سێ شه‌ممه‌ 16 نیسان 2024

اخبار و گزارشات کارگری 3 شهریور 1395

تجمع کارگران اخراجی شرکت نیشکر میان آب برای بازگشت بکارمقابل فرمانداری شوش!

امروزچهارشنبه3شهریور،جمعی از کارگران اخراجی شرکت نیشکر میان آب برای بازگشت بکار دست به تجمع مقابل فرمانداری شوش زدند.

به گزارش3شهریورایرنا،تعدادی از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر میان آب در شهرستان شوش در تجمعی خواستار حل مشکل اشتغال خود در این شرکت شدند.

به گفته آنان شرکت مذکور اخیرا تعدادی از کارگران فصلی بخش کشاورزی را به بهانه تعدیل اخراج کرده است.

در پی بروز مشکل برای این کارگران که گفته می شود کارگران فصلی بخش کشاورزی شرکت کشت و صنعت نیشکر میان آب می باشند روز چهارشنبه نشستی با حضور نمایندگان آنان و مسئولان ذیربط در محل فرمانداری شوش تشکیل شد.

رضا نجاتی عصر چهارشنبه در خصوص مشکل کارگران شرکت میان آب و پیگیری انجام شده در این رابطه گفت: مشکل بازگشت به کار این کارگران در این نشست مورد بررسی قرار گرفت و مقرر گردید پیگیری لازم در این رابطه صورت گیرد.

وی اظهار کرد: شرکت نیشکر میان آب از جمله شرکت های اقتصادی منطقه بوده که با ایجاد فرصت های شغلی برای اهالی بومی منطقه ، نقش مهمی در تولید و اشتغال داشته و باید در تعامل با کارگران مشکلات آنها را برطرف کند.

بنابهمین گزارش،شرکت کشت و صنعت نیشکر میان آب از جمله شرکت های فعال در زمینه تولید نیشکر در استان خوزستان می باشد که محصول نیشکر آن در سایر کارخانجات منطقه از جمله کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به شکر تبدیل می شود.

 

تجمع کارگران یک کارخانه کاشی میبد دراعتراض به عدم پرداخت ماه هاحقوقشان مقابل فرمانداری!

صبح امروز (چهارشنبه) و در ساعاتی که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد برای افتتاح پروژه های هفته دولت در محل فرمانداری میبد حضور داشت؛ ده ها نفر از کارگران یک کارخانه تولیدی کاشی و سرامیک برای پیگیری مطالبات و حقوق و مزایایشان، مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

به گزارش 3شهریورنارین نیوز، ده ها نفر از کارگران یک کارخانه تولیدی کاشی و سرامیک برای پیگیری مطالبات و حقوق و مزایایشان، مقابل فرمانداری میبد تجمع کردند.

تعدادی از این کارگران در این تجمع اظهار داشتند علی رغم وعده های داده شده، حقوق چندین ماه گذشته خود را دریافت نکرده اند.

 

 

چهارمین روزتجمعات اعتراضی کارگران کارخانه فولاد زاگرس امروز مقابل مجلس!

امروز3شهریور،چهارمین روز از تجمع اعتراضی کارگران فولاد زاگرس در تهران مقابل مجلس برگزار شد.

به گزارش3شهریورایلنا،این کارگران که برای هیجدمین بار از قروه کردستان به تهران آمده‌اند، در سه روز گذشته از وزارت کار پاسخی نگرفته اند و امروز (سوم شهریور ماه)، مقابل مجلس تجمع کرده‌اند.

از قرار معلوم، این 28 کارگر شب گذشته را در بهشت زهرا سپری کرده‌اند.

 

 

درباره اخراج 4 کارگرمعترض پتروشیمی جم!

جمعه هفته گذشته 4 کارگر قراردادی پتروشیمی جم اخراج شدند.

به گزارش3شهریورایلنا،کارگران پتروشیمی جم در بوشهر، از اخراج 4 تن از همکاران خود خبر دادند.

اگرچه برپایه این اطلاعات جمعه هفته گذشته (30 مرداد ماه)این 4 کارگر قراردادی از کار اخراج شده‌اند اما هنوز اطلاعات موثقی در خصوص جزئیات شرایط کاری این کارگران از جمله موعد سر رسید قرارداد، وجود ندارد.

ظاهرا کارگران اخراجی به دنبال تغییر وضعیت استخدامی خود از قرارداد موقت سه ماهه به قرارداد یک ساله بوده‌اند و در همین رابطه رایزنی‌هایی نیز با وزارت کار انجام ‌داده‌اند. کارگران پتروشیمی جم، این رایزنی‌ها را در اخراج آنها موثر می‌دانند.

در عین حال، مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم روز گذشته (دوم اردیبهشت ماه) در نامه‌ای خطاب به معاونت پارلمانی وزارت کار، تحت عنوان پاسخ به ادعای غیرواقعی یکی از نمایندگان مجلس، نسبت به انتقادی که نماینده دشتی و دشستان به این اخراج ابراز داشته، اعتراض کرده است.

در این نامه آمده است: این چهار کارگر در شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد، زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس به صورت موردی و موقت برای برخی فعالیت‌ها معرفی شده بودند و هیچ گونه رابطه استخدامی با این شرکت نداشته و ندارند.

 

 

کارگران شرکت بهره برداری نفت وگازگچساران درآستانه سفر وزیر کار به استان کهگیلویه و بویراحمد:

آقای وزیر!همچنان منتظر وعده  شما مبنی بر یکسان سازی حقوق کارگران شرکت بهره برداری نفت وگازگچساران هستیم

کارگران شرکت بهره برداری نفت وگازگچساران درآستانه سفر وزیر کار به استان کهگیلویه و بویراحمد خواهان یکسان سازی حقوق کارگران شرکت بهره برداری نفت وگازگچساران،شدند.

آقای وزیر؛ یکسان سازی حقوق کارگران شرکت بهره برداری نفت وگازگچساران نه تنها اجرا نشد،بلکه عدم پرداخت حق و حقوق واقعی کارگران این روزها باعث افزایش خسارت های جانی و مالی در این شرکت نیزشده است.

آقای وزیر!یکسان سازی حقوق کارگران شرکت بهره برداری نفت وگازگچساران نه تنها اجرا نشد بلکه اجرای ناقص طرح طبقه بندی مشاغل و لحاظ نشدن مدرک تحصیلی و سابقه کار کارگران باعث دلزدگی و افسردگی چهار هزار و اندی کارگری شده که با حداقل حقوق (  حقوق پایین تر از کارگران قراردادی سایر ادارات ) رنج و زحمت اصلی استخراج یک چهارم نفت و گاز کشور را بر عهده دارند.

عدم پرداخت حق و حقوق واقعی کارگران شرکت نفت وگاز گچساران این روزها باعث افزایش خسارت های جانی و مالی در این شرکت شده است.

ما همچنان منتظر تحقق وعده های شما هستیم.

بخشی ازیک گزارش آفتاب جنوب3شهریور

 

 

خاتمه اعتراض خانوادگی کارگران قراردادی بندر امام با وعده رسیدگی به خواستشان طی 48ساعت!

به دنبال تجمع اعتراضی روز گذشته کارگران قرارداد موقت بندر امام ، معاون فرمانداری با حضور در میان تجمع‌کنندگان وعده داد که ظرف مدت دو روز برای حل این مشکل پیش آمده، اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

به گزارش 3شهریورایلنا، به دنبال تجمع اعتراضی روز گذشته گروهی از کارگران قرارداد موقت بندر امام ، معاون فرمانداری با حضور در میان تجمع‌کنندگان وعده داد که ظرف مدت دو روز برای حل این مشکل پیش آمده، اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

بر این اساس، «سالم عبادی» خطاب به کارگران از برگزاری جلسات گوناگون با مدیران پتروشیمی بندر امام سخن گفته است.

روز گذشته (2 شهریور ماه) 700 تن از  کارگران به همراه خانواده هایشان در اعتراض به شرایط مزدی در مقابل فرمانداری این شهر تجمع کرده و خواستار رسیدگی به آنچه که تبعیض مزدی میان کارگران رسمی و موقت منطقه ویژه امام خمینی عنوان می شود، شدند.

بنا به گفته کارگران معترض،به دنبال محکوم کردن مدیران پتروشیمی بندر ماهشهر توسط اداره کار این شهر ، آنان از این رأی به  دیوان عدالت اداری شکایت برده اما از سوی دیگر در تلاش بر آن هستند که توقف حکم را نیز از سوی دیوان عدالت دریافت کنند.

