چوار شه‌ممه‌ 24 نیسان 2024

تداوم فشار و تهدید مسوولان علیه زندانیان سیاسی در 26‌مین روز اعتصاب غذا

رییس زندان و مسوول حفاظت اطلاعات زندان ارومیه، برخی از زندانیان را به شدت تهدید کردند.


26 روز از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی بند 12 زندان مرکزی ارومیه گذشت. با وجود اینکه رییس زندان و مسوول حفاطت اطلاعات زندان، برخی از زندانیان را احضار و به شدت تهدید کرده‌اند، کماکان این اعتصاب در جریان است.
بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، محمد عبدالهی بعداز ظهر امروز دوشنبه ۲۴ آذرماه ۱۳۹۳، توسط ماموران امنیتی زندان با دست‌بند و پابند، به حفاظت اطلاعات زندان مرکزی ارومیه احضار شد. مسوولان اطلاعات این زندانی سیاسی محکوم به اعدام را ضمن بی احترامی و با الفاظ رکیک، تهدید کرده و برای پایان دادن به اعتصاب غذایش، تحت فشار شدید قرار دادند.
این در حالی است که دیروز یکشنبه نیز، علی افشاری و علیرضا رسولی دو زندانی معترض دیگر، از سوی رییس زندان ارومیه، که زندانیان از او فردی درنده‌خو، خشن و بددهن یاد می‌کنند، احضار شده و پس از بی حرمتی کردن و ناسزا و فحش رکیک دادن، آنها را تهدید کرده که اگر اعتصاب غذایشان را نشکنند، حکم اعدام این دو زندانی را اجرا کنند.
همچنین اخیرا برادر سامان نسیم دیگر زندانی محکوم به اعدام، در شهر مریوان از سوی ماموران امنیتی ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر، احضار و به وی گفته شده: «اگر سامان اعتصاب غذایش را پایان ندهد، حکم اعدامش را به زودی اجرا می‌کنیم.»
منابع مطلع به کمپین گفته‌اند وضعیت جسمی و سلامت این زندانیان در مرحله‌ای بسیار بحرانی قرار گرفته و هر لحظه امکان دارد یکی زا این زندانیان جان خود را از دست بدهد.
گفته شده در این زندان که 4000 زندانی در آن محبوس هستند، مواد مقوی نوشیدنی از جمله آب میوه و شربت طبیعی وجود نداشته و زندانیان اعتصاب کننده تاکنون از محلول آب و شکر برای ادامه اعتصاب استفاده کرده‌اند.
اعتصاب کنندگان پس از گذشت 26 روز از اعتصاب غذا، به دلیل خودداری از خوردن غذا و مواد خوراکی، دچار ضعف، بی حالی، افت فشار خون، تاری دید، سرگیجه، استفراغ و در چندین مورد متعدد دچار بیهوشی کامل شده‌اند.
گزارش‌های کمپین حاکی از آن بوده که در این مدت هیچ‌کدام از زندانیانی که به بهداری زندان و مراکز درمانی خارج از زندان منتقل شده‌اند، تابه‌حال تزریق سرم خوراکی را نپذیرفته‌اند و کماکان در اعتصاب غذا قرار دارند. این اقدامات پر مخاطره، زندانیان در پیگیری مطالبات خود، با گذشت این مدت طولانی از اعتصاب غذا، موجب نگرانی خانواده‌ها و جامعه مدنی نسبت به سلامت جسمی معترضان زندانی شده است.
اکنون پس از 26 روز اعتصاب غذای 27 زندانی سیاسی بند 12 و همچنین 36 روز از اعتصاب غذای علیرضا رسولی، هریک از زندانیان علیرضا رسولی، علی احمد سلیمان، علی افشاری، شیرکو حسن‌پور، یوسف کاکه ممی، خضر رسولی‌راد، محمد عبدالهی، عبدالرضا رسولی، سیروان نژاوی و سامان نسیم از جمله زندانیانی هستند که در وضعیت جسمی بسیار وخیم و خطرناکی به سر می‌برند.
تفکیک جرایم و داشتن بند سیاسی مستقل، توقف رفتارهای غیرانسانی با زندانیان، تبعید زندانیان سیاسی و قطع رابطه‌شان با بیرون، حضور گارد ویژه در زندان و ضرب و شتم زندانیان سیاسی و انتقال‌شان به سلول‌های انفرادی، پرونده‌سازی مجدد، تحقير زندانیان و خانواده‌هاشان، اعمال فشار بر خانواده‌های زندانیان سیاسی و استفاده‌‌ی ابزاری از خانواده‌ها همچون اهرم فشار برای شکستن اراده مبارزان دربند و ممنوعيت از حق دفاع از خویش و گرفتن وکیل، از جمله مطالبات این زندانیان معترض بوده است.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.