پێنج شه‌ممه‌ 18 نیسان 2024

انتشار آمارهای در مورد جنگ 8 ساله ایران و عراق

خسارت جنگ ٨ ساله به ایران در سی‌وپنجمین سال آغاز آن بیش از ١٠ تریلیون دلار برآورد می‌شود.

به گزارش منابع خبری، در سی‌و‌پنجمین سال آغاز جنگ ۲ هزار و ۸۸۸ روزه‌که دومین جنگ طولانی در قرن بیستم به شمار می‌رود آمار و ارقام جدیدی از خسارات مستقیم به ایران انتشار یافته است.

در این آمارها عنوان شده که از روز سی‌و‌یکم شهریورماه ٥٩ تا ٢٩ مرادماه ٦٧، کشور ایران مستقیما ۳ هزار و ۸۱ میلیارد تومان متضرر شده که معادل نرخ دلار آن سال‌ها ٤٤٠ میلیارد دلار می‌باشد.

با برآورد تغییر نرخ دلار در حال حاضر(٣٤٠٠ تومان)، میزان خسارت وارده به ایران معادل ۱۰.۵ تریلیون دلار در حال حاضر می‌باشد که بنابه اعلام وب‌سایت صدای اقتصاد؛ “حتی کل درآمدهای نفتی ایران از سال ٥٩ تا ٨٩ نیز نمی‌تواند خسارات وارد شده از جنگ را جبران کند.”

در این آمارها عنوان شده که بیشترین خسارت مربوط به مواد و کالا با بیش از ١٦١ میلیارد( از ٤٤٠ میلیارد دلار) است.

همچنین آمارها حاکی از مرگ ١٥٥ هزار سرباز ١٦ تا ٢٥ ساله‌ی ایرانی از مجموع ۲۳۳ هزار و ۵۹۱ نفر کشته‌شده می‌باشد.

منبع یادشده در ادامه اضافه می‌کند که ٣٢٠ هزار نفر نیز در طول جنگ ٨ ساله، یک عضو و یا چند عضو خود را از دست داده‌و 6 هزار نفر نیز مفقود‌الاثر هستند.
حکومت بعث عراق در این مدت، ٥٣٠ فروند موشک به خاک ایران شلیک کرده است.

سال گذشته “بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس” اعلام کرد: ۵ میلیون ایرانی در جنگ شرکت داشتند که ۱۹۰ هزار نفر کشته و ۶۷۲ هزار نفر مجروح شدند که میانگین سنی آن ٢٣ سال می‌باشد.

۳۳ هزار دانش آموز و بیش از سه هزار و ۵۰۰ دانشجو سهم تلفات جنگ ایران بوده است.

بسیاری از کارشناسان جنگ و حتی رهبران سیاسی حکومت اسلامی ایران اذعان دارند که ادامه جنگ پس از کنترل خرمشهر در خردادماه ٦١ هزینه‌های سنگینی بر جامعه ی ایران وارد کرد.

نیروهای خواهان ادامه جنگ نظیر آیت‌الله خمینی و سپاه پاسداران با شعار “فتح قدس از راه کربلا” و “جنگ جنگ تا رفع فتنه از عالم” از مسبین اصلی خسارت مادی و معنوی به ایران نام برده می‌شوند.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …