پێنج شه‌ممه‌ 28 ئازار 2024

اخبار و گزارشات کارگری 17 تیر 1395

اخراج1000کارگردر مناطق ویژه اقتصادی پتروشیمی و بندر امام طی یکسال گذشته!

در چندماهه‌ اخیر، موج اخراج کارگران در مناطق ویژه اقتصادی پتروشیمی و بندر امام ، شدت گرفته است.

ادارات کار این مناطق، آمار مشخصی از میزان اخراجی‌ها اعلام نکرده‌اند، اما آنچه از آمار غیر رسمی به دست آمده، از اخراج حدودهزار نفر در یک سال اخیر در این مناطق حکایت می‌کند.

به گزارش17تیر ایلنا، در چند ماه اخیر به‌خصوص در مناطقی که تابع قانون کار مناطق ویژه و آزاد هستند، به بهانه‌ تعدیل نیرو، کارگران بومی به‌راحتی اخراج می‌شوند.

ادارات کار این مناطق، آمار مشخصی از میزان اخراجی‌ها اعلام نکرده‌اند، اما آنچه از آمار غیر رسمی به دست آمده، از اخراج حدودهزار نفر در یک سال اخیر در این مناطق حکایت می‌کند.

مسئله‌ای که اکثر این کارگران اخراجی مطرح کرده‌اند، این است که چرا باید کارگران غیر بومی که از استان‌ها و شهرستان‌های دیگر آمده‌اند و همچنین برخی نیروهای بازنشسته، به کار مشغول باشند ولی ما که محل زندگی و خانواده‌هایمان متعلق به این خطه است، بیکار بمانیم.

«منصور قمر» فرماندار شهرستان ماهشهر در خصوص توجه به اشتغال نیروهای بومی گفت: لیستی از متقاضیان کار تهیه نموده‌ایم که در برگیرنده مشخصات کامل متقاضی با شماره تماس بوده و در اختیار تمام شرکت‌های منطقه قرار داده‌ایم تا از این به بعد در صورت نیاز به استخدام، از این لیست استفاده کنند.

 

عدم پرداخت3ماه حقوق و4ماه حق بیمه کارکنان شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی گیلان!

کارمند اداره آب با بیان اینکه دیگر نمی توانیم چشمان اشکبار کارگران و فرزندانمان را ببینیم، گفت:

همکاران من تحت عنوان آبسوار بدون بیمه و به صورت مقاطعه کار اقدام به انجام عملیات آبرسانی به صورت شبانه روزی می کنند و بیشتر اوقات تا گردن در آب فرو رفته اقدام به انتقال و توزیع آب در مناطق مختلف گیلان می کنند اما سه ماه است ریالی پول نگرفته اند.

وی بیان کرد: آنقدر قطره چکانی و با تبعیض حقوق ما را می دهند که چهار ماه است هزینه بیمه ایران پرداخت نشده و اکنون چهار ماه است که بیمه ایران هیچ بیماری را از ما نمی پذیرد!

این کارمند اداره آب با انتقاد از اینکه هیچ نماینده و مسئولی به داد ما نمی رسد، گفت: استانداری گیلان وعده سر خرمن می دهد و نمایندگان ما نیز اقدامی انجام نمی دهند این در حالی است که اگر یک وجب از زمین کشاورزی در بدترین موقعیت آبی استان دچار خسارت شود آن فرد و زمین هزار متولی و مدعی پیدا می کند و شرکت ما متهم می شود.

به گزارش 17تیررشت پرس، یکی از کارکنان شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی گیلان با بیان اینکه از سوی آب منطقه ای گیلان مورد ظلم واقع می شویم و کسی به داد ما نمی رسد، اظهار کرد: همه مکاتبات و پیگیری های لازم صورت گرفته اسناد  میلیارد کار انجام شده موجود است اما سرپرست جدید شرکت سهامی از پرداخت مطالبات ما سر باز می زند.

وی افزود: خصومت های شخصی افراد درون اداره آب گیلان و مخالفت عده ای از افراد مالی وذیحسابی آن شرکت با شرکت بهره برداری و مدیرعامل ما باعث شده پرداخت ها انجام نگیرد.

این کارمند ادامه داد: همکاران من تحت عنوان آبسوار بدون بیمه و به صورت مقاطعه کار اقدام به انجام عملیات آبرسانی به صورت شبانه روزی می کنند و بیشتر اوقات تا گردن در آب فرو رفته اقدام به انتقال و توزیع آب در مناطق مختلف گیلان می کنند اما سه ماه است ریالی پول نگرفته اند.

وی بیان کرد: آنقدر قطره چکانی و با تبعیض حقوق ما را می دهند که چهار ماه است هزینه بیمه ایران پرداخت نشده و اکنون چهار ماه است که بیمه ایران هیچ بیماری را از ما نمی پذیرد!

وی با بیان اینکه در این اداره حقوق ها را از اول سال با تاخیر داده اند و اکنون به هفدهم ماه رسیده ایم و در شب عید فطر هم حقوقی دریافت نکرده ایم، گفت: من با مدرک کارشناسی ارشد مجبور شدم به مسافرکشی بپردازم تا پول زکات فطره خود و خانواده ام را تهیه و پرداخت کنم.

این کارمند اداره آب با انتقاد از اینکه هیچ نماینده و مسئولی به داد ما نمی رسد، گفت: استانداری گیلان وعده سر خرمن می دهد و نمایندگان ما نیز اقدامی انجام نمی دهند این در حالی است که اگر یک وجب از زمین کشاورزی در بدترین موقعیت آبی استان دچار خسارت شود آن فرد و زمین هزار متولی و مدعی پیدا می کند و شرکت ما متهم می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون کوچکترین نارضایتی در استان گیلان در خصوص وضعیت آبرسانی ایجاد نشده و این از غیرت همکارانم در شرکت بهره برداری و اداره آبیاری استان گیلان است، ادامه داد: خواهشمند است این موضوعات را انعکاس دهید تا کسی به داد ما برسد.

وی با اشاره به دریافت های میلیونی برخی مسئولان، گفت: امیدداریم این موضوع به گوش حضرت آقا برسد و دستوری بدهند تا شاید مسئولان چاره ای بیاندیشند.

این کارمند اداره آب با بیان اینکه دیگر نمی توانیم چشمان اشکبار کارگران و فرزندانمان را ببینیم، گفت: چه گناهی کرده ایم که به عنوان بازوی تولید یک محصول استراتژیک کشور جان می کنیم اما با ما مثل بیگانه ها رفتار می شود؟!

 

 

مرگ دلخراش کارگر قطعه ساز شرکت اطلس پمپ!

حدود ساعت ۲۳ شب سه شنبه پانزدهم تیر ماه،کارگر ۳۲ ساله شرکت اطلس پمپ به دلیل کشیده شدن به زیر دستگاه پرس جان خود را از دست داد.

به گزارش 17تیرایلنا، کارگر ۳۲ ساله شرکت اطلس پمپ (از شرکت های قطعه سازی صنعت خودرو استان اصفهان) به دلیل کشیده شدن به زیر دستگاه پرس جان خود را از دست داد.

بنا به این گزارش، حدود ساعت ۲۳ شب سه شنبه پانزدهم تیر ماه کارگر شرکت اطلس پمپ واقع در منطقه صنعتی دولت آباد که در شیفت شب مشغول به کار بوده است، به زیر دستگاه پرس کشیده شده  و جان خود را از دست می دهد.

 

 

آخرین گزارشات درباره گسترش آتش سوزی درمنطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر وآسیب دیدگی کارگران!

عصر روز گذشته(16تیرماه)حادثه آتش سوزی در مخزن گاز ۸۰۱ پتروشیمی بوعلی سینا واقع در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، سایت ۴ انفجاری رخ داد.

با گسترش آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی از پارازایلین به نفتا، پس از صدور دستور تخلیه مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا و صدور هشدار احتمال گسترش آتش، تخلیه همزمان ۴ مجتمع پتروشیمی دیگر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر آغاز شد.

به گزارش17تیرایلنا،کارگرانی که در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر مشغول کارند گفتند: این حادثه حوالی عصر روز گذشته در برج 8001 واحد پارازیلین که با 121 متر ارتفاع یکی از بلندترین برج های مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا محسوب می شود؛ آغاز شده بود.

اگرچه بنا بر اعلام رسمی «سیاوش فرجی» مسئول روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر این حادثه که به دلیل نشتی یکی از ولوهای (شیر های) واحد پارازایلین بوعلی سینا «آروماتیک سوم» ایجاد شده بود بدون تلفات جانی خاتمه یافته است اما کارگرانی که در این ناحیه مشغول کارند از آسیب دیدن دست کم دو نفر در این حادیه خبر می دهند.

به گزارش امروز تسنیم درهمین رابطه،با گسترش آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی از پارازایلین به نفتا، پس از صدور دستور تخلیه مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا و صدور هشدار احتمال گسترش آتش، تخلیه همزمان ۴ مجتمع پتروشیمی دیگر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر آغاز شد.

پس از صدور دستور تخلیه مخازن پتروشیمی بوعلی سینا، دستور تخلیه سایت 4 منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر صادر شد. پیرو صدور این دستور که طبق اعلام وزارت نفت به‌منظور رعایت مسائل ایمنی بعدی در صورت گسترش آتش‌سوزی است، کار تخلیه 5 مجتمع پتروشیمی آغاز شده است.

در حال حاضر علاوه بر تخلیه پتروشیمی بوعلی سینا، تخلیه واحدهای پتروشیمی فجر، خوزستان، تندگویان و امیرکبیر در حال انجام است.

محل وقوع آتش در تصویر زیر نشان داده شده است.

منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر در مجموع تولید 25.6 میلیون تن محصولات پتروشیمی ایران را به خود اختصاص داده که با بروز آتش‌سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا و تخلیه 5 مجتمع پتروشیمی در این منطقه، در روند تولید 3 میلیون تن محصول پتروشیمی کشور اختلال ایجاد شده است.

در حال حاضر مهار آتش‌سوزی گسترده در این منطقه میسر نشده و پیش‌بینی شده این آتش‌سوزی تا دو روز آینده ادامه یابد.

افزایش اعتراضها در آستانه المپیک ریو برزیل!

بازیهای المپیک تابستانی ریو در حالی تا حدود یک ماه دیگر آغاز می شود که این شهر طی چند روز گذشته با موجی از اعتراض مواجه بوده است.

چهارشنبه شب، صدها نفر از کارگران در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدها در ریودو ژانیرو اقدام به تظاهرات کردند که با دخالت وحمله نیروهای پلیس همراه شد.

به گزارش7ژوئیه یورونیوز،ریودو ژانیرو، نخستین شهر آمریکای جنوبی است که میزبان بازی های المپیک خواهد بود. این بازیها روز پنجم ماه اوت (۱۵ مرداد ماه) آغاز می شود.

دیزی اولیویرا، معلم یک مدرسه دولتی است که در اعتصاب است، می گوید: «دولت حقوق کارگران بازنشسته را نمی پردازد و پول آنها برای المپیک خرج می کند. می گذارند مردم در بیمارستانها جان خود را از دست بدهند و به جای آن درآمدهای عمومی، صرف المپیک شود».

چند روز پیش نیز نیروهای پلیس این شهر در اعتراض به دستمزد پایین، شرایط نامساعد شغلی و نیز تاخیر در پرداخت حقوقشان، در فرودگاه شهر ریو تجمع کردند. اعتراض نیروهای پلیس، نگرانی هایی را درباره بروز مشکلاتی در تامین امنیت بازیها ایجاد کرده است.

هفدهم تیرماه1395

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …