پێنج شه‌ممه‌ 18 نیسان 2024

روز کارگر در ایران

ظاهرا برای روز کارگر امسال برنامه‌ریزی شده است که اعتراض کارگران تحت عنوان برنامه‌هایی چون جشن، کوهپیمایی خانوادگی، نشست مشترک با کارفرمایان و … قلب ماهیت شود.

 

در حالی که راهپیمایی باشکوه روز کارگر سال گذشته کارگران در اول ماه مه مصادف با یازده اردیبهشت پس از طرح شعارهای نژادپرستانه علیه کارگران افغان -که توسط نهادی خاص طراحی شده بود- روز تلخی را برای گروه‌های حامی طبقات محروم رقم زد،بنا بە گزارش‌های “خبرنگار پویش” امسال نیز سیاست رژیم اسلامی حکایت از این دارد که این پروژه برای روز کارگر امسال نیز طراحی شده است.

 

شعارهای نژادپرستانه در روز همبستگی مردم در حالی طرح شد که این راهپیمایی بعد از سال‌ها ممنوعیت در دولت احمدی‌نژاد و سال اول دولت روحانی انجام می‌شد و بیش از پنج هزار کارگر در آن شرکت کردند.

 

اگرچه بیشتر کارگران حاضر در راهپیمایی سال گذشته شعارهای مستقل خود را سر دادند، اما ناظران همان زمان گمانه زنی کردند که این شعار به قصد منحرف کردن افکار عمومی از اعتراض کارگران به عملکرد ضعیف وزارت کار، مجلس، اتحادیه های کارگری وابسته و… طرح شده است.

 

بدین ترتیب هزاران کارگر معترض به سیاست‌های سازمان تامین اجتماعی، وزارت کار، مجلس و اتحادیه‌های کارگری وابسته در راهپیمایی سال گذشته شرکت کردند، اما تنها صدای اعتراض به کارگران افغان در رسانه‌ها بزرگنمایی شد.

 

براساس این گزارش، ظاهرا برای روز کارگر امسال برنامه‌ریزی شده است که اعتراض کارگران تحت عنوان برنامه‌هایی چون جشن، کوهپیمایی خانوادگی، نشست مشترک با کارفرمایان و … قلب ماهیت شود.

 

پس از حمایت وزارت کار از دستمزد ۸۱۲ هزارتومانی در سال جاری که دست کم با خط فقر برای یک خانواده چهار نفره فاصله دوبرابری دارد، گمانه‌زنی می‌شود اصلی‌ترین خواسته کارگران در روز یازده اردیبهشت، افزایش قانونی و عادلانه دستمزد و در نوبت بعد ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری باشد.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …