سێ شه‌ممه‌ 26 ئازار 2024

اعدام قتل عمد است / شهریار ایازی

اعدام در لغت به معنی ” نابود کردن ” و “نیست کردن ” است. از طریق اعدام حق زندگی و حیات یک انسان از او گرفته می شود. به عبارت دیگر اعدام یعنی قتل و جنایت!

جمهوری اسلامی در ایران به دلیل ناتوانی در حل مسائل عدیده اجتماعی و فرهنگی که مسبب اصلی آن فقر ایدئولوژیک و مدیریتی و دانشی است، نه تنها در زمینه‌سازی این مسائل نظیر قتل‌ها و نزاع‌های اجتماعی، بلکه در پیامد‌های آن نیز به بد‌ترین روش به حذف صورت مسئله می‌پردازد.

نظام حقوق امروز ما نه تنها با رشد ساختارهای اجتماعی و فرهنگی ایران امروز منطبق نیست و کوس ماندگاری در دوران اولیه حقوق و قراردادهای الهی- طبیعی را می‌زند، بلکه با ساختارهای جمعیتی نیز سازگاری نشان نمی‌دهد. به نظر می‌رسد نسل گذشته در تضادی جدی با نسل کنونی و بخصوص نسل آتی قرار گرفته است و قربانیان این تضاد فقط فاقدان قدرت هستند.

اعدام قتل عمد است و آن را می توان عامرانه ترین قتل دانست چرا که با تمهیدات قبلی و در کمال خونسردی قاضی پرونده که فقط به نوشتن گزارشی است که مامور همراه متهم به دادگاه آورده است, شاید این اتهامات زیراعترافات اجباری و شکنجه های ضد انسانی گرفته شده باشد, البته بیشتر گزارشات (مامورین وزارت اطلاعات) به وسیله شکنجه واعترافات اجباری ازمتهم گرفته می شود .

در واقع اعدام یک نوع اسیر کشی می باشد, اسیری که کمترین امکان دفاع از خود را ندارد, و حتی کسانی هستند که نمی توانند لب بگشایند تا از خود دفاع کنند .

در عصرحاضر هیچ انسانی حق کشتن انسان دیگر را ندارد اما در مورد اعدام مسئله فرق می کند, چرا که قوه ی قضائیه باعث کشتن می شود و در واقع اعدام یعنی کشتن افراد با جرمهای خاص توسط دستگاه قوه قضائیه!

در میان کشورهای دنیا تمام کشورهای اروپایی و بسیاری در کشور های حوزه اقیانوس آرام و کانادا مجازات اعدام را کنار گذاشته اند و بیشتر کشورهای امریکای لاتین مجازات اعدام را لغو کرده اند.

هر ساله به طور متوسط 2 الی 3 کشور مجازات اعدام را لغو می کنند از سال 1985 تاکنون چهل کشور مجازات اعدام را از قوانین قضائی خود حذف کرده اند .

متاسفانه قوانین جمهوری اسلامی حاکم بر ایران سن مجازات کیفر کودکان را برای پسران 15سال برای دختران 9 سال می داند در حالی که کنوانسیون بین المللی اعدام افراد کمتر از 18 سال را منع می کند.

مجازات کودکان در حکومت اسلامی حاکم بر ایران و از جمله صدور حکم اعدام برای آنان، که در موارد مختلف از جمله در گیری و قاچاق مواد مخدر و… انجام می شود همواره یکی از چالش های مهم نقض حقوق بشر در ایران بوده است و خواهد بود .

این اقدام حکومت اسلامی با تمهیدات کشور در چارچوب میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاست کنوانسیون حقوق کودک در تضاد است. حکومت اسلامی در کنار کشورهای عربستان سعودی , پاکستان , سودان تنها کشورهایی هستند که همچنان به اعدام کودکان ادامه می دهند، دستگاه قضایی حکومت اسلامی در سالهای اخیر کودکان را پس از دریافت حکم اعدام در مراکز اصلاح تربیت نگهداری و پس از رسیدن به سن 18 سال اعدام می کند!

مطابق کنوانسیون بین المللی حقوق کودکان صدور و حکم اعدام برای نوجوانان زیر 18 سال ممنوع است.

جرم هایی که در حکومت اسلامی اعدام را شامل می شوند بهیچ وجه با قوانین بین المللی همخوانی ندارد و اینکه حوزه ثابت کردن جرم افراد مخصوصا در موارد مشابهی مانند محاربه یا حتی مسائلی که به مواد مخدر مربوط می شود و مواردی که در دادگاه می آید به هیچوجه قانع کننده نبوده و نیست.

بیشتر امار اعدام در میان کشورهای موسوم به جهان سوم و غیر دموکراتیک و استبدادی وجود دارد و از میان کشورهای دین سالاری می توان به حکومت اسلامی حاکم بر ایران اشاره کرد.

حکومت اسلامی ایران بالاترین سرانه اعدام در خاورمیانه وجهان را داراست.

طبق گزارش سالانه سازمان عفو بین الملل آمار اعدام ها در ایران در سال 2010 به شدت بالا رفته است به طوری که نسبت به جمعیت کشور، رتبه اول اعدام را در جهان ،با فاصله بسیار زیاد نسبت به چین دارد.

اعدام زندانیان سیاسی درحکومت اسلامی نیز آمار بسیار بالایی دارد برای نمونه در سال 1367 عده ای بسیاری از زندانیان سیاسی در مرداد و شهریور اعدام شدند که تعداد قربانیان بین 2500 تا 5000 هزار نفر تخمین زده شده است و کسی که در هیئت سه نفره اعدام ها بوده است ( مصطفی پور محمدی) وزیر قوه قضائیه فعلی در کابینه حسن روحانی می باشد .

آمار های اعلام شده در مورد اعدام درحکومت اسلامی فقط آمارهایی می باشد که به صورت رسمی اعلام شده است چرا که اعدام هایی به صورت پنهانی در زندان ها ،صورت می گیرد که آمار دقیقی از آنها وجود ندارد مخصوصا در سالهای اخیر تعداد کثیری که فله ای درزندانهای رژیم اسلامی صورت می گیرد.

بیشتر این اعدام ها به صورت مخفیانه و بدون اطلاع به اعضای خانواده و وکلای زندانیان صورت گرفته است و گزارش ها حاکی از اعترافات اجباری و شکنجه های این افراد بوده است.

جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر برای از بین بردن مخالفان خود از حکم محاربه استفاده می کند به طوری که در سال گذشته بیش از 50 نفر به اتهام محاربه در حکومت اسلامی ایران اعدام شدند.

محاربه سنگین ترین اتهامی است که جمهوری اسلامی برای مجازات مخالفین سیاسی خود از آن استفاده می کند.

بسیاری از اعدام ها در ایران در ملا عام اجرا می شود اعدام در ملا عام، یعنی ترویج فرهنگ آدمکشی توسط حکومت اسلامی !

یعنی ترویج فرهنگ خشونت و صحنه خفه کردن و گرفتن جان انسانها.

به کار گرفتن مجازات اعدام از جانب نهاد سیاسی جامعه عملا به معنی قانونی کردن و گسترش فرهنگ خشونت در جامعه است.

موج اعدام در زندان های ایران همچنان با شتاب بیشتری ادامه دارد وجالب است که سیاست اعدام نه تنها به کاهش جرم و جنایت منجر نشده بلکه نتیجه معکوس نیزدر جامعه به بار آورده است .

دلیل وجود آمار بالای اعدام در ایران ایجاد رعب و وحشت در جامعه قضیه کاملا سیاسی می باشد. رژیم اسلامی قصد دارد با این سیاست قتل عمد، وحشت ایجاد کند ولی این روند قابل دوام نخواهد بود.

زندگی اری اعدام نه

کلن آلمان

26.08.2015

بابەتی هاوپۆل

قفس، یادداشت چهارم: پیش‌بند “به یاد سپیده فرهان”

مژگان کاوسی تا کنون دو بار بازداشت شده‌ام و هر دو بار در خانه‌ی خودم؛ …