سێ شه‌ممه‌ 26 ئازار 2024

بیش از 1200 هکتار از مراتع زاگرُس در ایلام طعمه آتش شدند

امسال آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای در جنگل‌های استان ایلام رخ‌ داده به‌طوری‌که تاکنون در 41 مورد آتش‌سوزی هزار و 211 هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی عروس زاگرس سوخته است.
جنگلهای شلم، مانشت و قلارنگ در شهرستان سیروان، دینارکوه آبدانان، دهلران، چوار، بدره، ایوان، متاسفانه امسال طعم آتش را چشیده و بارها طعمه حریق شده اند.
در بعضی آتش سوزی جنگلهای استان ایلام عوامل انسانی دلیل اصلی بوده و در این بین ضعفهای زیرساختی استان ایلام و نبود امکانات نظیر بالگرد بر شعله ور شدن آتش جنگلها افزود و باعث شد هر آتش سوزی بعد از چند روز مهار یا خاموش شود که در این بین از هواپیما و بالگرد آب پاش هم استفاده شد ولی متأسفانه این امکانات خیلی دیر به استان رسید.
مسئولان ارشد کشوری هم توجه چندانی به این مشکل جدی استان نکرده و در آتش سوزی های اخیر شاهد این بودیم که بعد از حریق گسترده ستاد بحران استان برای بالگرد آب پاش تقاضا داد و تا این بالگرد از تهران به ایلام اعزام شود کلی وقت تلف شد و آتش سوزی بخش زیادی از جنگل های استان را بلعید.
گفتنی است وسعت جنگل های استان ایلام 640 هزار هکتار است و حدود 90 درصد آن را جنگل های بلوط تشکیل می دهد که 170 هزار هکتار آن در وضعیت بحرانی قرار دارند.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …