چوار شه‌ممه‌ 24 نیسان 2024

اخبار و گزارشات کارگری 29 و 30 مرداد 1395

سرانجام وعده و وعیدهای شفاهی به کارگران کارخانه چوکا:

آزادی موقت 13 کارگرمعترض کارخانه چوکا با قرار وثیقه!

عدم موافقت کارفرما با بازگشت بکار5کارگرمعترض!

عدم بازگشایی کارخانه وپرداخت حقوق معوقه!

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به وجود دو مشکل در کارخانه چوکا، خاطرنشان کرد: مدتی پیش پنج نفر از کارگران توسط محمدرضا وزوایی مدیرعامل کارخانه چوکا اخراج شدند.

به گزارش30مردادفارس،ایزددوست یادآور شد: مدیرعامل کارخانه چوکا دلیل اخراج کارگران مذکور را “مخل آسایش تولید بودن در این کارخانه” اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه جلسه شورای تأمین به ریاست فرماندار رضوانشهر به منظور رسیدگی به وضعیت کارگران اخراجی کارخانه چوکا تالش تشکیل شده است، اظهار کرد: در جلسه مذکور تصمیم گرفته شد تا کارگران اخراجی به‌کار گرفته شوند اما مدیرعامل کارخانه این تصمیم را اجرا نکرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه گیلان از معرفی 13 کارگر کارخانه چوکا به دلیل اخلال در آسایش تولید توسط مدیرعامل این کارخانه به دادگستری تالش خبر داد و افزود: کارگران مذکور با قرار وثیقه به طور موقت آزاد شدند.

ایزددوست، خواستار ارجاع مشکلات مسائل توسط مدیران کارخانه‌ها به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان شد و بیان کرد: اداره کل مذکور متولی حل و فصل مشکلات کارگری و کارفرمایی در استان است.

وی به پیگیری محمد احمدی‌پور معاون سیاسی‌ـ امنیتی استاندار گیلان برای جلوگیری از تنش‌های کارگری در کارخانه چوکا اشاره کرد و یادآور شد: بنده از معاون استاندار درخواست کردم به موضوع مذکور ورود کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از انجام تعمیرات در کارخانه چوکا خبر داد و تصریح کرد: امیدواریم به‌زودی شاهد فعالیت کارخانه چوکا با همکاری دستگاه‌های مربوطه باشیم.

 

کارگران کارخانه صنایع چوب وکاغذ ایران چوکا می گویند با گذشت سه روز از اعلام آمادگی آنان(27 مرداد ماه) برای از سر گیری فعالیت کارخانه ، هنوز کارفرما هیچ اقدامی برای شروع بکار انجام نداده است.

به گزارش30مرداد ایلنا،شامگاه روز چهارشنبه که مصادف با  آخرین روز اجتماع ده روزه کارگران ایران چوکا بود، کارفرمای کارخانه خبر بازگشایی کارخانه و بازگشت به کار دوباره کارگران را اعلام کرد.

برپایه این اظهارات از آنزمان تاکنون همه افرادی که تا پیش از تعطیلی کارخانه ایران چوکا در این واحد تولیدی مشغول کار بودند، منتظر اقدامات جدی کارفرما برای از سر گیری فعالیت کارخانه هستند.

به نظر می رسد که کارخانه ایران چوکا که حدود یکسال فعالیت تولیدی نداشته است برای از سرگیری فعالیت خود نیاز  به  تعمیرات برخی ماشین آلات خود دارد.

به نقل از کارگران گفته می‌شود که در حال حاضر آنها  هر روز در محل کار حاضر شده و منتظر امکانات اولیه  برای آماده کردن دستگاهای تولیدی کارخانه هستند.

طبق اظهارات کارگران حاضر در کارخانه، حدود یکسال پیش به صورت ناگهانی فعالیت تولیدی کارخانه متوقف شد، مقدار زیادی خمیرکاغذ در میان  دستگاه های تولیدی جا مانده  که در طول این مدت به شدت خشک شده اند و خارج کردن آنها از دستگاه‌ها چندین روز زمان بر است.

کارگران ایران چوکا همچنین می گویند در حال حاضر مسئولان کارخانه در حال رایزنی با کارفرما هستند تا با تامین  مواد مورد نیاز ، تولید را از سر بگیرند .

به گفته منابع کارگری همچنین  کارگران این واحد جدا از تامین شدن  مواد اولیه تولید برای  تداوم   تولید نیاز  به گرفتن انگیزه کار بدارند که این مورد با تمدید قرارداد کار و تامین امنیت شغلی آنان فراهم می شود. همچنین راه‌اندازی مجدد سرویس ایاب و ذهاب و پرداخت معوقات مزدی و بیمه‌ای آنان، نمونه دیگری از خواسته‌های به حق کارگران برای ادامه فعالیت است.

آن‌ها  در بخش پایانی سخنان خود می‌گویند: آنچه برای کارگران این کارخانه حائز اهمیت است بازگشایی کارخانه و حفظ اشتغالشان است چراکه در منطقه محل کارشان فرصت شغلی دیگری وجود ندارد.

براساس ان گزارش،با وجود آنکه کارگران این کارخانه معوقات مزدی عقب افتاده ای از سال جدید طلبکارند اما امیدوارند طی روز های آینده با همکاری مدیریت کارخانه بخش زیادی از مشکلات کارخانه وکارگران مرتفع شود.

 

 

تجمع کارگران کارخانه صنعت یدک قم دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق!

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم،، با اشاره به تجمع تعدادی از کارگران کارخانه یدک قم در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم گفت: حضور این افراد به دلیل تأخیر در پرداخت حقوق چندماه گذشته آنها بوده است.

به گزارش30مردادمهر، نصرالله بازوندبا اشاره به مشکلات کارگران شرکت صنعت یدک تأکید کرد که مشکلات کارگران این مرکز در اسرع وقت رسیدگی می‌شود.

وی با بیان اینکه به این افراد گفته شد که برای طرح شکایت و بیان مطالب خود نیازی به حضور همه آنها نیست، ابراز داشت: مقرر شد شورای کار متشکل از سه نفر کارکنان این شرکت تشکیل و امور شکایت و درخواست مطالبات از طریق این سه نفر پیگیری شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم با تأکید بر اینکه موضوع حقوق معوق کارگاران شرکت صنعت یدک مربوط به دو ماه و یا بیشتر است، گفت: بررسی‌ها در مورد میزان حقوق معوق به زودی انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه حقوق کارگر جزو دیون ممتاز است که باید در اسرع وقت پرداخت شود، گفت: هنوز با کارفرما صحبتی درباره علت تعویق حقوق‌ها صورت نگرفته است و در اسرع وقت جلسه‌ای با حضور مسئولان این شرکت برگزار خواهد شد.

بازوند ادامه داد: شرکت صنعت یدک در حال حاضر در حال تولید است و به نظر می‌رسد مشکل پیش آمده به علت رکود و وضعیت اقتصادی است.

کارخانه یدک قم  دركيلومتر 12 جاده قديم كاشان – خ. اميركبيرواقع شده است.

 

 

نامه سرگشاده  کارکنان شرکتی شرکت توزیع برق خراسان شمالی دراعتراض به عدم تبدیل وضعیت وهمسان سازی حقوق!

جمعی از نیروهای شرکتی شرکت توزیع برق خراسان شمالی در نامه ای خطاب به مقامات استانی خواستار رسیدگی به نابرابری در پرداخت‌های کارکنان رسمی و شرکتی توزیع برق شدند.

این کارکنان خواستار  تبدیل قرارداد و رفع تبعیض در پرداخت‌ها شده‌اند.

به گزارش 30مردادایلنا، جمعی از نیروهای شرکتی شرکت توزیع برق خراسان شمالی در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس این استان و مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان شمالی، خواستار رسیدگی به اوضاع نابسامان شغای خود شدند.

در این نامه که متن کامل آن در زیر آمده، این کارکنان خواستار  تبدیل قرارداد و رفع تبعیض در پرداخت‌ها شده‌اند.

به استحضار می رساند ما نیروهای شرکتی شرکت توزیع برق خراسان شمالی، به دلیل نبود نیروی انسانی کافی و نبود امکانات، در سالیان متمادی و متوالی فشار های زیادی را در ادارت برق متحمل شده ایم. اما آنچه برای ما ظالمانه تر است نابرابری حقوق، مزایا و پاداش های کاری، مابین نیروهای رسمی و نیروهای شرکتی است. برای ما سئوال است اگر وزارت نیرو و شرکت توزیع برق دارای کمبود منابع مالی هستند چگونه است جهت نیروهای رسمی، برای مدت کار برابر و در یک محیط یکسان، سه برابر نیروهای شرکتی حقوق در نظر گرفته می شود؟! لذا بدینوسیله و در این فرصت که مسئله حقوق های نامتعارف ونابرابر برای عموم آشکار شده است، در راستای مطالبه برابری، که پیشینه ای تاریخ و اسلامی و قانونی دارد، از آن مقامات گرامی درخواست های ذیل را تقاضا داریم:

 

– فارغ از نوع قرارداد، یکسان سازی نسبی حقوق، مزایا و پاداش ها بسته به سمت و مدرک تحصیلی برای کارکنان

-حذف شرکت های واسطه ای و تبدیل وضعیت (تبدیل قرارداد) نیروهای تامین نیروی شرکتی به قرارداد مستقیم

 

 

آغاز دورجدید اعتراضات کارگران شهرداری بروجردنسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق!

صبح امروز قرار بود کارگران سازمان خدمات موتوری شهرداری بروجرد به دلیل 6 ماه حقوق معوقه سازمان را تعطیل و دست از کار بکشند اما تعدادی از کارگران برای اعتراض و حقوق معوقه راهی شورای شهر شدند تا شاید کسی فریاد آنها را بشوند.

به گزارش30مرداد بازتاب بروجرد، کارگران شهرداری بروجرد 6 ماه است که حقوقی بابت زحمتی که در طول روز می کشند دریافت نکرده اند، این کارگران کار می کنند اما حقوق ندارند.

این کارگران شاید دیگر انگیزه کافی برای کار کردن هم ندارند و ماه به ماه اضافه می شود و از حقوق خبری نیست و تنها وعده های خالی مسئولین را بر سر سفره خانواده می برند.

گرچه تا کنون کارگران شهرداری بروجرد تحص ها و اعتراضاتی را حتی با خانواده های خود در مقابل شورای شهر انجام داده اند اما نه کسی صدای آنها را می شوند و نه کسی این تحصن ها را می بیند و هر کسی راه خود را ادامه می دهد.

شهرداری بروجرد دو سال است که قرار است وامی را از بانک دریافت کند تا بخشی از مشکلات مالی حل و حداقل حقوق دو ماه از کارگران پرداخت شود اما تا کنون نه وامی دریافت شده و نه حقوقی از کارگران پرداخت شده است.

کارگران شهرداری بروجرد هنوز حقوق اسفند سال 94 را دریافت نکرده و در شورا و شهرداری تصمیمی برای رفع مشکلات کارگران نیست.

با توجه به همه مشکلات موجود در شهرداری و عدم توانایی شهردار بروجرد برای رفع مشکلات اما تا کنون جلسات مختلفی برگزار و عده ای مخالف استیضاح شهردار بوده اند و پیش بینی می شود که نه تنها مشکلی از مشکلات شهرداری کاسته نمی شود بلکه روز به روز بر مشکلات این نهاد افزوده می شود.

ناصر مرادی یکی از اعضای شورای شهر بروجرد گفت: صبح امروز کارگران سازمان خدمات موتوری شهرداری بروجرد به دلیل 6 ماه حقوق معوقه قصد داشتند که سازمان را تعطیل کنند اما هفت نفر از نمایندگان آنها برای پیگیری و رفع مشکلات به شورا مراجعه کردند.

وی اضافه کرد: حقوق معوقه کارگران شهرداری بروجرد پرداخت نشده و تعطیلی این سازمان ممکن است مشکلات زیادی را ایجاد کند.

به گفته وی البته در پی اعتراض نماینده های کارگران سازمان خدمات موتوری، بازهم صحبت های تکراری به میان آمد.

 

 

دیدار فعالین کارگری از محمد جراحی

روز پنجشنبه 28 مردادماه تعدادی از چهره های مبارز کارگری از جمله جعفرعظیم زاده و محمودصالحی هرکدام از راه های دور به دیدار محمد جراحی عضو کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری  و یکی از رهبران زندانی جنبش کارگری ایران که بعد از تحمل 5 سال درد و رنجهای روحی و جسمی ناشی از شرایط و فضای غیر انسانی حاکم بر زندان در روز سه شنبه  19 مرداد 95 آزاد شده بود، رفتند.

فرصت این دیدار که اینک پس از سالها مقاومت و پایداری و مبارزه و تحمل مصائب و مشکلات فراوان که بصورت جداگانه و درعرصه های مختلف فعالیت های کارگری برای هریک از این رهبران حاصل شده بود ، در فضایی بسیارصمیمی و پرشور صورت گرفت.

در این دیدار ضمن گرامیداشت زنده یاد شاهرخ زمانی و ابراز خشنودی از آزادی محمد جراحی پس از 5 سال مقاومت، این رهبران جنبش کارگری بر ادامه تلاشها و مبارزات خود برای دستیابی به مطالبات حق طلبانه کارگران و لغو اتهامات امنیتی بر فعالیتهای صنفی و مدنی پای فشردند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 29 مرداد ماه 1395

 

 

یکی از شرکت‌های لبنی آمل تعدادی از کارگران خود را اخراج کرد

شنیده ها حاکی از آن است که یکی از شرکت های لبنی آمل تعدادی از کارگران خود را اخراج کرد.

به گزارش29مرداد سفیر هراز، صبح امروز یکی از شرکت‌های لبنی آمل از ورود تعدادی از کارگران خود به شرکت جلوگیری کرد و هنوز از علت این اقدام خبری در دسترس نیست.

گفتی است بر اساس شنیده‌ها طی یک هفته گذشته تا به امروز حدود سیصد نفر از کارگران بخش های اداری، تولید و پشتیبانی این شرکت اخراج شدند و شاید با این روند پیش رو تعداد اخراجی‌ها به 800 نفر برسد.

 

 

نگرانی کارگران برق رجا از تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی

کارگران پیمانکاری برق رجاء می گویند: در حالی که دستمزد تیرماه را دریافت نکرده اند، نگران عدم پاسخگویی شرکت پیمانکار هستند.

به گزارش29مردادایلنا،جمعی از کارگران پیمانکاری برق شرکت حمل و نقل ریلی رجاء از تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی خود ابراز نگرانی کردند.

این کارگران که دستمزد تیرماه خود را دریافت نکرده اندمی گویند: یک شرکت پیمانکاری که از ابتدای تیرماه با شرکت رجاء قرارداد بسته است، از پاسخگویی به کارگران طفره می رود و پرداخت دستمزد کارگران را منوط به پرداخت صورت وضعیت توسط رجاء می داند.

کارگران با بیان این که طبق قراردادهای پیمانکاری، شرکت ها موظفند تا سه ماه بدون پرداخت صورت وضعیت مطالبات مزدی کارگران را پرداخت کنند می گویند: امکان سنجی مالی شرکت ها در هنگام عقد قرارداد، از وظایف کارفرمای مادر است و کارگران نباید هزینه ناتوانی مالی پیمانکاران را بپردازند.

از قرار معلوم حدود 200 کارگر برق در شرکت مذکور مشغول به کار هستند.

 

 

ادامه تجمع دانش آموختگان صنعت نفت مقابل مجلس برای سومین هفته!

نماینده دانشجویان معترض دانشگاه صنعت نفت گفت: از 30مرداد، تجمع سراسری دانشجویان مقابل مجلس وارد هفته سوم شده و با قدرت بیشتری ادامه می یابد.

این فعال دانشجویی افزود: با فراخوانی که انجام شده است این تجمع در روز یکشنبه هفته آینده همزمان با حضور زنگنه وزیر نفت در مجلس برای توضیح درباره قراردادهای نفتی، به صورت پرشورتر و با جمعیت بیشتری ادامه پیدا می کند.

به گزارش29مردادتسنیم وی، درباره ادامه اعتراض و تجمع دانشجویان مقابل مجلس اظهار کرد: از فردا(شنبه) تجمع سراسری دانشجویان مقابل مجلس همزمان با هفته سوم این تجمع آغاز و تا حصول نتیجه قطعی ادامه پیدا می کند.

این فعال دانشجویی افزود: با فراخوانی که انجام شده است این تجمع در روز یکشنبه هفته آینده همزمان با حضور زنگنه وزیر نفت در مجلس برای توضیح درباره قراردادهای نفتی، به صورت پرشورتر و با جمعیت بیشتری ادامه پیدا می کند.

براساس این گزارش،از دو هفته پیش شمار زیادی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های صنعت نفت به دلیل توقف روند جذبشان در وزارت نفت، در مقابل مجلس تجمع کرده اند.به گفته معترضان تاکنون زنگنه وزیر نفت از پاسخگویی به مطالبات آنان طفره رفته است.

دانش آموختگان دانشکده صنعت نفت که با رتبه های بالای کنکور به امید استخدام در وزارت نفت در گرمترین شهر جنوبی کشور تحصیل کرده اند، معتقدند که طبق آئین نامه این دانشکده باید پس از فارغ التحصیلی به استخدام وزارت نفت درآیند البته روند استخدام آنها انجام شده که با دستور بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، این روند متوقف شده است.

 

 

برخورد با کودکان کار به مثابه تبهکاران

جوانمیر مرادی

اداره اجرائیات شهرداری کرمانشاه مطابق آنچه رئیس این اداره می گوید براساس دستورالعمل کشوری اقدام به جمع آوری کودکانی کرده است که به ناچار از سر فقر و نداری خانوادگی در هر فصلی از سال، زیر آفتاب سوزان تابستان و در سرمای سوزناک زمستان به سر چهار راهها می روند تا از صبح تا شب با شستن شیشه اتومبیلها یا با فروختن چند بسته آدامس چند سکه یا چند اسکناس ۱۰۰ ، ۲۰۰ و ۵۰۰ تومانی به دست بیاورند. اما این کودکان آن گونه که خود می گویند بعد از انتقال به کمپ ترک اعتیاد چشمه سفید به عنوان تنبیه موی سرشان را تراشیده اند تا دیگر سر چهارراهها پیدایشان نشود!

این اقدام وقیحانه به حدی قبیح و انزجار آور است که هیچیک از ادارات مرتبط با جمع آوری کودکان (اجرائیات شهرداری و بهزیستی) به صراحت مسؤلیت آن را بر عهده نگرفته اند. شهرداری فقط مسؤلیت جمع آوری کودکان را پذیرفته و بهزیستی هم کلا هیچ نقشی را تقبل نکرده است. مهم نیست کدام اداره مرتکب چنین تعرضی شده باشد. نفس اقدام به تراشیدن موی سر کودکان و هر عملی برخلاف میل خود کودک که قرار است با عملی شدن دستورالعملی سراسری در سطح وسیع و برنامه ریزی شده کودکان کار را مورد یورش قرار دهد، تعرض و تعدی به حقوق انسانی او می باشد.

این دستورالعمل که قرار است از ابتدای شهریور با مشارکت قوه قضائیه، شهرداریها و نیروی انتظامی در امر جمع آوری کودکان کار در خیابان و با هدف زیبا سازی چهره شهر اجرائی گردد، در کرمانشاه قبل از این تاریخ به اجراء گذاشته شده است تا با جمع آوری کودکان کار و با تراشیدن موی سر آنها به عنوان اولین گام اجرای دستورالعمل مذکور از حضور این چهره های سوخته و تاول برداشته در سر چهار راهها ، سیمائی رومانتیک و با جذبه به شهر داده شود. طبق دستور العمل، زیبائی ای که این انسانهایی ای که بی اراده خود به جرم تولد در خانواده های محروم از آن محرومند، باید از شر حضوراین کودکان خلاص گردد!

کودکان کار حالا علاوه بر تحمل شقاوتها و بی رحمی ها حین انجام کارهای حقیرانه و دست فروشی سر چهار راهها باید مانند بردگانی که داغ بردگی بر پیشانی داشتند یا مانند تبهکارانی که علائم یا حلقه های مخصوص بر پا دارند تا شهروندان از آنها دوری کنند، با موی سر تراشیده به عنوان زشت کنندگان سیمای شهر تحقیر گردند. این کودکان که والدینشان مانند مدیران بانکها و مؤسسات و وزارتخانه ها دارای فیشهای حقوقهای ۲۴۰ و ۷۵۰ میلیون تومانی و بیشتر نیستند و میلیونها نفرشان اصلا کاری ندارند تا فیش حقوقی داشته باشند، باید با چهره های نحیف و رنگ پریده و با لباسهای مندرس و کفشهای پینه وصله خورده توان ضعیفشان را به هراج بگذارند و در این مسیر گرفتار باندهای فروش مواد مخدر و سؤاستفاده های جنسی گردند. این کودکان مانند فرزندان صفدر حسینی رئیس صندوق توسعه ملی جدا از حقوق ۵۷ میلیون تومانی ماهانه فقط از صندوق توسع ملی (معلوم نیست چند شغل دیگر داشته و حقوقهای دهها میلیونی دیگری هم دریافت کرده) و دریافت وام ۳۰۰ میلیونی با بهره ۴ درصد، پاداشها و عیدیهای چند ده میلیونی پدرشان، یارانه غذا، هزینه پزشکی، هزینه‌های دندانپزشکی، کمک‌هزینه اوقات فراغت فرزندان، کمک‌هزینه خرید لباس، کمک‌هزینه خرید کتاب، کمک‌هزینه سفر، کمک‌هزینه ورزش، کمک‌هزینه تحصیلی و غیره هر ماه و بدون حتی یک روز عقب افتادگی دریافت نمی کنند. اینها فرزندان ۹ میلیون کارگر اخراجی و بیکار، رقم بیشمارزنان سرپرست خانوار که آمارشان به حساب نمی آید و دهها میلیون کارگری هستند که به خاطر ماهها به تعویق افتادن دستمزدهای ۵ برابر زیر خط فقر از شدت گرسنگی، مانند کارگران کمپروسور سازی تبریز برای دریافت غذا به سوی کمیته امداد دست دراز می کنند.

این کودکان که بی شرمانه مورد تعرض قرار می گیرند انسانهائی هستند که حق برخورداری از شادی، تحصیل، اوقات فراغت، تفریح و ورزش و به طور کلی حقشان از زندگی غصب گردیده و بر بنیان آن ملزومات دزدیها، چپاول و غارتهای دهها و صدهاهزار میلیارد تومانی برای دزدان فراهم گردیده است.

کودکان بدون هیچ بهانه و توجیهی حق دارند از تمامی امکانات شایسته و مدرن برای زندگی که تأمین کننده شادی، تحصیل، سفر، ورزش و هر آنچه که نیاز کودکیش باشد، برخوردار گردد. باید به کارگران، مزدبگیران و بیکاران حقوق یا بیمه بیکاری تأمین کننده رفاه خانواده پرداخت گردد و همه کمک هزینه های لازم برای شکوفائی و شادابی کودکان تأمین گردد تا دیگر هیچ کودکی مجبور به کار در هیچ جائی، سر چهارراه یا درکارگاهها نباشد.

جوانمیر مرادی

30 مرداد 95

 

 

فوتی‌های ناشی از حوادث کار در اصفهان ۱۱.۴ درصد افزایش یافت!

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان گفت: فوتی‌های ناشی از حوادث کار استان اصفهان در چهار ماه نخست سال جاری با افزایش ۱۱.۶ درصدی روبرو بوده است.

وی در ادامه در خصوص فوت ناشی از حوادث کار استان در چهار ماه امسال نیز گفت: در این بازه زمانی ۳۹ نفر که همگی مرد بودند بر اثر حوادث ناشی از کار در سطح استان اصفهان جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش30مردادمهر،علی سلیمانی پور با بیان اینکه در چهار ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش آمار حوادث استان در برخی از زمینه‌ها بوده‌ایم، اظهار داشت: از این رو آمار مصدومان و تلفات  ناشی از حوادث جاده‌ای، حوادث ناشی از کار و مسموم شدن با گاز مونوکسید کربن از جمله این موارد است.

وی در ادامه در خصوص فوت ناشی از حوادث کار استان در چهار ماه امسال نیز گفت: در این بازه زمانی ۳۹ نفر که همگی مرد بودند بر اثر حوادث ناشی از کار در سطح استان اصفهان جان خود را از دست داده‌اند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان آمار فوتی سال گذشته ناشی از حوادث کار سال گذشته را ۳۵ نفر اعلام کرد و افزود: این آمار در مقایسه با سال گذشته با افزایش ۱۱.۴ درصدی روبرو بوده است.

وی سقوط از بلندی را دلیل عمده فوت ناشی از حوادث کار در استان اصفهان اعلام کرد و بیان داشت:  همچنین در این بازه زمانی ۹۹۹ نفر در حوادث کار مصدوم شدند که ۳۲ نفر آنها زن و مابقی مرد بودند.

سلیمانی‌پور تصریح کرد: آمار مصدومین ناشی از حوادث کار استان اصفهان در سال جاری نسبت به ۹۴۲ مورد سال گذشته با افزایش ۶.۱ درصدی روبرو بوده است.

 

 

جان باختن14کارگردراستان کرمانشاه براثرحوادث کاری در سه ماهه اول سال 1395!

105 نفر مجروح و 14 نفر کشته حاصل حوادث کار سه ماهه ابتدای سال 1395 در استان هستند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب کاهش و افزایش دارند.

به گزارش30مرداد روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان کرمانشاه؛ در طی سه ماهه نخست امسال 105 نفر که شامل 2 زن و 103 مرد بودند بر اثر حوادث کاری در استان زخمی شدند و این درحالی است که این ارقام در مدت مشابه از سال 1394 رقمی برابر با 159 نفر و مشتمل بر 3 زن و 156 مرد بود که بیانگر کاهشی 34 درصدی است.

شایان ذکر است در همین مدت از سال جاری نیز 14 مرد بر اثر حوادث کار در استان کشته شدند که این آمار طی سه ماهه نخست سال قبل 12 نفر بود که متاسفانه شاهد افزایش آن طی امسال هستیم.

 

 

مسموم شدن کارگران کارخانه یخ سازی اهواز بر اثر استنشاق گاز آمونیاک

براثر انفجاری که شامگاه روز گذشته (جمعه 29مرداد ماه) در یک کارخانه یخ سازی در محله آخر آسفالت اهواز اتفاق افتاد 15نفر از کارگران واهالی همجوار بر اثر استنشاق گاز آمونیاک مسموم شدند.

به گزارش 30مردادایلنا، در این حادثه که حوالی ساعت 20 شب گذشته در بلوار جمهوری اسلامی اهواز(منطقه آخر آسفالت) اتفاق افتاد، 15نفر که شامل کارگران این کارخانه و تعدادی از اهالی  ساکن همجوار آن می‌شوند بر اثر استنشاق گاز امونیاک حاصل از انفجار  مخزن دچار مسمومیت شدید می شوند.

براساس اعلام مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز،انفجار مخزن گاز آمونیاک وانتشار آن در هوامنجر به مسمومیت این کارگران و اهالی ساکن همجوار کارخانه شده است.

به گفته امیر نجفی پس از بروز این حادثه،  کارگران برای مداوا به بیمارستانهای فاطمه زهراو خمینی اهواز  منتقل شده اند.

 

 

درباره مرگ کارگر طرح انتقال آب به مزارع سیستان درزاهدان!

نماینده مجری طرح آبرسانی به 46 هزار هکتاری زمین های کشاورزی سیستان گفت: یک کارگردر زون شماره چهار شهرستان هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان براثرتصادف با بیل مکانیکی جان باخت در حالی که به اشتباه مرگ پیمانکار در منطقه شایعه شده بود.

به گزارش30مردادایرنا،غلام حیدر زورقی روز شنبه اظهار داشت: فرد متوفی کارگری ساده با نام خانوادگی «بارانی» و طرف قرارداد پیمانکار زون هیرمند 4 بوده است.

وی ادامه داد: مرگ کارگر مورد تایید است اما مرگ پیمانکار طرح که در فضای مجازی انتشار یافته تصدیق نمی شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برای تمام پیمانکاران و کارگران موضوع ایمنی کار (HSE) تعریف شده است اما گاه چنین حوادثی در حین کار به خصوص در محیط هایی که با خودرو های سنگین کار می کنند، رخ می دهد.

وی تصریح کرد: کارگر متوفی و تمام عوامل فعال در کارگاه های 16 گانه این طرح زیرپوشش بیمه هستند.

سی مردادماه1395

 

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …