پێنج شه‌ممه‌ 28 ئازار 2024

به سوی 31 خرداد روز پیشمرگ کومەله / هەوراز

گرامی باد 31 خرداد روز پیشمرگ کومەله و ارج نهادن از بیش از چهار دهه مبارزه با بزرگترین نظام توتالیتر و فاشیستی رژیم جمهوری اسلامی.

چرا باید روز پیشمرگ کومەله را گرامی بداریم؟

کومەله حزبی با فندانسیونی از آرمانهای انقلابیونی چون کاک فواد، صدیق کمانگر، جعفر شفیعی و حانه معینی در شرایطی مبارزه را آغازکرد که تجربەی تلخ خلق کرد از رژیم جلاد شاهنشاهی بستری مناسب برای انفجار پتانسیل خشم مردم در بدو تولد کومەله بود. و کومەله تنها حزب موجود با آرمانهای ایدەآل و نوآوری همراه با خلاقیت بود که هیچ گاه تن به سازش با رژیمهای اشغالگر کردستان نداد. همچنین با به ارمغان اوردن ایدولوژی چپ و صدور آن به قلب کردستان و شفافیت به قشر کارگر از لحاظ حق و حقوق کاری و شهروندی توانست سیل عظیمی از توده های مردمی را مطیع مانیفست خود سازد که نمونه بارز آن کوچ تاریخی مردم مریوان بود که به عنوان سمبل بارز نافرمانی مدنی و قد علم کردن در مقابل رژیم مرتجع جمهوری اسلامی کارنامه مبارزان رهروان کاک فواد را هرچه بیشتر رنگین نموده است .

این حزب که در حال حاضر با یکی از بزرگترین دولتهای خاورمیانه بر سر حقوق مردم کرد به مبارزه برخواسته است توانسته است که تاکنون نیز مخاطب خاص خود را داشته باشد که نمونه بارز آن 26 بهمن هر سال است که با وجود ملیتاریزه بودن فضای سیاسی و اجتماعی کردستان بیش از پیش شکوه این روز از سوی مردم و تشکیلات داخل بیشتر شده و بار دیگر این مهم جلب توجه میکند که هنوز کومەله میتواند با یک فراخوان همچون اعتصاب سراسری در هنگام اعدام فرزاد کمانگر و یارانش دوباره امپراطور خیابان و کانون فکری جوانان و قطب اصلی حرکات صد دولتی باشد .

آری باید 31 خرداد را گرامی داشت. باید گرامی داشت زیرا کومەله این حزب تودەای هیچ مرز و محدودەای نمیتواند جلودارش باشد و ساکنش گزیند. به عنوان نمونەای روشن بعد از حمله تروریستان داعش به خاک اقلیم کردستان این کومەله بود که در کرکوک و کرکوکها سینه در مقابل باروت و آتش مرتجیعین داعش سنی نهاد و بار دیگر به جهانیان گوشزد نمود که هر کجا ستم و بربریت قد علم کند پیشمرگ کومەله پوزه گردنکشان را به خاک و خون میکشد .

تاریخ قضاوت میکند

1)زندانهای ساواک

2)بمباران شیمیایی گردانهای کومەله

3)زندانهای جمهوری جهل اسلامی رژیم ایران

4)اعدامهای پیشمرگان و تشکیلات و شکنجه و آزار و اذیت مرتبطین کومەله

و…

این است تاریخ پر از مقاومت و آزادگی پیشمرگ کومەله .

کومەله و زن

در طول سالهای متمادی که مبارزه خلق کرد هرگز با وقفه مواجه نشده است با افتخار کومه له به خود میبالد چرا که اولین سازمان و حزب سیاسی بود که زن را در عرصه سیاست ساماندهی نمود و با اهداء هویت نوین به زن و سپردن و ظایف به وی و مبارزه برای مطالبه حق و حقوقش و مهمتر از همه با محوریت برابری زن و مرد کومەله توانست جایگاهی مستحکم و در همان حال قابل اعتماد برای خود به ارمغان آورد. با جانباختن زنان و دختران زحمتکش در صفوف کومەله اثبات این مهم آسان است. چرا که کومەله روز هشت مارس روز برابری زن و مرد را محترم شمرده و در راستای محو دغدغەهای زنان گام اساسی برداشته است .

31 خرداد روز ارج نهادن اولین ستاره سرخ آسمان زحمت کشان و کارگران سعید معینی (خانه) میباشد که پس از چند سال مبارزه مخفیانه و فعالیت زیر زمینی با جان باختن خانه و علنی شدن مبارزه کومەله افقی تازه و مملوء از نیرو به کردستان، بشارت آزادی و رهایی از یوغ دول ضد انسانی تاکنون نیز توده های مردم را بیدار نگه داشته و مانع زانو زدنشان در مقابل تاریک پرستان شده است. صدایی که از زندانهای ساواک از نعره به نیروی مسلح و درخور مبارزه مبدل گشت و با قضاوت تاریخ در طول سیطره رژیم جمهوری اسلامی بر ایران کومەله منافع حزبی را اولویت قرار نداد و خواسته های مردم را قربانی سازش با این رژیم جلاد نکرد و از خواستەهای خلق کرد یک قدم عقب نشینی ننمود.

این روز روز گرامیداشت صدها تن از پیشمرگان دلیر و فهیم کومەله است که در خارج کشور نیز از جمله خاک اقلیم کردستان عراق مورد یورش عوامل رژیم قرار گرفته اند و ترور شده اند ، اری ارج نهادن از حزبی که وجودشان در بیرون از ایران نیز لرزه بر پیکر رژیم میاندازد و ایران تاکنون با سرمایه گذاری های عظیم رسانه ای و اقتصادی و…از متوقف ساختن کاروان مبارزه دریغ نکرده و خوشبختانه با شکست مواجه شده است.

پیروز و پرشکوه بار 31 خرداد روز پیشمرگ کومه له و روز تجدید میثاق با خانواده جانباختگان و زندانیان سیاسی و هر کسی که آنی برای کومه له و تحقق آرمانهای کردستان تلاش نموده است .

بابەتی هاوپۆل

قفس، یادداشت چهارم: پیش‌بند “به یاد سپیده فرهان”

مژگان کاوسی تا کنون دو بار بازداشت شده‌ام و هر دو بار در خانه‌ی خودم؛ …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلکترۆنیکەت بڵاو ناکرێتەوە .

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.