گزارش کامل رونمایی از فرهنگ سه زبانه کردستانیکاو انتقاد شدید از نماینده بوکان + عکس

به گزارش خبرنگار روانگه مراسم رونمایی از فرهنگ سه زبانه کردستانیکا در سالن اجتماعات پارک ملت بوکان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم «فاتح سعیدی» به نمایندگی از انتشارات «مانگ» سخنانی ایراد کرد. وی با اشاره به نحوه همکاری انتشارات «مانگ» و مولف کتاب «علی جوشنی» گفت: انتشارات مانگ علی رغم آنکه در ابتدای کار خود قرار داشت، به علت اهمیت پروزه، حمایت از آن را تقبل کرد. سعیدی افزود که روند چاپ و نشر کتاب بر اساس استانداردهای فرهنگ معاصر تهران انجام شده است.

سخنران بعدی قادری حامی مالی پروژه بود، وی اهمیت پروژه را دلیل حمایت خود از آن خواند و خواستار حمایت افراد دیگر نیز از پروژه های مشابه شد.

تاثیرگزارترین بخش مراسم سخنرانی همسر علی جوشنی بود. وی از تلاش 15 ساله همسرش در راه تکمیل این پروژه سخن گفت که عملا زندگی آنها را مختل کرده بود. همسر جوشنی در ادامه به عوارض این پروژه اشاره کرد و افزود همسرم به علت تخصیص کامل وقت خود به تکمیل این پروژه و عدم تحرک کافی دچار نارسایی های حرکتی شده است. وی به شدت از نماینده بوکان انتقاد کرد و گفت من بارها با وی تماس گرفتم تا از این کار حمایت کند. آخرین بار وی به من گفت که دیگر تماس نگیرم و در عوض خود مساله را پیگیری خواهد کرد. چیزی که هرگز محقق نشد، “عثمانی ما را پس زد“.

سخنان همسر جوشنی جو سالن را به شدت تحت تاثیر قرار داد، به گونه ای که مجری مراسم به شدت منقلب شده و قادر به اجرای برنامه نبود. سرانجام مجری پس از تقلای فراوان و با صدایی لرزان امجد غلامی سخنران بعدی را فراخواند.

غلامی این فرهنگ را یکسره متفاوت از فرهنگ های قبلی توصیف کرده و آن را انقلابی در فرهنگ نویسی کردی خواند.

سپس علی جوشنی در میان تشویق شدید حضار به سخنرانی پرداخت. وی در ابتدا به مبحث فرهنگ نویسی و پیشینیه آن اشاره کرد و سپس از فرهنگ خود سخن گفت که مشتمل بر 100 هزار واژه است که در 3600 صفحه تدوین شده است. جوشنی در ادامه گفت که تمامی مراحل آماده سازی کتاب از جمله حروفچینی را خود شخصا انجام داده است. جوشنی در پایان از صبر و تحمل خانواده اش در طول این 15 سال تشکر کرد.

 در پایان مراسم علی جوشنی، همسرش، فرماندار بوکان و نماینده انتشارات مانگ از فرهنگ سه زبانه کردستانیکا رونمایی کردند تا حاضران کتاب را با امضای مولف تهیه کنند.

در این مراسم جمال خسروی فرماندار بوکان، آوات دکاندار مسئول کمیسیون فرهنگی شورای شهر بوکان و شماری از چهره های فرهنگی و هنری کردستان ایران حضور داشتند.

جمال خسروی در پایان مراسم از علی جوشنی مولف کتاب تقدیر کرد.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …