تهدید یک زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام

“بختیار معماری” زندانی سیاسی کُرد در زندان سنندج، بار دیگر تهدید شد که در صورت عدم همکاری با وزارت اطلاعات، حکم اعدام وی به اجرا درخواهد آمد.

به گزارش ماف نیوز، در روزهای گذشته، مامورین حفاظت زندان سنندج، با احضار این زندانی سیاسی کُرد، به وی اعلام داشته‌اند در صورتی که با وزارت اطلاعات ایران به همکاری بپردازد، امکان تخفیف در پرونده‌ی وی وجود دارد.

گفته می شود :وزارت اطلاعات تاکنون چندین بار از بختیار معماری تقاضای همکاری کرده اما وی، هرگونه همکاری را رد کرده است.

بختیار معماری ۴۰ ساله و از اهالی شهرستان مریوان در استان سنندج، در ١٣ مردادماه ١٣٨٩،بازداشت و بعدها به اعدام محکوم گردید.

وی یک روز پس از دستگیری، در بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات شهر سنندج، به مدت سه‌ماه تحت بازجویی‌های طولانی و تحت شکنجه‌های شدید جسمی قرار گرفت و در آن زمان نیز از حق ملاقات و تماس تلفنی با خانواده محروم بود.

دادگاه انقلاب شهر مریوان به ریاست قاضی لطفی نیز به اتهام محاربه و همکاری با “كومەلە”، برای وی حکم اعدام صادر کرد و حکم یاد شده در ۲۱ اردیبهشت‌ماه ١٣٩١، به صورت رسمی در زندان سنندج به این زندانی ابلاغ شد.

بختیار معماری علاوه بر اعدام، به اتهام قتل عمد، به دو بار قصاص نیز محکوم شده است.

سازمان “دیده‌بان حقوق بشر” بارها در گزارش‌های خود از دولت ایران خواسته تا فورا و بدون قید و شرط، تمام زندانیان سیاسی را آزاد کند.

وی تا به حال چندین بار به بند قرنطینه انتقال یافته و آخرین بار، روز چهارشنبه ۲۰ اسفندماه سال ۱۳۹۳ خورشیدی، از قرنطینه‌ی زندان سنندج، بار دیگر به بند زندانیان سیاسی این زندان بازگردانده شده است.

هم اکنون در زندانهای ایران و کُردستان، بسیاری از زندانیان سیاسی، در انتظار اجرای احکام اعدام خود هستند.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …