دلایل نگرانی آمریکا و اسرائیل از موشک های اس-300 / فرامرز دادرس

پس از اینکه روس ها اعلام کردند تا پایان سال 2015 امکان دارد سامانه های ضد هوایی اس-300 را به ایران تحویل دهند فریاد آمریکا و اسرائیل به هوا برخاست. آیا سامانه های ضد هوایی ساخت روسیه به برتری هوایی آمریکا، اسرائیل و کشورهای غربی پایان خواهند داد؟. گفته می شود سلاح های روسی؛ زمخت، سنگین و از نظر تکنیکی نمی توانند با سلاح های غربی برابری نمایند. ولی باید اذعان کرد که در قدرت تخریبی و ارزانی آنان شکی نیست.

روس ها در دوران حکومت شوروی دکترین صنایع نظامی خود را بر پایه ساخت و تولید سلاح های با دوام، مخرب و ارزان با رعایت اصول سادگی تعمیر و نگهداری قرار دادند. اگرخلاف آن چیزی که تا کنون در اذهان عمومی جا افتاده است ،سلاح های روسی در برابر سلاح های غربی حرفی برای گفتن ندارند، پس این نگرانی آمریکا، غرب و اسرائیل در باره سامانه های ضد هوایی اس-300  ساخت روسیه که قرار است به ایران تحویل داده شود از کجا سرچشمه می گیرد ؟.

پایان برتری هوایی غرب
در ربع قرن گذشته اسرائیل، آمریکا و متحدان غربی آنان در جنگ هایی که در اروپا و خاورمیانه انجام داده اند همیشه با آسمان های کم دفاع یا بی دفاع مواجه شده اند و به دلیل برتری نیروهای هوایی مدرن خود همواره با کمترین تلفات و خسارات فاتح جنگ ها بودند. از این پس این پیروزی ها آسان بدست نخواهند آمد. رمز پیروزی آمریکا، اسرائیل و غرب تاکنون بهره گیری از سیستم هاس پیشرفته (C4I) بود ولی بالاخره روس ها به این راز دست یافتند و سیستم (C4I) که سال ها در اختیار آمریکا، غرب و اسرائیل قرار داشت بدست روس ها افتاد و روس ها با رمز گشایی و ادغام این سیستم توانستند واکنش شبکه های دفاع هوایی خود را در برابر حملات جنگنده های مدرن غربی بهینه سازی کنند.

اقدامات پشتیبانی الکترونیکی
غربی ها برای آماده کردن حملات هوایی خود پیش از حمله و هنگام حمله به تکنیک های؛ ایجاد اختلال الکترونیکی روی می آورند و به همین دلیل هواپیما ها و کشتی های جنگی آمریکایی مجهز به این گونه تجهیزات می باشند.

نتیجه این عملیات؛ گمراه کردن، کور کردن، از کارانداختن، فریب و خنثی کردن رادار های دشمن است. این عملیات (اقدامات پشتیبانی الکترونیکی ) نام دارند. سخت ابزار ها و نرم ابزارهای ویژه این عملیات در آغاز به ضبط و بررسی امواج ارسالی رادار های دشمن پرداخته سپس با ایجاد اختلال آن ها را خنثی و فریب می دهد و کنترل سلاح های ضد هوایی در ارتباط با رادار ها را بدست می گیرد. این نوع عملیات می توانند در هوا،زمین و دریا انجام شوند.

نگرانی از ضد هوایی های روسی اس-300 و اس-400
پس از اینکه روس ها  سامانه های اس-300 را به بیش از هفده کشوردیگر فروختند، سازمان های اطلاعاتی غرب و اسرائیل دریافتند که اگر کشوری بطور کامل این سامانه را با همه مجموعه ها و تجهیزات جانبی آن دریافت کرده باشد این سامانه می تواند بیش از آنکه غربی ها فکر می کردند در یک حمله هوایی برای آنان دردسر ساز باشد. این سامانه ضد هوایی از یک مجموعه مجهز به چند سیستم؛ مدیریت خودکار، حفاظت راداری، کشف، بررسی، محاسبه  و پرتاب ساخته شده است.

سامانه اس-300، قادر به کشف اهداف با مدیریت خودکار آتش می باشد. پیش از آغاز پرتاب ضد موشک اس-300 بسوی هدف ، سیستم مدیریت خودکار نقش رادارهای  کاشف را بازی می کند و با ارتباط به شبکه رادار های ثابت مجهز به  فرکانس های کوتاه که در برابر اختلال و پارازیت مقاوم می باشند به مراقبت  مؤثر راداری  تا ورای مرز ها می پردازد. این سیستم قادر است موشک های ضد رادار! را نیز شکار کند.

فن آوری (C4I)
(C4I) کوتاه شده واژه های (Command, Control, Communications, Computers, and Intelligence) است که در مجموع به معنی ( تسلط و کنترل ارتباطات کامپیوتری و اطلاعاتی) می باشد. سیستم (C4I) اجازه می دهد تا تصویری روشنی از اوضاع منطقه تحت پوشش شبکه سامانه به لطف ظرفیت سیستم های موجود بکار گرفته شده در شبکه و درهماهنگی با آنان به صورت ارتباط، مبادله اطلاعات و نمایش اطلاعات بدست دهد.

این سیستم در ضد موشک های نوع (S ) روسی، به گونه ای طراحی شده است که در آینده بتواند دستگاه های دیگری را به این سامانه های ضد هوایی مرتبط کند. در این راستا تاکنون یک سیستم رادار متحرک مدل (1L119-Nebo) روسی که با فرکانس (VHF=very high frequency ) کار می کند به این شبکه متصل شده است. افزون بر این رادار متحرک، همچنین دو شبکه خودکار حفاظت هوایی به این سامانه متصل شده که قادرند حملات هواپیما ها و کشتی های غربی که در آنان سیستم های (ESM / ELINT) نصب شده را خنثی کند.

(ESM) کوتاه شده عبارت ( (électronic Support Measures یا ( اقدامات پشتیبانی الکترونیکی) است که در واقع به معنی تولید اختلال و پارازیت در رادارها می باشد.( ELINT) کوتاه شده عبارت (Electronic Intelligence) و در واقع به معنی عملیات اطلاعاتی الکترونیکی می باشد.

(C4I) قادر است بگونه خودکار اطلاعات جمع آوری شده بصورت داده های دیجیتالی را بروز کند. سیستم می تواند وضعیت تاکتیکی را به همراه نقشه الکترونیکی، گزارش های نبرد و وضعیت لوجیستیکی ( نیاز به مهمات، سوخت و…) بارگذاری مهمات را به همراه مراقبت از وضعیت آماده شدن و نحوه کار سیستم  در صفحه کامپیوتر های خود نمایش دهد.

(C4I) ارسال داده های اطلاعاتی جمع آوری شده را  به وسیله ماهواره تضمین می کند. آنالیز اطلاعات بر پایه استاندارد های پیمان ناتو در زمان حقیقی به لطف حسگر های نصب شده در خط مقدم و به لطف سیستم (AGS) که مخفف عبارت (Alliance Ground Surveillance) یا (اتحاد مراقبت زمینی) می باشد تاًمین می گردد.

اتحاد مراقبت زمینی، برای مراقبت و پیگیری الکترونیکی منطقه نبرد بوسیله ماهواره ها  و هواپیما های مدرن بدون سرنشین در نظر گرفته شده است. همه این اطلاعات و همچنین امکان شناسایی وضعیت تاکتیکی برای مدیریت منطقه نبرد را بسوی مراکز فرماندهی متحرک مستقر در خودرو های نظامی در سطوح گروهان، گردان و تیپ ارسال می کند.

(C4I) با رعایت شرایط حفاظتی حتی با وجود اختلال و پارازیت اجازه ارسال و دریافت حجم بزرگی از داده های دیجیتالی (صدا، عکس و فیلم) را با سرعت زیاد و با بهره گیری از ارتباط بدون  سیم (=WIFI Wireless Fidelity) می دهد.

سیستم  دارای حافظه های مخصوص خود می باشد و سرور های مدیریت آن با (Processor)، پردازنده های قدرتمند آخرین نسل پشتیبانی می شوند. ارسال و اخذ اطلاعات در طیف های فرکانس سیستم، حفاظت شده و با رمز گذاری دیجیتالی انجام می شوند.

نمونه های پیشرفته (C4I) با ساختار نوین تنها وسیله برای افزایش تحرک، سرعت واکنش، مؤثر بودن و دقت فنی در جنگ های  متعارف می باشند. این فن آوری بر روی استفاده گسترده از آخرین تکنولوژی (Microprocessor)، پردازنده های کوچک قدرتمند و تجهیزات ارتباطی  و یکپارچه سازی حسگرهای تشخیص و هدایت سلاح های پیشرفته بنا شده و سرعت کار را دستکم ده برابر افزایش می دهد.

روس ها و کشف راز (C4I)
پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، با وجود بحران اقتصادی و مشکلات درونی کشورهای جدا شده از شوروی سابق، روسیه وارث امپراتوری کمونیستی شوروی شد و آمریکا برای مدتی به تنها ابر قدرت جهان تبدیل شد. روس ها کوشیدند هر چه سریع ترعقب ماندگی خود را درزمینه تجهیزات نظامی نسبت به آمریکا و کشور های غربی جبران کنند. آمریکا و متحدین اش مدت ها پیش فن آوری (C4I) را در اختیار داشتند، این فن آوری تاکنون به پیروزی های آنان در جنگ ها کمک های شایانی انجام داده است.

در 27 مارس سال 1999 میلادی درهنگامه جنگ های بالکان یک هواپیمای رادار گریز آمریکایی از نوع (F-117) که به هواپیمای نامرئی معروف شده بود در آسمان شهر ” بودجانوویچی ” در یوگسلاوی سابق بوسیله موشک های زمین به هوای (S-125 (Neva  Petchora)) ارتش یوگسلاوی که ساخت شوروی بودند سرنگون شد. در آن زمان مردم یوگسلاوی به شوخی می گفتند؛ « ببخشید ضد هوایی ها، هواپیمای نامرئی ! شما را ندیدند ».

در همان زمان کارشناسان نظامی غربی احساس خطر کردند و دریافتند که ” سازمان پژوهش های دفاعی روسیه ” به راه حلی برای مقابله با فن آوری ( C4I) دست یافته است. اما برای تسلط کامل بر این فن آوری، روس ها تا سال 2008 در انتظار بودند که ناگاه بخت، زنگ  خانه روس ها را به صدا در آورد.

در بحران گرجستان و پیش از آغاز جنگ میان روسیه و گرجستان نمایندگان شرکت آمریکایی (L-3 GCS) که از شرکت های بزرگ بازار تجهیزات الکترونیکی کوچک شده ( مینیاتوری) در جهان می باشند و سپس یک تیم اسرائیلی با سیستم های (C4I) مدرن خود به گرجستان سفر کردند و ارتش گرجستان را به سیستم های مدرن الکترونیکی مجهز کردند.

در آن زمان میخائل ساکاشویلی، رئیس جمهور وقت گرجستان بود. ساکاشویلی یکی از نزدیکان خود را که  جوانی سی ساله و یهودی تبار بود به نام داویت کزراشویلی، به سمت وزیر جنگ گرجستان منصوب کرده بود.در واقع داویت کرزاشویلی،  یکی از  دلالان  شرکت های اسلحه سازی آمریکایی و اسرائیلی در گرجستان و منطقه قفقاز بشمار می رفت.

پس از شکست سریع گرجستان در برابر حریف نیرومند روسی که منجر به تجزیه گرجستان شد، کرزاشویلی به اسرائیل گریخت و در خانه مادر بزرگش در منطقه (Kiryat Ben-Gurion) کریات بن گوریون، پنهان شد. کرزاشویلی از سوی دولت تازه گرجستان به اتهامات پولشویی، تقلب مالیاتی و رشوه خواری محکوم و از سوی پلیس بین المللی اینترپل تحت تعقیب بود.  کرزاشویلی پنج سال بعد در سال 2013 میلادی، در جاده نیس به موناکو در جنوب فرانسه از سوی پلیس فرانسه دستگیر شد، کرزاشویلی هنگام دستگیری دارای پاسپورت اسرائیلی بود.

روز بعد از شکست گرجستان، ارتش روسیه به یک محموله بزرگ از تجهیزات (C4I) دست یافت که در اختیار ارتش گرجستان بود. روس ها قطعات این گنجینه فنی را در سیستم های خود ادغام کردند و به رمز و راز سیستم (C4I)، راز بزرگ پیروزی های جنگی غرب و اسرائیل  دست یافتند.

(C4I) مسئول شکست طرح ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه
با وجود اصرار های مکرر عربستان و برخی از کشور های عربی مبنی بر ایجاد فضای پرواز ممنوع در سوریه، یکی از دلایلی که تاکنون غرب نتوانسته است در سوریه طرح ایجاد منطقه پرواز ممنوع را عملی سازد به دلیل مجهز بودن ارتش سوریه به سامانه های دفاع هوایی اس-300 می باشد، در صورتی که پیش از این آمریکا و پیمان ناتو در جنگ با یوگسلاوی، عراق و لیبی در این کشور ها منطقه پرواز ممنوع ایجاد کرده بودند. 

بابەتی هاوپۆل

قفس، یادداشت چهارم: پیش‌بند “به یاد سپیده فرهان”

مژگان کاوسی تا کنون دو بار بازداشت شده‌ام و هر دو بار در خانه‌ی خودم؛ …