چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

یک فعال مدنی کُرد در زندان دچار سکته مغزی شد

آسو رستمی فعال مدنی بند هشت زندان اوین در زندان سکته مغزی کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا،  شب گذشته آسو رستمی، فعال مدنی زندانی در بند هشت زندان اوین، در زندان با عارضه سکته مغزی مواجه شده به بهداری منتقل شد. رستمی پس از تشخیص عارضه یاد شده بدون هیچ گونه مراقبتی توسط بهداری به بند بازگردانده شد.

گزارش هاحاکی از آن است که شب گذشته و پس بروز عارضه هایی چون سردرد و خروج آب از چشم، این فعال مدنی توسط همبندی های خود در بند هشت اوین به بهداری این زندان منتقل می شود و پس از گرفته شدن نوار مغزی از این زندانی، بهداری اعلام می کند که عارضه ها ناشی از سکته مغزی ای بوده است که به اصطلاح “رد” شده است. آسو رستمی پس از آن و بدون هیچ گونه مراقبتی پس از عارضه یاد شده، به بند بازگردانده می شود.

گفتنی است این فعال مدنی در تیرماه امسال نیز به دلیل شدت عفونت و خونریزی ریه به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شده بود.

این فعال حقوق بشر از اواخر خرداد ماه با تشدید مشکلات تنفسی دچار سرفه های خونی شده بود به طوری که یکی از نزدیکان وی به هرانا گفته بود: “مشکلات تنفسی ئاسو تشدید شده و از تاریخ ۲۵ خرداد چندین بار بخاطر مشکلش که حاد شده رفته زیر اکسیژن و مدام سرفه خونی می کند، اما دکتر بعد از دو هفته برای اولین بار معاینه کرده و وقتی ئاسو درخواست انتقال اورژانسی به بیمارستان کرده جواب داده است که این را باید من تشخیص بدهم نه شما.”

ئاسو رستمی فعال مدنی ۲۸ ساله، روز چهارشنبه ۱۶ مهر ماه پس از برگزاری تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل در حمایت از کوبانی به همراه چند فعال مدنی دیگر بازداشت شد و پس از طی دوران انفرادی و بازجویی به بند هشت زندان اوین منتقل شد.

وی به دلیل فعالیت های مدنی مسالمت آمیز، به اتهام تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و توهین به رهبری به ۷ سال زندان محکوم شد، دادگاه وی به همراه سه فعال مدنی دیگر، در کمتر از از پانزده دقیقه، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد و مجموعا به ۳۸ سال زندان محکوم شدند.

فعالیت های مجازی و انتشار مطالب انتقادی درباره وضعیت حقوق بشر و اعدام در ایران، همدلی و همراهی با خانواده های زندانیان سیاسی و خانواده های زندانیان محکوم به اعدام، شرکت در تجمعی در دفاع از کوبانی، همدلی با خانواده های قربانیان حوادث سال ۸۸ و ارتباط با فعالین حقوق بشر، مستند اتهاماتی بود که به این فعال مدنی وارد بود.

ئاسو رستمی در حال حاضر دوازدهمین ماه بازداشت موقت خود را در بند هشت زندان اوین و در انتظار نتیجه بررسی دادگاه تجدید نظر می گذراند، بند هشت اوین در حال حاضر یکی از بدترین بندهای زندان اوین و به عنوان تبعیدگاه زندانیان سیاسی استان تهران شناخته می شود.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …