سێ شه‌ممه‌ 26 ئازار 2024

حمایت کنگره آمریکا از توافق اتمی ایران رو به کاهش است

در ضربه ای دیگر به تلاشهای باراک اوباما برای رسیدن به یک حمایت فراحزبی از توافق اتمی با ایران، یکی از نمایندگان جمهوریخواه که ابتدا از این توافق پشتیبانی کرده بود، گفت که از رای خود برگشته و به آن رای منفی خواهد داد.

سناتور جف فلیک، عضو کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا، که پیشتر به عنوان یکی از نمایندگان جمهوریخواه طرفدار توافق با تهران شناخته می شد، روز شنبه 15 اوت گفت که در رای گیری نهایی ماه سپتامبر مجلس آمریکا از این توافق حمایت نخواهد کرد.

این سناتور جمهوریخواه از ایالت آریزونای آمریکا گفت: “من نمی توانم از این توافق حمایت کنم.”

فلیک گفت که توافق نهایی “مزایایی” در محدود کردن توانایی ایران در تولید سلاح اتمی در طول زمان و با تجهیزات موجود دارد. “اما این مزایا در مقابل محدودیتهایی که برای کنگره و دولتهای بعدی آمریکا در مقابله با رفتارهای غیر اتمی ایران در منطقه بوجود می آورد، ناچیز هستند.”

بدون رای فلیک و نبود پشتیبانی از سوی دیگر طرفهای حزب جمهوریخواه، دولت باراک اوباما با یک جبهه متحد مخالفان توافق اتمی با ایران از سوی این حزب در دو مجلس آمریکا روبروست.

تعدادی از نمایندگان سرشناس حزب دموکرات، و از جمله رهبر آینده این حزب در سنا، سناتور چارلز چومر از ایالت نیویورک، هم از توافق اتمی آمریکا با ایران انتقاد کرده اند.

کنگره آمریکا قرار است ماه آینده به قطعنامه عدم تایید این توافقنامه رای دهد. کاخ سفید گفته است که در صورت تصویب عدم تایید توافقنامه آنرا وتو خواهد کرد. در صورت وتو، دولت اوباما می تواند بدون پشتیبانی کنگره توافق اتمی با ایران را به اجرا بگذارد.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …