پێنج شه‌ممه‌ 28 ئازار 2024

در دفاع از انتشار علنی اسناد کومه له/ محمد خاکی

بعد از سی و هشت سال از تشکیل کنگره اول کومه له در سال 1357 ، اسناد این کنگره برای اولین بار منتشر شد .

انتشار این اسناد با موافقت و مخالفت جمعی روبرو شده و در مواردی هم واکنش به انتشار این اسناد کار به عصبیت و فحاشی کشیده شده است .
چرا بعد از حدود چهار دهه اسناد سیاسی انتشار علنی پیدا نکند ؟ چرا نسل جدید ، فعالین سیاسی چپ و مردمی ، فعالین سابق کومه له که خود سالها در آن حزب کار و مبارزه کرده اند ، از محتوای مباحثات کنگره اول مطلع نشوند ؟

چرا باید ماتریال و ادبیات لازم را برای بررسی تاریخ تحولات چپ در کردستان در اختیار محققین و تاریخ نویسان قرار نداد ؟
در این کتاب تا جایی که من خوانده ام ، هیچگونه اطلاعات محرمانه ای که رژیم اسلامی بتواند از آن علیه فعالین سیاسی امروز کردستان استفاده کند و خطر امنیتی را بوجود آورد وجود ندارد .

اسناد محرمانه دولت ها هم زمان بندی و طبقه بندی خاصی دارد و بسیاری از آنها بمرور آزاد و پخش می شوند .
اسناد کنگره اول کومه له ، اسنادی اساسا سیاسی است تا اطلاعات مخفی درون حزبی و بهتر بود در همان سالها انتشار علنی پیدا میکرد .
انتشار علنی اسناد سیاسی احزاب سیاسی ، می تواند در رشد و تقویت جنبش چپ و مردمی موثر و مفید باشد .
مردمی که این اسناد را می خوانند ، درک و دانش آنرا دارند که اسناد را در زمین و زمان مربوطه بررسی کرده و با دانش و منطق امروز ، مباحثات سیاسی بین انقلابیون و جوانان حدود چهل سال پیش را مورد سنجش قرار ندهند .

انتشار علنی اسناد کنگره اول کومه له بلکه سر آغاز انتشار علنی اسناد سیاسی همه احزاب چپ و مردمی باشد ، که تا حال مباحثات کنگره ها و پلنوم ها را مخفی و انتشار علنی نداده اند .
در انتشار علنی هر سند حزبی می تواند ایراد و اشکالاتی وجود داشته باشد و یا رژیم اسلامی و دشمنان چپ و سازمانهای مردمی و مترقی ، از آن استفاده های بکنند .

ولی با چنین استدلالاتی بی بنیان نباید جلو علنی و شفاف سازی احزاب سیاسی را گرفت ، و با این امید که شاهد پلمیک های دوستانه ، محترمانه و متمدنانه باشیم .

بابەتی هاوپۆل

قفس، یادداشت چهارم: پیش‌بند “به یاد سپیده فرهان”

مژگان کاوسی تا کنون دو بار بازداشت شده‌ام و هر دو بار در خانه‌ی خودم؛ …