگز نمی تواند کار کند، به امان خدا رها کرد.

اوبا گلایه از مسئولان ادامه می دهد: با وجود این که هر سال مسئولان شعار حمایت از کارگران می دهند و با اعلام بهبود وضعیت کارگران کارنامه خود را رنگین می کنند اما وضع من و امثال من همین است که می بینید و دستمان هم به جایی بند نیست.

زندگی رضای ۴۸ ساله نیز نمونه ای دیگر از نبود امنیت و ایمنی در محیط کار کارگران است. او که کارگر معدن مس در یکی از کلانشهرهای کشور است، سال هاست که به دلیل یک ریزش ناشی از عدم رعایت ایمنی در معدن، پای راستش را از دست داده و زمین گیر شده است. او که سعی دارد با انجام کارهای خانگی مانند ترشی درست کردن و سبزی پاک کردن به همسرش در گذران زندگی کمک کند، از کمبودهای شدید اقتصادی در زندگی اش می گوید و از روسایی می گوید که تنها هزینه او را تا رسیدن به بیمارستان تقبل کردند و اگر مددکار بیمارستان نبود معلوم نبود هزینه های بیمارستان را چگونه باید پرداخت می کرد.

رضا اما در پاسخ به این سوال که از مسئولین چه توقعی دارد؟ با سکوت به دختر 14 ساله اش خیره می شود و آه می کشد…

وضعیت بد امنیت شغلی و سکوت مسئولین

در ایران تدوین مقررات مرتبط با ایمنی و نظارت بر اجرای آنها در محیط‌های کاری بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، اما آمارهای حوادث در محیط‌های کاری کشورمان گویای این واقعیت تلخ هستند که برخی از مدیران و کارفرمایان که تعداد آنها کم هم نیست نه تنها ایمنی را جزء لاینفک تولید نمی‌دانند، بلکه آن را بیشتر موضوعی هزینه‌بر قلمداد می‌کنند .

مرگ روزانه پنج نفر از کارگران در محیط‌های کار خود گواه مناسبی برای این موضوع است. حال بماند افرادی که براثر بیماری‌های ناشی از شغل جانشان را از دست می‌دهند که تعداد این افراد هم حدود ۱۳ هزار نفر در سال تخمین زده می‌شود. متاسفانه بسیاری از این حادثه‌دیدگان تحت پوشش بیمه قرار ندارند و به‌دنبال از کارافتادگی مجبورند متحمل هزینه‌های زیادی شوند که گاهی به دلیل هزینه‌های زیاد بیمارستان‌ها زیر تیغ جراحی نمی‌روند و به همین جهت جان خود را از دست می‌دهند.

البته باید توجه داشت که تعداد انبوهی از حادثه دیدگان نیز به جمع از کارافتادگان جزئی و کلی سازمان بیمه تامین اجتماعی می‌پیوندند و از این طریق با دریافت مستمری هزینه‌های بالایی را به این سازمان تحمیل می‌کنند و هزینه‌های کارفرما دو برابر می‌شود و او علاوه بر پرداخت حق بیمه مجبور است حقوق دیگری به جایگزینان بپردازد. بر همین اساس طبق آمارهای سازمان بین‌المللی کار در کشور ایران سالانه مبلغی بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های ناشی از حوادث کار می‌شود! این امر نشان می‌دهد که حوادث کارگری نه فقط آسیب‌های انسانی، بلکه آسیب‌های مالی و اقتصادی فراوانی هم به همراه دارد.

سلامت، حلقه گم شده محیط های کاری

به این ترتیب است که می توان گفت علاوه بر نبود شغل و نبود امنیت شغلی!، محیط کار در ایران سلامت‌محور نیست و به سلامتی به عنوان یک اصل در محیط‌های کاری توجه نمی‌شود.  بر اساس آمار، آمار حوادث منجر به فوت ناشی از بیماری های شغلی، حدود ۱۲ برابر حوادث فیزیکی است.

از سوی دیگر، توجه به بعد روانی افراد در تمامی عرصه‌ها بسیار مهم است چرا که بعد جسمانی و میزان کارایی هر فرد انعکاسی از سلامت روان اوست بر همین اساس سلامت روان در مشاغل نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند اثری که خیلی اوقات نادیده گرفته می‌شود.

هر گاه سلامت روان در معرض خطر باشد

نه تنها در کارایی شخص بلکه بر کل مجموعه اثر گذار خواهد بود. اصل مهم در این میان داشتن بهداشت روان در تمامی سطوح کاری یک مجموعه است.

بر اساس مرکز بهداشت و سلامت کار کانادا ۱۳ عامل بر سلامت روان تاثیر دارند که عبارتند از:

حمایت روانی، فرهنگ سازی، رهبری مشخص و انتظارات،‌ رشد و توسعه، به رسمیت شناختن و پاداش‌، مشارکت و اثرات، مدیریت حجم کار، تعاملات، توازن، محافظت روانشناختی‌، محافظت و ایمنی فیزیکی و جنبه‌های مختلف و مهمی که در اکثر محیط‌های کاری قابل مشاهده است تبعیض و روابط‌، فرسودگی شغلی، سوء رفتار وغیره می‌باشد.

بر اساس آمارها حدود ۲.۷ میلیارد نفر در جهان شاغل هستند که از این تعداد۱.۶ میلیون نفر مبتلا به بیماری‌های ناشی از کار هستند و سالیانه ۲.۳ تا ۱.۲میلیون نفر به این دلیل جان خود را از دست می دهند.

در ایران اما نه تنها بیکاری بیداد می کند، بلکه شرایط نا عادالانه کار در مشاغل سخت مانند معدن از جمله نداشتن بیمه و کم بود حقوق و دستمزد، باعث می شود بسیاری از جوانان کار در این نوع مشاغل را رد کنند و بگوید جانشان را از سر راه نیاورده اند و این مساله همچنان ادامه دارد و کسی به فکر نیست که نیست تا کارفرمایان با خساست ‌های خود همچنان کارگرانی را زمینگر کنند و کسی هم نباشد تا به فریاد این کارگران برسد.

 

 

بخشی ازیک گزارش راه نوبتاریخ6شهریور

باز هم حادثه کار جان کارگری را گرفت

صبح امروز در کارخانه قند شیروان، آقای محسن عارفخانی، کارگری که در انبار شکر زرد مشغول به کاربود، بر اثر سقوط داخل قیف و انبار شدن شکر خام بر روی بدنش فوت کرد. وی از اهالی روستاهای نزدیک به شیروان بوده است .

با ابرازتاسف از فوت این کارگر و تسلیت به خانواده ی ایشان، بار دیگر این سوال را طرح می کنیم که تا کی باید حوادث کاراین گونه ادامه یابد؟ آیا امکان جلوگیری از این گونه حوادث واقعا وجود ندارد؟

منبع:سایت کانون مدافعان حقوق کارگر

درهمین رابطه:

 

 

جان باختن کارگر کارخانه قند شیروان در حین کار!

یک کارگر کارخانه قند شیروان در حین انجام کار در قیف شکر خام کارخانه گیر افتاده و جان باخت.

به گزارش6شهریور فارس ، «م.ع» کارگر جوان کارخانه قند شیروان امروز در پی بروز حادثه در این کارخانه جان خود را از دست داد.

این کارگر کارخانه قند پس‌ از این حادثه به بیمارستان انتقال یافت که با وجود تلاش پزشکان برای نجات جان وی میسر نشد و این کارگر به علت شدت حادثه، درگذشت.

کارخانه قند شیروان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولیدی کشور در 10 کیلومتری غرب این شهر قرار دارد.

 

 

فاضلاب ملارد جان یک کارگر را گرفت

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری ملارد گفت: یکی از مهندسان نقشه‌بردار احداث کانال فاضلاب ملارد به علت ریزش آوار جان باخت.

به گزارش7شهریورفارس،جمال نادری‌پور با اشاره به امدادرسانی به کارگران زیر آوار مانده در شهر ملارد اظهار کرد: متأسفانه یکی از کارگران احداث فاضلاب ملارد به علت ریزش آوار جان باخت.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری ملارد اظهار کرد: طی فعالیت کارگران برای احداث کانال فاضلاب در جاده ملارد، به علت سست بودن و دستی‌بودن خاک دیواره این حفاری، دیواره فرو می‌ریزد و کارگران زیر آوار می‌مانند.

وی تصریح کرد: افراد زیر آوار مانده با تلاش مأموران سازمان آتش‌نشانی شهرداری ملارد از زیر آوار درآورده شدند اما متأسفانه یک نفر به علت خفگی جان باخت.

 

 

هفتم شهریورماه1395

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …