چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

روز شمار مرگ و مصدومیت کارگران در مرداد ماه سال 95 / فرهاد شعبانی

کارگران به قتلگاه می روند یا کارگاه ؟

امروز سه شنبه 26 مرداد ماه و هنوز 5 روز به پایان ماه باقی مانده است. با تکیه بر گزارشات برخی از رسانه های داخلی، حوادث محیط کار در این ماه را بصورت روزانه جمعبندی کرده ام. مطابق این آمارها تاکنون 31 کارگر جان خود را از دست داده اند و  92 کارگر دیگر مجروح شده اند. قابل توجه است که، این آمار به علت رسانه ائی نشدن آمار کشتار کولبران نوار مرزی کردستان و سیستان و بلوچستان، آمار قربانیان کارگاهها و مراکز تولیدی خارج از شمول قانون کار و مخفی، آمار قربانیان حوادث محیط کار کارگران کشاورزی و مرگ کودکان کار و خیابان را در برنمی گیرد هنوز تصویری واقعی و همه جانبه از حوادثی که در محیط کار کارگران روزانه اتفاق می افتد را بدست نمی دهد. باوجود این، با نگاهی به حوادث محیط کار در  مرداد ماه و 3 ماه اول سال 95  آیا بر ایران امروز جزء قتلگاه کارگران و مردم ستمدیده اسیر جمهوری اسلامی و سرمایه داران زالو صفت نام دیگری می توان نهاد؟ از این رو آیا نباید برای سرنگون کردن این نظام با تمام توان در راستای متحد شدن کارگران و ایجاد همبستگی مابین جنبش کارگران و سایر جنبش های رادیکال اجتماعی کوشید و این امر را به یکی از اولویتهای مبارزاتی روز تبدیل کرد ؟

***

جمعه 1 مرداد : بر اثر انفجار خط لوله پلی اتیلن “پران پرویز” در منطقه پل دختر استان کرمانشاه 23 نفر مجروح شدند که بیشتر آنها کارگران شرکت پلی اتیلن و تنی چند از مصدومین از اهالی روستای پران پرویز بوند.

شنبه 2 مرداد  : یک کارگر ساختمانی به علت گرمازدگی شدید و خونریزی مغزی در اهواز ، جان خود را از دست داد.

یکشنبه 3 مرداد : بر اثر تصادف اتوبوس حامل کارکنان رسمی پالایشگاه عسلویه 6  نفر زخمی شدند که یکی از آنان بنام  محسن سهیلی  متعاقبا”  فوت کرد.

دوشنبه 4 مرداد : براثر تصادف اتوموبیل کارگران شهرداری حسینیه از توابع شهرستان اندیمشک 4 کارگر جان خود را از دست دادند. این کارگران عازم محل کار خود بودند.

دوشنبه 4 مرداد : بر اثر نبود ایمنی محیط کار یک کارگر 24 ساله آتش نشانی بنام احمد فیروزیان در مهر شهر کرج به علت برق گرفتگی جان خود را از دست داد.

پنج شنبه 7  مرداد : بر اثر واژگونی سرویس حمل و نقل کارگران شرکت صدرا  6 کارگر مصدوم شدند. کلیه مصدومین به بیمارستان منتقل شدند.

جمعه 8 مرداد : براثر واژگونی یک مینی بوس حامل کارگران در مسیر “اشتر مل به احمدآباد” در تویسرکان 21 کارگر که عمدتا زن بودند مصدوم شدند. 12 نفر از آنان به بیمارستان منتقل شد که از سرنوشت آنان خبری در دست نیست.

یکشنبه 10  مرداد : بر اثر ریزش آوار در یک ساختمان نیمه کاره در قزوین یک کارگر 60 ساله افغانستانی جان خود را از دست داد.

دوشنبه 11 مرداد : یک کارگر جوان بر اثر سقوط از بالابر در تهران مصدوم و به  اوژانس منتقل شد. از سرنوشت او خبری در دست نیست.

سه شنبه 12  مرداد : یک کارگر 40 ساله به علت گیر کردن سر در کابین آسانسور در کوچه نورایی خیابان ملت تهران جان باخت.

پنجشنبه 14 مرداد : یک کارگر 33 ساله براثر سقوط از طبقه ششم یک ساختمان نیمه کار در خیابان پیروزی تهران جان باخت.

جمعه 15 مرداد : یکی از کارکنان مصدوم در حادثه تصادف کارکنان پالایشگاه عسلویه که در 3 مرداد اتفاق افتاده بود، فوت کرد.

جمعه 15 مرداد :  یک کارگر 33 ساله بر اثر سقوط دستگاه پرس در یک شرکت تولیدی در اراک مصدوم و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

شنبه 16 مرداد :  بر اثر انفجار خط لوله گاز گناوه 3 کارگر کشته و زخمی شدند. یک کشته و 2 و مصدوم . جان مصدومین به علت سوختگی بالا در خطر است.

شنبه 16 مرداد : یک کارگر جوان 23 ساله در هنگام تخریب ساختمانی در خیابان عسگریه اصفهان جان خود را از دست داد.

یکشنبه 17 مرداد : در پی وقوع تصادف 12 نفر از کارگران شرکت کروز مصدوم شدند. 12 کارگر مصدوم در این حادثه زن بودند.

یکشنبه 17 مرداد : 7 کارگر تاسیسات نفتی هویزه بر اثر تصادف خودرو وانت بار حامل آنها کشته و زخمی شدند. 4 کشته و 3 زخمی .

دوشنبه 18 مرداد : بر اثر سقوط آسانسور در یک ساختمان نیمه کاره در کوی سعادت آباد تهران یک کارگر 20 ساله جان خود را از دست داد.

سه شنبه 19 مرداد :  براثر واژگونی یکی از واگن های معدن زغال سنگ البرز شرقی 2  کارگر معدن کشته و زخمی شدند. یک کشته و یک زخمی .

سه شنبه 19 مرداد : بر اثر انفجار دیگ بخار “کارخانه برنافوم” شیراز  6 کارگر کشته و زحمی شدند.  یک کشته و 5 زخمی

پنجشنبه 21 مرداد : براثر آتش سوزی در یک تعمیرگاه خودرو در منطقه قاسم آباد مشهد یک کارگر 14 ساله جان خود را از دست داد و 2 کارگر دیگر مصدوم شدند.

جمعه 22 مرداد :  بر اثر برق گرفتگی در “سیریک” استان هرمزگان یک کارگر نوجوان اهل روستای گندمی که به عنوان کارگر ساختمانی کار می کرد جان خود را از دست داد.

جمعه 22 مرداد :  یکی دیگر از کارگران مصدوم در حادثه انفجار و آتش سوزی “ایستگاه لخته گیر خط انتقال گاز شهرستان گناوه” جان خود را از دست داد.

یکشنبه 24 مرداد  :  بر اثر سقوط از ساختمان در “سراب” آذربایجان شرقی  یک کارگر 28 ساله بنام حافظ جان خود را از دست داد.

دوشنبه 25 مرداد : بر اثر تخریب دیوارهای یک گودال حفاری شده در شهرستان زهک در شمال سیستان و بلوچستان 2 کارگر جان خود را از دست دادند.

دوشنبه 25 مرداد : بر اثر واژگونی سرویس رفت آمد کارگران “معدن مس انجر در شهرستان اهر” 1 کارگر 45 ساله جان خود را از دست داد و 12 کارگر دیگر مجروح شدند.  12 کارگر مجروح به اوژانس منتقل شدند و از سرنوشت آنان خبری در دست نیست.

***

این حوادث در حالی اتفاق می افتد که، بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور در سه ماهه نخست سال جاری 350 نفر بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده اند. از این تعداد 347 نفر مرد و 3 نفر زن بوده اند. بر اساس همین گزارش گویا آمار تلفات حوادث کار در این مدت نسبت به زمان مشابه سال قبل 1و 1 درصد کاهش داشته است. در سه ماه اول امسال همچنین 6 هزار و 555 کارگر در حوادث محیط کار مصدوم شده اند. که گویا نسبت به مدت مشابه سال قبل 1،3 درصد کاهش داشته است.

بالا بودن و مرگبار بودن سوانح محیط کار در ایران علل گوناگون و متفاوتی دارد. بالا بودن شدت و سرعت کار، عدم امنیت شغلی، نبود ایمنی محیط کار، نبود تشکلهای کارگری در محیط های کارگری، عدم مسئولیت کارفرما در مقابل حفظ امنیت کارگران در محیط کار، فرمال بودن بازرسی از محیط های کارگری و مصیبت بارتر این است که در کلیه گزارشات سوانح محیط کار، کارگر مقصر قلمداد می شود و از حق برخورداری از بیمه سوانح و دریافت خسارت محروم می گردد. این تصویری عمومی از محیط کار کارگران در ایران است که، شبیه به جبهه های جنگ است نه محیط کار. در چنین شرایطی کارگران چاره ای جزء مبارزه علیه این زندگی مصیبت بار را ندارند. این مبارزه بدون داشتن یک رهبری دارای افق سوسیالیستی، ایجاد تشکلهای توده ائی کارگری، پیوستن به حزب کمونیستی مورد اعتماد خود، گسترش مبارزات و سراسری کردن آن به سرانجام مطلوب یعنی برپا کردن یک جامعه سوسیالیستی بعنوان گام اول استقرار نظامی مبتنی بر لغو کار مزدی، نخواهد رسید.

بابەتی هاوپۆل

قفس، یادداشت چهارم: پیش‌بند “به یاد سپیده فرهان”

مژگان کاوسی تا کنون دو بار بازداشت شده‌ام و هر دو بار در خانه‌ی خودم؛ …