سێ شه‌ممه‌ 23 نیسان 2024

نامه سرگشاده بیش از هزاروچهارصد نفر از فرهنگیان و فعالان مدنی برای رسیدگی به وضعیت معلمان دربند

جمعی از معلمان و فعالان مدنی برای رسیدگی بە وضعیت معلمان دربند نامەای سرگشادە خطاب بە مردم ایران و مسئولین نوشتەاند کە در آن از حل مشکلات آموزش و پرورش اعم از تبعیض مالی و وضعیت مدارس در مناطق محروم و تغییر نظام آموزشی و نوشتەاند.

متن کامل نامە:

 

مسئولان و ملت شریف ایران

با درود و سلام

 

همانطور که مستحضر هستید فرهنگیان دردمند سال‌هاست در تلاش هستند تا در حل مشکلات آموزش و پرورش اعم از تبعیض مالی و وضعیت مدارس در مناطق محروم و تغییر نظام آموزشی و… مشارکت نمایند که از مظاهر و نمودهای تعین عملی اقتصاد مقاومتی است. متأسفانه در این میان تنی چند از همکاران فرهیخته فرهنگی به دلایلی برخلاف قانون اساسی (از جمله اصول 26 و 27 قانون اساسی ج. ا. ا و همینطور مقاوله نامه‌های 87 و 98 سازمان بین‌المللی کار و اعلامیه جهانی حقوق بشر 1948، میثاقین حقوق مدنی سیاسی 1966 و حقوق اقتصادی ـ اجتماعی و فرهنگی 1966 و اعلامیه هزاره سوم ملل متحد که از تعهدات حقوقی بین‌المللی دولت ایران هستند) دستگیر شده و در حال حاضر در زندان به‌سر می‌برند.

 

اگر برآنیم تا به آرمان‌های مصرحه در قانون اساسی و سند چشم‌انداز 1404 ابلاغی برسیم، به مصداق مقدمه واجب، واجب است و در راستای اصل 8 قانون اساسی (به موضوعیت امر به معروف و نهی از منکر) این نامه را از باب فقهی نصیحه لائمه المسلمین می‌نویسیم و تأیید می‌کنیم. چرا که اگر مشکلات مطرح نشوند و انتقادی صورت نگیرد (که از جمله کارکردهای کرسی‌های آزاداندیشی نیز همین است) نمی‌توانیم به اوج اقتدار فرهنگی و علمی نائل آییم. اتهام این فرهنگیان خدوم روشنگری و نقد عملکرد بود.

 

جناب آقای محمود بهشتی لنگرودی یکی از همین اندیشمندان فرهیخته در بند است که به علت اعتراضش به حکم ناعادلانه 9 سال زندان به خاطر فعالیت‌های صنفی فرهنگیان از 5 آذر 1394 در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

 

در این راستا از شما درخواست داریم:

 

از کلیه اختیارات و وظایف قانونی مسئولان محترم در تحقق عدل و داد و انصاف در نظامی جمهوری اسلامی ایران استفاده شود و اقدامات لازم جهت توقف اجرای حکم و آزادی محمود بهشتی لنگرودی تا اعاده دادرسی در دادگاهی صالح، علنی و با حضور هیأت منصفه انجام گیرد.. و به‌طور کلی فکری عاجل برای فرهنگیان دردمند و در بند شود.

 

در آخر اعلام می‌داریم:

 

جان آموزگار دربند جناب آقای محمود بهشتی در خطر است و مسئولیت قانونی و شرعی سلامتی ایشان با شما بزرگواران است.

 

انتظاری جز عدالت و حس مسئولیت در قبال جان یک فرهنگی فرهیخته نمی‌رود.

 

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …