چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

شهرام احمدی را به مادرش باز گردانید.((ماهستيم خانواده شهرام))

احسان فتاحي روزنامه نگار وفعال حقوق بشر

بزن باران که دیوان در کمین اند پلیدان در لباس زهد و دین اند
بزن باران ستمکاران به کارند نهان در ظلمت،اما بی شمارند
بزن باران که دین را دام کردند شکار خلق و صید خام کردند
بزن باران خدا بازیچه ایی شد که با آن کسب ننگ و نام کردند
 
چهل سال است كه در ایران سهم زيادی از برگ های تقويم يادآور سالگردهای اعدام زندانیان سیاسی، و دستگيری عزيزا‌ن‌مان شده است.

جوانانی كه بهارهای عمر خود را در پشت ميله های زندان سپری كردند، و چه پدر و مادرهای كه در حسرت ديدار عزيزان زندانی شان، یک روز از عمرشان به يک سال می گذرد، و در اين ميان نقش ما ذره اي از بزرگداشت يادشان، حمايت و ايستادگی و همدردی با آنان، و تلاش براي رسیدن به آزادي شان، شايد كمترين بخش داستان غم انگيز زندگی که سیاست مداران جمهوری اسلامی بر آنان تحمیل کرده را التيام بخشد.

 
ديوان عالي رژیم آخوندی حكم اعدام شهرام احمدي ٢٨ ساله كه در زندان رجايي شهر كرج محبوس است را پس از تأييد دوباره از سوي قاضي جلاد مقيسه، به تأييد رساند. 
 
 
شهرام احمدی از ۶ اردیبهشت ۸۸ در زندان به سر می برد، حکم اعدام او درحالی از سوی دیوان عالی کشور تایید شده که پیشتر از سوی همین دیوان نقض شده بود. پدر او می گوید: “سال ۸۸ که آقای خامنه ای به کردستان سفر کردند، قبل از سفر ایشان، عده ای را بازداشت کردند. ۶ اردیبهشت بود که شهرام را هم بازداشت کردند. ۵ ماه بعد از او هم، پسر دیگرم را در حالی که هنوز ۱۸ سال هم نشده بود بازداشت و بعد اعدام کردند، حالا هم حکم اعدام شهرام را تایید کرده اند. اول می گفتند صحبت ها و تبلیغات مذهبی او و دوستانش برخلاف وحدت است، بعد اتهام محاربه زدند. او عضو هیچ گروه و حزبی نبوده و هیچ وقت هم اسلحه نداشته و اصلا اسلحه دست نگرفته که به او اتهام محاربه زده اند. حتی یک بار چاقو هم به دست نگرفته. او را فقط به خاطر عقیده بازداشت کردند.”
 
این زندانی سیاسی مذهبی ٣٣ ماه در سلولهاي انفرادي وزارت اطلاعات سنندج و زنجان تحت شكنجه و بازجوي قرار گرفت و سر انجام بعد از ٤٣ ماه بلاتكليفی در مهرماه ١٣٩١ در شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به قضاوت قاضی «محمد مقيسه» در دادگاهي ٥ دقيقه اي و در حضور وكيل تسخيری به اتهام محاربه به اعدام محكوم شد. سرانجام در چهارمين سال دستگيری و تحمل سخت ترين شكنجه های روحی و جسمی در ارديبهشت ١٣٩٢ حكم اعدام فوق به وكيل تسخيری ابلاغ می گردد.
 
شهرام احمدي در دل نوشته اي خطاب به گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران گفته بود:
((داستانم را می‌دانید. برادرم را کشتند، مادرم را نیمه‌جان کردند، همسرم را چشم به راه نگه داشتند و اینک هشت سال است که من زندانی‌ام. اکنون که این نامه را شروع کرده‌ام، نمی‌دانم که آیا روح آشفته‌ام نوشتن آن را تا به آخر تاب خواهد آورد و نمی‌دانم که آیا نامه نوشته‌شده به دست شما خواهد رسید یا نه. حتما می‌دانید، یعنی امیدوارم که بدانید، دیوان عالی این بار تقاضای اعاده دادرسی من را رد کرده و فاصله من با مرگ از هر زمان دیگری کم‌تر است.))
 
همچنين مادر شهرام احمدی پیشتر در نامه ای که در سایت ندای سبز ایران منتشر شده بود خطاب به مادر ستار بهشتی نوشته بود: “ﺧﻮﺵ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﮔﻮﻫﺮ ﺧﺎﻧﻢ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﯽ ﻣﺰﺍﺭ ستارت ﮐﺠﺎﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﻭﻗﺖ ﺑﺨﻮﺍﻫﯽ ﺑﻪ دیدارﺶ ﻣﯽ ﺭﻭﯼ. ﺍﻣﺎ ﻣﻦ ﻫﻨﻮﺯ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﻢ ﻗﺒﺮ ﺑﻬﺮﺍمم ﮐﺠﺎﺳﺖ.
 
ما کردهای سنی هم باید در این کشور حق حیات داشته باشیم. زندگی را بر ما حرام کرده‌اند. خانواده‌مان را نابود کرده‌اند باز هم دست بردار نیستند. مگر ما چه گناهی داریم جز سنی بودن و کرد بودن؟ به خدا سنگ هم اگر بود تا حالا آب شده بود. این آقایان که به روز جزا ایمان ندارند اما من می‌دانم تقاص همه این ظلم‌ها را روزی خواهند داد.
 
شایان ذکر است، دبیرکل کل سازمان ملل آقای بانکی مون در گزارشی در اواخر سال ۹۴ ضمن انتقاد از اعدام‌ها در ایران به پرونده شهرام احمدی بعنوان یکی از موارد پرابهام قضائی در ایران نیز اشاره کرد.

شهرام احمدی در حال حاضر از ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﻋﻔﻮﻧﺖ ﻛﻠﻴﻪ ﻭ ﺭﻭﺩﻩ ﺭﻧﺞ ﻣﻴﺒﺮﺩ و در سالن ۱۲ زندان رجایی شهر نگهداری می شود.

لازم به یادآوری است که این زندانی سنی مذهب با استفاده از ماده ۱۸۳ محاربه به اعدام محکوم شد که این ماده در حال حاضر حذف شده و حکم اعدام وی بایستی لغو شود.

نهادهای امنیتی و قضائی شهرام احمدی را متهم به سلفی گری و ارتباط با گروههای مسلح تندرو و مشارکت در عملیات مسلحانه کرده اند با این‌حال آقای احمدی بارها با انتشار نامه هایی از زندان این اتهامات را ساختگی دانسته و تنها جرم خود را تبلیغ مذهب خود عنوان کرده است

هم اکنون بيشتر از ٣٠٠ زندانی اهل سنت در زندانهای جمهوری اسلامی ايران زندانی اند، که بیش از ٧٥ نفر از آنها در زندان رجايی شهر نگهداری میشوند، كه شهرام احمدی به همراه ٢٦ زندانی ديگر از جمله زندانيان محكوم به اعدام هست.

تداوم مجازات وحشيانه اعدام در شهرهاي مختلف كشور حتي در آستانه روز جهاني عليه اعدام نشانگر آن است كه اين رژيم منفور تا كجا براي حفظ حاكميت خود به سركوب و مجازاتهاي وحشيانه يي چون اعدام نيازمند است.
فاشيسم ديني ولايت فقيه حاكم بر ايران ناتوان از پاسخگويي به ابتدايي ترين نيازهاي مردم ايران براي جلوگيري از گسترش اعتراضهاي مردمي، راهي جز توسل به گسترش سركوب و اعدام در پيش روي خود نمي بينند. 

ما با حمایت از خواسته‌های حقوقی و قانونی شهرام احمدي  از تمامی سازمان‌ها و نهادهای مدافع حقوق بشر، رسانه‌های جمعی، فعالان مدنی و سیاسی؛ واکنش مناسب و اقدام فوری نسبت به وضعیت خطرناک جسمي وجلوگيري از إعدام شهرام احمدي  را خواستاریم. ما امیدوار هستیم همگان نسبت به بیانیه جهانی حقوق بشر، کنوانسیون‌ها و پروتکل‌های الحاقی آن مسئولانه رفتار کرده و با پرهیز کردن از بی‌عملی و سکوت اختیار کردن‌های مصلحتی، هدف والای انسانی دفاع از حقوق بشر را بدون تبعیض عملی کنند

 ﺩﺭ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺍﺯ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻭﺟﺪﺍﻥ ﻫﺎﯼ ﺑﯿﺪﺍﺭ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻢ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﺗﻼﺵ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﮔﯿﺮﻧﺪ ﺗﺎ شهرام وﻫﻤﻪ ﯼ ﺯﻧﺪﺍﻧﯽ ﻫﺎﯼ ﻋﻘﯿﺪﺗﯽ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﮐﻪ ﺧﻮﺍﺳﺘﺎﺭ ﺗﺤﻘﻖ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﻣﺸﺮﻭﻉ ﺧﻮﺩ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺁﺯﺍﺩ ﮔﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻇﻠﻢ ﺍﯾﻦ ﺭﮊﯾﻢ ﻧﺠﺎﺕ ﯾﺎﺑﻨﺪ.”

بابەتی هاوپۆل

قفس، یادداشت چهارم: پیش‌بند “به یاد سپیده فرهان”

مژگان کاوسی تا کنون دو بار بازداشت شده‌ام و هر دو بار در خانه‌ی خودم؛ …