سێ شه‌ممه‌ 26 ئازار 2024

قصاب آزادی بیان “مدافع” آزادی بیان …. و کمپین “هنرمندان” برای رئیس / عبدل گلپریان

شورای انجمن کانتون جزیره چند ماه قبل بیانه ای منتشر کرد که در آن از آزادی بیان و مطبوعات، آزادیهای مدنی و اجتماعی بسیاری گفته بود. اخیرا این انجمن فعالیت میدیایی یکی از رسانه های خبری کردستان عراق بنام “روداو” را ممنوع کرده است. تفاوت ادعا تا عملکرد را در تصمیم انجمن کانتون جزیره میتوان مشاهده و قضاوت کرد. معلوم بود که این بیانیه زیاده از حد به تن این انجمن گشاد است.
.
اما میدیای خبرنگاری “روداو” که گفته میشود سرمایه خبررسانی و روزنامه نگاری طایفه بارزانی است در واکنش به این ممنوعیت انجمن کانتون جزیره، دادش به آسمان بلند شده است تا جاییکه جدا از نقد و داد و فریاد، به اتحادیه ها و اصناف روزنامه نگاریها شکایت برده که شورای انجمن کانتون جزیره آزادی بیان و آزادی روزنامه نگاری و فعالیت میدیایی را زیر پا گذاشته است.
.
شکایت و داد و فریادهای “روداو” وابسته با خاندان جلیل بارزانی در حالی از زیر پا گذاشتن آزادی بیان دم میزند که تا کنون چندین فعال اجتماعی و روزنامه نگار آزاد از سوی آنان و از سوی دیگر احزاب ناسیونالیست کرد در کردستان عراق ترور شده اند. به شورای انجمن کانتون جزیره در مورد رعایت آزادی روزنامه نگاری و خبر رسانی قبل از این هم توهمی وجود نداشت منتها رسانه های حکومت اقلیم که اکنون پز دفاع از آزادی بیان را بخود گرفته اند، باید عملکرد احزاب حاکم بعنوان قصاب آزادی بیان و ترور روزنامه نگاران آزاد، سردشت عثمان، عبداستار تایر شریف، سوران مام حمه و کاوه گرمیانی را دم دستشان گذاشت.

………………………

کمپین “هنرمندان” برای رئیس
.
همه نوعش رو دیده بودیم اما این یکی رو دیگه نه شنیده بودیم و نه دیده بودیم. گفته میشه که 2245 نفر از “هنرمندان، استاتید دانشگاه، شاعران و نویسندگان” طوماری را به امضا رسوندن که در آن خواستار ادامه کار رئیس بارزانی شدن. نکته جالب توجه اینه که در متن این طومار نوشته شده است: با جنگ داخلی موافق هستی یا با ابقای رئیس بارزانی”؟.
.
2245 نفر متن ورقه ای را امضا کردن که اتمام دوران ریاست بارزانی را آنهم با دو سال ارفاق قبلی به او، با بروز جنگ داخلی برایشان توضیح دادن . عجب اساتید و هنرمندانی!؟
.
ضرب المثل معروفی هست که میگه ” طرف رو به روستا راه نمیدادن سراغ خونه کدخدا رو میگرفت”. حالا فرض کنیم اگر کدخدا رو به روستا راه ندن اونوقت کدخدا باید سراغ کی رو بگیره؟. خوب در این دوره و زمونه که بساط ارباب و رعیتی برچیده شده، لابد میره سراغ “هنرمندان، اساتید دانشگاه، شاعران و نویسندگان متعلق به حوضه علمیه ناسیونالیسم کرد” و اونها هم نبوغشان را بکار میگیرن و نبود جناب رئیس رو با وقوع جنگ داخلی ترجمه میکنن.
.
این طرح کمپین وار که از سوی حامیان رئیس راه اندازی شده آدم را بیاد. جمهوری اسلامی آری یا نه خمینی میندازه. بارزانی آره یا نه؟، این کمپین و دست به دامن شدن ” روشنفکران و هنرمندان” هوادار این خاندان یعنی بن بست، افلاس و درماندگی جبهه ناسیونالیسم کرد در حکومت.
6 اوت 2015

بابەتی هاوپۆل

قفس، یادداشت چهارم: پیش‌بند “به یاد سپیده فرهان”

مژگان کاوسی تا کنون دو بار بازداشت شده‌ام و هر دو بار در خانه‌ی خودم؛ …