بنا به اظهارات این منابع، مدیران پتروشیمی در بندر امام با دریافت دستور توقف حکم از سوی دیوان عدالت اداری، اجرای رأی اداره کار صادره از بندر امام را  بی اثر گذاشته‌اند و در نیتجه باعث ایجاد تاخیر در روند حقوقی این پرونده‌ شده‌اند

 

 

بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی 450کارگر سیمان کارون بدنبال تعطیلی موقتی کارخانه!

در پی ادامه بحران مالی در کارخانه سیمان کارون در شهرستان مسجد سلیمان، این واحد صنعتی موقتا تعطیل شد وحدود 450کارگر رسمی و قرار دادی بلاتکلیف شدند.

به گزارش3شهریورایلنا،، کارخانه سیمان کارون واقع در42 کیلومتری مسجدسلیمان ( شهرستان گلگیر) قرار دارد اما فعالیتش به دلیل آنچه از سوی کارفرما بحران در منابع مالی عنوان می‌شود، از اول  مرداد ماه موقتا تعطیل اعلام شده است و در نتیجه تمامی 450کارگر شاغل در این واحد تولیدی سرگردان هستند.

برپایه این اظهارات کارگران مورد نظر که تا پیش از این به صورت‌های مختلف رسمی، قراردادی، روز مزد و پیمانکاری مشغول کار بودند بین  سه تا 12 ماه مزد معوقه طلبکارند.

به‌صورت مشخص از سوی کارگران این واحد تولیدکننده سیمان در استان خوزستان گفته می‌شود: به دلیل کاهش تقاضا در بازار مصرف، از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری این واحد تولیدی با مشکل انباشت بی‌سابقه کلینکر (یکی از مواد اولیه ساخت سیمان) مواجه می‌شوند به طوری که کارگران به امور دیگری همچون بازسازی و تعمیرات مشغول شدند اما  استمرار این وضعیت به مرور باعث شد تا از ابتدای شهریور ماه فعالیت کارخانه متوقف شود.

کارگران می‌گویند پیش از این شرایط تولید در کارخانه سیمان کارون بسیار  خوب بود و آنچه در این مدت کوتاه  باعث بحرانی شدن وضعیت این واحد شده است انباشت بدهی های مالی کارخانه به نهاد های مختلف دولتی و خصوصی همانند اداره مالیات وبیمه تامین اجتماعی است.

آنها با یادآوری اینکه کارگران برای پی گیری مشکلات بوجود آمده بارها به نهاد های دولتی مستقر در شهرستان مسجد سلیمان مراجعه کرده انددر خاتمه گفتند:باتوجه به وضعیت نامناسب معیشتی و شرایط دشوار اقتصادی انتظار داریم تا کارفرمای با بازگشایی کارخانه امکان اشتغال دوباره را برای کارگران فراهم کند.

 

 

عدم پرداخت 3تا4ماه حقوق 126کارگر شرکت صنایع غذایی حمیل !

وجود محصولات لبنیاتی تقلبی در بازار به قیمت ارزان و سنگ اندازی هایی برای صادرات این گونه تولیدات، سبب شده تا یک شرکت تولید کننده محصولات لبنیاتی در حدود یک چهارم ظرفیت خود کار کند، محصولات تولیدی اش به فروش نرود و سه تا چهار ماه حقوق کارگرانش عقب بیافتد.

به گزارش 3شهریوررودآور، این روزها حال و روز فروش شرکت حمیل تویسرکان خوب نیست، کارگرانی که سه تا چهار ماه حقوق معوق دارند، شبانه روز حتی روزهای تعطیل هم کار می کنند تا چرخ های کارخانه و چرخ تولید بچرخد، گاهی اعتراض می کنند اما خوب می دانند که مسئول کارخانه هم پولی برای پرداخت به آنان در دست ندارد، چرا که انبارهای آن ها انباشته از تولیداتشان است و به فروش نرفته.

حتی شنیده شده که یکی از مسئولان شرکت حمیل به کارگران می گوید می توانید به مقدار حقوق تا پایان سال خودتان، پنیر ببرید!

اما مگر با پنیر می شود به گفته خودشان شرمنده خانواده هایشان نشوند، یارانه هم دردی از آن ها دوا نمی کند و هزار هزار قرض و وام دارند.

امیر بنی اردلان مدیر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تویسرکان ، موضوع حقوق معوق کارکنان شرکت حمیل را تأیید کرد و گفت: با این حال مساعدت هایی نیز از سوی کارفرما برای کارگران در طول این ماه ها انجام شده است.

محمد قلخانی مدیر داخلی شرکت حمیل نیزگفت: تعداد کارکنان و کارگران این شرکت با بخش گاوداری 126 نفر است که در حدود سه تا چهار ماه حقوق معوق دارند.

وی اظهار کرد: حتی گاهی اوقات به کارگران پیشنهاد می دهیم از محصولات تولید شده معادل حقوق چند ماه و یا تا پایان سال خود را می توانند ببرند اما پولی در دست نیست تا به آن ها پرداخت کنیم.

وی تصریح کرد: زمانی هم که خریداری پیدا می شود چک های پنج تا 6 ماهه می دهد و در اصل به موقع پولی به دست ما نمی رسد که ما هم حقوق های کارگران را به موقع پرداخت کنیم.

مدیر داخلی شرکت حمیل گفت: یکی دیگر از مشکلات ما وجود تولیدات تقلبی ارزان قیمت در بازار است که حتی سبب شده سوپرمارکت ها و مغازه داران تویسرکانی به دلیل تفاوت قیمت از ما خریداری نکنند، چرا که قیمت آن محصولات ارزان است و تولیدات ما بدون هیچ گونه تقلبی، نمی تواند با این قیمت های پایین رقابت کند.

 

 

عدم پرداخت 3ماه حقوق،حق بیمه ودیگرمطالبات70کارگر صنایع غذایی کارین !

کارگران شاغل در مجتمع تولیدی کارین اهواز در استان خوزستان دست کم تاسه ماه مزد معوقه از کارفرمای خود طلبکارند.

به گزارش3شهریورایلنا،تعدادی از کارگران این واحد تولیدی با اعلام این مطلب گفتند:کارخانه کارین که در زمینه تولید کنسرو و کالباس فعالیت دارد تا دی ماه سال 94 به دلایلی تعطیل بود اما از آن زمان تاکنون که فعالیت خود را از سرگرفته است بابت سه ماه مزد معوقه به کارگران خود بدهکار است.

از قرار معلوم از زمان راه‌ اندازی دوباره این کارخانه حدود 70 کارگران شاغل شده‌اند و به غیر از مزد پرداخت نشده بابت مزایای عیدی و پایان سال 94 نیز از کارفرمای خود طلبکارند.

بنا به گفته کارگران، کارفرمای صنایع غذایی کارین  به دلیل کمبود نقدینگی  همسان با حقوق حدود سه ماه است که حق بیمه کارگران را به تامین اجتماعی پرداخت نکرده است به همین دلیل  طی این مدت دفترچه های درمانی کارگران  به همراه خانواده هایشان فاقد اعتبار شده است.

منابع خبری در این واحد تولیدی با اشاره به اینکه کارخانه  کارین  که در  حال حاضر درزمینه تولید انواع سوسیس، کالباس، برگر و کباب لقمه فعالیت دارد در تشریح مشکلات خود گفتند: تیر ماه سال 93 این مجتمع که از دو واحد«آرا پروتئین جنوب»(تولید کننده انواع سوسیس، کالباس، برگر و کباب لقمه) و «کنسرو خوزستان»(تولید کننده کنسرو ماهی تن، خوراک لوبیا چیتی، انواع شورجات، ترشی جات، مربا و…) تشکیل شده بود  فعالیت خودرا  به دلیل مشکلات مالی متوقف کردو در آن تاریخ حدود 102 کارگر بیکار شدند.

به گفته کارگران بعد از آغاز بکار دوباره کارخانه حدود 70 نفر از کارگران به کار سابقشان باز گشتند ومابقی کارگران  هنوز  بلاتکلیفند واز مزایای بیمه بیکاری استفاده می کنند.

طبق اظهارات آنان ، این مجتمع در حال حاضر برای چندمین بار در زمینه تولید مواد اولیه تولید دچار مشکل شده  و واحد کنسرو سازی آن هم هنوز راه اندازی نشده است.

 

 

حق‌التدریسی‌ها و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی تعیین تکلیف شدند

نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز کلیات قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش را تصویب کردند.

به گزارش3شهریور ایلنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 3 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی با 141 رأی موافق، 20 رأی مخالف، 8 رأی ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر در صحن علنی کلیات طرح اصلاح تبصره (10) ماده (17) قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش را تصویب کردند.

نمایندگان مجلس پس از تصویب کلیات قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزش‌دهندگان نهضت سواد آموزی در وزارت آموزش و پرورش با 172 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 226 نماینده حاضر در جلسه علنی ضمن اصلاح تاریخ اجرا این ماده واحده را تصویب کردند.

براساس این ماده واحده تبصره 10 ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب 15/7/1380 و اصلاحات بعدی آن به شرح زیر اصلاح می گردد:

تبصره 10- وزارت آموزش و پرورش مکلف است مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمات آموزشی را که از طریق شرکت های عمومی یا خصوصی در آموزش و پرورش به کار گرفته شده اند همچنین حق التدریسان غیر مستمر را که قبل از سال 1391 با آموزش و پرورش همکاری داشته اند به منظور تامین نیروی حق التدریس با عناوین معلم (آموزگار یا دبیر)، معلم پرورشی، مربی بهداشت و مشاور اداری با توجه به ارتباط رشته تحصیلی (منحصربه دوره متوسطه)، مقطع تحصیلی (حداقل کاردانی)، جنسیت، نیاز منطقه ای و سنوات همکاری با آن وزارتخانه، بدون الزام به رعایت ماده 8 این قانون به کار گیرد. استفاده از سایر نیروها در این زمینه ممنوع است.

بار مالی ناشی از اجرای این قانون در حد سقف حق التدریس سالانه و از محل حق التدریس پرداختی به کارکنان رسمی و خروج بازنشستگان آموزش و پرورش تأمین می گردد. بکارگیری این نیروها الزامی برای استخدام رسمی نمی باشد. این قانون از تاریخ 1/8/1395 لازم الاجرا می باشد.

نمایندگان مجلس در ادامه با 119 رأی موافق، 29 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضردر صحن علنی با تصویب الحاق یک ماده به ماده واحده قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش موافقت کردند.

براساس این ماده واحده نیروهای آموزش دهنده نهضت سوادآموزی که قبل از سال 1391 با نهضت سوادآموزی همکاری داشته اند مشمول تبصره 10 اصلاح ماده 17 قرار می گیرند

 

 

تجمع اعتراضی اهالی قاین نسبت به نبود متخصص و پزشک مناسب در این شهرستان!

اهالی قاین با تجمع در مقابل بیمارستان شهدای قاین اعتراض خود در نبود متخصص و پزشک مناسب در این شهرستان به وزیر بهداشت اعلام کردند.

به گزارش 3شهریورخاورستان، اهالی قاین به دلیل نبود متخصص در این شهرستان و به کما رفتن یک خانم در حال زایمان و انتقال آن به بیرجند، در مقابل بیمارستان شهدای قاین تجمع کردند.

گفتنی است مردم پلاکارتهایی مبنی بر اینکه “بیماران ما موش آزمایشگاهی نیستند و ما به متخصص نیاز داریم” به همراه دارند.

 

 

خودکشی یک کارگر در موتور خانه شهرداری منطقه 22 تهران!

شب گذشته یکی از کارگران شهرداری منطقه 22 شهرداری تهران در محل موتور خانه محل کار خود اقدام به خودکشی کرد وجان خود را از دست داد.

به گزارش 3شهریورایلنا، در این خصوص روابط عمومی منطقه 22 شهرداری تهران ضمن تایید این خبر  اعلام کرده است که این کارگر مرد   سه شنبه شب با انگیزه شخصی و به دلیل مشکلات خانوادگی اقدام به خودکشی کرده است.

از قرار معلوم در اطلاعیه روابط عمومی شهرداری منطقه 22 تهران با  ابراز تاسف توضیحاتی را به شرح ذیل آورده است:

شب گذشته مراتب مفقودی وی به مراجع ذی صلاح اعلام شده بوده که متاسفانه صبح امروز وی را در موتورخانه محل کارش درحالی که حلق آویز شده بود، یافتند.

نام برده نامه ای از خود بر جای گذاشته است که در آن تاکید شده به علت مشکلات خانوادگی دست به خودکشی زده است.

همچنین ماموران پلیس آگاهی پایتخت با حضور در محل، اقدام به بررسی شرایط و انتقال جسد کردند.

سوم شهریورماه1395

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …