اخبار و گزارشات کارگری 26 مرداد 1395

دادگاه13 کارگرمعترض کارخانه چوکا27مرداد برگزار می شود!

ضمن مخالفت مدیرعامل چوکا  با بازگشت بکار5کارگرمعترض این کارخانه اخیرا مدیران چوکا از13کارگرمعترض شکایت کرده اند که دادگاهشان فردا 27مرداد برگزارمی شود.

به گزارش26مداد دیارباران،مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: مدیران چوکا از ۱۳ نفر از کارگران این شرکت شکایت کرده اند و مدعی شده اند که آنها مخل تولید هستند.

ایزد دوست با بیان اینکه ۲۷ مرداد دادگاه این کارگران برگزار می شود، گفت: در این رابطه جلسه ای با معاونت سیاسی استاندار داریم تا این موضوع به خیری و خوشی برطرف شود.

وی ادامه داد:  بر اساس استعلامی که ما به عنوان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان داشته‌ایم، مشخص شده است که چوکا مذکور ۶۴۴ کارگر دارد که ۴۹ نفر آنها رسمی و ۵۹۵ نفر نیز قراردادی هستند.

ایزددوست درباره آغاز مشکلات شرکت چوکا گفت: در ابتدا مدیران شرکت چوکا به اخراج ۵ کارگر اقدام کردند و این موضوع در شورای تأمین شهرستان بررسی شد که در نتیجه قرار شد که مجدداً کارفرما این کارگران را به کار گیرد، امّا؛ در ادامه مدیران شرکت چوکا به تعهدات خود برای بازگرداندن این افراد عمل نکردند و این موضوع مشکلاتی را به وجود آورد.

وی با بیان اینکه اخیراً مدیران چوکا از ۱۳ نفر از کارگران این شرکت شکایت کرده و مدعی شده است که آنها قانون‌شکن هستند و مخل تولید می‌باشند، گفت: این موضوع در دادگاه در حال بررسی است و باید منتظر رأی مرجع قضایی باشیم.

ایزد دوست با بیان اینکه توصیه من به مدیر کارخانه چوکا این است که مرجع رسیدگی به مسایل کارگری ما هستیم و ما هم اعلام آمادگی می کنیم که کمک کنیم، اظهار کرد: چون به دادگاه کارفرما شکایت کرده حق ورود نداریم و منتظر هستیم تا رای نهایی صادر شود.

به گزارش امروز ایلنا،یکی از کارگران معترض کارخانه ایران چوکا گفت: به نظر می‌رسد مسئولان شهرستان رضوانشهر بعد از گذشت 9 روز از آغاز اعتصاب کارگران ایران چوکا، عمق و شدت این اعتراض را درک نکرده‌اند و پی گیر مطالبات کارگران نیستند.

به گفته وی، مهم‌ترین خواسته کارگران  بازگشایی کارخانه، پرداخت معوقات حقوقی سال جاری و تضمین امنیت شغلی  کارگران است.

او گفت: بعد از گذشت 9 روز مسئولان شهرستان همچون روزهای گذشته به مطالبات کارگران ایران چوکا بی‌توجه‌ای نشان می‌دهند و با این کار می‌خواهند کارگران را از ادامه تجمعات خود منصرف کنند که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند کارگران اعتراضات خود را به خارج از شهرستان  انتقال خواهند داد.

 

 

اعتصاب کارگران پیمانکاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس بندرعباس دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه!

امروز26مرداد،از ساعت 15 حدود صد نفر از کارگران پیمانکاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس در اعتراض به معوقات مزدی دست از کار کشیدند.

به گزار ش26مرداد ایلنا، این کارگران که در یکی از شرکت های پیمانکاری زیرشاخه شرکت فلات مشغول به کار هستند می گویند نه مدیران شرکت پیمانکاری و نه کارفرمای مادر به مطالبات ما توجهی ندارند.

به گفته این کارگران که دستمزد آنها در سال جدید پرداخت نشده و 4 ماه معوقات مزدی دارند، شرکت پیمانکاری حق بیمه کارگران را واریز نکرده‌است و کارگران در تعویض دفترچه‌های بیمه خود با مشکل مواجهند.

کارگران می‌گویند: عدم واریز حق بیمه مزید بر علت شده و شرایط معیشتی ما را دشوارتر کرده است.

 

 

گزارشی درباره وضعیت دردناک کارگران شرکت خودرو سازی مدیران خودرو!

کارگران شرکت خودرو سازی مدیران خودرو:نگاه مدیران به کارگران نگاه برده داری است

یکی از کارگران شرکت مدیران خودرو گفت: مشکل اصلی که کارگران در این شرکت با آن مواجه هستند ساعت کاری است بطوری که ما در این شرکت ۱۲ ساعت بالاجبار مشغول به کار هستیم که این در مقایسه با شرکت کرمان موتور تقریبا چهار ساعت بیشتر است در نتیجه این مساله از نظر روحی و روانی تاثیرات بدی بر جای می گذارد.

وی گفت: علارغم اینکه حدود ۱۲ ساعت کار می کنیم تقریبا معادل همان هشت ساعت کار شرکت کرمان موتور حقوق دریافتی داریم .

مسئله مهمی که مطرح است و با این شرایط سخت کاری بسیار مورد نیاز کارگران این مجموعه است مرخصی است که با وجود حق دو روز مرخصی ماهانه متاسفانه از سوی مسئولین ذیربط درخواست مرخصی هیچگاه مورد تائید قرار نمی گیرد و به صراحت اعلام می کنند مرخصی نداریم و علت آن را بالا بودن تولید عنوان می کنند.

او می گوید برای ما بسیار ناراحت کننده است که افزایش تولید تنها مسئله مهمی است که از سوی مدیران مورد توجه قرار دارد و کارگرانی که در این تولید نقش اصلی را ایفا می کنند در پایین ترین سطح توجهات مدیریت بالادست قرار دارند و حقوق اولیه و پایه آنها بر طبق قانون کار رعایت نمی شود که هیچ بلکه مجبوریم یک هفته در میان روز جمعه هم به کار مراجعه کنیم.

این کارگر در ادامه مقایسه تسهیلات و شرایط کاری شرکت مدیران و کرمان موتور افزود: کرمان موتور هر ماه مبلغی را در یک کارت به عنوان هدیه شارژ کرده و در اختیار کارگران قرار می دهد علاوه بر اینکه در اعیاد مختلف افزون بر این کارگران عیدی دریافت می کنند.

وی ابراز داشت: به علت قرار داد این شرکت با چین مدیریت اصلی این مجموعه با چینی ها است و اگر به این شرایط کاری اعتراض داشته باشیم بلافاصله اخراج می شویم بر همین اساس است که هیچکس به شرایط فعلی در این مجموعه اعتراض نمی کند چراکه اگر درخواست مرخصی یا هرگونه درخواست دیگری داشته باشیم بدون اینکه به صحبت ما گوش کنند می گویند با این شرایط کار می کنید ادامه دهید و گرنه به خانه بروید و حتی اگر مشکل خاصی به وجود آمده باشد که برای عدم حضور در محل کار الزامی به وجود آمده باشد هم برای این مدیریت قابل قبول نیست.

وی با کمال تاسف عنوان کرد: شرایطی که اکنون در شرکت فوق الذکر حاکم است تداعی کننده برده داری مدرن است که همه ی کارگران این شرکت به این موضوع معترف هستند و این شرایط برای همه کارگران این مجموعه وجود دارد و اینکه از سوی مدیران ذیربط مطرح می شود که در صورت موافقت با مرخصی ها کار لنگ می شود به هیچ عنوان صحت ندارد زیرا در برخی پست ها به تعداد کافی نیرو وجود دارد.

این کارگر در پایان گفت: حقوق پایه کار فردی که ۱۰ سال است در این مجموعه کار می کند با فردی که به تازگی وارد شده است یکی است و در برخی موارد حتی کمتر است به شکلی که نیرویی که جدیدا وارد این شرکت می شود حقوق بالاتری از کارگران قدیمی و با تجربه دریافت می کند و همچنین اعلام شده بود سالن رنگ به علت اینکه یک محیط شیمیایی است حقوق بالاتری دارد و سختی کار دریافت می کنید اما متاسفانه این اتفاق نیافتاد در حالی که امروز من مشکلات ریوی هم پیدا کرده ام و اتاق عمل هم رفته ام.

در ادامه با یکی از کارگران شرکت قوای محرکه که زیرمجموعه مدیران خودرو است به گفتگو نشستیم، وی گفت: به علت قرار دادگاه از مسئول مربوطه درخواست مرخصی داشتم و در حالی که از قبل مرخصی طلبکار بودم اما حتی با مرخصی ساعتی بنده هم موافقت نشد در حالی که این یک مرخصی اضطراری بوده است.

وی افزود: به این دلیل که حضور من در دادگاه جهت احقاق حقوقم الزامی بود مجبور شدم از محیط کار خارج شوم و در دادگاه حاضر شوم اما متاسفانه روز بعد که به محل کار مراجعه کردم متوجه شدم که اخراج شده ام ضمن اینکه من پس از تعمیر دستگاه مربوطه از محل کار خارج شده بودم و همچنین نیروهای تعمیرات بیکار در واحد مربوطه حضور داشتند این در شرایطی بود که رئیس مربوطه حتی اجازه اینکه به وی مطرح کنم که برای چه مرخصی می خواهم را نیز نداد و با درخواست من مخالفت کرد.

این کارگر خبر داد: پدیده زشتی که در این مجموعه وجود دارد جریمه ناعادلانه  است که گاهی تر و خشک را با هم می سوزاند به عنوان مثال همین دو ماه پیش بود که به خاطر خطای فردی دیگر بنده هم که در همان واحد بودم ۱۵۰ هزار تومان جریمه شدم و این کار همیشگی آنهاست که بی دلیل جریمه می کنند که اگر اعتراضی هم به این مسئله کنیم می گویند اخراجید!

وی گفت: تنها در یک صورت امکان بازگشت به محل کار وجود دارد که فرد به دست و پای مسئول ذیربط بیفتد و کرامت انسانی خود را زیر پا بگذارد و از کار نکرده خود هم توبه کند تا شاید دل آنها را به رحم بیاورد و اجازه دهند فرد به کار خود بازگردد.

این کارگربا ابراز تاسف گفت: پس از هشت سال کار صادقانه در این مجموعه زمانی که برای مرخصی مراجعه کردم از سوی مسئول مربوطه به من گفته شد تو شعور نداری و این بسیار آزاردهنده است که تحت هیچ شرایطی احترام به کارگر و حقوق او در این مجموعه رعایت نمی شود و ما را به چشم برده می بینند.

یکی دیگر از کارگران که اخراج شده بود در باره دلایل اخراجش از این شرکت اظهار داشت: بنده به علت مشکلات شخصی که داشتم نمی توانستم در واحدی که بصورت شیفتی کار می کند ادامه فعالیت دهم زیرا در ساعات شیفت به هیچ عنوان امکان مرخصی وجود ندارد لذا درخواست کرده بودم که از واحد عملیات حرارتی جابجا شوم اما مدیریت کارخانه با این درخواست موافقت نکرد و مجبور شدم از ادامه کار انصراف دهم.

وی گفت: برای جابجایی از این بخش جایگزین هم داشتم که حاضر بود پست کاری اش را با من معاوضه کند اما این همکاری و مساعدت از سوی مسئولین مربوطه انجام نشد.

در ادامه این گفتگو ها نوبت به یکی دیگر از کارگران رسید که وی نیز از وجود شرایط کاری سخت و مسائلی رنجیده بود و این مسئله باعث شده بود کار را ترک کند و از مدیران خودرو خارج شود، او مسائلی را مطرح کرد که بسیار شنیدنی و درد آور است، وی گفت: شرایط سخت کاری از جمله ساعت کاری زیاد در گروه مدیران خودرو و شرکت های وابسته کار را به جایی رسانده که برخی از کارگران این مجموعه با مشکلات روحی روانی مواجه شده اند و آنها را دچار آسیب های اجتماعی فراوانی کرده است.

از وی خواستیم تا بیشتر توضیح دهد، وی افزود: خرید فروش مواد مخدر در خطوط تولید معضلی است که تعداد زیادی را به خود گرفتار کرده است که این به علت فشار کاری زیادی است که همراه با ساعات کاری زیاد به کارگران وارد شده  است، متاسفانه این معضل کار را به جایی رسانده است که برخی از کارگران برای اینکه بتوانند تولید را افزایش دهند به مصرف شیشه و مواد مخدر صنعتی روی آورده اند و به علت اینکه علی الظاهر این افراد با مصرف این مواد بیشتر کار می کنند با وجود مشهود بودن وضعیت اعتیاد آنها برخورد قاطع و جدی با آنها نمی شود و تنها با یک تعهد به کار باز می گردند همین مسئله باعث شده که این معضل به خطوط دیگر و کارگران دیگر هم سرایت کند و افراد دیگر را نیز آلوده سازد.

این کارگر خاطرنشان ساخت: این شرایط آسیب های اجتماعی زیادی را پدید آورده و مشکلات طلاق، اعتیاد و فساد اخلاقی فرد کارگر و در برخی موارد خانواده او را در پی داشته است و باعث شده است که علارغم اینکه از من درخواست کرده اند که به کار بازگردم حاضر به بازگشت نشدم، اکنون مواد مخدری مانند ناس، متادون، ترامادول و شیشه به این علت در خطوط تولید مصرف می شود که در فرد القای توان بیشتر برای ادامه کار ایجاد می کند و فرد با مصرف آنها سعی دارد خستگی و ضعف خود را جبران کند تا بتواند هدف شرکت را محقق سازد غافل از آنکه در پی آن دچار مشکلات عصبی می شود و خانواده او را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی گفت: بنیان خانواده این کارگران زحمت کش هم رو به ویرانی رفته است و فرد کارگر زمانی که به خانه مراجعه می کند یا فرزندش در خانه خواب است یا از فرط خستگی خود به خواب فرو می رود و یا فردی را مثال می زنم که پس از پایان ساعت کاری سکته کرد و فوت شد.

شرکت مدیران خودرو از سال ۸۱ در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید شهرستان بم راه اندازی شده است و در این شرکت قریب به ۲۵۰۰ نفر کارگر و مهندس مشغول به فعالیت هستند.

اعتصاب کارگران ارگ قدیم بم  کارساز شد!

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از پرداخت تمامی مطالبات و حقوق معوقه کارگران پایگاه میراث جهانی ارگ بم خبر داد.

به گزارش26مرداد ایرنا،محمود وفایی روز سه شنبه افزود: از ابتدای سال جاری حقوق و مطالبات کارگران کارگاه میراث جهانی ارگ بم به تعویق افتاده بود و این مسئله مختص به این پایگاه نبوده و تمامی پایگاه های جهانی سراسر کشور با این مشکل روبرو بودند.

وی بیان کرد: خوشبختانه با پی گیریهای به عمل آمده اعتبار لازم برای پرداخت حقوق و مطالبات معوقه کارگران ارگ بم به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ابلاغ و به فوریت اقدامات لازم به منظور پرداخت حقوق این عزیزان انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: در حال حاضر 122 کارگر شامل 118 کارگر قراردادی و چهار کارگر روزمزد در پایگاه میراث جهانی ارگ بم مشغول به فعالیت هستند.

در روزهای اخیر کارگران پایگاه میراث جهانی ارگ بم در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات خود دست از کار کشیده بودند.

درهمین رابطه:

اعتصاب وتجمع کارگران ارگ قدیم دراعتراض به عدم پرداخت5ماه حقوق وحق بیمه!

تهدید کارگران به اخراج وکسر حقوق بدلیل اعتصاب!

صبح امروز هم اعلام کردند که در صورت اعتصاب کسر حقوق می شوید و اینجا اگر خواهان حق خود باشیم تهدید به کسر حقوق و اخراج می شویم و همین اتفاق هم می افتد بطور مثال در اعتصاب قبلی نام پانزده نفر را نوشتند و اعلام کردند اخراجشان کنید.

با کمال تاسف سال گذشته پس از اینکه چند ماه حقوق دریافت نکرده بودیم در همین محل اجتماع کردیم و فقط برای دریافت حق و حساب اعتصاب و توقف کار کردیم که باعث شد پنج روز از حقوقمان کسر شود.

صبح امروز23مرداد، در محل میراث جهانی ارگ بم، کارگرانی که پنج ماه است حقوقشان را دریافت نکرده اند، دست به اعتصاب زدند، و هر یک سفره دلشان را باز کردند و درد و دل پنج ساله خود را بازگو کردند که از جمله آن اظهارات برخی مسئولین جدید و قدیم شهرستان در پاسخ به مشکلات این کارگران زحمت کش است که بسیار قابل توجه است

به گزارش 23مردادارگ نیوز،صبح امروز در نهایت پس از گذشت پنج ماه کارگران ارگ قدیم جلوی این میراث تاریخی جهانی دست به اعتصاب زدند.

پس از مراجعه به این میراث تاریخی اجتماع کارگرانی را مشاهده کردیم که با وجود همه تهدیدها کارشان به جایی رسیده بود که روزه سکوت را شکستند و با خبرنگار ما درد و دلی چند ساله را بازگو کردند که دل ما را به درد آورد و عرق شرم را بر پیشانی ما نشاند.

اینکه می گویم ما خبرنگاران شرمنده شدیم به این علت است که بارها برای تهیه گزارش به ارگ قدیم مراجعه کرده بودیم اما هر بار که از این عزیزان درخواست می کردیم مشکلاتشان را بیان کنند با ابراز اینکه مشکلی نداریم و همه چیز بر وفق مراد است شرایط سخت کاری را تحمل می کردند و از مشکلات چند ساله خود سخنی به میان نمی آوردند، حال دلیلش می خواهد ترس باشد یا هرچه اما بسیار صبوری به خرج داده اند.

یکی از کارگران قدیمی میراث جهانی ارگ قدیم سفره دلش را باز کرد و اظهار داشت: از روزی که رئیس جدید پایگاه میراث جهانی ارگ بم منصوب شده است پنج سال است که پرداخت حقوق مکررا چند ماهی به تعویق می افتد و دیگر نظم سابق را ندارد در حالی که در زمان ریاست قبلی همیشه سر موعد مقرر حقوق پرداخت می شد همچنین سالی دو دست لباس کار دریافت هم می کردیم.

وی افزود: در این چند ماه بدون حقوق، جز خدا کسی کار ما را اصلاح نکرده است و غیر از این نمی تواند باشد و در شرایطی که دارای پنج فرزند هستم در یک خانواده هفت نفره اگر روزانه فقط نان خالی هم بخورند روزی ده هزار تومان خرجشان است، حال شما این مبلغ را برای پنج ماه محاسبه کنید اگر در این ماه ها حقوق در دست داشتم هیچگاه نیاز نبود قرض کنم و تنها با مبلغ پانصد هزار تومان می توانستم مایحتاج روزانه خود را تامین کنم.

وی گفت: با این شرایط هر یک از اقلام زندگی را نسیه و با قیمتی بالاتر تامین می کنم و بطور مثال یک کیسه برنج ۴۷۰۰۰ تومانی را مجبورم با قیمت ۵۳ هزار تومان خریداری کنم.

این کارگر گفت: مسئول ما هر زمان که در محل ارگ حضور یافته است وعده ای دروغ داده و رفته است، به عنوان مثال هفته پیش که مراجعه کرد گفت نهایتا تا چهارشنبه حقوق به حسابتان واریز می شود و پول اکنون در کرمان است در حالی که من یک آشنا در کرمان دارم که صحت این موضوع را از وی پرسیدم اما وی در پاسخ گفت اصلا پولی به کرمان نرسیده است.

وی اذعان داشت: با کمال تاسف سال گذشته پس از اینکه چند ماه حقوق دریافت نکرده بودیم در همین محل اجتماع کردیم و فقط برای دریافت حق و حساب اعتصاب و توقف کار کردیم که باعث شد پنج روز از حقوقمان کسر شود.

آنچه دل ما را به درد آورد و شاید همین اثر روحی را بر هر شنونده ای که ذره ای انسانیت در وجودش است داشته باشد اینجای قصه بود که یکی از کارگران با نهایت درد غیرت ابراز داشت: تا کنون سه بار مامور اداره برق برای قطع کردن اشتراک برق منزل من مراجعه کرده است و برای من دردآور بود که همسر من در مقابل مامور اداره برق التماس کند و بگوید برق خانه ما را قطع نکنید، من برای اینکه همسر و فرزندانم در رفاه باشند هر روز صبح تا ظهر به این محل مراجعه می کنم و کار می کنم پس از اگر قرار بر این نباشد یا در خانه می نشینم یا دزدی می کنم.

وی افزود: فرماندار بم چند روز پیش به محل کار ما در ارگ قدیم مراجعه کرد و در جواب کارگران معترض گفت با این شرایط اگر می توانید کار کنید ادامه دهید وگرنه به سلامت!!!!، ایشان اگر می گوید به سلامت بیاید حق و حساب من را پس از ۱۱ سال کار کردن بپردازد و پس از آن قسم می خورم که دیگر حتی یک روز در ارگ کار نکنم چراکه کار در این مجموعه چنان آش دهن سوزی نیست که به خاطر آن این شرایط سخت را تحمل کنم.

خنده تلخی بر لب ما نشست زمانی که شنیدم و مشاهده کردیم که کارگران بزرگترین میراث خشتی جهان حتی لباس کار هم دریافت نمی کنند، بطوری که بر روی پیراهن آنها آرم شرکت کاله نقش بسته بود و شلوار آبی رنگ آنها هم متعلق به مجموعه خودروسازی ارگ جدید بود که چند باری هم وصله پینه شده بود.

کارگر دیگری می گفت: صبح امروز هم اعلام کردند که در صورت اعتصاب کسر حقوق می شوید و اینجا اگر خواهان حق خود باشیم تهدید به کسر حقوق و اخراج می شویم و همین اتفاق هم می افتد بطور مثال در اعتصاب قبلی نام پانزده نفر را نوشتند و اعلام کردند اخراجشان کنید.

یکی از کارگران که دستهای پینه بسته اش را با حنا رنگ کرده بود گفت: اکنون که با شما گفتگو می کنم مطمئن هستم که اخراج می شوم چون در میان ما افرادی هستند که گزارشی از افرادی که مصاحبه کردند را به مسئولین خواهند داد اما بلند اعلام می کنم که حاضرم خود را فدای همه کارگران ارگ قدیم کنم و حاضرم صدا و تصویرم هم پخش شود تا به درد دل ما برسند.

یکی دیگر از کارگران اظهار داشت: نامه ای را در خصوص مشکلات کارگران بازسازی ارگ قدیم به رئیس سازمان میراث فرهنگی و نماینده ویژه رئیس جمهور که به بم سفر کرده بود دادیم که ایشان در جیبشان گذاشتند و توقع داشتیم نامه ای که مستقیم به دست نماینده رئیس جمهور می رسد ترتیب اثر داده شود اما هیچ خبری نشد تا اینکه در هفته گذشته از دفتر ریاست جمهوری بابت نامه تماس گرفتند که تنها به گرفتن کد ملی اکتفا شد و دیگر هیچ اتفاقی نیفتاد.

وی گفت: زمانی که قرار است مسئولی برای بازدید از ارگ قدیم بیاید به ما اعلام می کنند که محل کار را تمیز و مرتب کنید و بگونه ای برنامه ریزی می کنند که زمانی که ما در مجموعه هستیم و در حال کار هستیم به این محل مراجعه نکنند.

به گزارش امروز ایلنا درهمین رابطه، حق بیمه این کارگران همسان با حقوق به تامین اجتماعی پرداخت نشده و در حال حاضر مشکلات بیمه‌ای ناشی از عدم تمدید دفترچه‌های درمانی این تعداد کارگر وخانواده‌هایشان به مشکلات معیشتی آنان افزوده است.

به گفته کارگران در بین آنان کارگرانی وجود دارند که هم اکنون خود و یا خانواده‌هایشان در بیمارستان های طرف قرار داد با تامین اجتماعی بستری هستند در حال حاضرآنان  بیشتر از هر زمانی به دفتر چه‌های در مانی تامین اجتماعی خود نیازمندندامابا مشکلاتی که در  زمینه تمدید نشدن دفترچه ها برایشان پیش آمده برای پرداخت هزینه‌های درمانی سر گردان شده‌اند.

کارگران در بخش پایانی سخنان خود درباره  جرائم نقدی ناشی از نپوشیدن لباس فرم کار گفتند: اگر هرکدام از ما هنگام انجام کار  لباس فرم بر تن نداشته باشد به صورت نقدی جریمه می شود این در حالیست که از چندین سال قبل تاکنون پایگاه میراث فرهنگی ارگ قدیم هیچ لباس فرمی میان ما توزیع نکرده است و در این میان هر کارگر به فراخور وضعیتش لباس فرم با رنگ و شکلی متفاوت بر تن دارد.

گفتنی است ارگ تاریخی بم با بیش از 20 هکتار وسعت بزرگ ترین بنای خشت گلی جهان است که حدود 2 هزار و 200 سال قدمت دارد و تا حدود 180 سال قبل عده ای از اهالی بم در آن سکونت داشتند.

پروژه مرمت ارگ قدیم بم مربوط به بازسازی بناهایی است که از بعد وقوع زلزله بم در  سال 82 ویران شدند این  مجموعه ارگ بم شامل شهر قدیم ، قلعه ، عمارت پنج طبقه ای حاکم نشین ، سربازخانه ، دو مسجد مربوط به دوره اسلامی و زورخانه است.

 

سومین روزدورجدید تجمع آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مربیان پیش دبستانی مقابل مجلس!

امروز26مرداد،جمعی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مربیان پیش دبستانی برای چندمین بار مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش26مرداد خبرگزاری مجلس، خواسته این تجمع کنندگان تعیین تکلیف برای وضعیت استخدامیشان می باشد.

 

 

تجمع دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت مقابل مجلس ادامه دارد!

امروز صبح ( سه شنبه، 26 مرداد) جمعی از دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت در اعتراض به ابهام در وضعیت استخدامی خود، برای چندمین بار مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش26مرداد خبرگزاری مجلس، تجمع کنندگان نسبت به اجرا نشدن قانون درخصوص استخدام دانش آموختگان صنعت نفت از سوی وزارت نفت اعتراض دارند.

 

 

بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی 320کارگر شیشه قزوین بدنبال توقف تنها خط تولید کارخانه!

کارگران کارخانه شیشه با اعلام توقف تنها خط تولید کارخانه شیشه قزوین، اعلام کردند: سرنوشت 320 کارگر این شرکت در هاله‌ای از ابهام است.

به گزارش 26مرداد صبح قزوین، یکی از کارگران درباره تعطیلی این کارخانه ابراز کرد: پس از رایزنی های فراوان با ادارات مختلف جهت رسیدگی به مشکلات کارخانه شیشه، حدود یک ماه پیش، مسئول اداره صنعت و معدن استان، بازدیدی از این شرکت داشت.

وی افزود: در این بازدید، رئیس اداره صنعت و معدن به جای ارائه راه حل برای راه اندازی مجدد شرکت، تنها راه حل مشکلات کارخانه شیشه را تعطیلی آن اعلام کرد.

یکی دیگر از کارگران کارخانه شیشه، عنوان کرد: مدیریت کارخانه شیشه که به دنبال بهانه ای برای تعطیلی شرکت بود، با نظر اداره صنعت و معدن تصمیم به تعطیلی شرکت گرفت.

وی اعلام کرد: تنها خط تولید کارخانه شیشه مدتی است که متوقف شده و شعله تنها کوره نیز به آرامی در حال خاموش شدن است.

کارگر دیگر این شرکت اظهار کرد: بعد از تصمیم مدیریت کارخانه شیشه مبنی بر تعطیلی این شرکت، با چندین نهاد از جمله فرمانداری، استانداری، اداره کار و دیگر نهادهای مرتبط مکاتبات و رایزنی هایی داشتیم اما هیچ نتیجه ای نداشت.

وی یادآور شد: حالا سرنوشت 320 کارگر شرکت و حقوق های معوقه آن ها در هاله ای از ابهام است و هیچ فریاد رسی برای ما کارگران در این استان وجود ندارد.

یادآوری:کارخانه شيشه قزوين درسال 1344 با سرمايه اوليه بالغ بر يک ميليارد ريال در زمينی به مساحت 260 هزار مترمربع با تخصيص زيربنای 100 هزار مترمربع در کيلومتر 3 جاده قزوين_رشت راه اندازی شد.

بدين صورت بزرگترين كارخانه شيشه تخت کشور با نام «کارخانه شيشه قزوين» وارد عرصه توليد شد، در آن زمان شيشه توليد شده در اين کارخانه در نوع خود از مرغوبترين توليدات خاور ميانه به حساب میآمد.

طی سال‌های آینده و پس از انقلاب، این شرکت با قوت به کار خویش ادامه می‌داد تا سرانجام در سال 74 مشمول قوانین خصوصی سازی شد و سهام به صورت خرد در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

بالغ بر 47 درصد سهام این شرکت در حال حاضر در اختیار یک شخص سهام‌دار است که مدیرعامل شرکت نیز می‌باشد.

کارخانه شیشه قزوین، در گذشته با 4 کوره و 8 خط تولید، نقش مهمی در صنعت استان ایفا می‌کرد اما با رکود اقتصادی طی سه سال گذشته، آرام آرام کوره‌ها و خطوط تولید متوقف شد.

 

 

ابرازنگرانی 40 کارگر باقیمانده کارخانه فولاد روانشیرنسبت به افزایش فشار کاری وکاهش امنیت شغلی!

منابع کارگری در شرکت صنعتی«فولاد روانشیر»از کاهش امنیت شغلی‌ 40 کارگر قرار موقت این واحد تولید کننده انواع محصولات شوینده درتاکستان خبر می‌دهند.

به گفته کارگران باقیمانده فولاد روانشیر جدا از اخراج 60 نفر از همکاران آنها که سال گذشته اتفاق افتاد، در نتیجه تغییر محصولات کارخانه تعداد شیفت‌های کاری آنها در قسمت‌های مختلف کارخانه از سه و دو شیفت دو و یک شیفت به کاهش یافته است.

این کارگران می‌گویند مجموعه این اتفاقات باعث افزایش فشار کاری بر کارگرانی شده است که در شیفت‌های باقیمانده مشغول کارند.

به گزارش26مردادایلنا،آنطور که کارگران شاغل در این کارخانه گفته‌اند: تا سال گذشته در این واحد صنعتی حداقل نزدیک  100 نفر مشغول کار بوده‌اند که در حال حاظر شمار کارگران باقیمانده به  40 نفر تقلیل یافته است.

بنا بر این گزارش، مدیریت کارخانه فولاد روانشیر در مقام کارفرما از تیر ماه سال 94  شروع به اجرای سیاست تغییر کاربری محصولات کارخانه کرد که در نتیجه این اتفاق حدود 60کارگر قراردادی این واحد تولیدی اخراج شدند.

به گفته کارگران،در چند سال گذشته فعالیت ریخته‌گری دیگر رونق سابق را ندارد و در نتیجه مدیریت کارخانه از سال گذشته به ناچار تولید شیر آلات چدنی را متوقف به جای آن تولید قطعات فولادی ضد سایش را که مورد استفاده آن در صنایع معدنی و سیمان است را دنبال کرده است.

کارگران کارخانه فولاد روانشیر می‌گویند با وجود آنکه کارفرمای این کارخانه دستمزد کارگران را به موقع پرداخت می‌کند اما کارگران با قراردادهای کوتاه مدت یکی دوماهه کار می‌کنند و در پایان هر ماه نگران از دست دادن شغل‌شان هستند.

به گفته کارگران فولاد روانشیراین کارخانه از یک سال پیش به دلایلی همچون  کاهش  سفارش کار از سوی مشتریان که اغلب شرکتهای معدنی بزرگی همانند گلگهر ،چادر ملو ومس کرمان هستند دچار کاهش تولید و سفارش شده است. بطوری که کارفرما تاکید دارد با وضعیت فعلی ادامه تولید در این کارخانه صرفه اقتصادی ندارد.

 

 

عدم پرداخت حقوق بیش از250کارگر شهرداری کرمانشاه!

رئیس شورای اسلامی شهر کرمانشاه گفت: در خصوص مشکل مطالبات و حقوق معوقه کارگران روزمزد شهرداری کرمانشاه اظهار داشت: تعدادی از کارگران یک ماه است که حقوق دریافت نکردند و ۵ کارگر هم در منطقه یک شهرداری کرمانشاه داریم که مطالبات آنها تا عید پرداخت شده اما از ۴ ماه گذشته حقوق دریافت نکردند.

وی افزود: حقوق این ۵ نفر پرداخت می‌شود اما حقوق و مطالبات یک ماه و دو ماه گذشته مابقی کارگران روزمزد شهرداری کرمانشاه که تعداد آنها به ۲۵۰ نفر می‌رسد نیز بزودی پرداخت می‌شود.

به گزارش26مردادمهر،احمدی بیان کرد: حقوق هر کدام ۸۰۰ هزار تومان مربوط به یک ماه است و بزودی پرداخت می‌شود.

 

 

کارگران فلزکار منتظر تحویل مسکن مهر در پرند هستند

چندین نفر از کارگران صنف فلزکار مکانیک که اقدام به خرید ملک در واحدهای مسکن مهر شهر جدید پرند کرده اند با وجود گذشت بیش از 3 سال از موعد تحویل، هنوز واحد های خود را دریافت نکرده اند.

به گزارش26مردادایلنا،این کارگران که تعداد آنها در حدود 24 نفر است گفتند که قرار بود سه سال پیش طبق قراردادهای منعقد شده منازلشان را تحویل دهند اما با گذشت این مدت واحدهایشان در تحویل نگرفته‌اند.

آنطور که این کارگران گفته اند پس از مراجعه اخیری که به محل ساخت پروژه داشته‌اند متوجه می‌شوند که ساخت و ساز آپارتمان ها پیشرفت چندانی نداشته است.

این کارگران همچنین گفتند که بنابرقراردادی که در هنگام خرید با  شرکت مسئول ساخت و ساز این آپارتمان‌ها   در سال 88 داشته‌اند، قرار بوده است که برای تحویل آپارتمان ها و صدور سند چیزی در حدود 11 میلیون تومان پرداخت کنند، اما اکنون به آنها گفته شده است در صورتی که می‌خواهند ساخت و ساز آپارتمانهایشان تکمیل شود  باید  9 میلیون تومان دیگر اضافه بر رقم قید شده در قرارداد به حساب شرکت مسئول ساخت و ساز ها واریز کنند.

کارگران فلزکار مکانیک همچنین تاکید کردند که با توجه به «شرایط معیشتی نامطلوب» خود توان پرداخت این «هزینه‌ اضافه» که در قرارداد قید نشده را ندارند.

 

 

لزوم تغییر ساعات کاری کارکنان شرکتهای پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی(عسلویه)

منطقه پارس جنوبی (عسلویه) در یکی از بدترین مناطق آب و هوایی کشور قرار گرفته که طبق نظر رسمی سازمان محیط زیست کشور در سال 1388، آلودگی آن صد برابر کلان شهر تهران می باشد. این وضعیت فجیع آلودگی، همراه با رطوبت بالای 80 درصد، گرمای بالای 50 درجه سانتیگراد، صداهای نابهنجار صنعتی و آسیب دیدگیهای ناشی از حوادث شغلی و … عامل بروز بیماریهای عدیده ای از جمله مشکلات  تنفسی چون آسم و سرطان ریه، مشکلات ناشی از آلودگی خون به مواد سرطان زای شیمیایی، از کار افتادگی و معلولیتهای جسمی، مشکلات کبدی، شنوایی و … شده است. به گونه ای که خون یک کارگر عسلویه ای را به هیچ فردی نمی شود انتقال داد. متأسفانه  چنین بیماریها و حوادثی که با احداث شرکتهای جدید سیری صعودی به خود گرفته است، در کنار کمبود شدید امکانات درمانی، نبود کادر متخصص و مجرّب پزشکی و فقدان بیمه مناسب درمانی، جان کارکنان را با تهدیدی جدی روبرو ساخته است.

هم اکنون کارکنان به صورت 25 روز کار در عسلویه و 5 روز استراحت فعالیت دارند

آنچه از شرایط فوق برای کارکنان شرکتهای پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی (عسلویه)، غیر قابل تحمل تر و آسیب زا تر شده است، مساله مدت اقامت در منطقه و مشکلات تردّد است. متأسفانه قسمت بزرگی از اعضای خانواده صنعت پتروشیمی کشور، به علت دوری بسیار زیاد از خانواده (در شرایط دو هفته کار، یک هفته استراحت و یا سه هفته کار یک هفته استراحت) به آسیبهایی فراوانی مبتلا شده اند. آسیبهایی که آمارهای واحد بهداشت و محیط (HSE) منطقه ویژه بارهای بار به آن اذعان کرده است. شیوع غیر قابل باور بیماریهای روحی چون افسردگی در میان کارکنان و خانواده های آنان، درصد بالای مشکلات خانوادگی چون طلاق، مشکلات تربیتی، اخلاقی و تحصیلی فرزندان و … که همگی ناشی از وضعیت اقامت طولانی در مناطق عملیاتی می باشند، آینده این کارکنان و خانواده های شان را در معرض تهدیدی جدی و غیر قابل جبران قرار داده است باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

لذا بایسته و شایسته است وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی با توجه به نقش حاکمیتی و نظارتی، اقدامات عملی لازم جهت رفع این مشکلات و تبعیضات ناروا را در دستور کار خود قرار دهند. بدیهی است که خصوصی سازی صنعت پتروشیمی، موجب این مصیبتها شده است لذا باید مدیران این شرکتها حمایت از حقوق کارکنان و سلامتی شان را در اولویت قرار دهند.

بخشی ازیک گزارش نفت ما بتاریخ26مرداد

 

 

اجرای بخشنامه ارتقا ایمنی کار به خواست مدیران بسته‌است/ علت اصلی بیشتر حوادث کار کتمان می‌شود

یک کارشناس ارشد ایمنی کار می‌گوید بخشنامه‌ای که به تازگی از سوی وزیر کار در خصوص ارتقاء بازرسی و ایمنی کار صادر شده است، در صورتی وجهه‌ای عملی به خود می گیرد که مدیران ارشد خواستار اجرایی شدن آن باشند.

بنا به اظهارات این کارشناس ایمنی، در سایت های بزرگ صنعتی به وفور مشاهده می شود، حوادثی که ناشی از قصور صد در صد کارفرما است به معلول نامربوط دیگری ربط داده می شود. به طور نمونه کارگری  به دلیل نداشتن کمربند ایمنی از ارتفاع سقوط می کند، اما کارفرما در گزارش رسمی علت حادثه را «کمین کارگر حادثه دیده برای گرفتن کبوتر» یاد می کنند و یا مرگ بر اثر برق گرفتگی را معلول «بروز مشکلات قلبی» کارگران تعبیر می کنند.

به گزارش26مردادایلنا،ادامه داد: «با وجود آنکه مفاد بخشنامه از عزم مدیران ارشد بر الزام رعایت قوانین ایمنی در تمام کارگاه های صنعتی اشاره دارد، اما در سایت های بزرگ صنعتی (نفتی) مدیران بر کتمان دلایل بروز حوادث کاری تمایل دارند».

بنا به اظهارات این کارشناس ایمنی، در سایت های بزرگ صنعتی به وفور مشاهده می شود، حوادثی که ناشی از قصور صد در صد کارفرما است به معلول نامربوط دیگری ربط داده می شود. به طور نمونه کارگری  به دلیل نداشتن کمربند ایمنی از ارتفاع سقوط می کند، اما کارفرما در گزارش رسمی علت حادثه را «کمین کارگر حادثه دیده برای گرفتن کبوتر» یاد می کنند و یا مرگ بر اثر برق گرفتگی را معلول «بروز مشکلات قلبی» کارگران تعبیر می کنند.

به گفته وی بازرسی ها در سایت های بزرگ صنعتی کم  یا ضعیف است و مدیران برای رد کردن و یا پنهان کردن دلیل اصلی بروز حوادث کاری از وسعت عمل بالایی برخوردارند. حال اگر کارگروه های «تحلیل حادثه» و مراکز نظارتی بر ایمنی و بهداشت کار خارج از بدنه اصلی سازمان تا حصول به نتیجه شکل گیرد، مفید خواهند بود.

این کارشناس ایمنی افزود:در مناطق صنعتی چون عسلویه بازوهای نظارتی بر ایمنی و بهداشت کار همچون شورای عالی حفاظت فنی،  شورای عالی و کانون های صنفی ایمنی کار «منفعل و صوری» هستند.

وی افزود: طبق قوانین موجود ایمنی، گزارش تحلیل حادثه تیم بررسی حوادث کاری طبق دستورالعمل باید کمتر از 24 ساعت با آنالیزی درست و آماری  واقعی به دست مدیریت ارشد برسد که عملاً چنین نبوده و با تأخیرات بسیار همراه است.

بنا به اظهارات وی، مصداق این سخن فقدان «انجمن ایمنی استان» در منطقه صنعتی عسلویه است و برای راه اندازی چنین انجمنی حتی از سوی اداره کار این منطقه بارها سنگ اندازی شده است.

 

مرگ دلخراش دو کارگر در زیر الوارها!

روز گذشته(25مردادماه)دو کارگر بر اثر ریزش تعدای چوب و الوار در یک کارگاه تولیدی مبل واقع در جنوب تهران،بزرگراه آزادگان، بعد از آزاد راه تهران ساوه، خیابان صفا به شدت دچار مصدومیت شده و جان خود را از دست دادند.

به گزارش26مرداد پایگاه خبری 125، اکبر اصالتی رییس ایستگاه 59 آتش نشانی تهران در خصوص چگونگی وقوع این حادثه ابراز داشت: دو کارگر 23 و 54 ساله، در داخل یک گاراژ تولیدی مبلمان و انبار الوار به مساحت تقریبی 1500 متر مربع مشغول جابجایی الوارها بودند که به دلایل نامعلومی این الوارها بر روی این دو کارگر ریزش کرد.

وی با اعلام این که در پی این حادثه کارگران دیگر این مجموعه بلافاصله به کمک همکاران خود شتافته و مشغول برداشتن الوارها شدند، افزود: آتش نشانان به محض رسیدن در محل حادثه بلافاصله با همکاری سایر کارگران اقدام به جابجایی الوارها کرده و توانستند این دو کارگر را به سرعت از زیر الوارها خارج کنند.

اصالتی در ادامه اظهار داشت: نیروهای آتش نشانی هر دو کارگر بنام های مهدی-الف 54 ساله(ایرانی) و کریم-ن 23 ساله(تبعه افغانستان) را سریعا تحویل عوامل اورژانس حاضر در محل حادثه دادند که متاسفانه پس از معاینات اولیه فوت هر دو کارگر تائید شد.

بیست وششم مردادماه1395

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …