سێ شه‌ممه‌ 26 ئازار 2024

انتشار آمارهای جدید مجلس از بیکاری جوانان در ایران

با وجود آمارهای دولت‌ها از اشتغال‌زایی و حل بحران بیکاری، گزارش رسمی مجلس نشان می‌دهد از سال ۸۵ تا ۹۳ هر ساله هزاران فرصت شغلی جوانان از بین رفته که این میزان تنها در سال ۹۳ به میزان ۲۷۳ هزار شغل بوده‌ است.
سال‌هاست که می گویند بازار کار به بحران رسیده و بیکاری شرایط دشواری را برای متقاضیان کار رقم زده است. بازار کار کشور ظرفیت پذیرش صدها هزار تقاضای شغل را ندارد و کارجویان برای کسب یک فرصت شغلی گاه در رقابت تنگاتنگی با یکدیگر قرار می گیرند.
در حالی نیکاری به‌ عنوان معضل اساسی جامعه‌ی ایران تلقی میشود که‌ نتایج یک بررسی در مجلس بر روی وضعیت اشتغال به کار جوانان در طول ۹ سال گذشته نشان می دهد که در هیچ یک از سنوات گذشته اشتغال جوانان به سمت بهبود نرفته و هر ساله بازار کار شاهد ریزش نیروی کار جوانان و از دست رفتن فرصت‌های شغلی جوانان متقاضی کار بوده است.
آمارها حکایت از آن دارند دست کم از سال ۸۵ تا پایان سال ۹۳، هر سال خالص اشتغال جوانان منفی بوده به نحوی که میزان ریزش اشتغال جوانان در سال ۸۷ به ۳۷۴ هزار نفر نیز رسیده بود. به بیان ساده تر، به دلیل ادامه بحران بیکاری جوانان، مجموعه اقدامات صورت گرفته در طول سال‌های مختلف نه تنها منجر به حل بحران بیکاری جوانان نشده بلکه در هر سال بر تعداد جوانان بیکار نیز افزوده شده و حالا مقامات دولتی می گویند دست کم یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از کل بیکاران کشور زیر ۳۰ سال و تحصیل کرده هستند.
همچنین روند کاهش اشتغال جوانان زیر ۳۰ سال کشور در طول دو سال فعالیت دولت حسن روحانی نیز ادامه داشته و در پایان سال ۹۲ به میزان ۲۷۳ هزار نفر و در پایان سال گذشته نیز ۲۹۸ هزار نفر در بخش اشتغال جوانان آمار منفی ثبت شده است.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …