پێنج شه‌ممه‌ 18 نیسان 2024

اخبار و گزارشات کارگری 13 مرداد 1395

اقدام به خودکشی یک کارگرپالایشگاه ستاره خلیج فارس بندرعباس!

صبح امروز13مردادماه، یک کارگر پیمانکاری ستاره خلیج فارس به دلیل 4 ماه معوقات مزدی اقدام به خودکشی کرده است این درحالیست که زمزمه هایی از توقف فعالیت شرکت‌های پیمانکاری به گوش می‌رسد.

به گزارش13مردادایلنا،منابع خبری در پالایشگاه ستاره خلیج فارس بندرعباس، از اقدام به خودکشی یک کارگر پیمانکاری این پالایشگاه خبر دادند.

به گفته این منابع، کارگر مذکور که در یکی از شرکت های پیمانکاری زیرشاخه شرکت فلات مشغول به کار است، همانند بیش از هزار کارگر پیمانکاری دیگر 4 ماه دستمزد پرداخت نشده دارد.

از قرار معلوم این کارگر از ساعت ده صبح امروز، بالای یک سطح مرتفع رفته و اعلام کرده که می‌خواهد از فرط استیصال اقدام به خودکشی کند و در مقابل مدیران شرکت با مشاهده این وضعیت در تلاشند تا با وعده پرداخت او را از این اقدام، منصرف کنند.

ظاهرا در روزهای گذشته شرکت فلات به شرکت‌های پیمانکاری زیرشاخه خود دستور توقف فعالیت داده و این مساله باعث شده کارگران علاوه بر مشکلات معیشتی ناشی از پرداخت نشدن دستمزد‌های معوقه، نگران امنیت شغلی خود هم باشند.

درهمین رابطه:

 

 

*سایه شوم بیکاری بالای سر1000کارگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس بندرعباس با 4ماه حقوق معوقه!

کارگران پالایشگاه ستاره خلیج فارس می گویند در حالی که مطالبات کارگران پرداخت نشده، به دلیل عدم وجود نقدینگی احتمال توقف کار شرکت‌های پیمانکاری وجود دارد.

به گزارش11مردادایلنا،جمعی از کارگران پیمانکاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندر عباس از ادامه روند کار در این پالایشگاه ابراز نگرانی کردند.

این کارگران می گویند به دلیل عدم وجود نقدینگی، کارفرمای مادر به چند شرکت پیمانکاری دست چندم دستور توقف فعالیت داده است و همین مساله باعث نگرانی کارگران شده است.

از قرار معلوم از ورود مواد اولیه مورد نیاز این شرکت‌ها جلوگیری شده و کارفرمای مادر در پی ترخیص چند شرکت پیمانکاری است.

این کارگران که چندین سال سابقه کار در این پالایشگاه دارند، از شرایط موجود در این پالایشگاه ابراز نگرانی کردند و گفتند نه تنها مطالبات مزدی ما پرداخت نشده بلکه در شرایط فعلی امنیت شغلی ما نیز در خطر افتاده است.

این کارگران که تعداد آنها بیش از هزار نفر است، چهار ماه معوقات مزدی دارند و تا کنون هیچ وعده ای در مورد زمان پرداخت این مطالبات به آنها داده نشده‌است.

 

 

*عدم پرداخت 4ماه حقوق بیش از هزارکارگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس بندرعباس!

دستمزد بیش از هزار کارگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس در سال جدید پرداخت نشده است. کارگران می‌گویند هیچ وعده ای در مورد زمان پرداخت، داده نشده‌است.

به گزارش6مردادایلنا،جمعی از کارگران پیمانکاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس از ادامه مطالبات مزدی خود خبردادند.

به گفته این کارگران دستمزد بیش از هزار کارگر پیمانکاری این پالایشگاه در سال جدید پرداخت نشده و این کارگران 4 ماه معوقات مزدی دارند.

از قرار معلوم در مورد زمان پرداخت این مطالبات هیچ وعده‌ای به کارگران داده نشده است.

کارگران ساختار سلسله مراتبی شرکت‌های پیمانکاری را دلیل بروز این مشکلات می‌دانند و می‌گویند: تا 4 و 5 سطح شرکت‌های پیمانکاری داریم که اوضاع شغلی و معیشتی کارگران شاغل در شرکت های پیمانکاری جزء بسیار وخیم است.

به گفته کارگران، مدیران عامل شرکت‌های پیمانکاری جزء به مدیران رده‌های بالاتر وخامت اوضاع را گزارش کرده‌اند اما تا کنون هیچ اقدامی در جهت پرداخت مطالبات کارگران انجام نشده است.

کارگران می‌گویند به حدی درگیر مشکلات معیشتی هستیم که هیچ انگیزه‌ای برای ادامه کار و گرداندن چرخ‌های تولید نداریم و در حال حاضر بلاتکلیف و مستاصل هستیم.

 

 

ارسال پرونده جعفر عظیم زاده به شعبه 101 دادگاه کیفری 2 شهرستان ساوه!

وکیل جعفر عظیم زاده می‌گوید: دادگاه رسیدگی به اتهامات موکلم در ساوه مشخص شده است.

به گزارش12مردادایلنا،محمدعلی جداری فروغی وکیل جعفر عظیم زاده گفت: طبق پیامک رسیده از سایت قوه قضاییه، شعبه 4 بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ساوه با صدور کیفرخواست، پرونده جعفر عظیم زاده را به شعبه 101 دادگاه کیفری 2 شهرستان ساوه ارسال کرده است.

وی افزود: با توجه به مشخص شدن مرجع قضایی، ظرف دو سه روز آینده جهت مطالعه پرونده و اطلاع از مفاد کیفرخواست صادره به همراه موکلم به شعبه 101 کیفری 2 ساوه مراجعه خواهم کرد.

جداری در پایان ابراز امیدواری کرد که با رسیدگی دقیق مسئولان امر، جعفر عظیم زاده که تنها به علت فعالیت های صنفی متهم شده، به زودی از همه اتهامات وارده تبرئه شود.

 

سکوت خبری خبرگزاری ایلنا در باره تجمع اعتراضی رانندگان واحد تهران

” امروز دوازدهم مرداد نودوپنج نزدیک به ۴۰۰تن از رانندگان و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی با هماهنگی سندیکای کارگران شرکت واحد برای مطالبات معوقه مسکن در مقابل شهرداری و شورای شهر دست به تجمع اعتراضی زدند. این تجمع اعتراضی که تعدادی از خانواده ها هم حضور داشتند از ساعت ده صبح شروع شد و معترضین با پلاکادرهایی که در دست داشتند خواسته های بحق خود را فریاد می زدند و با شعارهای همچون مدیر بی کفایت نمی خواهیم نمی خواهیم و مدیر خیانت می کند شهردار حمایت می کند ،قالیباف قالیباف اعتصاب یادت نره ،وعده های دروغین حقوق های نجومی و در پلاکادرها هم شعارهای همچون بی خانمانی ،گرانی ،تورم ،سهم ما کارگران از انقلاب ،حقوق های نجومی سهم شما؟و سهم مدیران از انقلاب حقوق های چند صد میلیونی ! سهم کارگران بی خانمانی،گرانی نوشته شده بود که توسط خانواده ها و کارگران در دست گرفته بودند و فریاد میزدند…” ( به نقل از اطلاعیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه )

خبر تجمع امروز جمع زیادی از کارگران و رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی، همراه با تصاویر عکس و فیلم آن، در بسیاری از سایت ها و کانال های تلگرامی و دیگر شبکه های مجازی و رسانه ای انعکاس گسترده ای داشت. اما خبرگزاری کار ایران (ایلنا) که همیشه می خواهد نشان دهد که اخبار کارگری را پوشش می دهد، با سکوت کامل از کنار این تجمع اعتراضی کارگری گذشت و هیچ خبری از آن را انتشار نداد. بدون شک دلیل آن بی اطلاعی خبرنگاران این خبرگزاری نبوده است؛ چرا که یک تجمع اعتراض چند ساعته، آن هم در تهران که کوچک ترین اتفاق به سرعت رسانه ای می شود، بی خبری از این تجمع بعید به نظر می رسد. پس چه اتفاقی افتاده است که اعتراض 400 نفر راننده و کارگر از چشم ایلنا ندیده گرفته شده است؟!

واقعیت را باید در جای دیگری جستجو کرد: یکم، بی توجهی به این خبر بار دیگر نشان از این دارد که سیاست گذاری و تصمیم گیری ناظر بر خبرگزاری ایلنا، بر اساس منافع و رویکرد تشکل های رسمی به اصطلاح کارگری و خانه کارگر تعیین می شود. رویکردی که هر گونه تشکل مستقل و غیر حکومتی را بر نمی تابد و هم و غم اش این است که تشکل های فرمایشی و انتصابی کارگری را به عنوان تشکل کارگری به کارگران ایران معرفی کند. و تجمع امروز با تلاش و همت یک تشکل مستقل کارگری به نام سندیکای واحد صورت گرفت. دوم، تاریخا” ضدیت خاص و ویژه مجموعه ای که خبرگزاری کار ایران، هم یکی از آنهاست، با سندیکای واحد اتوبوسرانی تهران دارند. جماعتی که در سال 1384 عدوات و کینه توزی خود را نسبت به شکل گیری سندیکا واحد را به دستور خانه کارگر ،با حمله به دفتر این تشکل تازه تاسیس و ضرب و شتم اعضا، به نمایش گذاشتند.

اما فراموش نکنیم که در دنیای امروز سرعت و شدت خبررسانی آنقدر بالاست که هیچ سانسور خبری مانع جلوگیری از انتشار خبرهای مبارزاتی و اعتراضی کارگران نیست. خبرگزاری ایلنا نیر با چنین رویکردی نمی تواند درصدی از انتقال اخبار کارگری جلوگیری کند و با سکوت در مقابل چنین خبرهایی، تنها چیزی که بیش از پیش به نمایش می گذارد، همسویی و همراهی با تشکل های ضد کارگری رسمی موجود از خانه کارگر گرفته تا شوراهای اسلامی است که در خدمت و حافظ منافع سرمایه داری هستند. این خود گواه دیگری است برای آن دسته از افراد و تشکل هایی که هنوز به ماهیت ضد کارگری خانه کارگر و خبر گزاری ایلنا متوهم هستند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – 12 / 5 / 1395

 

 

انتظار 16 ماهه کارگران کارخانه آدنیس برای دریافت مطالبات معوقه!

با گذشت بیش از 16ماه از تعطیلی کارخانه آدنیس مشهد هنوز مطالبات کارگران این کارخانه پرداخت نشده است.

به 13مرداد ایلنا، کارخانه آدنیس  در مشهد از اسفند ماه سال 93 به دلیل آنچه از سوی کارفرما «مشکلات مالی» خوانده شده تعطیل است و از آن زمان تاکنون هنوز بخش عمدهای از مطالبات 100کارگر‌ تعدیل شده این واحد تولیدی پرداخت نشده است.

به نقل از کارگران این کارخانه تولید کننده لوازم خانگی گفته می‌شود که آنها به غیر سنوات معوقه، بابت حدود ۶ ماه مطالبات مزد پرداخت نشده دوران اشتغال خود نیز طلبکارند.

به گفته کارگران  آدنیس با وجود آنکه از زمان اخراج تاکنون با طرح شکایتی در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی  مشهد پیگیر مطالبات معوقه خود شده‌اند، اما هنوز در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

این کارگر درباره روند پی‌گیری حقوقی دریافت مطالباتشان خود وسایرهمکارانش می‌گویند، بعد از بدقولی کارفرما‌ همه کارگران به صورت مجزابه اداره کار مشهد شکایت کردند و اداره کار حکم به پرداخت مطالبات ما داد اما کارفرما تمکین نکرد و بعد آن پرونده به دلایل نامعلومی  از سوی مسئولان پی گیری نشد.

کارگران آدنیس در ادامه تصریح کردند:  در این میان فقط حدود 40 کارگر رسمی کارخانه که از اردیبهشت سال 94 مشمول  بازنشسته شدن  با مشاغل سخت زیان آوربودند بعد از یکسال پی گیری  توانسته اند با توقف بخشی از دارایی‌های کارخانه و پرداخت هزینه ایام اشتغال در مشاغل سخت و زیان آور به صورت پیش از موعد بازنشسته شوند.

بر اساس گزارش کارگران، مطالبات هرکارگر بصورت میانگین مبلغی حدود 20 میلیون تومان است اما کارفرما به بهانه ورشکستگی از پرداخت آن سرباز میزد و این درحالی است که آنها به فاصله چند روز از تعطیلی کارخانه  متوجه می‌شوند که کارفرما همه ماشین آلات وتجهیزات کارخانه را به دو واحد تولیدی دیگر که در همان نزدیکی قرار دارد انتقال داده است.

 

بیکاری30کارگر درپی تغطیلی کارخانه سفال فخر شاهرود!

کارخانه سفال فخر شاهرود به علت عدم توانایی در پرداخت بدهی گاز تعطیل و 30 نفر از کارگرانش بیکار شدند.

به گزارش13مرداد نسل شاهوار،حمید فرومدی مدیر شرکت سفال فخر شاهرود با اعلام این خبر گفت: شرکت تولیدی آجر و سفال فخر شاهرود به دلیل رکود حاکم بر بازار و عدم توانایی در پرداخت بدهی گاز به مبلغ 150 میلیون تومان از 27 تیرماه تعطیل سال جاری با قطع شدن گاز تعطیل و منجر به بیکاری 30 کارگر این شرکت شد.

وی با اشاره به تعطیلی شرکت های آجر و سفال تال و پویا سفال شاهرود در یک یا دو سال گذشته به علت عدم پرداخت بدهکاری ها گفت: با تعطیلی این سه شرکت به طور متوسط 200 کار بیکار شدند.

مدیر شرکت سفال فخر شاهرود با بیان اینکه پس از برداشتن یارانه ها در دولت قبل علیرغم وعده های داده شده یارانه به بخش صنعت تعلق نگرفت افزود: قیمت حامل های انرژی برای صنایع به صورت سرسام آور افزایش یافت و بازار فروش صنایع همگام با رشد قیمت حامل های انرژی به ویژه گاز پیش نرفت.

فرومدی با اشاره به فشار وارد شده از سوی دولت به صنایع در پرداخت قبوض انرژی بیان کرد: شرکت سخال فخر نیز از یک سال گذشته سرمایه های شرکت نظیر زمین، ماشین و … را فروخت تا قبض گاز پرداخت شود و از 27 تیرماه نیز به علت عدم توانایی در پرداخت قبض گاز شرکت تعطیل و هم اکنون نیز 200 میلیون بدهکاریم.

وی با اشاره به فروش آجر شرکت سفال فخر علاوه بر شهرستان شاهرود به شهرهای گرگان، سبزوار، تهران و … تصریح کرد: فروش روزانه آجر این شرکت به طور متوسط مبلغ سه تا ده میلیون تومان بود و پس از پرداخت حقوق کارگران و بدهی ها به طور متوسط ماهانه حدود 10 تا 15 میلیون تومان به طور متوسط سرمایه وارد شهرستان می شد که متاسفانه با تعطیلی شرکت این موضوع متوقف شد.

مدیر شرکت سفال فخر شاهرود افزود: به طور متوسط ماهانه حدود 25 میلیون قبض گاز شرکت را پرداخت می کردیم که با احتساب 4 روز تعطیلی در هر ماه هزینه گاز مصرفی شرکت روزانه حدود یک میلیون تومان به غیر از قبوض آب و برق بود.

فرومدی اذعان کرد: سفال و آجر از خاک و صنایع کاری غیر فلزی است و به دلیل خشکسالی استان سمنان فراوان است و شرکت های آجر و سفال خاک را تبدیل به پول می کنند اما متاسفانه به دلیل عدم همکاری مسئولان مشکلات فراوانی گریبانگیر صاحبان صنایع مختلف شده است.

وی مبلغ بدهی گاز شرکت آجر و سفال فخر را 150 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: با اداره گاز شهرستان شاهرود صحبت کردیم و از آنها خواستیم بجای اینکه گاز را قطع کنند مهلتی در پرداخت بدهی گاز بدهند و زمانی که بازار رونق گرفت بدهی را پرداخت کنیم، اما اعلام کردند یک سوم از بدهی که معادل50 میلیون تومان است را پرداخت کنید و مابقی در دو قسط با فاصله زمانی 20 روز پرداخت شود.

مدیر شرکت سفال فخر شاهرود ادامه داد: حتی وقتی دیدم درخواست من از مسئولان شرکت گاز به نتیجه ای نرسید یک بار از کارگران خواستم به شرکت گاز مراجعه کنند شاید با مراجعه آنها و مطرح کردن مشکلات زندگی شان در صورت تعطیلی شرکت در حل این مساله همکاری شود اما شرکت گاز دقیقا روز بعد از مراجعه کارگران گاز شرکت آجر و سفال فخر را بدون اطلاع قبلی قطع کرد.

فرومدی با بیان اینکه بابت حل مشکل شرکت تا کنون با مسئولان صحبتی نکرده ام و از این به بعد نیز صحبتی نخواهم کرد گفت: دریافت وام های با سود بالا برای حل موقت مشکل دردی از صاحبان صنایع دوا نخواهد کرد، وام ها شرایط بازپرداخت مناسبی ندارند، صاحبان صنایع باید زندگی خود را برای دریافت وام به عنوان وثیقه در گرو بانک بگذارند در حالیکه مسئولان دلی برای صنعت نمی سوزانند.

شرکت آجر و سفال فخر شاهرود در جاده رودیان شاهرود قرار گرفته است.

 

 

بیکاری 28 هزار کارگر صنعت فخاری استان تهران طی چندسال گذشته!

رئیس اتحادیه فخاران استان تهران از بیکاری 28 هزار نفر از کارگران صنعت فخاری خبر داد و گفت: نیمی از کارخانه‌ها در این بخش تعطیل شده‌اند.

به گزارش13مرداد فارس،مرتضی منبع‌چی امروز در مورد وضعی صنعت فخاری اظهار داشت: صنف فخاران از سال 1325 در بدنه اصناف کشور شروع به فعالیت کرده و هفت دهه کاری را پشت سر گذاشته و امروز 70 ساله شده است.

وی تصریح کرد: اتحادیه فخاران از بعد انقلاب تاکنون، 300 کارخانه فعال در استان تهران داشت که مشغول تولید آجر و دیگر تولیدات این حوزه بودند.

منبع‌چی با تأکید بر اینکه 150 کارخانه فخاری تعطیل شده‌اند، افزود: نیم دیگر کارخانه‌های فعال در حوزه فخاران با یک‌پنجم ظرفیت تولید خود کار می‌کنند.

رئیس اتحادیه فخاران استان تهران اضافه کرد: این موضوع ریزش کارگران و کاهش ظرفیت نیروی انسانی را هم در این اتحادیه به همراه داشته است.

این مسؤول با بیان اینکه رکود به بخش صنعت آجر سنتی و ماشینی کشور به‌ویژه استان تهران لطمه‌ای بزرگ وارد کرده، تصریح کرد: متأسفانه این ضربات برای سرمایه‌گذاران و کارخانه‌داران جبران‌ناپذیر شده است.

رئیس اتحادیه فخاران استان تهران با تأکید بر اینکه 30 هزار کارگر در مجموعه صنف فخاری در استان تهران مشغول به کار بودند، اضافه کرد: امروز ظرفیت نیروی انسانی فعال در این صنف به 2 هزار نفر رسیده است.

منبع‌چی با اشاره به اینکه اتحادیه فخاران در سال 89 طرح جایگزینی مصالح نوین را به‌جای مصالح قدیمی و سنتی ارائه کرد، تصریح کرد: متأسفانه در آن روزها با این طرح برخورد خوبی نشد.

رئیس اتحادیه فخاران استان تهران با بیان اینکه کارخانه‌های ما در حوزه تولید آجرنما فعال هستند، اضافه کرد: این واحدها، طرح‌ها و تولیدات زیبایی دارند که قابل تحسین است.

منبع‌چی اظهار داشت: اگر می‌خواهیم این اتحادیه و درمجموع این صنف در کشور سرپا باشد، باید تغییرات اساسی در بدنه آن ایجاد شود.

 

 

در دو سال گذشته ۶۰۰۰ شغل معدنی از دست رفت!

طبق گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن، در دو سال گذشته ۶۰۰۰ شغل معدنی مستقیم از دست رفت.

به گزارش13مردادایسنا،قدیر قیافه از دست رفتن حدود ۶۰۰۰ شغل مستقیم و ۴۰ هزار شغل غیر مستقیم را ازعواقب تعطیلی اجباری تعدادی از واحدهای معدنی سنگ آهنی برشمرد.

 

 

تجمع درخیابان های میناب دراعتراض به انتقال آب وحمایت از جوانان بازداشتی توسط پلیس امنیت انتظامی!

اقدام باغداران مینابی برای خاموش کردن چاه های روشن انتقال آب به بندر عباس سبب شده آب منطقه ای نسبت به این موضوع شکایت کند و در این واکنش برخی جوانان تشکل مردمی نگاهبانان که در این کار هیچ نقشی نداشته و فقط نظاره گر این حرکت مردمی بودند توسط پلیس امنیت انتظامی شهرستان دستگیر شوند.

مردم و باغداران نسبت به این عمل آب منطقه ای و پلیس امنیت انتظامی شهرستان برای بازداشت جوانان، معترض شدند و با تجمع در خیابانها و در مقابل دفتر امام جمعه از آنها در خواست رسیدگی سریع به این موضوع را داشتند.

غلامعباس رسولی از باغداران نمونه شهرستان میناب اظهار داشت: تمام ذخایر آبی میناب در طول این سالها به تاراج رفته که در پی آن فرونشست زمین در دشت میناب و خشک شدن نخلها و باغهای سرسبز ثمره آن است.

رسولی گفت: مدیران هیچ توجهی به نابودی میناب ندارند و با فروش آب میناب در بندرعباس و با ساخت هر برج و ساختمان هزاران درخت در میناب نابود می شود.

رسولی بیان داشت: دیگر وقت مراعات با مسئولان به اتمام رسیده و باغداران خود برای سرنوشت خود تصمیم می گیرند و مانند درختان خود با از دست دادن جانمان از انتقال آب به بندرعباس جلوگیری می کنیم.

بروز پدیده فروچاله ها در شهرستان میناب و قرار گرفتن دشت های میناب در لیست دشت های ممنوعه و خشک شدن باغات و اراضی کشاورزان در میناب، گلایه بسیاری از مردم این شهرستان را موجب شده است.

باغداران شهرستان میناب که با گذشت بیش از ۱۵ سال همچنان منتظر تحقق حق آبه خود از سد استقلال و چاه های حفر شده در دشت میناب هستند، سالهاست که فقط از مدیران آب منطقه ای استان هرمزگان وعده تحقق حق آبه و تامین آب شهر بندرعباس از آب شیرین کن ها را می شنوند.

بیش از ۳۰ روستای شهرستان میناب در محاصره فروچاله ها قرار دارند که با این شرایط بیم آن می رود در ماه های پیش رو، شاهد اتفاقات ناگواری در مورد خراب شدن واحدهای مسکونی و حتی ریزش کلاس های درس بر اثر گسترش فروچاله ها در روستاهای میناب باشیم.

مدیر آب منطقه ای استان هرمزگان که برای گفتگو با باغداران به میناب سفر کرده بود در حضور فرماندار ویژه شهرستان میناب در خصوص دغدغه کشاورزان و باغداران نسبت به حق آب از سد استقلال  گفت: همه صحبتهای کشاورزان و باغداران قابل تامل وصحیح است اما باید توجه داشت که با افزایش جمعیت در بندر عباس، برای تامین آب مردم با مشکل مواجه شده ایم.

وی در خصوص خط انتقال سوم آب که سبب ذهنیت منفی در بین مردم این شهرستان شده است گفت: هیچ خط انتقالی در دستور کار قرار ندارد.

مولایی که شاید تصور اتفاقات روزهای آینده را نداشت خطاب به کشاورزان، باغداران و فعالان زیست محیطی در شهرستان میناب گفت: برداشت آب از چاه های میناب متوقف شده و هیچ برداشتی برای تامین آب مردم بندرعباس صورت نگرفته و اگر مردم میناب چاه روشنی را مشاهده کردند آن را به هرروشی که می خواهند خاموش کنند اما این اداره در آینده هیچ تعهدی نسبت به عدم برداشت نمی دهد.

باغداران معترض چاه ها را خاموش کردند

باغداران شهرستان میناب روز بعد از دیدار با مدیر عامل آب منطقه ای با حضور در دشت میناب چاه های انتقال آب به شهر بندرعباس را شناسایی و اقدام به خاموش کردن این چاه ها کردند.

باغداران و مردم میناب که از بی آبی و نابودی باغات و اراضی کشاورزی خود شدیدا گلایه داشتند، شبانه با چاه های انتقال آب به بندرعباس را خاموش کردند و خواستار پاسخگویی صریح مدیرآب منطقه ای هرمزگان به گفته های هفته گذشته خود در خصوص خاموش بودن چاه ها شدند.

اکبر ثمالی از باغداران قدیمی مینابی بیان داشت: بی توجهی مدیران آب منطقه ای سالهاست وجود دارد تا با مدیریت غلط آنها دشت و باغات سر سبز میناب را به نابودی بکشانند.

ثمالی گفت: باغداران و کشاورزان مینابی به شدت در مضیقه هسستند و مسئولان سالهاست که از نجابت آنها سوءاستفاده می کنند.

وی اظهار داشت: آب میناب، حق آبه باغداران و کشاورزان این شهرستان است و به عنوان ملک این مردم لقب دارد، در صورتی که مدیران آب منطقه ای در تقسیم آن ناعادلانه ویک طرفه قضاوت می کنند.

بخشی ازیک گزارش مهربتاریخ13مرداد

 

 

تجمع اهالی سپیدار بویراحمد در اعتراض به حذف تنها سرویس حمل و نقل عمومی جلوی استانداری

پیش از ظهر امروز13مردادماه، جمعی از اهالی روستای سپیدار بویراحمد در اعتراض به حذف تنها سرویس حمل و نقل عمومی در این روستا مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند.

به گزارش13مرداد کبنانیوز، در این تجمع که حدود ۳۰ نفر از اهالی روستا حضور داشتند یکی از افراد حاضر از منطقه سپیدار گفت: روستای سپیدار تنها یک سرویس دارد و همین سرویس کار حمل و نقل مردم این روستا به شهر یاسوج را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان درصدد حذف و کنار گذاشتن تنها سرویس عمومی در این روستاها است که به دلیل وضعیت مالی مردم و بُعد مسافت روستای سپیدار تا شهر یاسوج انتظار داریم که این سرویس از خطوط حمل و نقل عمومی روستای سپیدار کنار گذاشته نشود.

یکی دیگر از اهالی این روستا ادامه داد: این سرویس علی‌رغم اینکه تنها سیستم حمل و نقل عمومی است اما توانسته کار حمل و نقل مردم را به خوبی انجام دهد.

وی تصریح کرد: از مسؤولان استان انتظار داریم به فکر مردم این منطقه باشند و اجازه فعالیت مجدد به این سرویس را بدهند.

اما علی خوان‌پایه مدیرکل حمل و نقل پایانه‌های کهگیلویه و بویراحمد در خصوص علت کنار گذاشتن تنها سرویس حمل و نقل عمومی در روستای سیپدار گفت: اتوبوس خط سپیدار شهرستان بویراحمد بیش از ظرفیت اقدام به جابه‌جایی مسافر می‌کرد و حتی تعداد مسافران از ۱۰۰ نفر بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: روز گذشته یکی از نیروهای حوزه مسافری اداره حمل و نقل استان را برای بررسی وضعیت سیستم حمل و نقل این روستا  فرستادیم که طبق گفته وی این اتوبوس بالای ۶۷ نفر مسافر جابه‌جا می‌کرد.

 

 

کشته وزخمی شدن 3کارگرمعدن زغال سنگ قشلاق آزادشهر!

بدنبال وقوع حادثه در معدن زغال سنگ قشلاق شهرستان آزاد شهر واقع در شرق استان گلستان یک کارگرکشته و دو کارگردیگرزخمی شدند.

به گزارش12مردادایرنا؛فرماندار آزادشهر با تایید این خبر اظهار داشت: این حادثه مقارن ساعت 16 عصر روز سه شنبه بر اثر سقوط بالابر در معدن زغال سنگ قشلاق (یورت زمستان) رخ داد که بر اثر آن یک کارگرکشته و دو کارگردیگر مجروح شدند.

حبیب شفائی نوده افزود: مطابق اطلاعات اولیه حادثه به علت پاره شدن سیم بوکسل بالابر داخل معدن رخ داد و در پی آن متاسفانه یکی از کارگران به نام قربانعلی علیخانی جان خود را از دست داده و دو نفر دیگر از کارگران نیز مجروح شدند.

وی گفت: دو نفر مجروح این حادثه به نامهای غلامرضا گیلکی از ناحیه صورت و دیگری حسین دوانلو از ناحیه لگن آسیب دیده اند که به بیمارستان مطهری در شهرستان گنبدکاووس منتقل و تحت درمان قرار گرفتند.

شفائی نوده اضافه کرد: براساس پیگیری های انجام شده وضیعت عمومی مجروحان این حادثه خوب است.

شهرستان آزادشهر با افزون بر 92 هزار نفر جمعیت در فاصله تقریبی 80 کیلومتری شرق گرگان مرکز استان گلستان واقع است.

 

 

جان باختن یک كارگر ساختمانی بدنبال سقوط!

صبح روز گذشته(12مردادماه)كارگر جوان پس از سقوط از طبقه ششم ساختمان نیمه کاره واقع درخیابان پیروزی ، جان خود را از دست داد.

به گزارش 13مردادپایگاه خبری 125، اكبر طالقانی رئیس ایستگاه 48 در این مورد گفت: كارگران در حال کار در یک ساختمان در حال احداث بودند که به یکباره یکی از کارگران از طبقه ششم به انتهای چاهک آسانسور سقوط کرد.

وی اضافه کرد: نیروهای عملیاتی بی درنگ خود را به محل حادثه رساندند و پس از ایمن سازی محل حادثه و فیکس کردن کارگر 33 ساله بر روی برانکارد، وی را از محل حادثه خارج کرده و تحویل امدادگران اورژانس حاضر در محل دادند.

این رئیس ایستگاه تصریح کرد: متأسفانه پس از معاینات اولیه مرگ کارگر جوان از سوی عوامل اورژانس تأیید شد.

 

 

انتقاد شدید عفو بین الملل از نقض حقوق پناهجویان در استرالیا

دو سازمان عفو بین الملل و دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی مشترک نسبت به وضعیت پناهجویان و رفتار غیرانسانی استرالیا و نادیده گرفتن عامدانه شرایط وخیم این افراد به شدت به دولت این کشور انتقاد کردند.

به گزارش3 اوت یورونیوز،این دو سازمان که پس از مدت‌ها موفق شدند به اردوگاه‌ پناهجویان در جزیره نائورو بروند اتهاماتی را به دولت استرالیا وارد کرده‌ و گفته اند: استرالیا عمدا به آزار و اذیت پناهجویان می پردازد و وضعیت بحرانی آنها را در این جزیره نادیده می‌گیرد تا برای دیگر کسانی که قصد پناهجویی دارند درس عبرت شود.

عفو بین الملل و دیده‌بان حقوق بشر در ماه ژوئیه افرادی را به این جزیره اعزام و با ۸۴ نفر از پناهجویانی که به زور به بازداشتگاه نائورو منتقل شده بودند، صحبت کردند. این گزارش مشترک بر اساس مصاحبه با پناهندگان و پناهجویانی از کشورهای عراق، ایران، پاکستان و افغانستان که به نائورو منتقل شدند تنظیم شده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «عدم رسیدگی دولت استرالیا به شرایط ناگوار و سوء استفاده از پناهجویان تنها می‌تواند یک سیاست سیستماتیک اتخاذ شده از سوی این کشور برای جلوگیری از ورود پناهجویان باشد».

این گزارش شرایط جزیره نائورو را شبیه به یک زندان توصیف می‌کند و می نویسد که اغلب افراد پناهجو با مشکلات شدید روانی دست و پنجه نرم می‌کنند و دچار افسردگی و عوارضی همچون بی‌خوابی هستند. بسیاری نیز حافظه کوتاه مدت خود را از دست داده‌اند. یکی از این پناهجویان به عفو بین‌الملل گفته است: «ما در اینجا زندگی واقعی نداریم، ارواحی مرد‌ه‌ایم در بدن‎های زند».

عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر در پایان گزارش خود تاکید کرده اند که دولت استرالیا به هیچ وجه نمی‌تواند از شرایط موجود در اردگاه نائورو اظهار بی‌اطلاعی کند.

بر اساس قانونی در استرالیا که با انتقادهای نهادهای بین‌الملی روبه‌رو است، هیچ پناهجویی به خاک آن کشور پذیرفته نمی‌شود و در اردوگاه‌هایی در جزیره نائورو یا در پاپوا گینه‌ نو نگهداری خواهد شد.

گزارش مشترک این دو نهاد حقوق بشری نشان می‌دهد که دولت استرالیا از سال ۲۰۱۲ بیش از ١٢٠٠ نفر را بدون گذراندن فرایند قانونی پرونده پناهندگی‌ شان به اردوگاه‌ نائورو منتقل کرده است. در حال حاضر بیش از ۴۵۰ ایرانی که درخواست همگی آنها برای پناهندگی رد شده نیز در اردوگاه های نائورو و مانوس به‌ سر می‌برند.

سیزدهم مردادماه1395

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …