سێ شه‌ممه‌ 16 نیسان 2024

انتخابات اسفند؛ جراحی در درونی ترین و بالاترین نهادهای نظام « بخش دوم »

آنجا که آزادی نیست ؛ اگر رأی دادن چیزی را تغییر میداد ؛ اجازه نمی دادند که شما رأی بدهید « مارک تواین نویسنده و طنز پرداز امریکایی »

محمود خادمی

در بخش نخست مقاله در مورد شدت گیری اختلافات جناحهای درونی نظام بعد از قیام اعتراضی 88 و همچنین در مورد اهمیت انتخابات اسفند نوشتم . در مورد اهمیت این انتخابات گفتم که ؛ صورت مسئله این انتخابات در محتوا ” حفظ نظام ” است و درشکل و فرم دعوا بر سر تعیین و تکلیف شدن ولی فقیه و هژمونیِ قدرت است و همچنین به تغییر فاز احتمالیِ جنگ درونی باندها و شاخ به شاخ شدن رویاروئی عملی آنها و فرصت یابیِ مردم برای ورود به میدان برای سرنگون کردن نظام توضیح دادم . …… اکنون ادامه مقاله

ج ــ تاکتیک های رفسنجانی و چالش های اصولگرایان :
اگر چه خامنه ای از ترس قطبی شدن جامعه حول خودش و ضد خودش ــ یعنی رفسنجانی ــ و منزوی و منفور شدن بشتر ؛ رفسنجانی را بوسیله شورای نگهبان از چرخه انتخابات ریاست جمهوری سال 92 بیرون انداخت ؛ اما به نا گزیر به رئیس جمهور شدن حسن روحانی تن داد و بار دیگر رفسنجانی از پنجره او ــ روحانی ــ وارد عرصه قدرت شد و برای خامنه ای روشن کرد که به سادگی از میدان رویاروئی با او کنار نمی رود .
رفسنجانی بدلیل حضور بی وقفه اش درهمه شبکه های سیاسی ؛ اقتصادی ؛ فرهنگی و احتماعی در طولِ عمر نظام و همچنین باعتبار میزان قدرت و نفوذش در عزل و نصب های مقامات و کارگزاران نظام و رابطه پیوسته و مداوم با نهادها و حوزه های دینی و ارگانهای نظامی و امنیتی آنچنان قدرتی یافته است که ؛ خامنه ای نه تنها نمی تواند او را از دایره قدرت کنار بگذارد بلکه علیرغم شکاف افکنی وی در درون نظام و به چالش کسدن ولی فقیه ؛ تحمل او بعنوان وزنه ای سنگین برای حفاظت نظام اجتناب ناپذیر شده است . چرا که ولی فقبه خوب میداند که حذف او درد سرها و پیامدهای ناگوارتر برای کل نظام بهمراه خواهد داشت .
رد صلاحیت رفسنجانی بوسیله شورای نگهبان در انتخابات آتیِ نظام ؛ فتیله جنگ با ولی فقیه را شعله ور تر میکند و احتمال ورود عنصر اجتماعی به خیابانها را افزایش میدهد . چرا که بدلیل عدم حضور عینی و مستقیمِ مخالفین اصلی نظام در میدان ؛ علیرغم مشارکت طولانی رفسنجانی در همه جنایات و سرکوبگریهای این رژیم ؛ به دلیل مخالفت خوانی های او با باند غالب و به چالش کشیدن ولی فقیه و تضعیف قوای سرکوب ؛ به نماد اعتراضی بخشی از مردم علیه ولی فقیه و کارگزاران باند غالب تبدیل شده و از حمایت نسبی اجتماعی نیز برخوردار گردیده است ؛ امری که حذف او را برای ولی فقیه مشکل کرده است .
رفسنجانی با شعار ” پیشنهاد برای حل مشکلات کشور ؛ عقلانیت ؛ پای بندی به صداقت و بر گزاری انتخابات آزاد ” به میدان آمده و این بار میخواهد با یاری و همراهی دو بال ــ حسن روحانی و حسن خمینی ــ قدرتمند و محبوب قشری از مردم پا به مجلس خبرگان بگذارد تا شاید بتواند مجددا” ریاست آن را بعهده بگیرد و به نظر هم نمیرسد که ولی فقیه یارای مقابله با رقیب استخوان دار و پر زوری چون او را داشته باشد و بسیار بعید به نظر میرسد که این بار بتواند چون دفعه قبل او را توسط شورای نگهبان از سر راه بر دارد .
روزنامه اتریشی ” ویرت شافت بلات ” 5 دی 94 با یقین به پیروزی رفسنجانی در این نبرد ؛ نوشته است ” رفسنجانی اصلاح طلب بار دیگر به قدرت باز میگردد . او قصد ورود به بدنه مهمترین مجلس را دارد تا انحصار قدرت روحانیون محافظه کار را از میان بر دارد ” .
بعلاوه رفسنجانی علاوه بر اینکه برگ برنده توافق اتمی را در جیب خود دارد ؛ بر خلاف انتخابات یک دهه اخیر ؛ از حمایت قوه مجریه ای غیر همسو با ولی فقیه و باند غالب ؛ نیز برخوردار است . حسن روحانی گفته است ” من بعنوان مسئول اجرای قانون اساسی به وظایفم عمل خواهم کرد . حالا ممکن است بعضی ها خوشحال بشوند یا نشوند ” .
حسن روحانی خطاب به استانداران کشور ” شورای نگهبان ناظر است و نه مجری . مجری انتخابات دولت است ؛ دولت مسئول برگزاری انتخابات است …….. شورای نگهبان چشم است و چشم نمی تواند کار دست را بکند . نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند ؛ باید به قانون اساسی کاملا” توجه کرده و عمل کنیم ” . و باز در جائی دیگر میگوید ” آن جائی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه ؛ هیئت های اجرائی هستند و نه شورای نگهبان ” .
حسن روحانی پس از ثبت نام کردن برای انتخابات خبرگان گفت : ” کشور ما کشور قانون است و شورای نگهبان بی تردید بر مبنای قانون عمل میکند . اگر خدای نکرده در گوشه ای از اجرا تخلف باشد ؛ این دولت با شدت برخورد خواهد کرد ” .
علاوه بر پوئن های مثبت بالا ؛ حربه ها و تاکتیک های رفسنجانی در کارزار انتخاباتی با اصولگرایان چه میباشد ؟ و این حربه ها اصولگرایان را با چه چالشهایی مواجه خواهند ساخت ؟

یکم ــ حسن خمینی ؛ سکوی پرش رفسنجانی :
رفسنجانی با اشاره به صحبتهای خود با حسن خمینی ؛ گفت ” به ایشان گفتم که نمی توانید بیطرف باشید و باید وارد ( گود ) شوید . البته بعضی از دوستان که با ایشان کار میکنند ؛ باو میگویند شما سیبل تخریب های سیاسی نشوید . همه میدانند که حسن خمینی یکی از نوچه های رفسنجانی میباشد و حتی بیشتر از روحانی به رفسنجانی وابسته است . حضور حسن خمینی در عرصه انتخابات در حالیکه ولی فقیه و اصولگرایان قادر به حذف و تصفیه او نمی باشند ؛ کفه باند هاشمی رفسنجانی را در انتخابات پیش رو سنگین تر میکند .
آخوند محمد پور نماینده ولی فقیه در اسلام آباد غرب 27 آذرگفته است ” عده یی الان با نزدیک شدن به بیت امام حرفهایی میزنند و میخواهند رهبری را در مقابل بیت امام قرار دهند و نظام را دو دستی تقدیم امریکا کنند ” . به نظر میرسد با ورود حسن خمینی به عرصه رقابت انتخاباتی ؛ پتانسیلی برای ایجاد تغییر در دایره قدرت فراهم شود . جایگاه حسن خمینی و وابستگی اش به بنیانگذار نظام ؛ باعث دست بستگی اصولگرایان در انتقاد مستقیم از او میشود و همینطور باعث شده است که رد صلاحیت او توسط شورای نگهبان با مشکل مواجه باشد .
رسانه های وابسته به اصولگرایان در مقابل کاندیداتوری حسن خمینی عمدتا” سکوت کرده و بعضا” با ابراز نارضایتی های آشکار و پنهان از این کار ؛ با خراب کردن چهره او و جعل سندی از خمینی سعی میکنند که او را از فعالیت در این عرصه منصرف سازند . اصولگرایان مدعی اند که امام بر عدم ورود و دخالت فرزندان خود و خانواده خود در عرصه سیاسی و فضای اجرائی تأکید داشته است .
سایت حکومتی مشرق در مطلبی به قلم محمد کاظم انبار لوئی ؛ با اشاره به حسن خمینی نوشته است ” فعل و قول برخی از فرزندان و اعضای بیت امام ؛ مصداق تند روی و افراطی گری است که هیچگاه متأسفانه راجع بآن موضع نگرفته و مرز خود را با آن مشخص نکرده است ” .
خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران نوشت که آخوند سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه ؛ سه شنبه 29 دسامبر در مصلای خمینی تبریز گفته است ” کسی که از یک طلبه ــ حسن خمینی ــ یک علامه میسازد ؛ اگر در رأس مجلس خبرگان قرار گیرد ؛ چه کاری با انقلاب میکند ؛ بنده واقعا” نگران هستم ” .
آخوند مهدی طائب فرمانده قرارگاه عماد روز چهارشنبه 9 دی حسن خمینی را مورد حمله قرار داد و گفت ” با حرکات و اعمال نا آگاهانه ؛ آبروی خمینی را نبرید ” . وی معرفی حسن خمینی به عنوان علامه از سوی رفسنجانی را از توطئه های پروژه تفرقه و نفوذ استکبار علیه نظام دانست .

رفسنجانی اگر چه با لیست 50 نفره ای از بقول خودش مجتهدین مصلح و معتدل وارد گود انتخابات خبرگان شده است ولی جایگاه حسن خمینی در این لیست از همه برجسته تر میباشد . بعبارتی او سکوی پرش خود را بیت خمینی قرار داده و میخواهد در صورت حذف توسط شورای نگهبان ؛ از پنجره حسن خمینی نفوذ و اتوریته خود را بر خبرگان تحمیل نماید .
در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 وقتی خامنه ای از طریق شورای نگهبان رفسنجانی را از دور انتخابات حذف نمود ؛ مجبور شد به گماشته او ــ حسن روحانی ــ تن بدهد . و بعد از انتخاب روحانی بعنوان رئیس جمهور ؛ رفسنجانی توانست از طریق او دوباره به رأس نظام و دایره قدرت وارد شود . اکنون در خبرگان هم به نظر میرسد ؛ رفسنجانی در پی اجرای همین سناریو باشد . یعنی در صورت حذفِ احتمالی رفسنجانی توسط شورای نگهبان ؛ وی بتواند از طریق حسن خمینی نفوذ خود را به مجلس خبرگان تحمیل نماید .
حسین جلالی رئیس دفتر مصباح یزدی میگوید ” رفسنجانی برای راه پیدا کردن بمجلس خبرگان نوه ی خمینی را سکوی پرش خود کرده است ” و او را سرباز اجیر شده رفسنجانی میداند .
صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در مورد بسیج مراجع همفکر از طرف رفسنجانی و علامه خواندن حسن خمینی گفت : ” عده ای را که با خود همفکر هستند برای ورود به مجلس خبرگان تحریک میکنند . البته اشکالی ندارد؛ ازادی است . ولی در حوزه های علمیه علامه تراشی هم میکنند . اینها بازیگری است ؛ اینها استهزای حوزه علمیه است ؛ اینها خندیدن به شعور مردم است .

رفسنجانی با آخوندها و مراجع مخالفِ ولی فقیه و در رأس آنها حسن خمینی یک جبهه و اتحادی علیه ولی فقیه بوجود آورده است . او میداند که با کشاندن این روحانیون به صحنه انتخابات خبرگان ؛ کار شورای نگهبان برای رد صلاحیت کردنِ آنها بسیار مشکل خواهد بود ؛ زیرا در صورت رد صلاحیت مراجع و روحانیون طیف رفسنجانی ؛ هم پروژه های شورای نگهبان برای تعیین صلاحیتها افشا میشود و هم با رد صلاحیت کردن این همه روحانی ؛ صلاحیت خود را زیر سئوال میبرند و بخصوص اینکه حوزه های علمیه آخوندی را علیه سید علی خامنه ای و شورای نگهبان متحدتر و نیرومندتر میکنند .
بخصوص که رفسنجانی تصمیم دارد برای پشتیبانی از مراجع متحد خود با مراجع شناخته شده قم هم دیدار کند و حمایت آنها را برای پشتیبانی از آنها جلب نماید . خبرگزاری آریا نوشته است : ” رفسنجانی برای تائید علمی برخی از نامزد های انتخابات خبرگان قصد سفر به قم و دیدار با برخی مراجع و علمای قم را دارد ….. وی در تلاش است با مکارم شیرازی ؛ صافی ؛ وحید خراسانی ؛ شبیر زنجانی و موسوی اردبیلی در این زمینه دیدار داشته باشد ” .

دوم ــ کثرت نامزدها ؛ مشکل دیگر شورای نگهبان :
باند رفسنجانی برای درگیر کردن هر چه بیشتر شورای نگهبان در پیچ و خم بررسیها و احراز صلاحیتها ؛ سعی کرده افراد بیشتری را برای انتخابات خبرگان معرفی کند تا شورای نگهبان در حذف این همه نامزد برای انتخابات ؛ با مشکل مواجه شود . در انتخابات اسفند 12هزار 123 نفر برای انتخابات مجلس شورا و 801 نفر برای مجلس خبرگان نامزد شده اند که ؛ نسبت به آمار دوره های قبلی افزایش چشمگیری دارد .
احمد جنتی دبیر شورای نگهبان از افزایش آمار نامزدهای انتخاباتی ابراز نارضایتی کرده و گفته است ؛ تعداد بالای داوطلبان نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی برای او ” ابهام درست کرده است ” . محمد یزدی رئیس فعلی مجلس خبرگان هم با ابراز نارضایتی از بالا بودن آمار نامزدهای انتخاباتی گفته است ” اهداف دیگری پشت پرده این ثبت نامها وجود دارد ” .
افزایش آمار نامزدها ؛ شورای نگهبان را در نهایت مجبور به تائید صلاحیت کسانی میکند که در شرایط عادی حاضر به تائید صلاحیت شان نمی باشد . مثلا” در مورد مجلس خبرگان ؛ افزایش آمار نامزدهای غیر خودی بگونه ای اجتناب ناپذیر ؛ منجر به تائید صلاحیت برخی از فقهای غیر همسو با جریان حاکم میشود و زمینه برای کشیدن فرش از زیر پای ولی فقیه فراهم میگردد و در مجلس شورا هم ؛ امکان ورود تعداد بیشتری از نمایندگان همسو با دولت فراهم میشود .
شاید بهمین دلیل است که روزنامه اعتماد 6 دی به نقل از نزدیکان احمدی نژاد مینویسد ” مجلس بعدی ؛ مجلس طرفداران حسن روحانی است و سخنگوی اصولگرایان زنهار میدهد که اگر ائتلافی در کار نباشد کشتی اصولگرایان غرق خواهد شد ” .

سوم ــ تاکتیک اپوزیسیون نمائی :
حربه دیگر جریان رفسنجانی ـ روحانی در جدال با باند رقیب ــ در عرصه انتخابات ــ ؛ اپوزیسیون نمائی و مخالفت خوانی با ولی فقیه و اصول گرایان است . اما واقعیتِ مخالفتِ رفسنجانی با ولی فقیه چیز دیگری است . مجموعه ای از عوامل سیاسی ؛ اقتصادی ؛ اجتماعی و فرهنگی و بطور خاص پیشگیری از خطر شورش و طغیان اجتماعی ؛ منجر به شکل گیری جریانِ اعتدال و تدبیر ــ جریانی که بنام حسن روحانی ثبت شده ــ به سردمداری رفسنجانی در درون هرم قدرت گردید .
هدف اصلی این جریان ؛ محدود و مشروط کردن قدرت ولی فقیه و مهار نیروهای نظامی و امنیتی ــ بویژه سپاه پاسداران ــ برای سمت گیری نظام بسوی تنش زدائی ؛ کاهش تنش های منطقه ای و ورود به بازار جهانی سرمایه است و نه مخالفت و نفی نظام ولایت فقیه .
اگر چه با سر برآوردن و قدرت گیری این جریان ــ بعد از توافق اتمی ــ اولین تیشه به ریشه ولی فقیه نظام زده شده است و اگر چه در غیاب یک اپوزیسیون واقعی در داخل ؛ رفسنجانی با فریب و دروغ به نماد اعتراض و دادخواهی عده ای از مردم تبدیل شده و از کمبود و نارضائی مردم دم میزند و ظاهرا” از مطالبات آنان دفاع میکند ولی هیچ قرابتی با مردم و دادخواهی آنان ندارد .
یعنی جنگ و دعوای باند او با باند ولی فقیه ؛ هیچ مضمونی جز دستیابی بقدرت بیشتر و دستیابی به راههای بهتر برای بقای نظام دینی ندارد . مهدی هاشمی پسر رفسنجانی در مصاحبه با بیژن فرهودی ــ مجری پیشین برنامه فارسی صدای امریکا ــ ماهیت مخالفت های پدرش با ولی فقیه را بر ملاء کرد و گفت ” اگر من ــ مهدی هاشمی ــ بگویم جمهوری اسلامی را قبول ندارم ؛ شما نباید باور کنید . من جزء این سیستم هستم ؛ من و پدرم جمهوری اسلامی را قبول داریم . فقط مشکل ما ولایت فقیه مادام العمر است که اگر دوره ای شود ؛ همین قانون اساسی ما بسیار خوب است ” .

کارنامه رفسنجانی در این 37 سال مملو از توطئه ؛ جنایت و خونریزی جوانان میهن و تباهی و سیاهی است . اما از آنجا که قدرت عمدتا” در دستان ولی فقیه متمرکز است و بانی و مسئول اصلی همه سیاست های خائنانه و جنایتکارانه میباشد ؛ او در مرکز نفرت و تنفر مردم قرار گرفته و رفسنجانی و روحانی هم روی همین نفرت ها و نداشته های ولی فقیه سوار شده و بعنوان سرمایه و سلاح اصلی در دعوای انتخاباتی استفاده میکنند .
اما دامنه جنگ و دعوای باندها ــ باند ولی فقیه و باند رفسنجانی ــ محدود است و به حفظ نظام مشروط میباشد . یعنی استفاده از حربه اپوزیسیون نمائی محدود و تا آنجا مورد استفاده قرار میگیرد که پای مردم و عنصر اجتماعی به صحنه باز نشود و تحولات در کنترل آنها باشد . چرا که میدانند اگر در اثر بالا گرفتن مناقشات ؛ مردم به میدان بیایند ؛ دیگر از تاک و تاک نشان اثری باقی نمی ماند و بهمین دلیل هر دو باند حتی المقدور به تهدید ؛ هشدار و ترساندن بسنده میکنند .
هاشمی رفسنجانی برای رعایت این قانون است که ؛ به یاند مقابل هشدار میدهد . وی در مصاحبه با روزنامه آرمان 29 آذر 94 میگوید ” امیدوارم در آن طرف ــ باند ولی فقیه ــ عقلانیتی حاکم شود که فضای خوب و امن حاضر را با خیالات واهی نا امن نکنند و بگذارند هر چه مردم میخواهند اتفاق بیافتد ……. نباید این حالت را با ناراضی کردن افکار عمومی بخصوص جوانان و تحصیلکرده ها بهم بزنند و نا امن کنند ” .

اما با تمام ملاحظات باندهای رژیم ؛ هیچکس نمیتواند از عمیقتر شدن شکافی که وجود دارد و هر روز بیشتر میشود جلوگیری نماید و همچنین طبیعی است که هیچکس هم قادر نخواهد بود که از پیامدهای آن و از جمله انفجار خشم مردم و طغیان جان به لب رسیدگان جلوگیری نماید ؛ بعدا” در این باره بیشتر توضیح میدهم . …… ادامه دارد

16.01.2016 ( 26 دی 1394 )
arezo1953@yahoo.de

بابەتی هاوپۆل

قفس، یادداشت چهارم: پیش‌بند “به یاد سپیده فرهان”

مژگان کاوسی تا کنون دو بار بازداشت شده‌ام و هر دو بار در خانه‌ی خودم؛ …