سێ شه‌ممه‌ 26 ئازار 2024

لوبس: دو چهره کردستان و بازی خطرناک و دوگانه اردوغان / شاهرخ بهزادی

هفته نامه معروف فرانسوی” لوبس” گزارش مهم این هفته خود در باره خاورمیانه را به کردستان ترکیه اختصاص داده است. این گزارش، ” دو چهره کردستان” نام دارد و چهره و خط مشی سیاسی دو رهبر کرد کردستان ترکیه، یکی رهبر تاریخی کردهای ترکیه یعنی”عبدالله اوجالان” و دیگری رهبر مدرن کردها، یعنی” صلاح الدین دمیرتاش” را مورد بازبینی قرار داده است.

لوبس” مینویسد هر دو رهبر تاریخی و جوان کردهای ترکیه “عبدالله اوجالان” و ” صلاح الدین دمیرتاش” در جهت به واقعیت پیوستن آرمان های مردم کرد و شناخت این مردم به عنوان یک واحد قومی و فرهنگی مستقل تلاش میکنند. در حالی که اولی به عنوان تروریست در پشت میله های زندان به سر میبرد، دومی در بطن فضای سیاسی ترکیه جای دارد و بسیار میدرخشد.

اتفاقی که مسیرسرنوشت صلاح الدین دمیرتاش را تغییر داد

این هفته نامه به ١٩ سالگی رهبر جوان کردهای ترکیه برمیگردد و مینویسد: ” سرنوشت صلاح الدین دمیرتاش در هنگامی شکل گرفت که او جوانی ١٩ساله بیش نبود و در سال ١٩٩٢ خانواده و دیار خود را در دیابکر در آناتولی در جنوب شرقی ترکیه به مقصد مرز عراق ترک کرد. در آن هنگام صلاح الدین جوان قصد داشت برای مبارزه در جهت آمال های مردم کرد به پیشمرگه های حزب کارگران کردستان “پ ک ک” در کوهستان های شمال عراق بپیوندد. اما در این سفر برای او اتفاقی رخ داد که سرنوشت او را به کلی تغییرداد. حکایت از این قرار است که راهنمای او که صلاح الدین را برای پیوستن به واحدهای رزمنده کرد “پ ک ک” همراهی میکرد به دست نیروهای امنیتی ترک افتادو دستگیر شد و او که فرد دیگری را در منطقه نمیشنا خت، پس از مدتی انتظار، قصد و نیت خود را فراموش کرد و ناگزیر به بازگشت به خانواد و دیار خود گردید. در واقع، صلاح الدین ماجراجویی وجنگ مسلحانه را برای همیشه به کنار گذاشت و خط مشی دیگری را برای احقاق حقوق مردک کرد برگزید.

دمیرتاش، امید آینده مردم کرد ترکیه

پس از گذشت 23 سال، ” صلاح الدین دمیرتاش” امید تازه ای به جان های خسته مردم کرد که طی دهه های اخیر تحت فشارهای مضاعف حکومت های گونانگون ترکیه بوده اند، میدهد.
این وکیل دادگستری 42 ساله کرد، انفجار بزرگی را در فضای سیاسی ترکیه پدید آورده است. البته اشتباه نکنید. نه انفجاری با توپ و تفنگ، بلکه به وسیله شگرد های سیاسی و انتخاباتی.
او با گزینش این رویکرد صلح جویانه و با مبارزات پیگیر و خستگی ناپذیر خود، امیدهای تازه ای را نه تنها برای مردم کرد ترکیه، بلکه برای تمامی اقلیت های قومی و آزادیخواهان این کشور ایجاد کرده است.
با کسب بیش از ١٣ درصد کل آرا ی انتخابات پارلمانی ترکیه در ٧ ژوئن گذشته، جنبش سیاسی و دمکراتیکی که او رهبری میکند، یعنی حزب دمکراتیک خلق ها، ٨٠ کرسی پارلمان ترکیه را به دست آورده است.
این نمایش پرقدرت سیاسی و دمکراتیک، موجب گردید که برای اولین بار طی 13 سال گذشته، حزب حاکم بر این کشور، یعنی حزب اسلامی عدالت وتوسعه به رهبری رجب طیب اردوغان، نتواند اکثریت مطلق در پارلمان این کشور را به دست آورد.
این موضوع ، شکست مهمی برای رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه محسوب میگردد که برای بدست آوردن قدرت بیشتر در نظر داشت تا قانون اساسی ترکیه را تغییر دهد و برای این امر، بر روی اکثریت مطلق حزب تحت رهبری خود در انتخابات پارلمانی ترکیه حساب باز کرده بود.

لوبس” از صلاح الدین دمیرتاش نقل قول میکند که اخیراً نوشته است: ” هر گاه که به گذشته نگاه میکنم، به خود میگویم که بهترین گزینه را برای آینده انتخاب کرده ام.”

لوبس” مینویسد برای اینکه صلاح الدین دمیرتاش موفق گردید که مردم کرد ترکیه را در بطن بازی سیاسی ترکیه قرار دهد- مردمی که در کشور پایه ریزی شده توسط آتاتورک هیچ حقی برای زیستن نداشته اند، به او لقب “اوباما کرد” داده اند.
او در مدتی کوتاه موفق گردید که حزب دمکراتیک خلق ها را از محاق و محصورات قومی خارج کرده و از این حزب، حزب بسیار مدرن و فراگیری بسازد که بسیاری آن را با حزب چپ “سیریزا” در یونان مقایسه میکنند.

حزب دمکراتیک خلق ها، مدرن ترین حزب ترکیه

این هفته نامه مینویسد،حزب دمکراتیک خلق ها مدرن ترین حزب ترکیه است. حزبی که برای آزادی های اساسی همه مردم ترکیه تلاش میکند. حزبی که در عین اینکه ارزش های فمینیستی را ارج میگذارد، نگرش های مدرن محیط زیستی، شناخت حقوق اقلیت های قومی و مذهبی را در چهار چوب مرامنامه و عملکرد خود قرار داده است. حزبی که نسل کشی ارامنه را توسط دولت ترکیه در گذشته محکوم میکند. حزبی که اقلیت هم جنس گرایان را در سطح جامعه بر رسمیت میشناسد و در تلاش است تا جامعه خشن سنتی و مرد سالار ترکیه را به سوی مدرینته متحول نماید.
صلاح الدین دمیرتاش هم اکنون یکی از چهره های مهم سیاسی در فضای اجتماعی ترکیه محسوب میگردد. بحث های او در تلویزیون های ترکیه رکورد بیننده ها را میشکند.

اوجالان، ما را با یاد رهبران کره شمالی میاندازد

لوبس” مینویسد وقتی به عبدالله اوجالان رهبر زندانی کردهای “پ ک ک” نگاه میکنیم، بیشتر رهبران کره شمالی را در نظر مجسم میکنیم. مردی که به حبس ابد محکوم شده و در یکی از زندان های با امنیت بسیار بالای ترکیه زندانی است، بیشتر به یک رهبر چریکی شباهت دارد تا یک رهبر سیاسی.
به رغم صلاح الدین دمیرتاش، عبدالله اوجالان که حزب کارگران کردستان “پ ک ک” را بنیان گذاشته است و از همان آغاز با حکومت مرکزی ترکیه در حال جنگ و درگیری بوده است.

اوجالان در قلب بسیری از مردم کرد به عنوان نماد مبارزه جای دارد

اوجالان هنوز در نزد بسیاری از مردم کرد ترکیه رهبر فرهمندی محسوب میگردد که در قلب ها جای دارد. او همانند یک نیمه خدا برای بسیاری از کردهاست. تصویر او با نگاهی سیاه و دوده ای، با سبیل پر پشت، با یونیفورم و کلاشنیکف بر روی دوشش، در بسیاری از مناطق کردنشین کشور دیوارها را تزئین کرده است. برخی او را ” استالین خاورمیانه ” لقب داده اند.

دمیرتاش و اوجالان اهداف مشترکی را با راه های مختلف دنبال می کنند

لوبس” مینویسد به رغم اوجالان درپشت میله های زندان، صلاح الدین دمیرتاش را با ظاهر مدرن و کروات در پارلمان ترکیه میبینیم که با تلاش و حرارتی بی نظیراز حقوق مردم کرد ترکیه و دیگر اقلیت های قومی و مذهبی کشور دفاع میکند. این هفته نامه مینویسد که این دو رهبر کرد، به دو نسل مختلف تعلق دارند. در واقع، صلاح الدین دمیرتاش میتوانست پسر اوجالان باشد. این دو با یدیگر بسیار فرق دارند. اما، با وجود همه این فرق ها، این دو رهبر کرد، ایده آل ها و آرمان های مشترکی دارند که یکی از مهم ترین این آرمان ها، احیای مردم کرد و تثبیت حقوق انسانی این مردم است که تا کنون از سوی حکومت های ترکیه نادیده گرفته شده است.

بازی خطرناک و دوگانه اردوغان

لوپوئن هفته نامه معروف دیگر فرانسوی نیز مقاله ای دارد به قلم “کانتن داوردی” در باره بازی خطرناک و دوگانه ای که رجب طیب اردوغان آغاز کرده است.
“کانتن داوردی” مینویسد رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که در اجرای سیاست های خود به صحنه سازی و بازی های سیاسی شهرت دارد، یکبار دیگر متحدین غربی خود را شگفت زده کرد.
آغازعملیات نظامی علیه گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه، در حالی که همگان میدانند که ترکیه مدت ها چشم خود را بر روی عملیات گروه دولت اسلامی در منطقه بسته است، شگفت آور بود. در همین حال، با حمایت آمریکا، “سلطان” ترکیه عملیات نظامی را علیه شورشیان حزب کارگران کردستان موسوم به “پ ک ک” آغاز کرد.
“کانتن داوردی” مینویسد، آغاز عملیات علیه کردهای “پ ک ک” پرسش هایی را در باره قصد واقعی اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در مبارزه علیه گروه دولت اسلامی موسوم به داعش مطرح میکنند.

اردوغان در جهت تضعییف حزب دکراتیک خلق ها تلاش میکند

“کانتن داوردی” مینویسد آنچه مسلم است در گیری و جنگ بین شبه نظامیان کرد و ارتش این کشور میتواند موضع حزب دمکراتیک خلق های ترکیه را که ٨٠ نماینده در پارلمان ترکیه دارد، تضعییف کند. اردوغان در این بازی خطرناک امید دارد تا در چشم انداز یک انتخابات پارلمانی زود رس در نوامبر آینده، آرای احزاب ناسیونالیست ترکیه را با خود همراه کند.

واحدهای ویژه ضد تروریست فرانسه در کشورهای آفریقایی ساحل

اکسپرس، هفته نامه معروف دیگر فرانسوی گزارشی دارد از واحد های ویژه ضد تروریست ارتش فرانسه در کشورهای آفریقایی ساحل.
اکسپرس مینویسد در ٨٠ کیلومتری مرز لیبی و در پایگاه “ماداما” نیروهای زبده ضد تروریست فرانسوی موسوم به”بارخان” موضع گرفته اند. در این منطقه در آفریقا، نیروهای فرانسوی دو جنگ را همزمان به پیش میبرند. جنگ اول علیه شبکه های جهاد گرای مستقر در کشورهای ساحل آفریقا که در منطقه بسیار وسیع و گسترده ای فعالیت میکنند. جنگ دوم، علیه شرایط بد آب و هوایی منطقه، علیه شن های روان و گرمای سوزان کویری است. اکسپرس مینویسد، شرایطی که نه تنها نیروهای رزمنده فرانسوی را تهدید میکند، بلکه تعمیر و نگهداری وسایل و تجهیزات جنگی را با مشکلات بسیار زیادی روبرو کرده است.
اکسپرس
مینویسد، در این منطقه از آفریقا، قاچاق مواد مخدر، قاچاق اسلحه و قاچاق انسان در جریان است. قاچاقی که منابع مالی مورد نیاز تروریسم را تأمین میکند.

بابەتی هاوپۆل

قفس، یادداشت چهارم: پیش‌بند “به یاد سپیده فرهان”

مژگان کاوسی تا کنون دو بار بازداشت شده‌ام و هر دو بار در خانه‌ی خودم؛ …