سێ شه‌ممه‌ 26 ئازار 2024

اخبار و گزارشات کارگری 11 مرداد 1395

پایان ناگهانی اعتصاب هشت روزه کارگران ایران ترانسفو!

بعدازظهرامروز11مردادماه،اعتصاب کارگران ایران ترانسفو پس از 8روز بطورناگهانی وبدون دست یابی به مطالبات، خاتمه پیدا کرد.

گزارش دریافتی:بعدازظهرامروز11مردادماه،اعتصاب کارگران ایران ترانسفو پس از 8روز بطورناگهانی وبدون دست یابی به مطالبات، خاتمه پیدا کرد.

اعتصابی که با شرکت چند صدکارگر شروع وگسترش پیداکرد وتا ساعات اولیه امروزنشانه ای از کوتاه آمدن نبود در عرض چند ساعت و بدون هیچ دستاورد مشخصی به کار خود پایان داد.

پایان یکباره اعتصاب پس از 8روز،بدون دستاورد مشخص وتصویرچشم اندازی درراه دست یابی به مطالبات تعیین شده سئوال برانگیزاست وجادارد مورد ارزیابی دست اندرکاران این اعتراض گسترده واقع شود.

 

 

دادن داروی اشتباه به محمد جراحی و ایجاد عوارض جسمانی

بر طبق تماس محمد جراحی از زندان تبریز، وضعیت جسمانی این زندانی مدتی است که مختل شده است. در بررسی های پزشکی، علت این مسئله دادن داروهای اشتباهی به او تشخیص داده شد. بی حالی و غیرفعال شدن دستگاه گوارش او از جمله عوارض این داروهای اشتباه بوده است.

محمد جراحی که از بیماری سرطان تیروئید رنج می برد و دوره ی درمان را تماما در زندان و در شرایطی سخت آنجا گذرانده است. وی میباید مداوم داروهای خاص این بیماری را مصرف کند. در آخرین نسخه ای که یک ماه پیش در زندان برای او پیچیده اند، داروهای عوضی برایش ارسال شده بود که منجر به مشکلات جسمانی او گردیده است . چند روز پیش قند خون وی بین ۶۵ و ۱۵۰ در نوسان بوده است.

از مدت محکومیت محمد جراحی فقط بیست روز باقی مانده است . او تمام دوره زندان پنج سال و نیمه خود را بدون حتی یک ساعت مرخصی که بارها به تشخیص پزشکان برای او ضروری بوده ، طی کرده است. در آستانه آزادی دادن داروی عوضی به او جای سوال بسیار دارد!؟

محمد جراحی هم پرونده شاهرخ زمانی است که سال گذشته به طرز مشکوکی در زندان گوهردشت کرج فوت کرد و بر طبق شنیده ها، نتایج آزمایش های پزشک قانونی، مرگ وی را غیرطبیعی نشان داده است.

منبع:سایت کانون مدافعان حقوق کارگر-۱۱ مرداد ۱۳۹۵

 

 

کارگران قند یاسوج باتجمع و وبستن درب اصلی مانع ورود رئیس به کارخانه شدند!

امروز11مردادماه،ازساعت 6صبح کارگران قند یاسوج دست به تجمع زده وبابستن درب اصلی مانع ورود رئیس به کارخانه شده اند.

به گزارش11مرداد سایت مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به نقل از  یک منبع آگاه ، از ۳۸ کارگر کارخانه قند یاسوج ۳۵ نفر از ساعت ۶ صبح امروز تحصن کرده و با بستن درب اصلی مانع ورود رئیس به کارخانه شده اند.

این منبع آگاه افزود: دلیل اصلی تحصن این کارگران پرداخت نشدن حقوق ۱۰ سال گذشته خود تاکنون و مشخص نشدن حق سهامداران در این کارخانه و سیر قهقرایی در این دو سال در کارخانه قند است.

منبع آگاه ادامه داد: متحصنین به جد خواستار برکناری حبیبی مدیر کارخانه قند شده اند و می گویند چرا از ۱۷ میلیارد بودجه سالهای گذشته کارخانه حق کارکنان داده نشده است.

 

 

ششمین شماره مرحله‌ی دوم پیک سندیکا منتشرشد!

شماره‌ی ششم از مرحله‌ی دوم پیک سندیکا (خبرنامه‌ی داخلی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه) منتشر شد.

لینک فایل پی دی اف این شماره پیک سندیکا:

http://vahedsyndica.com/new/wp-content/uploads/2014/10/peyk-6-copy.pdf

 

 

سایه شوم بیکاری بالای سر1000کارگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس بندرعباس با 4ماه حقوق معوقه!

کارگران پالایشگاه ستاره خلیج فارس می گویند در حالی که مطالبات کارگران پرداخت نشده، به دلیل عدم وجود نقدینگی احتمال توقف کار شرکت‌های پیمانکاری وجود دارد.

به گزارش11مردادایلنا،جمعی از کارگران پیمانکاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندر عباس از ادامه روند کار در این پالایشگاه ابراز نگرانی کردند.

این کارگران می گویند به دلیل عدم وجود نقدینگی، کارفرمای مادر به چند شرکت پیمانکاری دست چندم دستور توقف فعالیت داده است و همین مساله باعث نگرانی کارگران شده است.

از قرار معلوم از ورود مواد اولیه مورد نیاز این شرکت‌ها جلوگیری شده و کارفرمای مادر در پی ترخیص چند شرکت پیمانکاری است.

این کارگران که چندین سال سابقه کار در این پالایشگاه دارند، از شرایط موجود در این پالایشگاه ابراز نگرانی کردند و گفتند نه تنها مطالبات مزدی ما پرداخت نشده بلکه در شرایط فعلی امنیت شغلی ما نیز در خطر افتاده است.

این کارگران که تعداد آنها بیش از هزار نفر است، چهار ماه معوقات مزدی دارند و تا کنون هیچ وعده ای در مورد زمان پرداخت این مطالبات به آنها داده نشده‌است.

 

 

پرداخت حقوق زیرحداقل دستمزد رسمی وبا تاخیرطولانی به کارگران شهرداری نیشابور!

منابع کارگری در نیشابور از رعایت نشدن حداقل‌های قانونی کار در خصوص 35کارگر شاغل در فضای سبز شهرداری مرکزی نیشابور خبر دادند.

به گزارش11مردادایلنا،این منابع گفتند: 35 کارگر شاغل در فضای سبز شهرداری مرکزی نیشابور علاوه بر آنکه دستمزدی مطابق آنچه قانون کار وشورای عالی کار مصوب می‌کند دریافت نمی‌کنند، دو ماه است که دستمزد آنها به تاخیر افتاده است.

یکی از کارگران شاغل در شهرداری مرکزی نیشابور با بیان اینکه 35 نفر هستیم که بصورت میانگین 11 سال سابقه کار در فضای سبز را داریم، افزود: کارگران فضای سبز شهرداری مرکزی نیشابور به نسبت آنچه که در قوانین کار و تامین اجتماعی تعیین شده است بیشترکار می‌کننند اما برخلاف قانون میزان دریافتی آنان زیر حداقهای قانونی کار است.

وی در خصوص میزان دریافتی خود وسایر همکارانش گفت: میزان دریافتی کارگران فضای سبز شهرداری نیشابور هر ماه  مبلغ 680 هزار تومان است که این رقم مطابق با پایه حقوقی که شورای  عالی مزد در سال 95 تعیین کرده (812 هزار تومان )تطبیق ندارد.

او با بیان اینکه کارگران فضای سبز شهرداری روزی هشت تا 12 ساعت کار می کنند واستراحتی ندارند در ادامه گفت: هر ماه کارفرما بعد از پرداخت 680هزار تومان به عنوان دستمزد ماهانه از ما کارگران رسید دریافت می‌کند و ما برای پیگیری حق قانونی خود هیچ سند ومدرکی نداریم.

به گفته این کارگر اخیراحدودا یک الی دو هفته پیش شهردار مرکزی شهر نیشابور تغییر کردو وما کارگران فضای سبزانتطار داریم شهردار جدید به مشکلات ما کارگران که در نتیجه بی توجه ای مدیران سابق شهرداری روز به روز بیشتر شده رسیدگی کند.

این کارگر در خاتمه تصریح کرد: در این خصوص مشکلات خودرا به صورت حضوری به مسئولان شهرداری ،شورای شهر وحتی اداره کارنیشابور انتقال داده‌‌ایم اما درعمل هیچ تغییری صورت نگرفته است.

 

 

بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران اخراجی کارخانه زاگرس خودرو بروجرد!

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با آخرین وضعیت کارگران اخراج شده کارخانه زاگرس خودرو بروجرد گفت: تاکنون کارگرانی که از این واحد به هر عنوان اخراج شده‌اند برای بازگشت به کار مراجعه نکرده‌اند و چنانچه کارگری اخراج شده باشد باید از طریق مراجعه به هیئت تشخیص اداره کار این شهرستان اقدام به شکایت کند تا ضمن بررسی دلایل اخراج آن‌ها در صورت نیاز نسبت به بازگشت به کار آن‌ها اگر قرارداد آن‌ها تمام نشده باشد، اقدام شود.

به گزارش11مردادتسنیم،رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: خط تولید کارخانه خودروسازی زاگرس خودرو بروجرد ظرف ماه‌های آینده احیاء و راه‌اندازی می‌شود.

کامران فرشید اظهار داشت: 70 درصد از سهام زاگرس خودرو بروجرد به یکی از خودروساز‌ها واگذارشده و در ماه‌های آینده تولید خود را مجدداً آغاز می‌کند.

وی افزود: مدیران این کارخانه در حال حاضر مشغول به ساماندهی نیروهای خود هستند تا بر اساس نیاز کارخانه از نیروهای تخصصی مجدداً دعوت به کار شود و با استفاده از قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور نسبت به تسویه‌حساب دیگر نیروهایی که در حال بازنشستگی هستند اقدام شود تا مشکلات شغلی آن‌ها نیز مرتفع شود.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: قرارداد همکاری با یکی از خودروساز‌ها توسط مدیران این کارخانه منعقدشده و با راه‌اندازی مجدد خط تولید کارخانه زاگرس خودرو بروجرد تولید و مونتاژ خودروهای یادشده در این کارخانه از سر گرفته می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر تنها قرارداد منعقدشده برای زاگرس خودرو با یکی از خودروساز‌ها بوده اما در آینده قراردادهای کاری دیگر با شرکت‌های خودروسازی داخلی و خارجی برای توسعه خط تولید این کارخانه منعقد خواهد شد.

 

 

عدم پرداخت2ماه حقوقوحق بیمه260 کارگرکارخانه ریخته گری ماشین سازی تبریز!

عدم پرداخت حق سنوات 55بازنشسته این کارخانه پس از2سال!

پرداخت دستمزد حدود 260 کارگر کارخانه ریخته‌گری ماشین سازی تبریزدر استان آذر بایجان شرقی دو ماه به تاخیر افتاده است و در عین حال کارگرانی که در دو سال گذشته از این واحد صنعتی بازنشسته شده‌اند هنوز موفق به دریافت سنوات خود نشده‌اند.

به گزارش11مردادایلنا،منابع کارگری در این کارخانه گزارش دادند، حدود 260نفر هستند که جدا از دریافت نکردن طلب مزدی خرداد وتیر ماه  ماه سال جاری با مشکل تاخیر در پرداخت حق بیمه نیز مواجه هستند.

آنها نگرانند که مبادا در صورتی بی‌تفاوتی مسئولان به مشکلاتشان این کارخانه به طور کامل تعطیل و درنتیجه آنها بیکار شوند.

همچنین حدود55 نفر  از کارگران بازنشسته این واحد تولیدی که از اسفند ماه سال93  تا اسفند 94 به مرور بازنشسته شده‌‌اند هنوز نتوانسته‌اند سنوات پایان کار خود را دریافت کنند و به همین دلیل تعدادی از این کارگران بازنشسته  صبح روز سی ام تیر ماه با تجمع مقابل ساختمان اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی این شهرستان خواستار پی گیری مسئولان این نهاد دولتی در دریافت مطالبات خود شدند.

به گفته این کارگران مشکلات کارخانه ریخته‌گری ماشین سازی تبریز زمانی آغاز شده است که دولت  از مدتها قبل قصد واگذاری  این واحد صنعتی را به صندوق‌ بازنشستگی فولاد را داشته است.

کارگران ریخته گری ماشین سازی تبریزبا بیان اینکه صندوق فولاد به دلیل مشکلات مالی که دارد از قبول مسئولیت این کارخانه خوداری می کند در ادامه افزودند :در این میان کارگران این کارخانه که  حداقل دو ماه دستمزد دریافت نکرده اند بیشترین خسارت را دیده اند.

طبق اظهارات کارگران این واحد ریخته گری ماشین سازی،سیاست واگذاری واحد های بحران زده ای همانند محل کار آنها به نهادهای دچار مشکلی همانند صندوق بازنشستگی فولاد اقدامی اشتباه است که بیشتر بر  مشکلات واحد واگذار شده  وکارگرانش می افزایند.

 

 

کارفرمای کارخانه لوازم خانگی آدنیس قصد پرداخت مطالبات کارگران را ندارد!

کارفرما قصد پرداخت مطالبات کارگران را ندارد و از زیر دیون خود شانه خالی می‌کند.

به گزارش11مردادتسنیم،هم اکنون تمام کارگران واحد آدنیس بلاتکلیف مانده و نمی‌توانند مطالبات خود را از کارفرما وصول کنند و هیچ اقدام مؤثری هم هنوز انجام نشده است.

بنابهمین گزارش،بااینکه احکام محکومیت کارفرما در واحد آدنیس صادر شده است، اجرای احکام و دادگستری باید در این حوزه اقدامات مقتضی را داشته باشند تا اگر کارفرما ملک و یا اموالی دارد آنها را به فروش رسانده و مطالبات کارگران خود را بدهد اما در این زمینه هیچ حمایتی نمی‌شود و کارگران نه تنها مطالبات سنوات و عیدی و پاداش دارند بلکه حقوق معمول ماهانه خود را از چندین ماه قبل طلبکار هستند.

درهمین رابطه:

 

 

*عدم پرداخت مطالبات کارگران بیکارشده کارخانه تولید لوازم خانگی آدنیس!

واحد تولید لوازم خانگی آدنیس به کارگران خود حدود ۸۰۰ میلیون تومان بدهکار است.

به گزارش30تیرتسنیم،واحد تولید لوازم خانگی آدنیس هم‌اکنون بسته بوده و کارگران آن در قالب گروه‌های مختلف علیه کارفرما اقامه دعوا کرده‌اند.

بنابهمین گزارش،تعدادی از کارگران رسمی این واحد که حدود 13 نفر جمعیت دارند مبالغی در حدود 20 میلیون تومان بابت حقوق و مزایای عقب افتاده و حق سنوات خود از واحد مطالبه دارند.

تعداد دیگری از کارگران قراردادی که پیش از این اخراج شده‌اند نیز مبالغ بالایی مانند 10 میلیون تومان از کارفرما مطالبه دارند که منتظر اجرای احکام خود هستند.

کارخانه آدنیس نزدیک به 100 نفر کارگر داشت وهم‌اکنون این واحد تولیدی کلاً تعطیل شده و این تعداد کارگر علاوه بر بیکاری،ماه‌های زیادی مطالبه حقوق خود را دارند که تاکنون راه به جایی برای دریافت آن نبرده‌اند.

 

 

* تجمع کارگران بیکارشده آدنیس  دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل کارخانه!

صبح امروز30خردادماه،جمعی از کارگران کارخانه لوازم خانگی آدنیس در مشهد، در اعتراض به تعویق حقوق و سایر مطالباتشان در مقابل درب ورودی این کارخانه تجمع کردند.

به گزارش30خردادایلنا،یکی از کارگران معترض با اشاره به اشتغال حدود ۳۰۰ کارگر پیش از تعطیلی این واحد تولیدی گفت: تجمع کنندگان کارگرانی هستند که بعد از اعلام تعطیلی کارخانه (اسفند ماه ۹۳) بیکار شده‌ وهنوز نتوانسته‌اند مطالبات معوقه مزدی خودرا دریافت کنند.

این کارگر با بیان اینکه بعد از تعطیلی کارخانه حدود ۵۰ نفر از همکارانش با قرارداد دائمی و سوابق بالای ۲۰ سال سال بعد از یکسال دوندگی توانستند با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شوند افزود: این کارگران که از یکسال ونیم پیش به مروراز این واحد بازنشسته شده‌اند اما هنوز نتوانسته‌اند سنوات پایان خد مت خود را از کارفرما دریافت کنند.

به گفته یکی از کارگران اخراجی، کارفرما در زمان اخراج کارگران مرتبا وعده پرداخت مطالباتشان را می‌داد اما بعدا به بهانه‌های مختلف از جمله مشکلات مالی از پرداخت مطالبات کارگران طفره رفت.

این کارگر درباره روند پی‌گیری حقوقی دریافت مطالباتشان خود وسایرهمکارانش می‌گوید، بعد از بدقولی کارفرما‌ همه کارگران به صورت مجزابه اداره کار مشهد شکایت کردند و اداره کار حکم به پرداخت مطالبات ما داد اما کارفرما تمکین نکرد و پرونده برای اجرای احکام به سایر مراجع قضایی انتقال پیدا کرد.

این کارگر «آدنیس» می‌گوید پس از پی‌گیری‌های حقوقی سرانجام توانستند حکم مصادره اموال کارخانه را برای دریافت طلبشان بگیرند اماپیش از کارگران اموال شرکت در مصاده بانک‌ها واداره مالیات و.. قرار گرفته بود.

او بابیان اینکه در حال حاضرتنها راه وصول مطالبات همکاری مسئولان در توقیف اموال شخصی کارفرماست؛ درباره جرئیات مطالبات کارگران بازنشسته واخراجی کارخانه آدنیس گفت: میانگین سنوات پایان خدمت هر یک از بازنشستگان بر اساس سوابق کاری بین ۱۵ تا ۲۵میلیون تومان است که کارفرما به بهانه نداشتن منابع مالی، توان پرداخت آن را ندارد.

به گفته وی کارگران بازنشسته آدنیس علارغم دریافت نکردن سنوات، چندین ماه مطالبات معوقه مزدی دارند که مربوط به زمان اشتغالشان می‌شود.

به گفته این کارگر کارخانه لوازم خانگی آدنیس، همچنین ۲۵۰ کارگر قراردادی کارخانه که از سوی کارفرما همزمان با تعطیلی کارخانه اخراج شده‌اند به طور میانگین هر کارگر از ۲ تا ۶ ماه مزد دریافت نکرده طلب دارند.

به گفته وی مجموع مطالبات کارگران بازنسته وشاغل کارخانه حدود ۸۰۰ میلیون تومان می‌شود.

 

 

2ماه حقوق کارگران کارخانه کمپرسور سازی ایران کماکان پرداخت نشده است!

با وجود تعویق دو ماه دستمزد قریب به 136 کارگر کارخانه کمپرسور سازی ایران در تبریز، منابع کارگری در این کارخانه وضعیت فعلی را بهتر از گذشته می‌دانند.

به گزارش11مردادایلنا،کارگران  صبح  امروز دوشنبه(11 مرداد) گفته‌اند که پس از سال‌ها چالش کارگری در کارخانه کمپرسور سازی ایران، وضعیت کارخانه در ماه جاری با تغییر مدیر عامل رو به بهبودی است اما هنوز دستمزد خرداد و تیر ماه آنها پرداخت نشده است.

یکی از کارگران شاغل در کارخانه کمپرسور سازی ایران با بیان اینکه مشکلات مدیریتی و نداشتن منابع مالی کافی باعث شده بود دستمزد کارگران چندین ماه به تعویق بیافتد، گفت: با تغییر مدیر عامل کارخانه  با توجه زمانهای تعیین شده برای پرداخت بدهی های مالی کارگران (بر اساس صورت جلسه شورای تامین استان)یک ماه از معوقات حقوقی کارگران این کارخانه پرداخت شد ومابقی مطالبات کارگران قرار است طی دو مرحله روزهای 20 و 30 مرداد ماه پرداخت شود.

اوهمچنین درباره  وضعیت کارخانه کمپرسور سازی گفت:این واحد  از تقریبا چهل روز پیش تا اول تیر ماه به بهانه  قطع برق فعالیت تولیدی خود را بصورت موقت متوقف کرد اما از اول تیر ماه فعالیت تولیدی کارخانه از سر گرفته شده بطوریکه از پنجشنبه هفته قبل که تعطیلات تابستانی کارگران کارخانه آغاز شده است اما همچنان تعداد 70 نفر از نیروی کار این واحد صنعتی  مشغول کارند.

او در ادامه در مورد وضعیت  تولیدات کارخانه کمپروسورسازی گفت: زمانی این واحد تولیدی (حدود 15 سال پیش)  روزی 10 دستگاه کمپرسور تولید می کرد در حال حاضر این رقم به‌ هفته‌ای یک دستگاه کمپرسور رسیده است.

به گفته این کارگر ،این در حالی است که ظرفیت تولید در این کارخانه بسیار بالاست اما به دلایلی که ما کارگران ازآن بی اطلاعیم مدیران این کارخانه طی چند سال گذشته قصد تولید با حداکثر ظرفیت را نداشتند.

این کارگر با بیان اینکه این واحد در زمینه فروش و سفارش محصولات تولیدی مشکلی ندارد اما به دلیل مشکلات مدیریتی در آستانه تعطیلی کامل قرار داشت، در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر با تغییر وضعیت کارخانه، انگیزه کارگران برای تولید نیز بیشتر شده است.

طبق اظهارات این کارگر،علاوه بر بدهی مالی  کارخانه کمپرسور سازی به کارگران ، این واحد صنعتی بدهی مالی زیادی به نهاد های مختلف دولتی  همانند اداره برق ،گاز ..وتامین اجتماعی دارد که در حال حاضر پرداخت آن میسر نیست.

وی با تاکید بر پی گیری مسئولان استانی در مورد وضعیت کارخانه و کارگرانش گفت: اگر توجه مسئولان به وضعیت این کارخانه بیشتر شود در آینده نزدیک شاهد بهبودی وضعیت کارخانه و افزایش تعداد کارگران خواهیم بود.

 

 

کارگران کارتن‌خواب

کارتن‌خواب‌هایی که معتاد نیستند، آنها کارگرانی هستند که برای امرار معاش شهر و دیار خود را رها کرده و به بندرعباس آمده‌اند تا هر کاری که گیرشان بیاید، انجام ‌دهند.

کارتن‌خواب‌هایی که شاغل هستند، مفهوم کارتن خوابی را دگرگون کرده‌اند و به نظر می‌رسد طبقه جدیدی از کارگران در حال شکل‌گیری هستند. طبقه‌ی کارگری که کف خیابان زندگی می‌کند.

این دسته از کارگران بدون داشتن هیچ گونه حمایتی روزها را سپری و به اصطلاح نان بخور و نمیری را کسب می‌کنند. معمولاً سر تقاطع‌های خیابان ‌امام به ویژه از چهار راه نخل ناخدا تا چهار راه پگاه به راحتی می‌توان این کارگران را مشاهده کرد که حتی روزهای تعطیل نیز منتظر خوردن دری به تخته و جور شدن کاری مناسب هستند.

به هر حال تعداد روز افزون بیکاران در کشور یافتن شغل را به یکی از مباحث مهم در بسیاری از خانواده‌ها تبدیل کرده است؛ بالا بودن نرخ بیکاری در برخی از استان‌های کشور مشکل های فراوانی را ایجاد کرده است‌، به طوری که برخی از جوانان به امید آنکه در شهرهای اقتصادی بتوانند شغلی بیابند به ناچار مهاجرت می‌کنند.

با توجه به اینکه بسیاری از این افراد از اقشار محروم جامعه هستند و سامانه‌ای در خصوص شناسایی آنها وجود ندارد، ساماندهی آنها ضروری است.

مهاجرت کارگران که قدمتی به تاریخ زیست انسان دارد، در عصر جدید بیش از پیش رواج یافته است، مساله‌ی مهاجرت متضمن تلاشی مضاعف است و نخست مستلزم تعامل با شرایط زیستی جدید دارد و دیگر یافتن شغلی است که بتواند مخارج زندگی آنان را تامین کند.

منوچهر یکی از کارگرانی که از سیستان و بلوچستان به بندرعباس آمده، گفت: حدود 9ماه است که از سیستان به بندرعباس آمده‌ام یکی از دلایل مهاجرتم به بندرعباس بیکاری در آنجا بود. تصمیم‌گرفتم به اینجا بیایم اما از شرایطی که طی این 9ماهه در بندرعباس داشتم هم راضی نیستم اما به خاطر نان شب است دیگر…

وی ادامه داد: از همکارانم شرایط زندگی‌شان را جویا می‌شوم، بیان می‌کنند که زندگی با داشتن چنین شغلی نه تنها بهتر نمی‌شود که بدتر هم می‌شود. برخی بیان می‌کنند که برای خودم کاری دست و پا کرده و به نوعی کارآفرینی کنم، اما من سرمایه اولیه‌ای ندارم، حتی در اندازه کم هم این سرمایه را ندارم، از ترس و هراس هزینه‌های بندرعباس، خانواده‌ام را با خودم به اینجا نیاورده‌ام.

منوچهر که دو پسر 3 و 7 ساله دارد افزود: زندگی است دیگر… در این شرایط سخت اقتصادی باید دوری از خانواده را تحمل کنم تا امرار معاش صورت گیرد.

موسی کارگر ساده است‌ که روستاهای استان کرمان برای کار و گذران مخارج زندگی به بندرعباس آمده است، شغل اصلی او کشاورزی بود ولی به دلیل کمبود بارندگی در سال های گذشته و سود پایین این کار را رها کرده است.

موسی گفت: از پنج و نیم صبح از خواب بیدار می‌شوم و تا هشت و نیم شب باید کار کنم تا روزی 20 هزار تومان حقوق بگیرم، در حال حاضر هم محل خواب و زندگی‌ام کنار خیابان است.

وی با بیان اینکه در کنار خیابان زندگی می‌کند، اظهار کرد: خانواده‌ام در روستا زندگی می‌کنند و من با حقوق روزی 20 هزار تومان و مخارج بالا و گرانی توانایی این را ندارم که خانواده‌ام را به شهر بیاورم و حداقل از پس اجاره خانه و سایر مخارج بر بیایم به ناچار آنها در روستا زندگی می‌کنند و من هر چندماه یک بار برای دیدن آنها به روستا می‌روم.

بیژن خوشنود دکترای جامعه شناسی ، گفت: کارگران مهاجر برای یافتن شغل مجبور هستند که  تن به کارهای بسیار خطرناک و سخت بدهندوبه لحاظ عدم برخورداری از تغذیه، بهداشت و مسکن مناسب، از نظر جسمی و روانی بسیار آسیب پذیر شوند و به دلیل بروز بیماری‌های مزمن و عدم درمان به موقع از ضریب بسیار پایینی در این زمینه برخوردار باشند.

خوشنود یکی از معضلات اصلی کارگران فصلی را محلی برای اسکان دانست و افزود: مشکل اصلی کارگران غیر بومی اسکان و بهداشت آنها است، هر ساله تعداد زیادی کارگر از استانهای همجوار و بعضا استان‌های شرقی به شهر بندرعباس هجوم می‌آورند و به کار می‌پردازند.

وی اضافه کرد: متاسفانه برای اسکان این کارگران،شهرداری بندرعباس هیچ برنامه مدونی ندارد و کارگران پس از پایان ساعات کاری روزانه در خیابان‌های سطح شهر و یا در پارک‌ها می‌خوابند که همین موضوع به یک مساله اجتماعی برای خود این عزیزان و البته شهروندان تبدیل شده است.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه خوابیدن در فضای باز آن هم در گرما و رطوبت بالای شهری همچون بندرعباس می‌تواند باعث پیدایش بیماری‌های گوناگونی شود، افزود: خوابیدن کارگران در کنار خیابان‌های شهر نه تنها موجب بروز مشکلاتی می‌شود که به آن اشاره کردیم بلکه سلامت کارگران را نیز به مخاطر می‌اندازد.

خوشنود با پیشنهادی به مسئولان شهری در خصوص ساماندهی کارگران روزمزد، گفت: مسئولان شهری و به ویژه شهرداری می‌تواند برای ساماندهی این گونه کارگران مکانی را با امکانات اولیه مشخص کند تا کارگران در آن جا استقرار یابند و تمامی کسانی که نیاز به دریافت خدمات کارگری هستند، به آن مکان مراجعه کنند.

عضو شورای شهر بندرعباس گفت: تفکیک و تعریف کارتن خواب‌ها نیازمند تخصیص بودجه است، اگر بودجه به این کار تعلق بگیرد و آئین نامه مربوطه‌اش تهیه و نحوه شناسایی، طبقه بندی، تفکیک و نوع سرویس و خدمات شناسایی شود، مشکلات کارگران کارتن‌خواب‌ها تا حدودی حل می‌شود.

اسلام باوقار خاطرنشان کرد: ممکن است با جمع کردن این کارتن خواب‌ها در یک محل خیلی راحت بگوییم کارتن خواب‌ها یک جای گرم برای خوابیدن پیدا کرده‌اند، اما بحث صرفا جای گرم و خوابیدن نیست، مسائل بهداشتی این افراد بسیار حائز اهمیت است.

وی اظهار کرد: ممکن است محل‌هایی که قرار است بسازیم به مأمنی برای خیلی از تخلفات تبدیل شود و افرادی که نمی‌خواهید جای مشخصی داشته باشند و شناسایی شوند، سر از این جاها درآورند.

این عضو شورای شهر بندرعباس ادامه داد: باید اعتبار ویژه‌ای از سوی دولت برای کارتن خواب‌ها در نظر گرفته شود تا بتوانیم با هماهنگی بیشتر به این قشر از جامعه کمک کنیم.

بخشی ازیک گزارش ایسنا بتاریخ11مرداد

 

 

تجمع تریلرداران حامل گندم  مقابل اداره غله و خدمات بازرگانی شهرستان زابل/ طلبکاری ۵۰ میلیون تومانی هر راننده از شرکت خلیج فارس

رانندگان ۲۰ دستگاه تریلر حامل گندم در مقابل اداره غله و خدمات بازرگانی شهرستان زابل جهت تحقق حقوق خود تجمع کردند.

به گزارش 11مرداداوشیدا، رانندگان ۲۰ دستگاه تریلر حامل گندم که از زابل به مقصد سیلو گندم زاهدان به علت عدم تعهدات شرکت خلیج فارس جهت پرداخت کرایه حمل مقابل اداره غله و خدمات بازرگانی تحصن و دست از کار کشیدند.

یکی از رانندگان تحصن کننده که بارگیری گندم به مقصد زاهدان کرده است گفت: از یک سال قبل که شرکت خلیج فارس که طرف قرارداد اداره کل غله وخدمات بازرگانی استان می باشد کرایه حمل را پرداخت نکرده است.

وی افزود: هر مالک تریلر حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان طلبکار میباشد اما تاکنون نسبت به پرداخت آن از سوی شرکت فوق اقدامی انجام نشده است.

وی اظهار داشت: به منظور پیگیری این مشکل پس از مراجعه به شرکت حمل ونقل خلیج فارس در زاهدان، رییس هیات مدیره این شرکت تنها بیان داشته که بیش از هفت هزار تن گندم باقیمانده دیگر در سیستان را به سیلوی زاهدان حمل و سپس از آنان با ارایه حواله و رسید از تهران این مشکل پیگیری می شود.

وی تصریح کرد: تاکنون مالکان تریلرها که کامیون های آنان پلاک موقت چابهار است مقدار بیش از ۲۲ هزار تن محصول گندم بدست آمده را از سوی شرکت غله از کشاورزان خریداری شده بود را به سیلوی زاهدان منتقل کرده اند.

 

 

تجمع اعتراضی اهالی بازرنگ مقابل استانداری نسبت به خدمات ضعیف آب، برق و گاز!

امروز11مردادماه اهالی بازرنگ از توابع شهر یاسوج باتجمع مقابل استانداری نسبت به خدمات ضعیف آب، برق و گاز در این منطقه اعتراض کردند.

به گزارش11مرداد فارس ، روستای بازرنگ از مناطق چسبیده به شهر یاسوج و در کنار مناطق خلف‌آباد و علی‌آباد قرار دارد.

در این منطقه برخی از ساکنان محلی و برخی دیگر از مهاجرینی بوده که در کنار ساکنان بومی به کارهای کشاورزی و خدماتی می‌پردازند و اغلب آن‌ها از مردم محروم به شمار می‌روند.

امروز برخی از مردم این منطقه که همه آن‌ها از مهاجرین ساکن بازرنگ هستند با حضور در استانداری کهگیلویه و بویراحمد به صورت مسالمت‌آمیز پی‌گیر مشکلات منطقه خود بودند.

این مردم بیشتر از خدمات ضعیف آب و برق و همچنین برخی نسبت به عدم گازرسانی به چند خانوار در این منطقه گلایه‌مند بودند البته از بنیاد مسکن هم گلایه‌هایی داشتند.

یکی از اهالی بازرنگ با برشمردن برخی از مشکلات این منطقه گفت: آب لوله‌کشی مناسبی نداریم و باید بگوییم که یک متر شبکه آب در سال‌های اخیر در این روستا اجرا نشده و همه شبکه‌های قدیمی و فرسوده است که موجب شده وضعیت بحرانی آب در منطقه داشته باشیم.

وی گفت: تعداد 80 خانوار ساکن در منطقه که بالغ بر 300 نفر جمعیت دارد از این مشکل به صورت شبانه‌روزی در رنج و عذاب هستند.

این ساکن منطقه بازرنگ به خدمات‌رسانی ضعیف اداره برق در این منطقه نیز اشاره کرد و ادامه داد: از مسؤولان برق شهرستان بویراحمد بارها خواسته‌ایم تا مشکلات ما را برطرف کنند.

وی به خودیاری که توسط مردم جمع‌آوری شده نیز اشاره کرد و گفت: حاضر به هرگونه همکاری با دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله آب و برق برای بهسازی و ترمیم شبکه‌های آب و برق بوده‌ایم اما قدم مثبتی از آن‌ها برای رفع مشکلات خود ندیده‌ایم.

یکی دیگر از اهالی بازرنگ هم عنوان کرد: باید بپرسیم که دولت برای رفع مشکلات ما چه برنامه‌ای دارد و اگر قرار باشد برای ایجاد خدمات قبل از مسؤولان و دستگاه‌ها خودمان پیش قدم باشیم و خودیاری جمع کنیم و کاری هم انجام نشود پس مسؤولان چه کاره هستند؟

برخی از اهالی نیز اعتقاد داشتند که بین آن‌ها و دیگر روستاهای اطراف مثل علی‌آباد و خلف‌آباد تفاوت قائل می‌شوند و خدماتی را که به سهولت و بدون دردسر به روستاهای مجاور و همسایه می‌برند از این روستا دریغ می‌ورزند.

آن‌ها معتقد بودند که در برخی موارد موضوعات سیاسی و طایفه‌ای و قومی در خدمات‌رسانی به روستاها دخالت داده می‌شود.

 

 

اهمال در رعایت اصول ایمنی علت مرگ آتش‌نشان کرجی

یک کارشناس ایمنی می‌گوید: در سازمان آتش‌نشانی که خود متولی ایمنی مردم است، نبایستی یک آتش‌نشان بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست بدهد.

غلامرضا غفوری مشاور حفاظت فنی و خدمات ایمنی وزارت کار در رابطه با مرگ آتش‌نشان کرجی براثر برق گرفتگی گفت: سازمان آتش نشانی متولی ایمنی و مسئول حفاظت جان مردم است، لذا نباید جان کارگران آتش نشانی در ایستگاههای مختلف این سازمان در معرض خطر باشد.

وی ادامه داد: حادثه مرگ آتش‌نشان کرجی بر اثر برق گرفتگی نشان می‌دهد که کمترین اصول ایمنی برق در ایستگاهها رعایت نمی شود.

غفوری تصریح کرد: اگر اصول اولیه ایمنی رعایت می‌شد، یک آتش‌نشان 24 ساله بر اثر تماس با کولر و برق گرفتگی جان خود را از دست نمی‌داد.

وی در تشریح دلایل بروز این حادثه گفت: سیستم اتصال به زمین و کلید نشتی جریان، جزء الزامات ساختمان‌های جدید است و این الزامات از بروز برق گرفتگی غیرمستقیم جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: در ساختمان‌های کهنه این الزامات نصب نشده‌اند و همین مساله باعث بروز حوادث اینچنینی می‌شود.

این کارشناسی ایمنی افزود: از طرف دیگر تجهیز و تعمیرات وسایل برقی از جمله کولر بایستی توسط اشخاص ذیصلاح انجام شود و مبادرت به تعمیر کولر توسط کارگران واحدها، حادثه آفرین است.

مشاور حفاظت فنی و خدمات ایمنی وزارت کار در پایان تاکید کرد: سازمان آتش نشانی باید هرچه سریعتر نسبت به تجهیز ایمنی ایستگاههای خود اقدام کند تا در آینده شاهد چنین حوادث دردناکی نباشیم.

 

 

آخرین وضعیت کارگران حادثه دیده فاز 4-5 عسلویه!

محسن سهیلی اسحاق یکی از 6 کارگر مصدوم فاز 4-5 عسلویه که در حادثه عصر روز یکشنبه (سوم مرداد) عسلویه به کما رفت و در بیمارستان MRI شیراز بستری شد، تغییری نکرده است.

به گزارش 11مردادایلنا، وضعیت جسمی آقای محسن سهیلی اسحاق یکی از 6 کارگر مصدوم فاز 4-5 عسلویه که در حادثه عصر روز یکشنبه (سوم مرداد) عسلویه به کما رفت و در بیمارستان MRI شیراز بستری شد، تغییری نکرده است.

بنا بر این گزارش، آقایان«زربان» و «ضرغام باباحاجی»که دچار شکستگی لگن و دست و ران شده بودند از بیمارستان مرخص شدند اما آقای «مظاهری» به علت شکستگی فک و صورت و دو بار عمل جراحی هنوز بستری است.

از قرار معلوم، خانواده آقای سهیلی رضایت داده اند که از راننده اتوبوس هیچگونه شکایتی ندارند چرا که به گفته آگاهان امر، راننده اتوبوس و اون تانکر آب هر کدام درصدی مقصر هستند.

به فاصله چهار روز از وقوع این حادثه، سرویس کارگران صدرا واژگون و 6 زخمی برجای گذارد، منابع کارگری می‌گویند: بی توجهی به زمان‌بندی شیفت های کاری کارگران، نامناسب بودن جاده عبور و مرور، فرسوده بودن سرویس حمل و نقل کارگران و… از جمله مواردی هستند که این گونه حوادث را در عسلویه رقم می زنند.

یازدهم مردادماه1395

 

 

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …