پێنج شه‌ممه‌ 18 نیسان 2024

اخبار و گزارشات کارگری 6 شهریور 1395

خودداری کارفرمای کارخانه چوکا از بازگشت بکار5کارگرمعترض کارخانه چوکا!

کارگران کارخانه چوکا خواستار بازگشت بکار آن تعداد از همکاران اخراجی خود هستند که در طول اعتراضات یکسال گذشته توسط کارفرما اخراج شده‌اند.

به گزارش6شهریورایلنا،تعدادی از کارگران کارخانه ایران چوکا با اعلام این خبر گفتند: امروز ششمین روزی است که پس از یک سال توقف فعالیت‌های خط تولید، مشغول کارند.

این کارگران یادآور شدند: فعالیت تولیدی کارخانه صنایع چوب و کاغذ ایران «چوکا» که از یکسال قبل به بهانه انجام نوسازی متوقف شده بود و در تمام این مدت نزدیک به هزار کارگری که تا پیش از این به صورت‌های مختلف در این کارخانه مشغول کار بودند، برای تامین معاش خود سرگردان بودند.

پیش از این کارگران مورد نظر در ادامه سرگردانی و بلاتکلیفی خود به مدت 10 روز در مقابل این واحد تولیدی تجمع کرده‌بودند که در نهایت در شامگاه واپسین روز (چهارشنبه 27 مرداد ماه) کارفرمای آنها توانست با دادن وعده بازگشایی کارخانه به اجتماعات برپا شده خاتمه دهد.

در عین حال این کارگران از زمان تعطیلی کارخانه بابت سه ماه مزد معوقه طلبکار بوده‌اند که ظاهرا تا این لحظه کارفرما هیچ وعده مشخصی در خصوص زمان پرداخت این طلب نداده است.

به گفته این کارگران از زمان خاتمه اعتراض ده روزه‌ آنها تا ابتدای ماه جاری عملیات بازسازی و انجام تعمیرات برای آماده سازی خطوط تولید اجرا شده است و در نهایت از روز دوشنبه (اول شهریور ماه) همه آنها به کار سابق خود بازگشته‌اند.

آنها می‌گویند: کارفرما تا این لحظه با بخشی از خواسته‌هایشان از جمله اشتغال همه هزار کارگر در چهار شیفت کاری موافقت کرده است و در همین رابطه از ابتدای ماه جاری  واحد های  سود سازی ، بخار ،خمیرگیری راه‌اندازی شده است.

این کارگران که عقیده دارند با ادامه و استمرار این روند فعالیت کارخانه در زمینه ساخت کاغذ به زودی راه اندازی خواهد شد، ادامه دادند:  از هم اکنون بخشی از خواسته‌های آنها در خصوص راه اندازی سرویس های ایاب وذهاب کارگران ، سالن غذا خوری وبیمه مدنی  کارگران  محقق شده است.

بنا بر اظهارات این کارگر ایران چوکا خواستار بازگشت بکار آن تعداد از همکاران اخراجی خود هستند که در طول اعتراضات یکسال گذشته توسط کارفرما اخراج شده‌اند.

 

چراکارگران معترض معدن چادرملو دوباره احضارشدند؟

کارفرمای اصلی و شرکت پیمانکارشاکی کارگران معترض معدن چادرملو (آسفالت طوس)نیستند.

به گزارش6شهریورایلنا،هم کارفرمای اصلی (معدن چادرملو) و هم شرکت پیمانکار ( شرکت آسفالت طوس) اعلام کرده اند که شکایتی از کارگران احضار شده ندارند، لذا دلیل این احضار هنوز نامشخص است.

درهمین رابطه:

 

احضار مجدد تعدادی ازکارگران معترض معدن چادرملو(شرکت آسفالت طوس)!

ایلنا طی گزارشی بتاریخ16مردادماه از احضار مجدد تعدادی از کارگران معترض معدن چادرملو(شرکت آسفالت طوس)،خبرداد.

برپایه این گزارش،صبح امروز16مردادماه تعدادی از کارگران معترض معدن چادرملو احضاریه‌ای دریافت کرده اند که باید هجدهم شهریور ماه به شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان یزد مراجعه کنند.

در این احضاریه، علت احضار، «شکایت شرکت آسفالت طوس» ذکر شده است.

قابل یادآوری است که بدنبال اعتصاب پائیزو زمستان سال1392 کارگران معدن چادرملو واخراج یکی از کارگران معترض،28کارگر معترض بازداشت شدند وبدنبال حمایت همکارانشان از آزادشدند ولی برای آنان پرونده قضایی ساخته شد واز آن تاریخ تا به امروز این ماجرا ادامه دارد:

http://etehadbinalmelali.com/ak/16-05-95/

 

اعتصاب،تجمع وراهپیمایی کارگران شهرداری بروجرد درسطح شهر!

صبح امرو شنبه6شهریور، کارگران شهرداری بروجرد دست از کار کشیدند و در اعتراض به 6 ماه حقوق معوقه از میدان امام تا شهرداری را راهپیمایی کردند ودرمقابل شهرداری تجمع کردند.

هیچکدام از مسئولین شهرداری توجهی به تجمع و خواسته های کارگران نداشتند و به صحبت ها و مشکلاتشان واکنشی نشان داده نشد و بی تفاوت از کنار آنها گذشتند.

پس ازچند ساعت، کارگران به سمت فرمانداری بروجرد رفته و درمقابل فرمانداری اجتماع کردند.

به گزارش6شهریور بازتاب بروجرد،کارگران شهرداری بروجرد 6 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند وحق بیمه شان دو سال است که واریزنشده وتا کنون چندین بار در مقابل شوای شهر و شهرداری به همراه خانواده های خود تجمع کرده و اعتراض خود را اعلام کرده اند و خواستار رسیدگی به این وضعیت شده اند اما متاسفانه تا کنون مشکلات کارگران شهرداری بروجرد حل نشده است.

تا کنون کارگران شهرداری بروجرد فقط وعده های توخالی را از مسئولان شنیده و زندگی خود را با هزاران رنج و سختی گذرانده اند اما متاسفانه انگار کسی صدای سختی های زندگی کارگران را نمی شوند.

کارگرانی که حتی نان شب هم ندارند و بدون حقوق کار می کنند و وعده هایی که هر بار گفته می شود که قرار است وامی دریافت و حقوق ها پرداخت گردد، تاکنون برای کارگران وعده پوچ بوده و نان سفره آنها نشده است.

گرچه تا کنون چندین بار کارگران شهرداری اعلام کرده بودند که در صورت عدم پرداخت حقوق دست از کار می کشند اما هر بار این صحبت های کارگران از سوی مسئولین شهرداری و شورای شهر نادیده گرفته شده و با خونسردی از کنار آنها گذشته اند تا این که امروز کارگران در مسیرهای پرتردد شهر اقدام به راهپیمایی کرده اند.

پس از تحمل مدتها رنج و سختی و عدم دریافت 6 ماه حقوق از میدان امام تا شهرداری راهپیمایی کردند و در این راهپیمایی که حدود 150 نفر از کارگران شهرداری بروجرد حضور داشتند خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند.

این راهپیمایی و اعتراض کارگران شهرداری بروجرد در حالی برگزار شد که رئیس شورای شهر در همان ساعت قرار بود گزارشی از عملکرد شورای شهر را برای مردم از طریق رادیو بیان کند اما ای کاش رئیس شورای شهر بروجرد در این تجمع در بین کارگران حاضر می شد و صحبت های کارگران و مشکلاتشان را می شنید.

شهرداری بروجرد بیش از 32 میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است و روز به روز بر این مبلغ اضافه می شود، بیمه کارگران شهرداری دو سال است که واریزنشده، کارگران 6 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند و اینها بخشی از مشکلات کارگران بروجرد است.

سه سال از عمر شورای شهر می گذرد و بدهی به تامین اجتماعی از 14 میلیارد به 32 میلیارد رسیده، حقوق معوقه از دو ماه به 6 ماه افزایش یافته و اینها بخشی از عملکرد این سازمان است.

یکی از کارگران شهرداری بروجرد گفت: اگر مسئولین هم 6 ماه حقوق نگیرند با چه مشکلاتی مواجه می شوند، در حال حاضر همه درآمد ما از همین راه است.

وی که نخواست نامی از او برده شود اضافه کرد: کمتر یک ماه دیگر فرزندان ما باید به مدرسه بروند و مخارج زیادی دارند اما باز هم ما باید شرمنده خانواده باشیم.

یکی دیگر از کارگران گفت: هر بار ما فقط وعده هایی شنیده ایم که هیچکدام عملی نشده و گفته می شود هفته آینده حقوق ها واریز می شوند اما چندین هفته می گذرد و خبری از حقوق نیست.

کارگران پس از تجمع در مقابل فرمانداری بروجرد به سمت نماز خانه فرمانداری هدایت شدند و در این بین رئیس شورای شهر بروجرد اقدام به سخنرانی کرد.

کارگران شهرداری بروجرد دیگر از وعده و قول هایی که اصلا تحقق نمی یابند خسته شده اند، آنها حق و حقوق خود را می خواهند، حقی که برای آن شب و روز زحمت می کشند.

ناصر مرادی عضو شورای شهر بروجرد گفت: سال قبل کارگران شهرداری بروجرد در پی اعتراض به چند ماه حقوق معوقه تجمع کردند و وقتی پاسخی دریافت نکردند به سمت فرمانداری راهی شدند که متاسفانه تهدید شدند و چهار نفر از کارگرانی که در تجمع حضور داشتند از کار اخراج شدند که سه نفر از آنها با کلی دوندگی و شکایت دوباره به کار بازگشتند اما یک نفر از کارگران همچنان بیکار است.

وی اضافه کرد: مسئولین این کارگران را به عنوان اغتشاشگر عنوان می کنند در حالی که این کارگران خواستار حق و حقوق خود هستند و مسئولین بهتر است به جای تهدید کارگران، راه کار برای حل مشکلات ارائه دهند.

به گفته وی همچنین امروز زمزمه هایی شنیده می شود که کارگرانی که امروز تجمع کرده اند دیگر حق بازگشت به کار در شهرداری بروجرد را ندارند و اغتشاشگر هستند.

مرادی اظهار داشت: البته کارگران شهرداری بروجرد اعلام کرده اند که در صورت عدم توجه مسئولین شهرستانی، موضوع حقوق معوقه و مشکلات را از طریق وزارت کشوری پیگیری خواهند کرد.

 

 

اعتصاب وتجمع کارگران معدن طزره در اعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوق برای باردیگر!

صبح امروز 6شهریور،بیش از 300کارگر معدن ذغال سنگ طرزه در اعتراض به معوقات مزدی خود مقابل ساختمان اداری این معدن در شاهرود تجمع کردند.

به گزارش6شهریورایلنا،کارگران معادن ذغال سنگ البرز شرقی با اعلام این خبر گفتند: صبح امروز شنبه ( 6 شهریور‌ماه) بیش از سیصد نفر از همکاران آن‌ها در محوطه این واحد معدنی تجمع اعتراضی برپا کردند.

این کارگران افزودند: بیش از هزار کارگر هستیم که چهارماه است  مزد پرداخت نشده طلبکاریم و تا این لحظه با وجود برپایی چند نوبت اجتماع اعتراضی و مراجعه به مسئولان مربوطه هیچ تغییری در شرایط ما ایجاد نشده است.

طبق اظهارات کارگران طزره، کارفرما در تجمعات قبلی با حضور در جمع معترضان به آنان وعده داده بود که در صورت تامین مالی تا روز‌های آینده بخشی از طلب مزدی آنها را پرداخت خواهد کرد اما ظاهرا چون خریداران ذغال سنگ هنوز به تعهدات مالی خود در برابر کارفرما عمل نکرده‌اند هنوز آنها بستان‌کارند.

کارگران معدن طزره با یادآوری اینکه محل کار آنها یکی از معادن البرز شرقی محسوب می‌شود، افزودند: در حال حاضر بابت دستمزد  اردیبهشت ، خرداد ، تیر ومرداد طلبکارند این در حالی است که کارگران دستمزد فروردین ماه خود رابا تقریبا چهار ماه تاخیر در  پنجم مرداد ماه دریافت کرده اند.

بنابه گفته کارگران معترض،تجمع اعتراضی آنها بمدت یک ونیم ساعت از هفت ونیم تا 9 صبح ادامه داشته وپس از آن کارگران با وعده کارفرمای جدید معدن طزره واعضای شورای  اسلامی کار به کار خود بازگشته اند.

 

 

تجمع کارگران “دی.ام.تی” پلی اکریل دراعتراض به عدم پرداخت5ماه حقوق مقابل فرمانداری مبارکه!

صبح امروز 6شهریور،300 نفر از کارگران شرکت دی.ام.تی وابسته به پلی اکریل ایران با تجمع در مقابل فرمانداری مبارکه خواستار پرداخت حقوق و مطالبات خود شدند.

به گزارش6شهریور تسنیم ، شرکت دی.ام.تی وابسته به پلی اکریل ایران به دلیل عدم پرداخت مطالبات کارکنانش با بحران روبرو شده است.

یکی از کارگران معترض این شرکت اظهار داشت: تمامی کارگران شرکت دی.ام.تی از فروردین ماه تا کنون حقوق و دستمزدی از شرکت دریافت نکرده‌اند، مدیرعامل شرکت به ما پاسخ درستی نمی‌دهد و در نهایتا امروز برای نخستین بار مجبور شدیم در مقابل فرمانداری مبارکه تجمع کرده و حق و حقوق خود را درخواست کنیم.

این کارگر که نخواست نامش عنوان شود، ادامه داد: در شرکت کسی جوابگوی ما نیست، مدیرعامل چند روزی است حضور ندارد و امروز هم که معاون فرماندار می‌گوید بروید و یک هفته دیگر بیایید.

تکنیسین شرکت دی.ام.تی با بیان اینکه به دلیل مشکلات پلی اکریل، این شرکت از ماه‌های آخر سال 94 تاکنون از ما ماده مذاب دی.ام. تی درخواست نکرده است، گفت: دلیل این موضوع تعطیل بودن خط تولید مرتبط با این ماده است، بنابراین ما در ماه‌های اخیر دی.ام.تی را جامد کرده و صادر می‌کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه پول صادرات دی.ام.تی که ماده اولیه پلی اکریل است در اختیار ما قرار نمی‌گیرد، در این زمینه نیز هر بار یک پاسخ به ما می‌دهند، یک بار می‌گویند کشتی که مواد را صادر کرده پول را نیاورده و بار دیگر موضوع دیگری را مطرح می‌کنند.

این کارگر با اشاره به مشکلات کارگران شرکت دی.ام.تی بیان کرد: ما از ابتدای سال تاکنون حقوقی دریافت نکرده‌ایم و حتی از نظر بیمه نیز دچار مشکل هستیم، اگر هریک از این کارگران بیمار شوند به دلیل نداشتن بیمه تکمیلی زندگی آنها دچار مشکل می‌شود.

بنابهمین گزارش،شرکت دی.ام.تی مبارکه از شرکت‌های زیرمجموعه پلی اکریل به شمار می‌رود، شرکت پلی اکریل ایران گرچه سهام دار عمده این شرکت است اما تبعات ناشی از ورشکستگی دامن‌گیر شرکت‌های وابسته به این شرکت مادر نیز شده است. هرچند که به گفته کارگران معترض، این شرکت به دلیل نوع فعالیت خود می‌تواند هزینه‌هایش را با صادرات تأمین کند اما در این میان مشکلاتی وجود دارد که باید به دنبال راه حل برای آنها گشت.

مسئولان پیش از این وعده برطرف شدن مشکلات مالی شرکت پلی اکریل را داده بودند و قرار بود در کارگروه ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خروج پلی اکریل از بحران و پرداخت مطالبات 2 هزار کارگر راه چاره‌ای اندیشیده شود.

 

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری آبادان نسبت به عدم پرداخت3ماه حقوق!

کارگران معترض تهدیدبه اخراج شدند!

روز شنبه 6شهریور، کارگر ان بخش خدماتی شهرداری منطقه 2 آبادان دراعتراض به عدم پرداخت3ماه حقوق دست به تجمع مقابل ساختمان این شهرداری زدند.

یکی از کارگران حاضر در این اجتماع اعتراضی گفت:پیمانکار، کارگران را تهدید کرده است که در صورت تجمع و اعتراض، از کار اخراج می شوند.

به گزارش6شهریور ایرنا،کارگران حاضر در این اجتماع اعتراضی، می گویند که از دهم مهرماه تا بیستم بهمن ماه سال گذشته، مبلغ بیمه، عیدی و مزایای آنها پرداخت نشده است.

حاضران در این اجتماع اعتراضی همچنین گفتند که طی سال جاری با پیمانکار قرارداد بسته اند ولی تنها طی خردادماه، تیر و مردادماه هشت میلیون ریال به آنان به صورت علی الحساب پرداخت شده است.

یکی از کارگران حاضر در این اجتماع اعتراضی گفت:پیمانکار، کارگران را تهدید کرده است که در صورت تجمع و اعتراض، از کار اخراج می شوند.

وی ادامه داد:پیمانکار می گوید که هر موقع از سوی سازمان های بالاتر حقوق دریافت کردم، حقوق کارگران نیز پرداخت می شود.

کارگران حاضر در این اجتماع اعتراضی افزودند که برخی از کارگران بیش از 10 سال است که خدمت رسانی می کنند ولی با دریافت حقوق حدود یک میلیونی هنوز برای تامین نیازهای اولیه زندگی مشکل دارند.

یکی دیگر از کارگران نیز گفت:در قراردادهای کارگران، با آنان به عنوان رفتگر قرارداد بسته شده است، ولی از آنان در شغل های دیگر نظیر جوشکاری استفاده می شود.

مرجان جوهری پور مسئول سازمان مدیریت پسماند شهرداری آبادان در خصوص اینکه قرارداد این کارگران با سازمان زیرمجموعه وی است، گفت:اگر صورت وضعیت حقوق کارگران از سوی شهردار منطقه 2 امضا شود، همین امروز پیگیر پرداخت حقوق آنان از سوی سازمان منطقه آزاد اروند می شوم.

شهردار منطقه 2 آبادان نیز گفت:قرارداد این کارگران با سازمان پسماند شهرداری آبادان است و این منطقه شهرداری تنها وظیفه نظارت را بر عهده دارد.

سلمان برقول افزود:پیمانکار مربوط، قرارداد نداشت و پس از اینکه قرارداد با وی منعقد شد، وقفه زمانی حدود 30 تا 45 روزه در کار می افتد تا امور اداری انجام شود.

وی گفت:در حال بررسی صورت وضعیت ارسالی از سوی پیمانکار هستیم و به محض بررسی و امضاء، برای پرداخت به سازمان منطقه آزاد اروند ارسال می شود.

برقول تصریح کرد:پیش بینی می شود، حقوق معوق خردادماه، تیر و مردادماه کارگران طی سه روز اینده پرداخت شود.

برپایه این گزارش،این کارگران پیش از این نیز در مقاطع زمانی مختلف، پرداخت حقوق معوق خود را از سوی سازمان های مسئول خواستار شده بودند.

 

تجمع کارگران کارخانه فولاد یاسوج دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل استاداری!

قبل از ظهر امروز6شهریور، تعداد زیادی از کارگران کارخانه فولاد یاسوج در محل استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند.

به گزارش6شهریور کبنانیوز،کارگران کارخانه فولاد یاسوج همزمان با چهارمین نشست شورای برنامه‌ریزی استان در جلوی محل استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند.

این کارگران دلیل تجمع اعتراضی خود را عدم پرداخت حقوق‌های خود اعلام کردند.

یکی از کارگران نیز گفت: یک سال است که حقوق  نگرفته‌ام و شرمنده زن و فرزندان خود هستم.

این کارگران با بیان اینکه به سازمان‌های مختلف مربوطه، فرمانداری بویراحمد و حتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این زمینه مراجعه کردیم، اظهار داشت: متأسفانه هیچ اقدامی برای ما کارگران صورت نگرفت و همچنان حقوق ماها را پرداخت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در این یکسال مسئولان فقط وعده و وعید می‌دهند هر موقع برای پرداخت حقوق‌مان درخواستی داریم جز جواب سر بالا چیزی دیگری عایدمان نمی‌شود.

یکی دیگر از این کارگران با بیان اینکه حکم پلمب و توقیف اموال داریم، گفت: متأسفانه دستگاه‌های مربوطه هیچ اقدامی صورت نمی‌دهند و حکم پلمب و توقیف اموال ما نیز اجرا نمی‌شود.

براساس این گزارش، به گفته این کارگران قبل از این صورتجلسه‌ای برای پرداخت ۵۰ درصد از مطالبات کارگران تا قبل از سفر هیأت دولت تنظیم شد که به مفاد این صورتجلسه تاکنون اجرایی نشده است.

یکی دیگر از این کارگران گفت: چندین بار به استانداری کهگیلویه و بویراحمد، فرمانداری و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط مراجعه کردیم، اما نتیجه‌ای در بر نداشت. متأسفانه صورت جلساتی که قبل هم تنظیم شده در اختیار کارگر و یا نماینده آنها قرار نگرفته و این روند به ضرر کارگران است.

همچنین به گفته این کارگران، این کارخانه نیز مورد معامله قرار گرفته است، اما در این بین فقط حقوق کارگران از گذشته تا کنون بلاتکلیف مانده است.

«م» یکی از این کارگران گفت: مسئولان فقط بلد هستند بدون دقت فرد و افرادی را به عنوان کارآفرین برتر معرفی کنند و این در حالی است که کارآفرینان برتر کسانی هستند که حق و حقوق کارگران را هم پرداخت نمی کنند.

وی افزود: کسی که ده سال بدهی آب و برق دارد چگونه می‌تواند کارآفرین برتر باشد. برق ۵۰ هزار تومانی خانه من کارگر قطع می‌شود اما قبض ۶ میلیارد تومانی این کارخانه دارد خاک می‌خورد.

داریوش دیودیده رئیس سازمان صنعت و معدن تجارت که با تعطیلی اکثر واحدهای تولیدی روبرو است، هیچ پاسخی به این کارگران و خبرنگاران نداد و با بی‌توجهی هر چه تمامتر از کنار کارگران عبور کرد.

صابر مظاهری مدیرکل کار و تعاون کهگیلویه و بویراحمد ،در این باره گفت: کارگران باید حق و حقوق‌شان را به شکل قانونی پیگیر باشند، البته اداره کار پیگیر حق و حقوق کارگران هستند.

مظاهری تصریح کرد: کارگران رأی دارند و قانونی باید این رأی اجرا شود.

مظاهری که در حلقه کارگران گیر افتاده بود، ادامه داد: کارگران حکم توقیف اموال دارند و باید این حکم اجرا شود.

 

 

تجمع اعتراضی کارکنان کارخانه فولاد کاوه جنوب بندرعباس نسبت به کاهش حقوق وافزایش ساعت کار!

صبح امروز6شهریور،جمعی ازکارگران کارخانه فولاد کاوه جنوب در بندرعباس دست به تجمع اعتراضی زدند.

بنا به گفته‌ی یک منبع آگاه؛ اعتراض کارگران به مواردی همچون “حقوق و مزایای سختی کار” و نیز “افزایش ساعت موظفی کاری” بوده است.

به گزارش6شهریورفرهنگ کده،شرکت فولاد کاوه جنوب که سهام‌دار عمده آن “بنیاد مستضعفان” است، نزدیک به ۸ ماه است که تولید فولاد را آغاز کرده، اما هنوز به طور رسمی افتتاح نشده است و قرار بوده در شهریورماه امسال افتتاح شود.

بنا به گفته‌ی یکی از کارگران این شرکت، در این مدت “نه تنها مشکلات پرسنل رفع نشده بلکه امتیازهایی که داشته‌اند هم ازآنان سلب شده است.”

مهم‌ترین عامل تجمع این کارگران، بحث افزایش ساعت موظفی کاری است که باعث شده حقوق کارگران به شدت کاهش پیدا کند.

طبق قانون ۶ ساعت کار در هر شیفت ساعت موظفی کاری محسوب می‌شود که در حال حاضر توسط مدیران جدید به ۱۰ ساعت افزایش پیدا کرده با توجه به اینکه شیفت کاری شرکت ۱۲ ساعته است.

یادآوری: کارخانه فولاد کاوه جنوب دربندرعباس- کیلومتر ۱۳ بزرگراه رجایی- منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس-واقع شده است.

شرکت فولاد کاوه جنوب کیش یکی از بزرگترین سرمایه گذاری های بنیاد مستضعفان در حوزه صنایع مادر بوده که از سال ۱۳۸۶ در زمینی به مساحت ۱۷۰ هکتار در منطقه ويژه اقتصادي صنايع معدني و فلزي خليج فارس (بندرعباس) وارد فاز اجرایی گردیده است .

 

 

تجمع کارگران حمل و نقل خرده بار خیابان شوش در اعتراض به بستن مسیر اصلی تردد!

پیش از ظهر امروز6شهریور،جمعی از کارگران حمل و نقل خرده بار در خیابان شوش تهران، در اعتراض به آنچه که مسدود شدن مسیر تردد خودروهای سنگین و نیمه سنگین حامل بار عنوان می‌شود، تجمعیاعتراضی برگزار کردند.

به گزارش6شهریور ایلنا،کارگرانی که در تجمع امروز حضور داشتند، افزودند: در کل نزدیک به چهار هزار نفر هستیم که روزانه از طریق حمل و جابه‌جایی بار کسبه محلی، تخلیه و بارگیری ماشین‌های حامل بار کسب درآمد می‌کنیم.

این کارگران افزودند: از قرار معلوم به واسطه اجرای عملیات تعریض قسمتی از خیابان شوش در محدوده خیابان بعثت، عبور و مرور خودروهای سنگین و نمیه سنگین حامل بار برای مدت سه روز آینده متوقف خواهد شد و از آنجایی که این اتفاق تاثیر مستقیم بر معاش روزانه آنها دارد، نسبت به این مسئله معترضند.

برپایه این اظهارات این تجمع از ساعت 9 صبح آغاز و تا حوالی ظهر ادامه داشت و در حدود 400 کارگر در آن خواستار تعبیه‌ یک مسیر جایگزین موقت برای عبور و مرور خودروهای حامل بار شده‌اند.

معترضان می‌گویند: از سوی راهنمایی و رانندگی مسیر اصلی تردد خودروهای سنگین و نیمه سنگین بسته شده است واگرچه عنوان می شود که این انسداد موقتی و برای مدت سه روز است اما در عین حال هیچ تضمینی وجود ندارد که پس از خاتمه مدت زمان تعیین شده امکان تردد خودروها دوباره مهیا شود.

کارگران حمل و نقل خرده بار همچنین تاکید کردند که اختلال در تردد خوروهایشان در این مسیر به معیشت 4 هزار نفر آسیب وارد می‌کند و خسارات جبران ناپذیری را به آنها وارد می‌کند.

 

 

اعتراض رسانه ای کارکنان صنایع نفت و گازنسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی در وزارت نفت!

کارکنان صنایع نفت و گاز می گویند: تبعیض در وزارت نفت و شرکت‌های تابعه، نتیجه عدم اجرای صحیح قوانین است.

به گزارش6شهریورایلنا،جمعی از کارکنان صنایع نفت و گاز از عدم اجرای قانون همسان سازی در وزارت نفت انتقاد کردند.

به گفته این پرسنل، قانونی که تحت عنوان «قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت» در سال 91 در مجلس تصویب شده، با وجود ابلاغ به رئیس جمهور وقت و مقامات دولتی، تا کنون به طور کامل اجرایی نشده است.

از قرار معلوم، ماده 10 این قانون به مساله حقوق و مزایای پرسنل اختصاص دارد و در آن لزوم تدوین و اجرای نظام جامع استخدام و پرداخت حقوق و مزایای کارکنان شرکت‌های تابعه وزارت نفت پیش‌بینی شده که این قانون تا کنون اجرایی نشده است.

به گفته کارکنان شرکت نفت، تبعیض میان دریافتی بین کارگران رسمی و قراردادی شرکت های تابعه وزارت نفت فاحش است و اجرای همسان سازی و نظام جامع پرداخت یکی از مهمترین مطالبات کارکنان زیرمجموعه وزارت نفت است.

 

 

نارضایتی کارگران کشتی‌های یدک کش شرکت پیمانکاری فن آوران بحر!

مطالبات کارگران کشتی های یدک کش دریایی بنادر و دریانوردی چابهار در هاله ای از ابهام/ قراردادهایی با طعم اخراج

کارگران کشتی‌های یدک کش شرکت پیمانکاری فن آوران بحر در بندر چابهار به شرایط کاری خود اعتراض دارند.

این شرکت پیمانکاری حدود 100 کارمند و خدمه دارد ولی تنها با 20 نفر از کارکنان خود که اکثر آنها در خشکی مشغول به کار هستند قرارداد رسمی دارد و سایر کارکنان آن هیچ قرارداد رسمی با این شرکت پیمانکاری ندارند؛ این کارگران از شرایط کار با این پیمانکار به دلیل نوع قرارداد کار خود و همچنین پرداخت نشدن بخشی از اضافه کاری‌ها اعتراض دارند.

به گزارش6شهریورچهاربهاران، یکی از شرکت های پیمانکاری که قریب به 8 ماه از فعالیتش در اداره بنادر شهرستان چابهار می گذرد مشکلات متعددی را برای کارکنان خود به وجود آورده است.

کارگران کشتی‌های یدک کش شرکت پیمانکاری فن آوران بحر در بندر چابهار به شرایط کاری خود اعتراض دارند.

این کارگران گفتند:این شرکت پیمانکاری حدود 100 کارمند و خدمه دارد ولی تنها با 20 نفر از کارکنان خود که اکثر آنها در خشکی مشغول به کار هستند قرارداد رسمی دارد و سایر کارکنان آن هیچ قرارداد رسمی با این شرکت پیمانکاری ندارند؛ این کارگران از شرایط کار با این پیمانکار به دلیل نوع قرارداد کار خود و همچنین پرداخت نشدن بخشی از اضافه کاری‌ها اعتراض دارند.

کارگران پیمانی کشتی‌های یدک کش افزودند، این شرکت پیمانکاری که از یکم بهمن ماه سال 94 فعالیت خود را در چابهار آغاز و ۸ ماه پیش که مسئولیت کارگران کشتی‌های یدک کش را بر عهده گرفته است تاکنون 4 تغییر مدیریتی داشته و این تغییرات باعث ایجاد مشکلاتی برای کارکنان شرکت شده است؛ از جمله پرداخت بخش قابل توجه‌ای از اضافه کاری‌های کارگران در هر ماه، کاهش حقوق، قطع جیره غذایی، عدم پرداخت حق ماموریت و سایر مطالبات دیگر خودداری می‌کنند.

کارگران می‌گویند، شرکت پیمانکاری بر خلاف قراردادی که با سازمان بنادر دارد در خصوص عدم اخراج یا جابه جایی کارکنان در قرارداد خود با کارکنان این بند را افزوده و این حق را برای خود قائل است که کارکنان را جابه جا یا اخراج کند.

اما مدیران شرکت به همین حد بسنده نکرده و در یک طبقه بندی شغلی بیشتر کارکنان خود را بی سواد و حداکثر دارای مدرک سیکل اعلام کرده در حالی که اکثر آنها دارای مدرک تحصیلی دیپلم و گاها فوق لیسانس هستند.

این کارگران همچنین در این باره تصریح کرده‌اند؛ بخشی از حق اضافه کاری‌ها در ۸ ماه گذشته پرداخت نشده است و در حال حاضر این شرکت پیمانکاری به کارکنانی که با آنها قرارداد رسمی ندارد فشارآورده تا ظرف 15 روز قرارداد را امضا کنند، قراردادی که حقوقی معادل 8 میلیون و 120هزار ریال برای کارکنان آن تعریف شده در حالی که فیش حقوقی سال گذشته آنها مبلغ 10 میلیون و 900 هزار ریال بوده است و شرایط کاری قبل نیز تغییرات بسیاری کرده است.

جدای از حق و حقوق کارکنان و افزایش 14درصدی بر طبق مصوبه دولت هیچگونه حق سختی کار نیز برای این کارکنان در نظر گرفته نشده است.

 

 

اعتراض رسانه ای کارگران رجا نسبت به عملکرد پیمانکاران!

دستمزد تیرماه تعدادی از کارگران پیمانکاری فنی و برق شرکت حمل و نقل ریلی رجا کامل پرداخت نشده است.

به گزارش6شهریورایلنافجمعی از کارگران پیمانکاری رجا از عدم پرداخت کامل مطالبات مزدی تیرماه خود خبر دادند.

به گفته این کارگران که در بخش‌های فنی و برق، طرف قرارداد با یک شرکت پیمانکاری هستند دستمزد تیرماه بیش از 250 کارگر این شرکت با تاخیر به صورت علی الحساب پرداخت شده و مدیران شرکت، پرداخت باقی مطالبات تیرماه را منوط به فراهم نمودن بودجه مورد نیاز می‌دانند.

 

این کارگران از ادامه فعالیت و آینده شغلی خود در این شرکت ابراز نگرانی کردند و گفتند در حالی که نزدیک به یک هفته از شهریور ماه گذشته است، هنوز حقوق تیرماه را کامل نگرفته ایم و مشخص نیست چه زمانی قرار است دستمزد مرداد ماه واریز شود.

به گفته کارگران، عدم بررسی توانایی مالی شرکت‌های پیمانکاری در هنگام واگذاری پروژه‌ها دلیل اصلی بروز این قبیل مشکلات است و دود ناتوانی شرکت‌ها در چشم کارگرانی می‌رود که از فقدان امنیت شغلی در رنج هستند.

 

عدم پرداخت2تا4ماه حقوق بیش از2000کارگر مجتمع نیشکر هفت تپه!

ایجادجورعب و وحشت درمحیط کارخانه برای جلوگیری از اعتراضات کارگران!

کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه می‌گویند که کارفرمای فعلی این مجتمع صنعتی و کشاورزی هنوز بابت دو تا 4 ماه معوقات مزدی پرداخت نشده به آنها بدهکار است.

در عین حال به نقل از کارگران  مجتمع نی شکر هفت تپه گفته می شود که کارفرمای جدید کارخانه طی ماه های اخیر با  افزایش تعداد نیروهای بخش حراست ونگهبانی در محوطه  کارخانه سعی  دارد از  وقوع  احتمالی اعتراضات کارگران جلوگیری کند که این موضوع  باعث اعتراض کارگران شده است.

به گزارش6شهریورایلنا،تعدادی از کارگران  مجتمع نی شکر هفت تپه افزودند: این مطالبات مزدی مربوط به ماه‌های اخیر است و برهمین اساس هر کارگر رسمی و قراردادی به ترتیب بابت دوماه وچهار ماه  کار انجام داده، مزد طلبکار است.

از قرار معلوم از مجموع این کارگران حدود یک‌هزارو 200 نفرکارگر رسمی و حدود یک‌هزار کارگر  دیگر روز مزد هستند.

این کارگران با بیان اینکه معوقات مزدی کارگران رسمی کارخانه به ماههای تیر ومرداد ماه مربوط می شود، افزودند: این در حالی است که کارگران روزمزدی علاوه بر این طلب مزدی پرداخت نشده بابت دستمزد ماه‌های بهمن واسفند سال گذشته (94) نیز طلبکارند.

همچنین برپایه این اطلاعات ، 650نفر از کارگران این واحد تولیدی که از دست کم دوسال پیش مشمول بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت وزیان آور قرار دارند اما به دلیل آنکه کارفرمای آنها هنوزبابت سهم 4درصدی حق مربوط به سابقه سخت و زیان‌آور آنها را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نکرده است فعلا در وضعیت نامشخصی قرار دارند.

بنابه گفته کارگران،وضعیت به وجود آمده درحالی ادامه دارد که 50 نفر از  کارگران مشمول بازنشستگی به دلیل پی گیری مطالبات مزدی خود وسایر همکارانشان از  مدتها قبل از کارخانه خارج شده اند اما  خبری از پرداخت سهم 4 درصدی  سختی کارشان از سوی کارفرماوسایر مطالبات آنها نیست.

همچنین به نقل از کارگران این واحد گفته می شودجدا از مطالبات کارگران شاغل  وبازنشسته در کارخانه حدود 70 نفر از رانند‌های وانت‌های باری استیجاری به همراه راننده های سرویس های ایاب وذهاب  کارگران هر کدام به ترتیب 6 وسه ماه  معوقات مزدی طلبکارند.

 

انتظار بی‌پایان کارگران فضای سبز خرم آباد برای دریافت حقوق/ وقتی کارگران بین شهرداری و پیمانکار پاس‌کاری می‌شوند

باوجوداینکه فضای سبز نقش بسزایی در مبلمان شهری دارد اما کارگران فضای سبز شهر خرم‌آباد در قبال زحماتی که برای سرسبزی شهر می‌کشند حقوق دریافت نمی‌کنند.

چشم‌انتظاری چندماهه کارگران فضای سبز برای دریافت معوقات روایتگر قصه تلخ و همیشگی است و دغدغه ماندگار این کارگران بر کسی پوشیده نیست؛ انتظاری طولانی برای گرفتن حداقل دستمزد و از طرفی پنبه به گوش زدن مسئولان و نشنیدن فریادهایی از جنس گرسنگی.

تلخی این قصه پر غصه وقتی پررنگ‌تر می‌شود که کارگران فضای سبز مدام بین شورای شهر، شهرداری و پیمانکار پاس‌کاری می‌شوند ولی مسئولان مربوطه برای اجرای برخی برنامه‌ها هزینه‌های میلیونی می‌کنند و برای اجرای بعضی پروژه‌ها هزینه‌های کلانی می‌پردازند اما زمانی که باید عرق ریزی کارگران را در گرمای تابستان و زیر آفتاب سوزان ببینند و پولی که حق کارگران است را پرداخت کنند چشمشان را روی زحمات این افراد می‌بندند و مهر خاموشی به لب می‌گیرند.

چشم‌پوشی مسئولان بر زحمات کارگران

باوجوداینکه سرسبزی و فضای سبز نقش بسزایی در مبلمان شهری دارد و کار کارگران فضای سبز بر سلامت روحی و روانی شهروندان تأثیرگذار است اهمیت وجود زحمتکشان این عرصه مهم‌تر می‌شود اما چه باید گفت که کار این افراد هیچ خریداری ندارد و همواره شاهد دغدغه و مشکلات معیشتی این کارگران هستیم.

از قدیم‌الایام این مشکل در حوزه شهرداری وجود داشته و حقوق کارگران به‌موقع پرداخت نمی‌شود و اگر دفتری از وعده مسئولان را که هر بار این وعده‌ها را تنها تمدید می‌کنند نه عملی، ورق بزنیم شاید حتی مسئولان مربوطه وعده‌های خود را نیز به خاطر نداشته باشند.

وعده‌های بی‌عمل

وعده‌هایی که بنا بود شهرداری برای رفع مشکل حقوق کارگران زمین‌هایی را به پیمانکاران بدهد تا از فروش آن‌ها طلب پیمانکاران پرداخت شود، وعده‌هایی که بنا بود شهرداری کارگران را تحت پوشش خود قرار دهد و واسطه پیمانکار را از بین ببرد، وعده‌هایی که بنا بود تا پایان سال 94 تمام معوقات کارگران پرداخت شود و خیلی دیگر از وعده‌ها که تاکنون هیچ‌کدام عملی ‌نشده و تنها گرسنگی کارگران است که ماندگار شده است.

معوقات 9 ماهه کارگران گواهی بر عملی نشدن وعده‌هاست و سبب شد بار دیگر به دغدغه‌های کارگران شهرداری خرم‌آباد بپردازیم، کارگرانی که دیگر چرخ زندگی آن‌ها نمی‌چرخد و تاکنون گرهی از مشکلاتشان باز نشده است؛ دغدغه برای دریافت حقوق ناچیز ماهیانه 700 الی 800 هزار تومان که در برابر فیش‌های حقوقی مسئولان رقم هنگفتی نیست و برای همین پول بخورونمیر کارگران شهرداری باید ماه‌ها انتظار دریافت حقوق بکشند ولی پس از تأخیری چندین ماهه تنها حقوق یک ماه آن‌ها پرداخت می‌شود که باید گفت مرهمی بر کدام زخم این قشر زحمت‌کش می‌تواند باشد.

پاس‌کاری کارگران فضای سبز

یکی از کارگران فضای سبز منطقه سه خرم‌آباد اظهار داشت: چندین ماه است حقوق معوقات خود را دریافت نکرده‌ایم، پیمانکاران فقط امروز و فردا می‌کنند ولی هیچ خبری از پرداخت حقوق نیست.

وی افزود: به شورای شهر مراجعه می‌کنیم که می‌گویند وظیفه شهرداری است شهرداری بیان می‌کند مناطق و مناطق نیز پیمانکار این وسط کارگران به توپ فوتبالی تبدیل‌شده‌اند که فقط پاس‌کاری می‌شوند.

کارگر فضای سبز منطقه سه خرم‌آباد عنوان کرد: شهرداری و پیمانکاران، کار خود را با این کارگران زحمت‌کش می‌چرخانند بدون اینکه مزدی به آن‌ها بدهند.

وی بیان کرد: 21 روز از مردادماه سال 94 طلب داریم که هنوز پرداخت‌نشده، سه ماه از کار پیمانکار قبلی گذشته است و یک میلیارد تومان از شهرداری طلب دارد ولی پرداختی به وی نداشته‌اند.

کارگر فضای سبز تصریح کرد: از شهریورماه سال گذشته تاکنون فقط یک‌میلیون تومان از پیمانکار حقوق دریافت کرده‌ام و برای تأمین امرارمعاش زندگی مجبور شده‌ام از دیگران پول قرض بگیرم.

وی خاطرنشان کرد: از سال 79 تاکنون در فضای سبز کارکرده‌ام و حدود 10 سال بیمه دارم که ماندن و رفتنمان هر دو به ضرر ما است ولی برای اینکه حقمان ضایع نشود مجبوریم با این وضع بسازیم.

معوقه 9 ماهه کارگران فضای سبز

یکی دیگر از کارگر فضای سبز منطقه سه خرم‌آباد بابیان اینکه حدود 9 ماه حقوق معوقه از دو پیمانکار شهرداری دارم اظهار داشت:  برای دریافت معوقات چندین بار اعتصاب کار و به استانداری نیز مراجعه کرده‌ایم ولی نتیجه‌ای نداشته و نتوانسته‌ایم معوقات خود را دریافت کنیم.

وی بابیان اینکه شهرداری پرداختی به پیمانکاران ندارد افزود: پیمانکار قبلی یک میلیارد تومان طلب از شهرداری دارد، حدود سه ماه است شهرداری چک 120 میلیونی به وی داده ولی تاکنون نتوانسته این مبلغ را نقد کند.

کارگر فضای سبز عنوان کرد: بیش از 200 نفر کارگر فعالیت دارند و در این سه ماه چشم‌انتظار این مبلغ هستند ولی تاکنون پاس نشده است.

چشم‌انتظاری کارگران برای دریافت حقوق

وی بیان کرد: شهرداری حداقل قانونی لحاظ کند که سه ماه یک‌بار حقوق کارگران پرداخت شود تا کارگران خیالشان راحت باشد بعد از سه ماه حقوق یک ماهشان را دریافت می‌کنند.

کارگر فضای سبز منطقه سه خرم‌آباد تصریح کرد: اگر شهردار بیان می‌کند کارگران به‌درستی وظیفه خود را انجام نداده‌اند و چمن‌ها خشک‌شده این موضوع مربوط به منطقه دو است و به دلیل اقدامی بود که خود شهرداری انجام داد و کارگران فضای سبز را با چندین سال سابقه کار اخراج و کارگران تنظیف را جایگزین کرد و سبب شد چمن‌های این منطقه خشک شود.

وی خاطرنشان کرد: در منطقه سه هیچ چمنی خشک نشده مگر در مکان‌هایی که آب نداشته باشد و یا اقدام به چمن یا گل‌کاری شود، شهرداری می‌تواند از منطقه سه بازدید کند و اگر مشکلی ازلحاظ خشکی چمن وجود داشت کارگری که در مکان مربوطه مشغول فعالیت است را جریمه کند.

تعهداتی که اجرایی نمی‌شود

حسن آذری رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد اظهار داشت: مشکلات و پرداخت معوقات پیمانکاران و کارگران جزء وظایف شهرداری است.

وی افزود: زمانی شهرداری با پیمانکار قرارداد می‌بندد این شرط وجود دارد که پیمانکار توان پرداخت حقوق دو ماه اول کارگران را داشته باشد ولی این در حالی است که شهرداری حقوق هفت الی هشت ماه پیمانکاران را پرداخت نکرده است.

شهرداری موظف به پرداخت معوقات

وی بابیان اینکه شهرداری بدهکار و موظف است همان‌طور که خودشان حقوق به‌روز دریافت می‌کنند طلب پیمانکار و کارگران را پرداخت کند عنوان کرد: کارگران حقوق قانون کار که 700 الی 800 هزار تومان است را با تأخیر چندماهه دریافت می‌کنند که همین سبب شده برای امرارمعاش خود از افراد مختلف قرض کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد بیان کرد: عدم پرداخت حقوق کارگران فضای سبز معضلی است که به آن توجه نمی‌کنند.

فضای سبز شهر خشک شد

یحیی عیدی بیرانوند شهردار خرم‌آباد اظهار داشت: شهرداری با کارگران فضای سبز قرارداد ندارد بلکه قرارداد شهرداری با پیمانکاران است و کارگران با پیمانکاران قرارداد بسته‌اند.

وی بابیان اینکه پیمانکاران در مقابل کارفرما و بلعکس یک سری تعهدات دارند که این کار دوطرفه معمولاً مشکلاتی را نیز در پی دارد افزود: پیمانکارانی که با شهرداری قرارداد دارند به وظایف خود عمل‌نکرده‌اند و فضای سبز خشک‌شده است.

کارگران از پیمانکاران شکایت کنند

شهردار خرم‌آباد بابیان اینکه صورت‌حساب پیمانکاران را تا تعیین تکلیف این وضعیت پرداخت نمی‌کنیم عنوان کرد: بااین‌وجود شهرداری هرماه پرداختی به پیمانکاران دارد؛ پیمانکاران به کارگران متعهد هستند و کارگران باید در این تبادل تضامین لازم را بگیرند؛ ما تنها پیمانکار را می‌شناسیم و کوچک‌ترین ارتباط کاری با کارگران نداریم.

وی بیان کرد: کارگران می‌توانند از طریق اداره کار از کارفرما شکایت کنند، پیمانکاران معمولاً به تعهدات خود عمل می‌کنند اما ممکن است انجام این تعهدات چند ماهی تأخیر داشته باشد.

بخشی ازیک گزارش تسنیم بتاریخ6شهریور

 

 

عدم پرداخت ماه ها حق بیمه صدها کارگر آبفای تهران!

به دلیل واریز نشدن هزینه مربوط به حق بیمه خدمات درمانی 635 کارگر شرکت آبفای تهران، از پنج ماه گذشته تاکنون ارائه خدمات بیمه درمانی به این کارگران مختل شده است.

به گزارش6شهریورایلنا،تعدادی از کارگران شاغل در آبفای تهران گفتند: به دلیل آنچه که واریز به موقع حق بیمه  آنها عنوان می‌شود، در حال حاضر نمی‌توانند از خدمات بیمه درمانی استفاده کنند.

این کارگران که تعداد مجموع آنها در حدود 635 نفر است افزودند: از طرف مدیریت آبفای شهرتهران با یکی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات بیمه‌ درمانی قراردادی منعقد شده است و براساس همین قرار داد هر ماه بخشی از دریافتی آنها بابت هزینه استفاده از خدمات بیمه کسر می‌شود.

آنها ادامه دادند: از قرار معلوم این حق بیمه کسر شده از اردیبهشت  ماه سال جاری به حساب شرکت ارائه دهنده خدمات بیمه‌های درمانی واریز نشده است و به همنی دلیل در پنج ماه گذشته ارائه خدمات درمانی بیمه به آنها و اعضای خانواده‌هایشان با محدودیت‌هایی روبرو بوده است.

برپایه این اظهارات تعداد مجموع کارگران آبفا و اعضای خانواده‌های آنها که تحت پوشش خدمات بیمه درمانی  هستند اما با مشکل به وجود آمده مواجه شده‌اند تا نزدیک به 4500 نفر برآورد می‌شود.

آنها می‌گویند پرداخت نشدن مطالبات مربوط به حق بیمه آنها باعث شده‌است تا بیمارستانها و درمانگاهای طرف قرار داد با شرکت بیمه گر خدمات  خودرا به کارگران  به حداقل برسانند و در مقابل آن دسته از کارکنانی هم که تاکنون موفق به استفاده از خدمات بیمه شده‌اند نتوانند طبق قرار داد منعقد شده هزینه‌های از جیب داده شده را پرداخت کنند.

 

وعده بازگشت بکارکارگران اخراجی شهرداری یاسوج!

در نشست شورای اسلامی شهر یاسوج مقرر شد تعداد 43 نفر نیروی خدماتی شهرداری که هفته گذشته توسط پیمانکار از کار اخراج شده بودند به محل کار خود بازگردند.

به گزارش 6شهریورفارس ، نشست شورای اسلامی شهر یاسوج ظهر امروز با حضور اعضای و همچنین شهردار یاسوج پیرامون اخراج 43 نفر از کارگران خدماتی شهرداری برگزار شد.

محمدعلی جاوید در این نشست به ابهامات اعضای شورای شهر پیرامون حمایت شهرداری از پیمانکار در اخراج کارگران پاسخ داد و گفت: شهرداری در اخراج کارگران خدماتی هیچ‌گونه حمایتی از پیمانکار نکرده است.

وی تصریح کرد: شهرداری بخشی از کار خود را به صورت حجمی به پیمانکار واگذار کرده و نمی‌تواند در جذب نیروی جدید توسط پیمانکار دخالتی داشته باشد اما می‌توانیم از پیمانکار بخواهیم همه نیروهای قدیمی را حفظ کند.

شهردار یاسوج با اشاره به اینکه پیمانکار حق اخراج کارگران با سابقه 15 و 20 سال شهرداری را نداشته گفت: در جلسه‌ای که در فرمانداری و با فرماندار بویراحمد برگزار کردیم قراردادی امضا شد که پیمانکاران حق اخراج کارگرانی که یک سال به بالا بیمه هستند را ندارند.

این مسؤول اضافه کرد: برخی کارهای شهرداری مانند نظافت سرویس بهداشتی باید برون‌سپاری شوند اما کسی حاضر به انجام این کارها  نیست و نیروی تحصیل کرده ما در حال حاضر این کار را انجام می‌دهد و بی‌انصاف است این نیروها از کار اخراج شوند.

جاوید اضافه کرد: کارگران اخراج شده تا زمان تعیین تکلیف نهایی به محل کار خود باز می‌گردند.

 

تجمع کامیون داران تاکستانی  دراعتراض به افزایش کمیسیون باربری!

عصر جمعه 5شهریور،جمعی از رانندگان کامیون های باربری ها در اعتراض به دریافت حق کمیسیون باربری اعتراض کرده و خواستار رسیدگی مسئولان به این موضوع شدند.

به گزارش5شهریور مهر، کامیون داران تاکستان نسبت به دریافت حق کمیسیون اضافی باربری ها از رانندگان اعتراض کردند و خواستار رسیدگی مسئولان به این موضوع شدند.

برپایه این گزارش،حق کمیسیون متعارف ۱۳درصد است که باربری ها برای دادن بار، کامیون داران را مجبور به پرداخت ۳۰ درصد کرایه به عنوان حق کمیسیون می کنند.

این دریافت های نامتعارف موجب شده است رقابت منفی بین رانندگان کامیون اتفاق بیفتد و آنها برای اینکه باربری ها، بار را در اختیار آنها قرار دهند کمیسیون بیشتری پرداخت کنند.

یکی از این رانندگان هم حق کمیسیونهای اضافی را نوعی رشوه دانست و اضافه کرد: رانندگان غیر بومی برای اینکه خالی به سمت مبدا خود باز نگردند و مدت طولانی در صف نباشند با پرداخت حق بیمه بیشتر بار را از آن خود می کنند.

به همین دلیل بعد از ظهر جمعه حدود ۱۰۰ تن از رانندگان کامیون در شهر تاکستان در اعتراض به این دریافت های اضافی از طریق باربریها در محدوده ای در بالای کمربندی این شهر تجمع کردند.

رانندگان از فرماندار شهرستان درخواست کرده اند تا ضمن رسیدگی به این مشکل نظارت بیشتری بر کارها صورت گیرد و در صورت تداوم این شرایط قادر به پرداخت حق بیمه های خود نخواهند بود و کارتهای هوشمندشان باطل خواهد شد.

در شهر تاکستان پنچ باربری فعالیت دارد که با توجه به صنعتی بودن این شهرستان ظرفیت جابجایی کالا نیز بالاست.

 

تجمع اعتراضی دانشجویان پرتو پزشکی علوم تحقیقات مقابل وزارت علوم !

جمعی از دانشجویان رشته پرتوپزشکی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد صبح امروز مقابل ساختمان وزارت علوم تجمع کردند.

به گزارش 6شهریورخبرگزاری دانشجو، بعد از پیگیری‌های مکرر دانشجویان رشته پرتوپزشکی  واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد برای جلوگیری از حذف این رشته و بیکار شدن دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، جمعی از این دانشجویان و فارغ التحصیلان صبح امروز در مقابل ساختمان وزارت علوم تجمع کردند.

 

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک:آقای ربیعی آیا شما وزیر کار هستید؟

خبر کوتاه بود. « ۴ کارگر پتروشیمی جم یک روز پس از نوشتن نامه و تحویل آن به وزیر کار، از سوی کارفرما از کار اخراج شدند».

شما به خوبی می دانید که مدتی است که کارگران زحمتکش و معترض در بعضی کارخانجات و کارگاهها، بدلیل اعتراض در مورد عقب افتادن حقوق و مزایای معوقه و دستمزدهای پایین و …. ، به صورت مستقیم به دادگاه احضار می شوند. اینکه کارفرما با استناد به کدام ماده ی قانونی دست به شکایت از کارگران معترض می زند و هدف از انجام این کار چیست؟ موضوعی است که باید دادگستری پاسخ بدهد.

اما طبق قوانین کار، که شما باید به خوبی از آن آگاه باشید ، مشکلات بوجود آمده بین کارگران و کارفرمایان، بایستی از طریق و مجرای قانونی و حقوقی خودش پیگیری شود.اختلاف ناشی از روابط کار بین کارگر و کارفرما،چه به صورت فردی و چه به صورت جمعی در مواد 157 تا 166 قانون کار ذکر شده است.این مشکلات بطور خلاصه از طریق 1-سازش 2-هیات تشخیص 3-هیات حل اختلاف، قابل بررسی می باشد.

آرای قطعی اختلاف کار(که از طریق هیات تشخیص و یا حل اختلاف صادر می شود) لازم الاجرا است و مانند سایر احکام لازم الاجرا به وسیله ی واحد اجرای احکام دادگستری به اجرا گذاشته می شود.

اینکه دادگستری خوزستان پا را فراتر از قانون اساسی گذاشته و اصل 27 که دایر بر برپایی اجتماعات را رعایت نمی کند یک سر قضیه است و موضوع دیگر نقش وزیرکار در این میان است. چرا شما به این بی قانونی ها معترض نیستید؟ آیاشما به عنوان وزیر کار از اصل 27 خبر ندارید ؟

نماینده دشتی و تنگستان در مجلس می گوید: «چرا صاحبان این واحدها باید اینقدر گستاخ شده باشند که اگر کسی خواست نامه ای بنویسد و درخواست کمک کند، اخراج شود؟ آیا وزارت کار اینقدر ضعیف و ناتوان شده است؟»

آیا این نتیجه دادن آزادی عمل کامل به “”کارآفرینان محترم”” از سوی شما نیست؟

فکر نکنید این تنها مورد است. هفده کارگر شلاق خورده در آق دره را به یاد آورید و نیز کارگران بافق یزد و پلی اکریل و …..

البته وقتی دادگستری کل استان خوزستان فرمان صادر کند و بگوید برپایی هر گونه تجمع صنفی ممنوع است، باید انتظار داشت که کارفرمایان با خیال راحت بتوانند هر برخوردی با کارگران داشته باشند؟

لازم به ذکر است که در حدود 70 نفر از کارگران شهرداری اهواز سه ماه پیش یک تجمع مسالمت‌آمیز صنفی مقابل شهرداری ناحیه 4 برگزار کردند، که همان روز با شکایت پیمانکار 21 نفر از آنها بازداشت شدند و فعلا با قرار وثیقه آزاد هستند.

ما می پرسیم نقش شما در این میان چیست؟ آیا شما به عنوان مسوول روابط کار نباید به این زیرپا نهادن های آشکار قانون کار رسیدگی کنید؟

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک به شما تذکر می دهد به وظایف خود به عنوان وزیرکار به درستی عمل کنید، و بیش از این به بی قانونی در حیطه کار خود دامن نزنید.

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

5/6/95

 

 

حوادث کار سالانه ۱۸۵۰ نفر را می کشد

همیشه پای یک کارگر در میان است. تفاوتی ندارد سیم‌ها لخت باشند و یا سازمان هواشناسی طوفان را پیش‌بینی نکرده باشد. چه گودبرداری باشد و چه نصب تابلوهای تبلیغاتی، به هر حال او پای ثابت ماجراست. اما این بار نه برای فرمانبری، بلکه برای تسلیم شدن در برابر مرگ. هر کجا که او باشد، مرگ هم در همان حوالی پرسه می‌زند؛ مرگی که نه نامی برای او باقی می‌گذارد و نه پولی برای خانواده‌اش. فقط گاهی به سوژه‌ای برای پست‌ها و کامنت‌های فضای مجازی تبدیل و در کمتر از یک هفته به طور کامل به دست فراموشی سپرده‌ می‌شود. چه بسا کارگرانی که پس از مرگی این چنین حتی جایی در فضای مجازی و صفحات حوادث روزنامه‌ها ندارند و به دلیل نداشتن حق بیمه فقط سرنوشت خانواده‌هایشان در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد. مرگ کارگران بر اثر حوادث شغلی پدیده‌ای است که در کشور ما به وفور دیده می‌شود و به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سال گذشته ۱۸۵۰ کارگر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند. پس به طور میانگین روزانه پنج تا شش نفر جان خود را بر اثر حوادث ناشی از شغل کارگری از دست می‌دهند که این تعداد مرگ از میانگین جهانی بیشتر است.

در کشور ایران تدوین مقررات مرتبط با ایمنی و نظارت بر اجرای آنها در محیط‌های کاری بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، اما آمارهای حوادث در محیط‌های کاری کشورمان گویای این واقعیت تلخ هستند که برخی از مدیران و کارفرمایان که تعداد آنها کم هم نیست نه تنها ایمنی را جزء لاینفک تولید نمی‌دانند، بلکه آن را بیشتر موضوعی هزینه‌بر قلمداد می‌کنند . مرگ روزانه پنج نفر از کارگران در محیط‌های کار خود گواه مناسبی برای این موضوع است. حال بماند افرادی که براثر بیماری‌های ناشی از شغل جانشان را از دست می‌دهند که تعداد این افراد هم حدود ۱۳ هزار نفر در سال تخمین زده می‌شود. متاسفانه بسیاری از این حادثه‌دیدگان تحت پوشش بیمه قرار ندارند و به‌دنبال از کارافتادگی مجبورند متحمل هزینه‌های زیادی شوند که گاهی به دلیل هزینه‌های زیاد بیمارستان‌ها زیر تیغ جراحی نمی‌روند و به همین جهت جان خود را از دست می‌دهند. البته باید توجه داشت که تعداد انبوهی از حادثه دیدگان نیز به جمع از کارافتادگان جزئی و کلی سازمان بیمه تامین اجتماعی می‌پیوندند و از این طریق با دریافت مستمری هزینه‌های بالایی را به این سازمان تحمیل می‌کنند و هزینه‌های کارفرما دو برابر می‌شود و او علاوه بر پرداخت حق بیمه مجبور است حقوق دیگری به جایگزینان بپردازد. بر همین اساس طبق آمارهای سازمان بین‌المللی کار در کشور ایران سالانه مبلغی بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های ناشی از حوادث کار می‌شود! این امر نشان می‌دهد که حوادث کارگری نه فقط آسیب‌های انسانی، بلکه آسیب‌های مالی و اقتصادی فراوانی هم به همراه دارد.

ایمنی، حق مسلم کارگران

بررسی گزارش‌ها نشان از آن دارد که حادثه ناشی از سقوط از ارتفاع در کارهای ساختمانی بیشترین تعداد حادثه و بیشترین روز کاری از دست رفته را در بین سایر حوادث دارد. این آمار‌ها گویای آن است که کارگران تازه کار و بی تجربه یا کم تجربه دارای بیشترین ریسک وقوع حوادث شغلی بوده‌اند. این در حالی است که به‌دلیل کاهش امنیت سرمایه‌گذاری، شرایط قراردادهای کاری تغییر کرده است؛ به ‌طوری که بیش از ۹۰ درصد قراردادهای کار در شرایط کنونی قرارداد‌های موقت هستند. در این بین تهران هم مرگبارترین شهر برای کارگران به حساب می‌آید؛ شهری که بسیاری افراد از نقاط دور و نزدیک به اصطلاح برای به دست آوردن یک لقمه نان حلال روانه آن می‌شوند، اما همیشه هم روزگار بر وفق مراد آنها سپری نمی‌شود و متاسفانه گاهی سرنوشت شکل دیگری رقم می‌خورد و این کارگران به جای اینکه خانواده را سر یک سفره جمع کنند، آنها را با رخت عزا بر سر مزار خود گرد می‌آورند. به هر حال تفاوت کار کارگران با پشت میز نشینان شاید در ریسک کاری آنان باشد. کارگران اگر روی داربست مشغول کار باشند با یک طوفان به زمین می‌افتند، اگر در حال گودبرداری باشند، با ریزش زمین جان آنها به خطر می‌افتد، اگر در حال رنگ کردن خیابان‌ها و جدول‌ها باشند، هر آن ممکن است ماشینی آنها را زیر بگیرد. اما وزارت کار به عنوان متولی این امر وظیفه دارد با افزایش ضریب ایمنی کار از این اگر ها و هزاران اگر دیگر جلوگیری کند و امنیت شغلی کارگران را فراهم کند. به قطع ایمنی محل کار حق مسلم کارگران است، اما در بسیاری از موارد سهل‌‌انگاری مدیران، کارفرمایان و البته خود کارگران خطرات محیطی را افزایش می‌دهد.

دستمزد کم کارگران عامل مرگ آنان

عدم آموزش کافی به مدیران و کارگران در زمینه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، نبود سیستم جامع مدیریت اطلاعات در حوزه ایمنی کار و کمبود نیروی انسانی متخصص در زمینه فعالیت حرفه‌ای از جمله دلایل بروز حادثه در محیط‌های کاری شناخته می‌شوند. علاوه بر این، ایمن نبودن محیط کار، فقدان تجهیزات و امکانات پیشرفته و بی‌توجهی کارفرمایان به قانون کار باعث شده این آمار در کشور ما بالا‌تر از استاندارد‌های بین‌المللی باشد؛ موضوعی که همواره بازرسان کار در بازدید‌های خود از مراکز صنعتی و تولیدی بر آن تاکید دارند و معتقدند آموزش، فرهنگسازی و ارتقای فرهنگ ایمنی در این حوزه باید جدی گرفته شود تا آمار مرگ و میر ناشی از حوادث کار کاهش یابد. گذشته از فوت کارگران، بریدگی، شکستگی، سقوط، قطع دست و انگشت شایع‌ترین آسیب‌های محیط‌های کار در ایران است. به عقیده برخی کار‌شناسان دستمزدهای ۸۱۲ هزار تومانی هم یکی دیگر از دلایل مرگ و میر کارگران است. بدین جهت که با هزینه‌های موجود در جامعه ایران حتی دو برابر این حقوق هم پاسخگوی نیاز کارگران نیست و آنها برای تامین معیشت خود مجبور هستند به شغل دوم و سوم روی آورند. بنابراین کارگر مجبور است به جای هشت ساعت کار در روز، بین ۱۵ تا ۱۸ ساعت کار کند. این موضوع دقت و تمرکز کارگران را از بین می‌برد، افزون بر آن کارگری که احساس امنیت شغلی ندارد و از معاش فردای خود مطمئن نیست، بیشتر در معرض حوادث کاری قرار دارد. اما از همه مهم‌تر اینکه مساله عدم کنترل و نظارت بر فعالیت کارگران به قدری عمیق است که برخی ۵۲ درصد از حوادث را ناشی از عدم نظارت در محیط کار می‌دانند. طبیعی است که هر كارفرمايي بايد به نيروي كار خود ابتدايی‌ترين آموزش‌ها را ارائه دهد. متاسفانه در این زمینه قانونگذار هم به جای اینکه یار و همراه کارگران باشد، به دلیل ترس از فرار سرمایه قوانینی را وضع کرده است که علاوه بر استرس‌زایی، حوادث ناشی از کار را هم افزایش داده است. متاسفانه این نگاه سرمایه‌محور در بیشتر قوانین شغلی کشور موج می‌زند که گاه انسان‌ها در آن نادیده گرفته شده و خود به مثابه کالا شناخته می‌شوند. قوانینی که در سال‌های گذشته در مجلس وضع شد بیشتر منافع کارفرمایان و سازمان تامین اجتماعی را در پی داشت.

بخشی ازیک گزارش آرمان امروزبتاریخ6شهریور

 

جان باختن کارگر کارخانه قند شیروان در حین کار!

یک کارگر کارخانه قند شیروان در حین انجام کار در قیف شکر خام کارخانه گیر افتاده و جان باخت.

به گزارش6شهریور فارس ، «م.ع» کارگر جوان کارخانه قند شیروان امروز در پی بروز حادثه در این کارخانه جان خود را از دست داد.

این کارگر کارخانه قند پس‌ از این حادثه به بیمارستان انتقال یافت که با وجود تلاش پزشکان برای نجات جان وی میسر نشد و این کارگر به علت شدت حادثه، درگذشت.

کارخانه قند شیروان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولیدی کشور در 10 کیلومتری غرب این شهر قرار دارد.

 

جان باختن2کارگرجوان درحادثه آواربرداری!

آواربرداری غیراصولی در مرودشت منجر به کشته شدن دو کارگر جوان شد.

به گزارش 6شهریورفارس ، فرمانده تیم آتش‌نشانی شهرداری مرودشت بعدازظهر امروز در حاشیه امدادرسانی به حادثه‌دیدگان آواربرداری غیراصولی در این شهر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مأموران آتش‌نشانی از ایستگاه 1 و 2 این سازمان بلافاصله پس از اطلاع به محل اعزام و مصدومان حادثه را که دو مرد جوان بودند از زیر آوار بیرون آورده و تحویل مأموران اورژانس 115 مستقر در محل دادند.

محمد کاظمی بیان داشت: گودبرداری انجام‌شده به عمق پنج متر صورت گرفته بود و با توجه به عدم درنظر گرفتن تمهیدات ایمنی در محل، شاهد ریزش خاک بودیم.

وی خاطرنشان کرد: در عملیات گودبرداری رعایت تمهیدات ایمنی زیر نظر مهندسان ناظر و آموزش دادن به کارگران و استفاده از تجهیزات انفرادی و حفاظت فردی، نقش مهمی در کاهش خسارت‌های احتمالی خواهد داشت و در بعضی موارد سهل‌انگاری و عدم رعایت نکات ایمنی خسارات جبران‌ناپذیری را در پی دارد.

 

مرگ یک کارگر مجتمع صنعتی معدنی روی بدنبال رانش دپوی خاک!

صبح امروز6شهریور، بر اثر رانش دپوی خاک در مجتمع صنعتی معدنی روی تیران یکی از کارگران این مجتمع جانش را ازدست داد.

به گزارش 6شهریورتیران و کرون،صبح امروز رانش دپوی خاک در مجتمع صنعتی معدنی روی تیران باعث کشته شدن و مفقود شدن یک کارگر شد که در ساعت ۹ و ۳۵ دقیقه به سامانه ۱۲۵ آتش نشانی تیران اطلاع داده شد.

به محض وقوع این حادثه آتش نشانی و نیروهای امدادی شهرستان تیران و کرون به محل اعزام شدند و فورا عملیات جستجو و نجات آغاز شد.

لازم به ذکر است عملیات جستجو توسط اکیپ و نیروها و لودرهای حاضر در محل حادثه حدود ۱۲۰ دقیقه به طول انجامید و متاسفانه جسد کارگر ۳۵ ساله به نام عبدالمطلب حمزه ی صادق آبادی پیدا شد.

 

مرگ 17 کارگر در آتش سوزی انبار در روسیه

وقوع آتش سوزی در یک انبار در مسکو، پایتخت روسیه موجب مرگ دست کم ۱۷ نفر شد.

به گزارش27اوت یورونیوز،به گفته سخنگوی آتش نشانی مسکو، هنگام حریق تمام هفده نفر در داخل یک اتاق محبوس شده بودند و امکان خروج نداشتند. برخی از رسانه های روسیه به نقل از یک مقام گفته اند که جانباختگان احتمالا کارگران مهاجر جمهوری های سابق شوروی بوده اند که در این انبار کار می کردند. آتش سوزی پیش از ساعت ۵ صبح به وقت محلی روی داده و به نظر می رسد قربانیان هنگام حادثه خواب بوده اند.

این انبار متعلق به یک چاپخانه است و هنوز علت آتش سوزی مشخص نیست. پلیس روسیه تحقیقات خود را درباره عمدی یا غیرعمدی بودن حریق آغاز کرده است.

ششم شهریورماه1395

 

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …