سێ شه‌ممه‌ 26 ئازار 2024

مرز پرویزخان به روی کولبران بسته می شود

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار قصرشیرین گفت: فعالیت کولبری در مرز رسمی پرویزخان این شهرستان از امروز شنبه تا اطلاع بعدی متوقف شد.

نعمت الله نازپرورده روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری حکومتی ایرنا افزود: فعالیت کولبری به منظور واردات کالاهای خارجی از اقلیم کردستان عراق به کشور طبق بخشنامه وزارت کشور در راستای ساماندهی نوع کالا و عوارض کالاهای وارداتی تعطیل شده است.
وی اظهار کرد: تلاش مجموعه فرمانداری و نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی مبنی بر راه اندازی دوباره فعالیت کولبری در این شهرستان در آینده نزدیک است.
وی گفت: اکنون رونق شهرستان قصرشیرین به فعالیت کولبری و واردات کالاهای خارجی بستگی دارد چرا که با توقف آن بخشی از مردم شهرستان بیکار شده و در نتیجه بازار شهرستان نیز از رونق می افتد.
معاون فرماندار قصرشیرین اضافه کرد: از مجموع یک هزار و 500 تا دو هزار کولبر در این شهرستان، یک هزار نفر فعال هستند که با توقف فعالیت کولبری، این افراد نیز بیکار می شوند.
نازپروده همچنین از بیکاری 200 دستگاه راننده وانت نیسان که حمل کالاهای وارداتی را انجام می دهند و همچنین 100 مغازه که به فروش اجناس وارداتی اشتغال دارند نیز با توجه به توقف فعالیت کولبری در قصرشیرین خبر داد.
وی با بیان اینکه کولبران در مجموع روزانه 500 تا یک میلیارد ریال کالا از طریق مرز رسمی پرویزخان وارد کشور می کنند، بیان کرد: هر کولبر فعال در سال گذشته در مجموع 30 بار به منظور وارد کردن اجناس خارجی از اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان تردد کرد.
وی گفت: کولبران پارسال در مجموع دو هزار و 580 میلیارد ریال کالا از طریق فعالیت کولبری وارد شهرستان مرزی قصرشیرین کردند.

گفتنیست, بعضی از شهروندان و کاسبکاران در شهرهای مرز کُردستان مانند: “قصرشیرین، جوانرود، پاوه، نوسود، نودشه، مریوان، بانه، سردشت، پیرانشهر، شنو، ارومیه و سلماس و …” به دلیل نبود کار و فقر فراوآن به ناضار به شغل کاذب و پر مخاطره کولبری روی می آورند و مدام از طرف نیروهای جمهوری اسلامی مورد یورش قرار می گیرند و متحمل خسارات جانی و مالی می شوند.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …