سێ شه‌ممه‌ 26 ئازار 2024

اورامان: کشف اثر 3000 سالە

کشف اثری سه هزار ساله در منطقه‌ی اورامان در شهرستان سروآباد

 

بە گزاراش ماف نیوز: سید محسن علوی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری سنندج در این باره گفت: در نتایج بررسی های اولیه انسان شناسی که بر روی مجموعه ای از اسکلت های انسان که در کاوش های اخیر یک گورسنگی سه هزار ساله در روستای “روآر” شهرستان سروآباد کشف شد اطلاعات جدیدی از وضعیت سلامت و تغذیه ساکنان این منطقه به دست آمد.

وی افزود: گور کاوش شده حاوی بقایای مهمی از عصر آهن است که در یک دوره زمانی، به طور مکرر برای تدفین مورد استفاده ساکنان منطقه بوده است.

به گفته‌ی او گور کاوش شده در نزدیکی روستای “روآر” قرار دارد و اخیراً هم زیر نظر آقای طاهر قسیمی از باستان شناسان استان کاوش و مستندسازی شده و در کاوش گورسنگی بقایای پراکنده حدود هشت اسکلت انسان یافت شده که بر اساس مطالعات انجام شده اغلب مربوط به افراد بالغ هستند.

طبق اعلام این سازمان، مطالعات و طراحی گورسنگی ‘روآر’ توسط تیم کاوشگر به پایان رسیده و به زودی مرحله عملی آن آغاز می‌شود.

علاوه بر این اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اعلام کرده است که: برنامه‌هایی برای تبدیل این محوطه به یک سایت موزه باستان شناسی مد نظر دارد که در صورت اجرای آن می‌تواند در رشد گردشگری منطقه اورامان موثر باشد.

اورامان از مناطق کهن و باستانی غرب ایران محسوب است و قدمت آن به حدود پنج هزار سال قبل بر می‌گردد. مردمان آن که به لهجه‌ی هورامی یا اورامی تکلم می‌کنند.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …