توقف موقت و مشروط اعتصاب غذا برای نجات چشمه بل

در دیدار استاندار کردستان و مجمع نمایندگان و احزاب سیاسی استان کردستان با اعتصاب کنندگان کمپین چشمه بل، اعتصاب کنندگان موقتا و مشروط به اعتصاب خود خاتمه دادند.

در بیانیه ای که صادر شد اعتصاب کنندگان اظهار داشتند: ، در پاسخ به این خواسته، به صورت موقت و مشروط، در تاریخ 20/9/1394 با حضور نمایندگان فعالان مدنی همراه با نامه 1250 امضایی، مشاورین محترم استاندار جنابان حاج آقا احمد نژاد و حاج عباس احمدی به عنوان نمایندگان استاندار محترم کردستان، آقای متین بیگلری، دبیر حزب اعتماد ملی کردستان به نمایندگی از احزاب سیاسی حامی کمپین و جناب مهندس علوی، از طرف مجمع نمایندگان استان، به اعتصاب خود به نفع راه حلی برای رسیدن به اهداف هاواری کانی بل و نجات کانی بل پایان خواهند داد.

سید مختار هاشمی، سرپرست گروه کاری در بدو جلسه از استاندار کردستان برای همدلی و ارسال نمایندگان خود به جلسه تشکر کرد و گفت: تنها هدف اعتصاب کنندگان فقط نجات چشمه بل بوده و هدف کمپین فریاد کانی بل رساندن این پیام است که چشمه بل نباید غرق شود.

هاشمی ادامه داد: ما از فعالان مدنی که با نامه ای 3000 امضایی از کمپین حمایت کردند بسیار تشکر می کنیم. از عزیزانی که 1250 امضا را در درخواست به پایان اعتصاب آوردند تشکر می کنیم. از اصحاب رسانه خبرگزاری ها و روزنامه های محلی و ملی تشکر می کنیم که صدای مظلوم چشمه بل را خاموش نکردید.

هاشمی گفت: در بیانیه اعتصاب غذا برای نجات چشمه بل راهکار عملی و علمی آمده است که انتظار می رود مورد توجه قرار گیرد. اکنون فقط آبگیری اولیه انجام شده است، لذا هنوز فرصت نجات واقعی بل وجود دارد؛ بنابراین تقاضا می‌شود هرچه سریع‌تر، دریچه تخلیه کننده تحتانی سد داریان به طور کامل باز شود و آبگیری به صورت موقت متوقف شود، تا با تشکیل یک تیم کارشناسی مورد اعتماد مردم و با حضور گروه کاری ویژه نجات بخشی چشمه بل، راهکار نهایی نجات چشمه بل بررسی گردد.

سپس خانم سهیلا محمدی بیانیه را قرائت کرد.

حاج عبدالکریم احمد نژاد مشاور استاندار در ادامه جلسه گفت: من از عزیزان تشکر می کنم که به ما پاسخ مثبت داده اند. همه فرمایشات و مطالبات شما به نوعی انتقال داده شد. بنده مطمئن هستم که هم مجلس و هم دولت به شدت پیگیر این موضوع بوده اند. صدای شما حتما به گوش مسئولین در بالاترین سطح رسیده است. جلسات عدیده ای در رابطه با نامه 3000 امضایی تشکیل شده بود در وزارتخانه های ذیربط. من اطمینان می دهم شخص استاندار و نمایندگان مجلس دنبال این کار می روند.

مهندس علوی به نمایندگی از مجمع نمایندگان استان: من از عزیزان تشکر می کنم که این حرکت را انجام دادند و اینکه به درخواست ما جواب مثبت دادند. غیابا از جناب زاهدی استاندار تشکر می کنم که نمایندگان خود را فرستادند. از طوماری که خانم محمدی تهیه کرد با امضای 3000 نفر این را در کمیسیون عمران با وزیر در میان گذاشتم. قبلا به وزیر اطلاعات دادم. این موضوع در سطح شورای عالی امنیت ملی مطرح است. بنده درخواست جلسه اضطراری در تهران با مقامات مسئول می کنم که آبگیری سد داریان به صورت موقت متوقف شود تا به راه حلی می رسیم.

علوی افزود: باید رسانه محلی به خواست مردم توجه کند و گزارشی از کمپین تهیه کند. در حین با آقای آمان اللهی رئیس صدا وسیما تماس گرفت و قول گرفت که گزارشی از کمپین تهیه شود و این اعتصاب و مطالبات مردم را انعکاس بدهد.

علوی در ادامه گفت: که با وزیر اطلاعات دوباره پیگیری می کند که جلسه ای اضطراری برگزار شود و خواست مردمی در نظر گرفته شود.

حاج عباس احمدی مشاور استاندار گفت: من از اعتصاب کنندگان تشکر می کنم که این واکنش را نشان دادند و برای این حرکت ارزش زیادی قائل بوده. ما نیاز به بحث بیشتری داریم که هزینه 1200 میلیاردی سد داریان چطور جبران شود. یکی از مسایل در دیدار خرداد 94 در محل سد با حضور استاندار سهم آب از سد داریان به کردستان داده شود. و این هم مصوب شد.

احمدی افزود: یکی از مهمترین دست آورد این حرکت این است که دولت و استانداری با حساسیت بیشتری طرح های سدسازی را بررسی می کند. مسئولین باید تجدید نظر کنند در طرح های دیگر و با دقت بیشتری این طرح ها انجام شود. ما با نمایندگان برای راهکار عملی و علمی همکاری می کنیم و مجددا کار کارشناسی انجام شود. ما برای اعتصاب کنندگان احترام زیاد قائل هستیم و با میانه روی می توان نتیجه بیشتری گرفت.

این جلسه با حضور خبرنگاران و رسانه محلی و ملی، فعالان مدنی و محیط زیستی و نمایندگان استانداری و احزاب استان برگزار شد. اعتصاب کنندگان بصورت موقت و مشروط بر اینکه پیگیری های جدی توسط این نمایندگان انجام شود به اعتصاب خود پایان دادند.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …